quote:Die laatste passage vind ik nogal opmerkelijk, want ik vraag me af hoe Menebhi dan verklaart dat er een buitenproportioneel aantal Marokkanen in aanraking komt met justitie. Marokkaanse jongeren (net als veel andere allochtoonse jongeren) zijn oververtegenwoordigd in de criminaliteit, dus het lijkt me zeker niet dat alleen de Amsterdamse mentaliteit aan de problemen ten grondslag ligt.
De incidenten rond Marokkaanse jongeren in met name Amsterdam-West maken de Marokkaanse gemeenschap zwart. De problemen moeten worden opgelost met een gezamenlijke en democratische aanpak. Dat zei A. Menebhi, voorzitter van de Stedelijke Marokkaanse Raad (SMR), maandag.De SMR, waaronder acht hoofdstedelijke Marokkaanse organisaties vallen, vindt een harde aanpak van Marokkaanse probleemjongeren of uitzetting geen oplossing voor de moeilijkheden. "Die aanpak moet op democratische wijze gebeuren. De rechters moeten daarover beslissen, niet enkele politici", aldus Menebhi.
Het voorstel van minister Verdonk (Integratie) om de schade die criminele Marokkaanse jongeren aanrichten te verhalen op hun ouders, verwerpt de SMR. Menebhi: "Dat zijn manieren uit de Derde Wereld. Ouders hebben al genoeg zorgen, zoals werkloosheid en integratie. Die kun je niet zomaar aanpakken." Volgens hem hebben de ouders geen macht meer over hun kinderen. "Dat is geen Marokkaans probleem. Die kinderen hebben een Amsterdamse mentaliteit."
Bron: Nu.nl
quote:Volgens mij is de meerderheid van het volk intussen van mening dat dat tuig keihard moet worden aangepakt. En nieuwe strengere wetgeving zal toch echt heerst door politici moeten worden opgesteld.
Op maandag 20 oktober 2003 15:09 schreef Lithion het volgende:
"Die aanpak moet op democratische wijze gebeuren. De rechters moeten daarover beslissen, niet enkele politici",
Verder vind ik het een nietszeggend verhaald, die meneer heeft blijkbaar alleen maar iets te zeggen over hoe het probleem vooral niet aangepakt dient te worden. Echte oplossing heeft biedt hij ook niet.
Ze willen ons zwartmaken.
Zal het mij mijn reet roesten.
quote:die dude die dat liedje heeft geschreven werkt voor de Mossad
Op maandag 20 oktober 2003 15:14 schreef GizartFRL het volgende:
Zolang er nog word gezongen:Ze willen ons zwartmaken.
Zal het mij mijn reet roesten.
quote:Ik nodig Menebhi uit aan die jongeren persoonlijk te gaan vragen of ze zichzelf Marokkaan of Nederlander vinden.
Op maandag 20 oktober 2003 15:09 schreef Lithion het volgende:[..]
Die laatste passage vind ik nogal opmerkelijk, want ik vraag me af hoe Menebhi dan verklaart dat er een buitenproportioneel aantal Marokkanen in aanraking komt met justitie. Marokkaanse jongeren (net als veel andere allochtoonse jongeren) zijn oververtegenwoordigd in de criminaliteit, dus het lijkt me zeker niet dat alleen de Amsterdamse mentaliteit aan de problemen ten grondslag ligt.
quote:Misschien is de politie wat racistisch / vooringenomen / bevooroordeeld en pakt eerder uitheems ogende jongeren op dan hun blonde, blauwogige leeftijdgenoten?
Die laatste passage vind ik nogal opmerkelijk, want ik vraag me af hoe Menebhi dan verklaart dat er een buitenproportioneel aantal Marokkanen in aanraking komt met justitie. Marokkaanse jongeren (net als veel andere allochtoonse jongeren) zijn oververtegenwoordigd in de criminaliteit, dus het lijkt me zeker niet dat alleen de Amsterdamse mentaliteit aan de problemen ten grondslag ligt.
quote:Ah, uiteraard is het de schuld vd autochtone racistische politie ipv de etterbakken die rotzooi uithalen.
Op maandag 20 oktober 2003 15:17 schreef Lord_Vetinari het volgende:[..]
Misschien is de politie wat racistisch / vooringenomen / bevooroordeeld en pakt eerder uitheems ogende jongeren op dan hun blonde, blauwogige leeftijdgenoten?
Hoe typerend.
En hoe jaren 80-90 achterhaald.
quote:Precies. En dan ook dat "die kinderen". Er blijkt onderschatting uit, en weinig fingerspitzengefühl. Dit is hét moment om te zeggen: JA, die jongeren verpesten het voor alle Marokkannen, en JA, we moeten ook binnen onze eigen gemeenschap alles uit de kast halen om dit tegen te gaan.
Maar nee, in plaats daarvan schiet-ie weer in de verdediging, met tussen de regels door nog een verwijt van racisme.
Dat is helemaal waar, is alleen zo lastig als ze zichzelf in de eerste plaats vooral Marokkaan noemen en heftig protesteren als je zegt "maar jullie zijn Nederlanders, je ouders zijn Marokkanen".
En dat is volgens mij het probleem met die groep Marokkaanse jongeren die zich misdragen.
Ze wíllen zich geen Nederlander voelen, zetten zich af, en gooien het dán op onze onwil hen als Nederlanders te zien, als ze aagepakt worden.
quote:In gewone situaties zijn ze Marokkaan. Zodra ze de wet overtreden zijn ze net zo Nederlands als ieder ander, en mogen we geen onderscheid maken. Logisch toch?
Op maandag 20 oktober 2003 15:16 schreef Tedje_van_Es het volgende:[..]
Ik nodig Menebhi uit aan die jongeren persoonlijk te gaan vragen of ze zichzelf Marokkaan of Nederlander vinden.
Ik weet het antwoord wel.
quote:Ik vind het juist helemaal geen achterhaalde mening! Dat het probleem veel te laat onderkend is, wil niet zeggen dat we nu de ouders maar van hun verantwoordelijkheden moeten ontheffen.
Op maandag 20 oktober 2003 15:12 schreef generalist het volgende:
De uitspraak \"Ouders moeten opvoeden\" is in mijn mening achterhaald, aangezien dit probleem dan 15 / 20 jaar geleden al onderkend had moeten worden, aangezien niemand dat heeft is het nu te laat om met die \"zwarte piet\" te gaan schuiven.
De politie was hier altijd je beste vriend, maar als in een andere cultuur je kind opvoeden betekent dat je het de straat opflikkert en de plaatselijke politie (in het buitenland dus) er met de knuppel wat fatsoen in laat timmeren, dan kun je op een cultuurverschilletje rekenen. Kinderen de straat op, veel te vriendelijke politie en dus krijgen ze de vinger en nemen ze de hele hand. Er is hen geen respect bijgebracht en als je afkomstig bent uit een cultuur die toch al zo op eer en imago is gericht, dan is dat vragen om ellende.
Oplossing, ouders leren (nu en in de toekomst) dat het hier de bedoeling is dat je je kind WEL thuis opvoedt. Dan is over een tijdje de politie weer onze beste vriend, in plaats van onze ergste vijand (de aanpak die nu helaas nodig is).
quote:Ik vind het zo hypocriet he.
Op maandag 20 oktober 2003 15:20 schreef ShaoliN het volgende:[..]
In gewone situaties zijn ze Marokkaan. Zodra ze de wet overtreden zijn ze net zo Nederlands als ieder ander, en mogen we geen onderscheid maken. Logisch toch?
Echt al die gasten noemen ZICHZELF Marokkaan, tot aan de 3e generatie, en daar zijn ze toch altijd zooooo trots op verkondigen ze luid en vooral heel duidelijk. Maar als er dan daar wat over gezegd wordt, nee, DAN zijn ze opeens Nederlander en ligt het aan de racistische benadering vd autochtonen die 'ze' Marokkaan ipv Nederlander noemen.
Ik nodig een ieder uit aan die gasten te vragen hoe ze ZICHZELF noemen en ik garandeer je voor de volle 100%: ze noemen zichzelf Marokkaan.
quote:Ach ja, dat repressieve gelul schiet ook niets op. Dat zorgt alleen maar voor verharding en ten onrechte criminalisering van bepaalde groepen.
Op maandag 20 oktober 2003 15:12 schreef Strolie75 het volgende:[..]
Volgens mij is de meerderheid van het volk intussen van mening dat dat tuig keihard moet worden aangepakt. En nieuwe strengere wetgeving zal toch echt heerst door politici moeten worden opgesteld.
Verder vind ik het een nietszeggend verhaald, die meneer heeft blijkbaar alleen maar iets te zeggen over hoe het probleem vooral niet aangepakt dient te worden. Echte oplossing heeft biedt hij ook niet.
quote:Ik noem mezelf Connie, wat is het probleem?
Op maandag 20 oktober 2003 15:23 schreef Tedje_van_Es het volgende:Ik vind het zo hypocriet he.
-verhaaltje-
quote:Gôh, dat is niet zo raar.
Op maandag 20 oktober 2003 15:23 schreef Tedje_van_Es het volgende:
Ik nodig een ieder uit aan die gasten te vragen hoe ze ZICHZELF noemen en ik garandeer je voor de volle 100%: ze noemen zichzelf Marokkaan.
quote:Niets.
Op maandag 20 oktober 2003 15:25 schreef robh het volgende:[..]
Ik noem mezelf Connie, wat is het probleem?
Die gasten bestempelen zichzelf als Marokkaan, dus moeten ze ook niet zeuren als ze daarop aangesproken worden.
PS mijn ex heette ook Connie en was een onwijs lekker wijf met dikke tieten.... Robh
quote:Als je de wet overtreed, moet je niet gelijk heel zielig alles op discriminatie gooien. Dat vind ik echt een probleem en erg hypocriet.
quote:Bewust aan het provoceren?
quote:Als een journalist van het NOS Nieuws het vraagt, zeggen ze vast "Nederlander" , kunnen ze namelijk met recht zeggen dat het dus aan 'ons' ligt.
Op maandag 20 oktober 2003 15:23 schreef Tedje_van_Es het volgende:[..]
Ik vind het zo hypocriet he.
Echt al die gasten noemen ZICHZELF Marokkaan, tot aan de 3e generatie, en daar zijn ze toch altijd zooooo trots op verkondigen ze luid en vooral heel duidelijk. Maar als er dan daar wat over gezegd wordt, nee, DAN zijn ze opeens Nederlander en ligt het aan de racistische benadering vd autochtonen die 'ze' Marokkaan ipv Nederlander noemen.
Ik zag net bij Buitenhof ook zo'n ontzettende muts, die ook weer begint te zeiken over de dialoog, die je aan moet gaan met die gasten.
Op de vraag waar de ouders dan zijn in dit verhaal, antwoordde ze doodleuk "wat moeten die ouders dan doen? ze voorbereiden op een verharde maatschappij?".
De dialoog aangaan is een gepasseerd station, zoals ook de andere gast aan tafel dat zei.
Hard aanpakken, klaar.
quote:ik ben het er mee eens dat in dat de marokkaanse gemeenschap ook eens watmoet doen, want we horen ze alleen als er een autochtoon antwoord komt op al deze incidenten...
Op maandag 20 oktober 2003 15:25 schreef ChillyWilly het volgende:
Ik vind het zo'n gezeik om altijd maar te roepen dat het maar een klein groepje is die het voor de rest verpest. Bijna ieder groepje Marokkaanse jongeren, of ze nou 10 zijn of 18, loopt te klieren in de stad. Mensen uitschelden, propjes gooien en erger. Dat is geen Amsterdams probleem, maar komt in heel Nederland voor. En het zijn er ook veel meer dan die 1500 die steeds vermeld worden. Het wordt tijd dat de Marokkaanse gemeenschap eens een campagne start onder de eigen jongeren om dat gedrag te ontmoedigen, in plaats van de kop in het zand te blijven steken. Laat verdorie een keer zien dat je het niet pikt!
de marokkaanse gemeenschap kan deze probleemjongerne veel beter bereiken dan de autochtoonse rechter dat zal kunnen.
En wanneer stoppen ze nou eens met het "discrimineerargument"...
->
Ik ben het volledig met de man eens. De jongeren aanpakken voor het probleem dat ze zelf veroorzaken. Wanneer in groepsverband gepleegd, zwaarder straffen.
De uitspraak "Ouders moeten opvoeden" is in mijn mening achterhaald, aangezien dit probleem dan 15 / 20 jaar geleden al onderkend had moeten worden, aangezien niemand dat heeft is het nu te laat om met die "zwarte piet" te gaan schuiven.
quote:Dit zijn twee dingen, cultuurverschil en geen serieuze politie, hand-in-hand wordt dat inderdaad een zooitje.
Op maandag 20 oktober 2003 15:20 schreef TripleM het volgende:
Ik vind het juist helemaal geen achterhaalde mening! Dat het probleem veel te laat onderkend is, wil niet zeggen dat we nu de ouders maar van hun verantwoordelijkheden moeten ontheffen.De politie was hier altijd je beste vriend, maar als in een andere cultuur je kind opvoeden betekent dat je het de straat opflikkert en de plaatselijke politie (in het buitenland dus) er met de knuppel wat fatsoen in laat timmeren, dan kun je op een cultuurverschilletje rekenen. Kinderen de straat op, veel te vriendelijke politie en dus krijgen ze de vinger en nemen ze de hele hand. Er is hen geen respect bijgebracht en als je afkomstig bent uit een cultuur die toch al zo op eer en imago is gericht, dan is dat vragen om ellende.
Oplossing, ouders leren (nu en in de toekomst) dat het hier de bedoeling is dat je je kind WEL thuis opvoedt. Dan is over een tijdje de politie weer onze beste vriend, in plaats van onze ergste vijand (de aanpak die nu helaas nodig is).
Het onderkennen van de verantwoordelijkheid is inmiddels wel behaald binnen de Marokkaanse gemeenschap, echter door de enorme maatschappelijke druk zal men eerder geneigd zijn zelf boos te worden op "de ander" in plaats van rustig relativeren en een constructieve oplossing zoeken.
Beroemde (en beroerde) "Kat In Het Nauw".
Het feit dat er een selecte groep jongeren is welke de buurt onveilig maakt zegt verder niets over de gehele groep! Het overgrote deel van de Marokkaanse jongeren komt gewoon mee in de maatschappij. Ik denk dat je daarom niet kan zeggen dat de Marokkaanse manier van opvoeden per definitie fout is.
Echter, de combinatie van het "buiten opgroeien", crimineel gedrag en een "zoetsappige politie-macht" maakt de boel wel erg gemakkelijk.
Het oorzaak en gevolg verhaal is duidelijk, we hebben nu shit, dus oplossen is het vraagstuk. Hiervoor is het niet noodzakelijkerwijs nodig de gehele achtergrond uit te pluizen.
Misdaad bestraffen, zonder oog voor afkomst, geloof, huidskleur enz..enz...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |