abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 20 oktober 2003 @ 15:09:43 #1
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_14007060
quote:
De incidenten rond Marokkaanse jongeren in met name Amsterdam-West maken de Marokkaanse gemeenschap zwart. De problemen moeten worden opgelost met een gezamenlijke en democratische aanpak. Dat zei A. Menebhi, voorzitter van de Stedelijke Marokkaanse Raad (SMR), maandag.

De SMR, waaronder acht hoofdstedelijke Marokkaanse organisaties vallen, vindt een harde aanpak van Marokkaanse probleemjongeren of uitzetting geen oplossing voor de moeilijkheden. "Die aanpak moet op democratische wijze gebeuren. De rechters moeten daarover beslissen, niet enkele politici", aldus Menebhi.

Het voorstel van minister Verdonk (Integratie) om de schade die criminele Marokkaanse jongeren aanrichten te verhalen op hun ouders, verwerpt de SMR. Menebhi: "Dat zijn manieren uit de Derde Wereld. Ouders hebben al genoeg zorgen, zoals werkloosheid en integratie. Die kun je niet zomaar aanpakken." Volgens hem hebben de ouders geen macht meer over hun kinderen. "Dat is geen Marokkaans probleem. Die kinderen hebben een Amsterdamse mentaliteit."

Bron: Nu.nl

Die laatste passage vind ik nogal opmerkelijk, want ik vraag me af hoe Menebhi dan verklaart dat er een buitenproportioneel aantal Marokkanen in aanraking komt met justitie. Marokkaanse jongeren (net als veel andere allochtoonse jongeren) zijn oververtegenwoordigd in de criminaliteit, dus het lijkt me zeker niet dat alleen de Amsterdamse mentaliteit aan de problemen ten grondslag ligt.
  Moderator maandag 20 oktober 2003 @ 15:10:22 #2
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_14007070
de Mossad maakt die Marokkanen zwart 4 obvious reasons
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_14007124
quote:
Op maandag 20 oktober 2003 15:09 schreef Lithion het volgende:
"Die aanpak moet op democratische wijze gebeuren. De rechters moeten daarover beslissen, niet enkele politici",
Volgens mij is de meerderheid van het volk intussen van mening dat dat tuig keihard moet worden aangepakt. En nieuwe strengere wetgeving zal toch echt heerst door politici moeten worden opgesteld.

Verder vind ik het een nietszeggend verhaald, die meneer heeft blijkbaar alleen maar iets te zeggen over hoe het probleem vooral niet aangepakt dient te worden. Echte oplossing heeft biedt hij ook niet.

"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
pi_14007173
Zolang er nog word gezongen:

Ze willen ons zwartmaken.

Zal het mij mijn reet roesten.

"Charlotte Muis is een dief en heel Nederland weet het nu"
  Moderator maandag 20 oktober 2003 @ 15:15:14 #5
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_14007194
quote:
Op maandag 20 oktober 2003 15:14 schreef GizartFRL het volgende:
Zolang er nog word gezongen:

Ze willen ons zwartmaken.

Zal het mij mijn reet roesten.

die dude die dat liedje heeft geschreven werkt voor de Mossad
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_14007217
quote:

[..]

Die laatste passage vind ik nogal opmerkelijk, want ik vraag me af hoe Menebhi dan verklaart dat er een buitenproportioneel aantal Marokkanen in aanraking komt met justitie. Marokkaanse jongeren (net als veel andere allochtoonse jongeren) zijn oververtegenwoordigd in de criminaliteit, dus het lijkt me zeker niet dat alleen de Amsterdamse mentaliteit aan de problemen ten grondslag ligt.

Ik nodig Menebhi uit aan die jongeren persoonlijk te gaan vragen of ze zichzelf Marokkaan of Nederlander vinden.
Ik weet het antwoord wel.
[b]Op vrijdag 7 november 2003 00:23 schreef gelly het volgende:[/b][br]Ik wil Fok! wel leuk houden.
  maandag 20 oktober 2003 @ 15:17:25 #7
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_14007258
quote:

[..]

Misschien is de politie wat racistisch / vooringenomen / bevooroordeeld en pakt eerder uitheems ogende jongeren op dan hun blonde, blauwogige leeftijdgenoten?
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_14007288
quote:
Op maandag 20 oktober 2003 15:17 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Misschien is de politie wat racistisch / vooringenomen / bevooroordeeld en pakt eerder uitheems ogende jongeren op dan hun blonde, blauwogige leeftijdgenoten?

Ah, uiteraard is het de schuld vd autochtone racistische politie ipv de etterbakken die rotzooi uithalen.

Hoe typerend.

En hoe jaren 80-90 achterhaald.

[b]Op vrijdag 7 november 2003 00:23 schreef gelly het volgende:[/b][br]Ik wil Fok! wel leuk houden.
  maandag 20 oktober 2003 @ 15:18:30 #9
3542 Gia
User under construction
pi_14007294
Ach ja, het ligt aan de Amsterdamse mentaliteit en in Rotterdam aan de Rotterdamse, in Utrecht aan de Utrechtse. Wel sterk dat de enige overeenkomst tussen deze probleemjongeren hun afkomst is. Marokkaans. Lijkt mij dat daar de oorzaak ligt.
  Moderator maandag 20 oktober 2003 @ 15:19:23 #10
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_14007311
quote:

[..]

Precies. En dan ook dat "die kinderen". Er blijkt onderschatting uit, en weinig fingerspitzengefühl. Dit is hét moment om te zeggen: JA, die jongeren verpesten het voor alle Marokkannen, en JA, we moeten ook binnen onze eigen gemeenschap alles uit de kast halen om dit tegen te gaan.

Maar nee, in plaats daarvan schiet-ie weer in de verdediging, met tussen de regels door nog een verwijt van racisme.

"Those people who think they know everything, are a great annoyance to those of us who do."
pi_14007317
Het zijn Amsterdammers, Nederlanders met een Marokkaanse achtergrond.
Behandel ze dan ook zo, en niet als Marokkanen.

Dat is helemaal waar, is alleen zo lastig als ze zichzelf in de eerste plaats vooral Marokkaan noemen en heftig protesteren als je zegt "maar jullie zijn Nederlanders, je ouders zijn Marokkanen".

En dat is volgens mij het probleem met die groep Marokkaanse jongeren die zich misdragen.
Ze wíllen zich geen Nederlander voelen, zetten zich af, en gooien het dán op onze onwil hen als Nederlanders te zien, als ze aagepakt worden.

[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
  maandag 20 oktober 2003 @ 15:20:13 #12
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_14007344
quote:
Op maandag 20 oktober 2003 15:16 schreef Tedje_van_Es het volgende:

[..]

Ik nodig Menebhi uit aan die jongeren persoonlijk te gaan vragen of ze zichzelf Marokkaan of Nederlander vinden.
Ik weet het antwoord wel.

In gewone situaties zijn ze Marokkaan. Zodra ze de wet overtreden zijn ze net zo Nederlands als ieder ander, en mogen we geen onderscheid maken. Logisch toch?
  maandag 20 oktober 2003 @ 15:20:40 #13
8179 TripleM
Deathwing-EU
pi_14007353
quote:
Op maandag 20 oktober 2003 15:12 schreef generalist het volgende:
De uitspraak \"Ouders moeten opvoeden\" is in mijn mening achterhaald, aangezien dit probleem dan 15 / 20 jaar geleden al onderkend had moeten worden, aangezien niemand dat heeft is het nu te laat om met die \"zwarte piet\" te gaan schuiven.
Ik vind het juist helemaal geen achterhaalde mening! Dat het probleem veel te laat onderkend is, wil niet zeggen dat we nu de ouders maar van hun verantwoordelijkheden moeten ontheffen.

De politie was hier altijd je beste vriend, maar als in een andere cultuur je kind opvoeden betekent dat je het de straat opflikkert en de plaatselijke politie (in het buitenland dus) er met de knuppel wat fatsoen in laat timmeren, dan kun je op een cultuurverschilletje rekenen. Kinderen de straat op, veel te vriendelijke politie en dus krijgen ze de vinger en nemen ze de hele hand. Er is hen geen respect bijgebracht en als je afkomstig bent uit een cultuur die toch al zo op eer en imago is gericht, dan is dat vragen om ellende.

Oplossing, ouders leren (nu en in de toekomst) dat het hier de bedoeling is dat je je kind WEL thuis opvoedt. Dan is over een tijdje de politie weer onze beste vriend, in plaats van onze ergste vijand (de aanpak die nu helaas nodig is).

pi_14007455
quote:
Op maandag 20 oktober 2003 15:20 schreef ShaoliN het volgende:

[..]

In gewone situaties zijn ze Marokkaan. Zodra ze de wet overtreden zijn ze net zo Nederlands als ieder ander, en mogen we geen onderscheid maken. Logisch toch?

Ik vind het zo hypocriet he.

Echt al die gasten noemen ZICHZELF Marokkaan, tot aan de 3e generatie, en daar zijn ze toch altijd zooooo trots op verkondigen ze luid en vooral heel duidelijk. Maar als er dan daar wat over gezegd wordt, nee, DAN zijn ze opeens Nederlander en ligt het aan de racistische benadering vd autochtonen die 'ze' Marokkaan ipv Nederlander noemen.

Ik nodig een ieder uit aan die gasten te vragen hoe ze ZICHZELF noemen en ik garandeer je voor de volle 100%: ze noemen zichzelf Marokkaan.

maandag 20 oktober 2003 @ 15:24:52 #15
15352 Nyrem
Wag the dog
pi_14007493
quote:
Op maandag 20 oktober 2003 15:12 schreef Strolie75 het volgende:

[..]

Volgens mij is de meerderheid van het volk intussen van mening dat dat tuig keihard moet worden aangepakt. En nieuwe strengere wetgeving zal toch echt heerst door politici moeten worden opgesteld.

Verder vind ik het een nietszeggend verhaald, die meneer heeft blijkbaar alleen maar iets te zeggen over hoe het probleem vooral niet aangepakt dient te worden. Echte oplossing heeft biedt hij ook niet.

Ach ja, dat repressieve gelul schiet ook niets op. Dat zorgt alleen maar voor verharding en ten onrechte criminalisering van bepaalde groepen.
Uitzetting is daarnaast niet eens mogelijk.
Trouwens, ik betwijfel of jij weet wat de heer Menhebi voor alternatieven aandraagt.
  maandag 20 oktober 2003 @ 15:25:29 #16
16625 robh
Lucas & Gea Review Crew ©
pi_14007512
quote:
Op maandag 20 oktober 2003 15:23 schreef Tedje_van_Es het volgende:

-verhaaltje-

Ik noem mezelf Connie, wat is het probleem?
Martin Drent, onze profeet.
Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
pi_14007516
Ik vind het zo'n gezeik om altijd maar te roepen dat het maar een klein groepje is die het voor de rest verpest. Bijna ieder groepje Marokkaanse jongeren, of ze nou 10 zijn of 18, loopt te klieren in de stad. Mensen uitschelden, propjes gooien en erger. Dat is geen Amsterdams probleem, maar komt in heel Nederland voor. En het zijn er ook veel meer dan die 1500 die steeds vermeld worden. Het wordt tijd dat de Marokkaanse gemeenschap eens een campagne start onder de eigen jongeren om dat gedrag te ontmoedigen, in plaats van de kop in het zand te blijven steken. Laat verdorie een keer zien dat je het niet pikt!
I don't suffer from insanity; I enjoy every minute of it!
  maandag 20 oktober 2003 @ 15:26:55 #18
21551 tvlxd
kerngeleerde
pi_14007548
quote:
Ik nodig een ieder uit aan die gasten te vragen hoe ze ZICHZELF noemen en ik garandeer je voor de volle 100%: ze noemen zichzelf Marokkaan.
Gôh, dat is niet zo raar.
kern·ge·leer·de (de ~ (m.))
1 kernfysicus
pi_14007598
quote:
Op maandag 20 oktober 2003 15:25 schreef robh het volgende:

[..]

Niets.
Maar dan moet men dus niet gaan zeuren dat het aan de autochtonen ligt die 'hen' als Marokkaan zien terwijl ze NL zijn.

Die gasten bestempelen zichzelf als Marokkaan, dus moeten ze ook niet zeuren als ze daarop aangesproken worden.

PS mijn ex heette ook Connie en was een onwijs lekker wijf met dikke tieten.... Robh

maandag 20 oktober 2003 @ 15:29:32 #20
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_14007628
quote:

[..]

Als je de wet overtreed, moet je niet gelijk heel zielig alles op discriminatie gooien. Dat vind ik echt een probleem en erg hypocriet.
  maandag 20 oktober 2003 @ 15:30:22 #21
28560 toska
Let's All Chant
pi_14007658
quote:

[..]

Bewust aan het provoceren?
Normaal zing ik de sterren van de hemel
pi_14007673
quote:

[..]

Echt al die gasten noemen ZICHZELF Marokkaan, tot aan de 3e generatie, en daar zijn ze toch altijd zooooo trots op verkondigen ze luid en vooral heel duidelijk. Maar als er dan daar wat over gezegd wordt, nee, DAN zijn ze opeens Nederlander en ligt het aan de racistische benadering vd autochtonen die 'ze' Marokkaan ipv Nederlander noemen.

Als een journalist van het NOS Nieuws het vraagt, zeggen ze vast "Nederlander" , kunnen ze namelijk met recht zeggen dat het dus aan 'ons' ligt.

Ik zag net bij Buitenhof ook zo'n ontzettende muts, die ook weer begint te zeiken over de dialoog, die je aan moet gaan met die gasten.
Op de vraag waar de ouders dan zijn in dit verhaal, antwoordde ze doodleuk "wat moeten die ouders dan doen? ze voorbereiden op een verharde maatschappij?".

De dialoog aangaan is een gepasseerd station, zoals ook de andere gast aan tafel dat zei.
Hard aanpakken, klaar.

[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
  maandag 20 oktober 2003 @ 15:31:02 #23
42530 Jerruh
I'm rocking one leg!
pi_14007678
quote:
Op maandag 20 oktober 2003 15:25 schreef ChillyWilly het volgende:
Ik vind het zo'n gezeik om altijd maar te roepen dat het maar een klein groepje is die het voor de rest verpest. Bijna ieder groepje Marokkaanse jongeren, of ze nou 10 zijn of 18, loopt te klieren in de stad. Mensen uitschelden, propjes gooien en erger. Dat is geen Amsterdams probleem, maar komt in heel Nederland voor. En het zijn er ook veel meer dan die 1500 die steeds vermeld worden. Het wordt tijd dat de Marokkaanse gemeenschap eens een campagne start onder de eigen jongeren om dat gedrag te ontmoedigen, in plaats van de kop in het zand te blijven steken. Laat verdorie een keer zien dat je het niet pikt!
ik ben het er mee eens dat in dat de marokkaanse gemeenschap ook eens watmoet doen, want we horen ze alleen als er een autochtoon antwoord komt op al deze incidenten...

de marokkaanse gemeenschap kan deze probleemjongerne veel beter bereiken dan de autochtoonse rechter dat zal kunnen.

En wanneer stoppen ze nou eens met het "discrimineerargument"...

put
your
clothes
on!
  maandag 20 oktober 2003 @ 15:31:03 #24
20741 generalist
Watch me do it!
pi_14007679
Uit mijn dubbeltopic, niet lezen is mijn probleem, excuus.

->
Ik ben het volledig met de man eens. De jongeren aanpakken voor het probleem dat ze zelf veroorzaken. Wanneer in groepsverband gepleegd, zwaarder straffen.

De uitspraak "Ouders moeten opvoeden" is in mijn mening achterhaald, aangezien dit probleem dan 15 / 20 jaar geleden al onderkend had moeten worden, aangezien niemand dat heeft is het nu te laat om met die "zwarte piet" te gaan schuiven.

quote:
Op maandag 20 oktober 2003 15:20 schreef TripleM het volgende:
Ik vind het juist helemaal geen achterhaalde mening! Dat het probleem veel te laat onderkend is, wil niet zeggen dat we nu de ouders maar van hun verantwoordelijkheden moeten ontheffen.

De politie was hier altijd je beste vriend, maar als in een andere cultuur je kind opvoeden betekent dat je het de straat opflikkert en de plaatselijke politie (in het buitenland dus) er met de knuppel wat fatsoen in laat timmeren, dan kun je op een cultuurverschilletje rekenen. Kinderen de straat op, veel te vriendelijke politie en dus krijgen ze de vinger en nemen ze de hele hand. Er is hen geen respect bijgebracht en als je afkomstig bent uit een cultuur die toch al zo op eer en imago is gericht, dan is dat vragen om ellende.

Oplossing, ouders leren (nu en in de toekomst) dat het hier de bedoeling is dat je je kind WEL thuis opvoedt. Dan is over een tijdje de politie weer onze beste vriend, in plaats van onze ergste vijand (de aanpak die nu helaas nodig is).

Dit zijn twee dingen, cultuurverschil en geen serieuze politie, hand-in-hand wordt dat inderdaad een zooitje.

Het onderkennen van de verantwoordelijkheid is inmiddels wel behaald binnen de Marokkaanse gemeenschap, echter door de enorme maatschappelijke druk zal men eerder geneigd zijn zelf boos te worden op "de ander" in plaats van rustig relativeren en een constructieve oplossing zoeken.
Beroemde (en beroerde) "Kat In Het Nauw".

Het feit dat er een selecte groep jongeren is welke de buurt onveilig maakt zegt verder niets over de gehele groep! Het overgrote deel van de Marokkaanse jongeren komt gewoon mee in de maatschappij. Ik denk dat je daarom niet kan zeggen dat de Marokkaanse manier van opvoeden per definitie fout is.
Echter, de combinatie van het "buiten opgroeien", crimineel gedrag en een "zoetsappige politie-macht" maakt de boel wel erg gemakkelijk.

Het oorzaak en gevolg verhaal is duidelijk, we hebben nu shit, dus oplossen is het vraagstuk. Hiervoor is het niet noodzakelijkerwijs nodig de gehele achtergrond uit te pluizen.

Misdaad bestraffen, zonder oog voor afkomst, geloof, huidskleur enz..enz...

Above all things, never be afraid. The enemy who forces you to retreat is himself afraid of you at that very moment.[br]Andre Maurois (1885 - 1967)
pi_14007717
Gewoon het land uit! Kan het wettelijk niet, dan maar een wet maken of aanpassen!! Oprotten met dat tuig. We hoeven toch niet alles te pikken!! Onze voorouders hebben zich al die eeuwen toch niet voor niets de tering gewerkt en gevochten...Onze voorouders hadden dit allemaal nooit gepikt!!!! We zijn watjes aan het worden!!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')