quote:Daar word je toch wel ff stil van.
Uitgegeven: 20 oktober 2003 17:39
DEN HAAG - Het had een voorbeeld van politieke vernieuwing moeten worden: Paul Rosenmöller, net opgestapt als leider van GroenLinks, als minister in een kabinet van CDA en PvdA. Binnen de PvdA-top werd er nauwelijks een week na de verkiezingen van 22 januari "serieus over gediscussieerd".Dat schrijft voormalig GroenLinks-fractievoorzitter Paul Rosenmöller in het boek 'Een mooie hondenbaan', zijn politieke memoires over veertien jaar Tweede-Kamerlidmaatschap. In het boek schrijft hij dat "verschillende betrouwbare bronnen" hem kort na zijn vertrek uit de politiek eind januari vertelden dat er tijdens de CDA-PvdA-formatie "binnen de PvdA serieus gediscussieerd was over de mogelijkheid mij in dat kabinet, mocht het er komen, een ministerspost aan te bieden".
Brede, braakliggende, linkse veld
De PvdA zou dit hebben overwogen om - zo denkt Rosenmöller - "GroenLinks indirect te binden om op die manier het brede, braakliggende, linkse veld te verkleinen". Rosenmöller zou het ministerschap in een CDA-PvdA-kabinet overigens niet hebben aanvaard. "Politieke vernieuwing kan ook doorslaan dacht ik. Net weg en dan voor een andere club weer terug. Dat kan niet waar zijn natuurlijk. Dan had men beter eerder kunnen komen."
Val Kok II
De oud-GroenLinks-leider komt in zijn boek met nog een nieuwtje over de collega's van de PvdA. Zo stelt hij over de val van het tweede kabinet-Kok in april 2002 dat het kabinet drie dagen eerder aftrad om zo een voor de PvdA vervelende stemming over de Joint Strike Fighter (JSF) naar de achtergrond te verbannen.
De sociaal-democraten waren intern verdeeld over dit Amerikaanse gevechtsvliegtuig. De PvdA had in het kabinet ingestemd met deelname aan de verdere ontwikkeling van het toestel en fractievoorzitter Melkert steunde die lijn. Maar een meerderheid van de Tweede-Kamerfractie was onder aanvoering van woordvoerder Timmermans tegen.
De stemming zou plaatshebben op 16 april, een kleine week na het NIOD-rapport over Srebrenica. Maar de ministers De Grave (VVD, Defensie) en Pronk (PvdA, VROM) hadden in de dagen na het NIOD-rapport al gehint op aftreden. Het kabinet had echter afgesproken er niet eerder dan vrijdag 19 april weer over te praten.
JSF en Srebrenica
Op maandag 15 april werd premier Kok duidelijk dat de val van zijn kabinet niet meer te vermijden was. Die avond werd in heel kleine PvdA-kring besloten JSF en Srebrenica te koppelen, zo zegt Rosenmöller in zijn boek.
"Op dat moment werd van de nood een relatieve deugd gemaakt. Als het kabinet namelijk de volgende dag reeds, tegen de eerdere afspraken in, zijn ontslag had ingediend, zou de stemming over de JSF-motie veel minder gewicht en aandacht krijgen. De PvdA-top had haar knopen geteld. De PvdA kon tegen de aanschaf van de JSF stemmen, omdat de stemming plaatsvond in de schaduw van het ontslag dat Kok namens zijn kabinet diezelfde dag bij de koningin zou indienen."
http://nu.nl/news.jsp?n=221435&c=11
quote:Inderdaad, wat jammer dat dat niet is doorgegaan.
Op maandag 20 oktober 2003 18:21 schreef NightH4wk het volgende:Daar word je toch wel ff stil van.
quote:Idd, ik moest ook al janken.
Op maandag 20 oktober 2003 18:23 schreef SCH het volgende:[..]
Inderdaad, wat jammer dat dat niet is doorgegaan.
quote:Ik hoop dat de anderen er niet stil van worden, anders komt er geen discussie.
Op maandag 20 oktober 2003 18:21 schreef NightH4wk het volgende:[..]
Daar word je toch wel ff stil van.
Ik vind het erg sluw om Rosenmuller als minister te willen om zodoende de linkse oppositie te verkleinen. Natuurlijk een belachelijk idee.
quote:Heel slim juist.
Op maandag 20 oktober 2003 18:25 schreef Sidekick het volgende:[..]
Ik hoop dat de anderen er niet stil van worden, anders komt er geen discussie.
Ik vind het erg sluw om Rosenmuller als minister te willen om zodoende de linkse oppositie te verkleinen. Natuurlijk een belachelijk idee.
quote:Wouter had al meer ideeën van zijn Belgische collega naar de Nederlandse situatie vertaald dan vermoed
Op maandag 20 oktober 2003 18:21 schreef NightH4wk het volgende:[..]
Daar word je toch wel ff stil van.
quote:Tis wel slim van de PvdA, ongeveer de hele linkse oppositie hiermee uitschakelen. Alleen hadden ze dan nog Marijnissen nodig op Defensie, wat hij wel leuk vind.
Op maandag 20 oktober 2003 18:25 schreef Sidekick het volgende:[..]
Ik hoop dat de anderen er niet stil van worden, anders komt er geen discussie.
quote:Idd, gelukkig zijn er mensen die het voor ons lezen.
Op maandag 20 oktober 2003 18:27 schreef SunChaser het volgende:
Lijkt me verder een saai boek.
quote:ja het was me wat geweest
Op maandag 20 oktober 2003 18:23 schreef SCH het volgende:[..]
Inderdaad, wat jammer dat dat niet is doorgegaan.
Bij de Amsterdamse PvdA hebben ze overigens in 2001/2002 geprobeerd om Rosenmöllers voorganger Andrée van Es warm te maken voor een wethoudersplek. Dus zo nieuw is het niet.
quote:Hence het woord "sluw".
Op maandag 20 oktober 2003 18:26 schreef SCH het volgende:[..]
Heel slim juist.
Ik vind/vond Rosenmuller ook erg goed, en zou geen problemen hebben met hem als minister. Alleen dat jij dan voor de PvdA in het kabinet moet gaan zitten...
quote:Helaas heeft dezelfde partij het de GroenLinkse Frank Kohler in een eentweetje met de lokale VVD onmogelijk gemaakt om zijn werk als wethouder Sociale Zaken in Amsterdam te kunnen blijven doen terwijl nu ook Rob Oudkerk erachter begint te komen dat een werkbare reorganisatie van de sociale dienst niet iets is dat op een achternamiddagje kwalitatief goed geregeld kan worden.
Op maandag 20 oktober 2003 18:31 schreef Kozzmic het volgende:
Ik vind het wel een aardig idee. Rosenmöller is volgens mij prima minister-materiaal, het is jammer dat de partij waarvoor hij actief is te minimaal is om deel te nemen aan een kabinet.Bij de Amsterdamse PvdA hebben ze overigens in 2001/2002 geprobeerd om Rosenmöllers voorganger Andrée van Es warm te maken voor een wethoudersplek. Dus zo nieuw is het niet.
Een excuus aan Kohler van de Amsterdamse PvdA zou ik wel op zijn plaats vinden.
quote:neem aan van wel, net zoals Nawijn overstapte van CDA naar LPF.... ( e.a. LPF-ers natuurlijk
Op maandag 20 oktober 2003 18:33 schreef SunChaser het volgende:
Maar zou hij dan PvdA-lid zijn geworden of hoe zit dat?
quote:Hij heeft het niet eens overwogen, begrijp ik. En terecht! Ik vind het slim van de PvdA dat ze hem vragen maar PR had zichzelf volslagen onmogelijk gemaakt als hij het aanbod had aanvaard.
Maar ik ben het met Kozzmic eens dat Rosenmoller ministeriabel is/was. In mijn ogen een van de beste na-oorlogse politici.
quote:Open er een topic over als het je dwarszit, het heeft geen lor met dit onderwerp te maken namelijk.
Op maandag 20 oktober 2003 18:36 schreef sjun het volgende:
Een excuus aan Kohler van de Amsterdamse PvdA zou ik wel op zijn plaats vinden.
quote:Nee, hoeft niet perse. Een regeringspartij kan onafhankelijke kandidaten benoemen, of zelfs kandidaten van niet-regeringspartijen. Maar het is wel ongebruikelijk in Nederland, en volgens mij in de moderne politiek nog niet voorgekomen.
Overigens denk ik wel dat het in dit geval te vroeg na zijn min of meer gedwongen afscheid als fractievoorzitter van GroenLinks zou zijn geweest.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |