abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 18 oktober 2003 @ 00:01:19 #1
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_13957554
En we gaan verder...

Alles over de beste popgroep aller tijden en het vervolg op de eerdere delen :
Het Grote Beatles Topic
Het Grote Beatles Topic - Deel 2

1958

1969

En mocht je niet precies weten over wie we het hebben:

"So much has been said and written about the Beatles and their story is so mythic in its sweep that it's difficult to summarize their career without restating clichés that have already been digested by tens of millions of rock fans. To start with the obvious, they were the greatest and most influential act of the rock era, and introduced more innovations into popular music than any other rock band of the 20th century. Moreover, they were among the few artists of any discipline that were simultaneously the best at what they did, and the most popular at what they did. Relentlessly imaginative and experimental, the Beatles grabbed a hold of the international mass consciousness in 1964 and never let go for the next six years, always staying ahead of the pack in terms of creativity, but never losing their ability to communicate their increasingly sophisticated ideas to a mass audience. Their supremacy as rock icons remains unchallenged to this day, decades after their breakup in 1970. "

Lees de rest op Allmusic.com

Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
  zaterdag 18 oktober 2003 @ 00:04:49 #2
1986 Jane
pi_13957630
quote:
Op vrijdag 17 oktober 2003 18:44 schreef webfreak het volgende:
Technisch klinkt 't allemaal best aardig, maar don't fuck with the beatles
Ik heb in het vorige deel al wat gezegd over die remix van A Day In The Life, maar je hebt gelijk: Bedenk je alsjeblieft 3x voordat je met de muziek van de Beatles begint te rotzooien.
  zaterdag 18 oktober 2003 @ 00:31:18 #3
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_13958183
wat een broekies op die eerste foto en een baardaopen op die 2e

heb laatst 5 cd's vol met beatles mp3's voor mn buurman gebrand
heb er nog een paar lopen luisteren, zitten wel leuke nr's tussen

zaterdag 18 oktober 2003 @ 05:23:20 #4
63772 RonB
Yabadabado?
pi_13959903
heb deze week de Anthology 5 dvd set gekocht en man man man... ik ben pas bij dvd 2 maar nu al onder de indruk. De muziek vond ik al goed, maar als je nu ieder nr tig keer opnieuw hoort en die mensenmassa's ziet ( niet te geloven toch?? en tóch is het waar ) dan krijg ik zelfs een beatle mania in m'n hoofd

edit: wat ook lachen is als ze een hoge noot zingen tijdens een concert of ff schreeuwen... hoe die fans dan reageren

... and the modern stone age family
pi_13964510
Ik heb die dvd ook gezien, top!
Die moet ik ook hebben.
Het boek heb ik gehad voor mijn verjaardag. Mega dik en ik ben nog niet eens op de helft!
  zaterdag 25 oktober 2003 @ 18:57:33 #6
57971 Wrinex
Caught beneath the landslide
pi_14131080
Beatles
  zondag 26 oktober 2003 @ 02:19:58 #7
54621 sexy_beast
total confusion !!!!
pi_14139737
niemand zal ooit groter worden dan de beatles !!!
wat zij hebben bereikt is ECHT uniek
A homeboy, a hippy and a funky dredd
  dinsdag 28 oktober 2003 @ 19:21:51 #8
49901 PogueMahone
Yapo N'Guema - Honé
pi_14204938
het is rustig op het fok-beatlesfront...
De Narcis van Gabon
pi_14205069
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2003 19:21 schreef PogueMahone het volgende:
het is rustig op het fok-beatlesfront...
Stilte voor de "Let It Be Naked" storm...

Zal ik dan maar melden dat ik onlangs het Anthology boek heb gekocht! Heerlijk leesvoer...

In dat Spaanse cafe danste wij ole, Maria Magdalena
Met je ogen zo zwart stal je heel mijn hart, Maria Magdalena
Sinds ik jou heb gekust vind ik nergens rust, Maria Magdalena
Ja, jou alleen wil ik steeds om mij heen, Jou en anders geen
pi_14205703
Het verbaast me dat de LIB....N site nog steeds niet online is (behalve van de mini-site die er nu is dan). Iemand enig idee waar ik Beatles cd's goedkoop kan vinden? Bij play.com zitten ze op 10,99 pond, da's een 15 a 16 euro p/s dus....

laat de grapjes van "bij de Kazaawinkel" en "de eMule-shop" maar achterwege

Nee.
pi_14205873
eeeey beatles mensen, beatles zijn cooool
xxx
pi_14205931
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2003 19:55 schreef PimD het volgende:
Iemand enig idee waar ik Beatles cd's goedkoop kan vinden?
Nee, helaas betaal je voor The Beatles nog steeds te veel...
pi_14206337
Ik geloof ook dat het EMI-policy is om die Beatles-cds full price te houden, dus veel goedkoper dan bij play.com zul je ze vermoedelijk niet vinden. Het is natuurlijk ook een gigantische melkkoe, er worden er nog steeds duizenden van verkocht elk jaar. Maar eigenlijk is het (ongeacht de kwaliteit van de muziek) natuurlijk belachelijk dat je voor een half uurtje muziek (want veel langer duren de meeste Fab Four-cds niet) die al bijna veertig jaar oud is, toch al snel 20 euro kwijt bent. En dan gaat het nog om cds die al in de jaren 80 gemastered zijn, op inmiddels zwaar verouderde apparatuur.

Goed, genoeg gezeurd.. want natuurlijk trek ik zometeen zonder knipperen mijn portemonnee weer voor "Let it be.. Naked"

Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
  dinsdag 28 oktober 2003 @ 20:35:46 #14
14505 OProg
A Life in Music
pi_14206614
Ze worden wel goedkoper als er ook "Special Edition Remasters" uitkomen
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
pi_14206634
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2003 20:35 schreef OProg het volgende:
Ze worden wel goedkoper als er ook "Special Edition Remasters" uitkomen
Digipack SACD's waar verder geen lyrics bijzitten of een andersoortig boekje.
pi_14206873
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2003 20:22 schreef Zander het volgende:
Maar eigenlijk is het (ongeacht de kwaliteit van de muziek) natuurlijk belachelijk dat je voor een half uurtje muziek (want veel langer duren de meeste Fab Four-cds niet) die al bijna veertig jaar oud is, toch al snel 20 euro kwijt bent. En dan gaat het nog om cds die al in de jaren 80 gemastered zijn, op inmiddels zwaar verouderde apparatuur.
Op zich heb ik er geen moeite mee om d'r 20 euro voor te betalen, maar als je ziet wat je er voor krijgt:

a) matige geluidskwaliteit
b) zeeeeer matige verpakking. Abbey Road & Let It Be zien er toch wel heel sobertjes uit. White Album vind ik daar en tegen wel netjes verpakt. Dit zijn op het moment de enige echte Beatles cd's die ik heb, dus voor de rest kan ik er ook niet veel over zeggen... Binnenkort platenbeurs in Utrecht, denk dat ik dan weer een stapel cd's koop

volgens mij nog niet gepost? als dit de hoes is

Nee.
pi_14206972
Mjah, ik ben ook niet kapot van het hoesontwerp. Zo te zien hebben ze de design-afdeling van het Kruidvat weer ingeschakeld, net als bij de cd-versies van de meeste andere Beatles-cds. Maar goed, misschien ziet de verpakking er zometeen in de winkel wat fraaier uit. En 't gaat natuurlijk om de muziek..

De cd-uitvoering van Sgt. Pepper en de Anthology-cds zien er trouwens wel verzorgd uit, vind ik.

pi_14207029
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2003 20:52 schreef Zander het volgende:
De cd-uitvoering van Sgt. Pepper en de Anthology-cds zien er trouwens wel verzorgd uit, vind ik.
Anthology zeker. Vind ik absoluut een van de mooiste cd-hoes ontwerpen die ik tot nu toe gezien heb, helemaal als ze alle 3 aan elkaar gemonteerd zijn, zoals op de Beatles site het geval is. Hulde aan de maker daarvan
Nee.
  dinsdag 28 oktober 2003 @ 20:55:01 #19
1986 Jane
pi_14207032
Bij http://www.cd-wow.com.hk kosten Beatles-cd's 94.99 Hong Kong dollars. Volgens TripleM in dit topic is dat 11 euro nogwat (heb het zelf niet nagerekend). En uiteraard rekent cdwow geen bezorgkosten, dus dan is dat toch wel een scherpe prijs. Bij de Nederlandse cdwow site kosten ze trouwens 14,99 euro, wat ook goedkoper is dan in de meeste winkels.

Net nog wat interessants ontdekt: Bij cdwow Hong Kong kun je Let It Be Naked al kopen.

pi_14207060
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2003 20:52 schreef Zander het volgende:
Net als de "Special Edition" van het White Album.
  dinsdag 28 oktober 2003 @ 20:58:36 #21
1986 Jane
pi_14207111
Aangezien Zander ook op zijn stokpaardje geklommen is, mag ik het ook:

De echte liefhebber schaft natuurlijk gewoon de oude vinyl-lp's en een platenspeler aan!

pi_14207252
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2003 20:58 schreef Jane het volgende:
De echte liefhebber schaft natuurlijk gewoon de oude vinyl-lp's en een platenspeler aan!
Ben ik ook van plan
De normale vinylversies, dus niet een genummerde White Album ofzo, moeten toch vrij gemakkelijk te krijgen zijn lijkt me Ik heb geen idee hoe dit bij de Beatles zit, aangezien ik pas sinds een maand of 2/3 veel naar de Beatles luister en me nog niet heel erg verdiept heb in de verzamelmarkt...
Nee.
pi_14207379
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2003 21:04 schreef PimD het volgende:
De normale vinylversies, dus niet een genummerde White Album ofzo, moeten toch vrij gemakkelijk te krijgen zijn lijkt me Ik heb geen idee hoe dit bij de Beatles zit, aangezien ik pas sinds een maand of 2/3 veel naar de Beatles luister en me nog niet heel erg verdiept heb in de verzamelmarkt...
In mijn ervaring is Beatles-vinyl niet zo moeilijk te vinden, want er zijn er miljoenen van verkocht, maar op de een of andere manier kom ik die platen maar zelden echt goedkoop tegen. Zodra er "Beatles" op staat, plakken mensen er meestal gelijk ook een aardig prijsstickertje op, dus ook voor de standaarduitgaven ben je al snel 10 euro+ per lp kwijt. Goed, op zich best te doen, maar voor vinyl betaal ik zelf toch liever rommelmarkt-prijzen.

Mijn favoriete lp-uitgave is toch wel Sgt Pepper, met dat knipselvel er in. White Album is ook mooi, als je 'm in goede staat met foto's etc. kunt vinden.

dinsdag 28 oktober 2003 @ 21:14:26 #24
1986 Jane
pi_14207519
Volgens mij is The White Album trouwens altijd genummerd. Mijn exemplaar tenminste wel en die is gewoon in de jaren 80 in de winkel gekocht, dus geen originele 60's uitgave of zo. (natuurlijk wél met foto's en poster )

Maar het zou kunnen dat op die latere versies altijd hetzelfde nummer staat of zo. Nooit gecheckt en het zal me ook een worst wezen.

pi_14207675
Een andere mooie Beatles-gerelateerde uitgave op lp is die 'All Things Must Pass' 3-lp box van George Harrison. Helaas zit er op mijn versie wel een dikke kras op de 3e lp..

"Walls and Bridges" van John Lennon heeft ook een gave lp-hoes, met een soort 'flip-over' vellen (beetje lastig uit te leggen)

pi_14213606
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2003 21:14 schreef Jane het volgende:
Volgens mij is The White Album trouwens altijd genummerd. Mijn exemplaar tenminste wel en die is gewoon in de jaren 80 in de winkel gekocht, dus geen originele 60's uitgave of zo. (natuurlijk wél met foto's en poster )

Maar het zou kunnen dat op die latere versies altijd hetzelfde nummer staat of zo. Nooit gecheckt en het zal me ook een worst wezen.

Dat is wel opmerkelijk Jane. Ik ben nog nooit een genummerde White Album vinyluitgave tegengekomen. Heb m in de 80's ook nieuw gekocht zonder nummer (wel met The Beatles in relief erop).
pi_14213691
Op The Beatles nieuwsgroep kwam ik dit bericht tegen over Let it be...naked

http://www.toshiba-emi.co.jp/international/release/200311/tocp67300-01.htm

DISC 2 BONUS DISC

Sun King
Don't Let Me Down
One After 909
Because I Know You Love Me So
Don't Pass Me By
Taking A Trip To Carolina
John's Piano Piece
Child Of Nature
Back In The USSR
Every Little Thing
Don't Let Me Down
All Things Must Pass
She Came In Through The Bathroom Window
Paul's Piano Piece
Get Back
Two Of Us
Maggie Mae
Fancy My Chances With You
Can You Dig It?
Get Back

Ik hoop dat het waar is en dat deze editie met bonusdisc ook hier te verkrijgen is.

Heeft iemand hier trouwens al de Ed Sullivan shows DVD's aangeschaft?
Het is wel duidelijk dat Sinterklaas en kerst er weer aankomen met al deze releases.

[Dit bericht is gewijzigd door Enotris op 29-10-2003 08:54]

woensdag 29 oktober 2003 @ 21:24:27 #28
1986 Jane
pi_14234179
quote:
Op woensdag 29 oktober 2003 08:20 schreef Enotris het volgende:

[..]

Dat is wel opmerkelijk Jane. Ik ben nog nooit een genummerde White Album vinyluitgave tegengekomen. Heb m in de 80's ook nieuw gekocht zonder nummer (wel met The Beatles in relief erop).

Nou, ter 'bewijs' dan hierbij een scan van het stukje hoes met het beruchte nummer. Ik heb een beetje met de kleuren zitten klooien om het leesbaar te maken, maar ik ben bang dat het nog steeds niet goed te zien is. Rechtsonder staat iig 'No 696928'.

het zal er toch niet door 'De Gouden Groef' zelf ingestanst zijn he?

[Dit bericht is gewijzigd door Jane op 29-10-2003 22:26]

pi_14234357
quote:
Op woensdag 29 oktober 2003 21:24 schreef Jane het volgende:
het zal er toch niet door 'De Gouden Groef' zelf ingestanst zijn he?
hehehe

m'n cd-versie is trouwens ook genummerd: 0399976

pi_14240382
quote:
Op woensdag 29 oktober 2003 21:24 schreef Jane het volgende:

[..]

Nou, ter 'bewijs' dan hierbij een scan van het stukje hoes met het beruchte nummer. Ik heb een beetje met de kleuren zitten klooien om het leesbaar te maken, maar ik ben bang dat het nog steeds niet goed te zien is. Rechtsonder staat iig 'No 696928'.

Ik twijfelde er niet aan dat je m had. Ben er wel verbaasd over, had nog nooit gehoord van latere persingen met volgnummer. Misschien is het wel een originele 68 persing.

De eerste oplage van de CD had ook een volgnummer (en de 30th anniversary edition ook weer).

Redactie Frontpage donderdag 30 oktober 2003 @ 10:11:00 #31
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
  donderdag 30 oktober 2003 @ 10:25:56 #32
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_14242990
nou kwam ik dit ergens tegen. Hebben jullie er ooit wel eens wat over gelezen?
quote:
In het kort, voor degenen voor wie dit verhaal nieuw is (kan me bijna niet voorstellen, maar goed):
Op een zondagmiddag in 1969 (na de release van Abbey Road) belde een student genaamd Tom naar een radiostation in Detroit met het verhaal dat Paul McCartney dood zou zijn, dat het nieuws in de doofpot zou zijn gestopt, maar dat er op LP-hoezen en in nummers aanwijzingen zouden zijn te vinden. Het verhaal zoals het ontstond is dat McCartney in september 1966 een auto-ongeluk zou hebben gehad met zijn Austin Martin waarbij hij onthoofd werd. Volgens Amerikanen zou het ongeluk trouwens op 9 november hebben plaatsgevonden, vanwege hun afwijkende datumnotitie (eerst maand, dan dag), maar omdat de Beatles Brits zijn houd ik het maar op 11 september. Bovendien zou dat kloppen met de referenties aan een dinsdag-op-woensdagnacht waarin het ongeluk zou hebben plaatsgevonden. McCartney's plaats zou na het ongeluk ingenomen zijn door de winnaar van een lookalike wedstrijd, genaamd William Campbell.

De hoes van Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band stelt een begrafenis-scene voor, waarbij de aanwezigen zich hebben opgesteld rond een graf. Op het graf staan gele bloemen in de vorm van een basgitaar, óf zelfs de vorm van de letter P. Paul is de enige die recht op de foto staat en recht de camera in kijkt.
Op de hoes heeft Paul een hand boven zijn hoofd, hetgeen in sommige culturen een symbool van de dood is. Achter die hand gaat de foto van Stephen Crane schuil, een schrijver die in 1900 overleed op 28-jarige leeftijd. Ook heel jong dus en bovendien komt dit mooi overeen met die '28 if' later op Abbey Road, al is dat dan wel weer heel erg toevallig.
De pop aan de rechterkant van de hoes heeft een autootje met een rood interieur in haar hand, welke de witte Austin Martin van McCartney moet voorstellen, die na het ongeluk onder het bloed zat. Ook zit de pop op schoot bij een figuur met met bloed besmeurde bestuurdershandschoenen aan.
Als je een spiegeltje dwars over de basedrum zet, kun je I ONE I X HE ^ DIE lezen, waarbij het pijltje naar Paul wijst. Bovendien kun je hier de datum 11 september in lezen (de 9 in Romeinse cijfers). Amerikanen lezen hier echter 9 november.
Op de binnenhoes zit Paul ook als enige recht voor de camera en bovendien in lotushouding, wat ook iets met de dood te maken zou hebben. Op zijn mouw heeft hij een badge met de letters 'OPD', wat zou staan voor 'Officially Pronounced Dead'. Cynici zeggen echter dat dit staat voor 'Ontario Police Department', hetgeen volgens anderen weer niet schijnt te bestaan. Wie zal het zeggen?
Op de achterhoes staat Paul met zijn rug naar de camera. Het teken dat hij er niet meer bij is.
George wijst met zijn duim naar een regel uit de tevens op de achterhoes afgedrukte songteksten. De regel waar hij naar wijst is 'Wednesday morning at nine o'clock' uit She's Leaving Home, wat het moment zou zijn geweest dat Paul officieel dood verklaard zou zijn (of van het ongeluk zelf, de verklaringen lopen uiteen).
De 'Billy Shears' uit With A Little Help From My Friends zou een referentie zijn aan William (Billy) Campbell. Bovendien zou het hele nummer erover gaan dat het William wel zou lukken om voor Paul door te gaan, met de hulp van de andere 3.
In Good Morning Good Morning zit de zin 'Nothing to do to save his life', een referentie aan de dood van Paul.
In A Day In The Life wordt ook gerefereerd aan het ongeluk: 'He blew his mind out in a car. He didn't notice that the lights had changed. A crowd of people stood and stared. They'd seen his face before, nobody was really sure if he was from the House of Lords'. M.a.w.: mensen hadden het ongeluk wel gezien, maar hadden niet door dat het de beroemde Beatle was.
In 'Lovely Rita': 'Took her home, I nearly made it'. Hij was bijna thuis toen hij het ongeluk kreeg. Bovendien zou 'Rita' bij hem in de auto gezeten hebben.
In de uitloopgroef van de LP zou ook wat te horen zijn, vooruit dan wel achteruit gedraaid. Ik hoor echter alleen maar 'Fuck you like a superstar'.
Aan het einde van 'Strawberry Fields Forever' hoor je John zeggen 'I buried Paul', maar zelf zei hij altijd dat hij het over 'Cranberry sauce' had, wat net zo'n vreemde uitspraak zou zijn.
Op de hoes van de EP/LP Magical Mystery Tour staat het woord 'Beatles' geschreven in sterren. Hieruit zou een telefoonnummer te lezen zijn, maar de experts zijn het er niet over eens of je de hoes dan in spiegelbeeld zou moeten lezen, op zijn kop houden of alle grote sterren met lijntjes aan elkaar moet verbinden. Anyway, als je dat nummer belde, zou je een aanwijzing krijgen omtrent Paul's dood.
In het bij de EP behorende boekje staat een foto van Paul als officier achter een bureau, met daarop een bordje 'I WAS'.
Op de foto uit het boekje (en ook in het boekje van de cd!) van de scene waarin ze 'I am the walrus' zingen, staat Paul op blote voeten (symbool van de dood) en zie je zijn schoenen bij het drumstel staan. Die schoenen lijken besmeurd te zijn met een rode substantie. Bloed?
In de scene uit de film waar ze 'Your mother should know' zingen, en ook op de foto's, heeft Paul als enige Beatle een zwarte bloem op zijn jasje. Bij de anderen is die bloem rood.
Op de tekening uit het boekje bij de EP behorende bij 'Fool on the hill' is de laatste L doorgetrokken, zodat het Paul's hoofd als het ware splijt.
Ook in het boekje staat een foto van John bij het vertrekpunt van de bus, met een bord waarop staat "The best way to go is by M&D Co." M&D Co. zou een uitvaartcentrum zijn, maar dat is nooit bewezen. Ook staat er op het bord wel een vertrektijd geschreven, maar geen aankomsttijd. Het bewijs dat McCartney nooit op zijn plaats van bestemming was aangekomen.
'Stupid bloody tuesday', 'I'm crying' en 'Waiting for the van to come' in de tekst van 'I am the walrus zouden allemaal verwijzingen zijn naar Paul's dood. 'The eggman' zou verwijzen naar Humpty Dumpty en daarmee naar Paul's hoofdwonden. Bovendien hoor je in het gemompel aan het eind van het nummer dingen als 'Oh, untimely death' en 'Is he dead?'.
In het stukje in de film van 'I am the walrus' zie je politieagenten en artsen. Een verwijzing naar de personen die Paul's leven nog probeerden te redden.
De walrus op de hoes is de enige zwarte (= dode) figuur. Bovendien zou een zwarte walrus een symbool van de dood zijn. En Lennon zingt dan wel 'I am the walrus', maar later zou hij in 'Glass onion' op The White Album toegeven dat het eigenlijk Paul was ('Here's another clue for you all, the walrus was Paul').
In 'Glass onion' wordt ook gezongen over een 'dove tail joint', wat volgens sommigen een term is uit het timmervak waarmee de verbinding tussen de zijkanten van een doodskist wordt bedoeld.
Als je het gemompel aan het einde van 'I'm so tired' op The White Album achterstevoren draait hoor je 'Paul's a dead man, miss him, miss him, miss him'.
De 'broken wings' en 'sunken eyes' uit 'Blackbird' zouden verwijzingen zijn naar Paul's verwondingen en dood.
In 'Don't pass me by' zingt Ringo dat hij op iemand zit te wachten, die maar niet komt. Paul? Bovendien zingt hij 'You were in a car crash, and you lost your hair'. Een duidelijke verwijzing naar Paul's hoofdletsel.
Op de bij The White Album behorende poster staan een aantal vreemde foto's van Paul. Eén waar hij als het ware achterna gezeten lijkt te worden door de armen van een skelet, één waar hij ongeschoren in een bad ligt (als een lijk waarvan de baardgroei na de dood nog doorgaat) en één met een bril en een snor, wat in werkelijkheid een foto van William Campbell zou zijn voordat hij Paul's plaats innam.
Vlak voordat 'Revolution #9' begint hoor je Paul zingen 'Can you take me back where I came from, can you take me back?'. Als het ware een dode Paul die terug wil komen.
Aan het begin van 'Revolution #9' hoor je herhaaldelijk 'Number 9, number 9'. Als je dit achterstevoren draait hoor je 'Turn me on, dead man'.
De collage van geluiden in 'Revolution #9' zit (voor- en achteruit afgespeeld ) vol met geluiden van het vermeende ongeluk, o.a. de passage "he hit a pole. We better get him to see a surgeon. So anyhow he went to a dentist instead. The gave him a pair of teeth that weren't any good at all. So my wings are broken and so is my hair."
De hoesfoto van Abbey Road zou een begrafenis optocht zijn: John is de priester, Ringo de begrafenisondernemer, Paul het lijk (wederom op blote voeten) en George degene (in 'werkkleding') die het graf weer komt dichtgooien.
Paul heeft een sigaret in zijn rechterhand, terwijl de hele wereld weet dat hij linkshandig is.
Paul loopt uit de pas bij de andere Beatles.
Op het nummerbord van de witte volkswagen aan de linkerkant van de straat staat '28 IF', duidend op de leeftijd die McCartney op dat moment zo hebben als hij niet gestorven was. Tenminste... in oosterse landen, waar de 9 maanden tijdens de zwangerschap worden meegeteld bij de leeftijd. Ook zouden de letters 'LMW' staan voor 'Linda McCartney Weeps', wat wel gek zou zijn, aangezien Linda de 'echte' Paul niet gekend zou hebben en op dat moment getrouwd zou zijn met William.
Het zwarte busje aan de rechterkant van de weg zou een verwijzing zijn naar de politieauto's die destijds op het ongeluk afkwamen.
Op de achterkant van de hoes zie je 'Beatles' in tegels op een muur met een scheur door de S. De Beatles zijn niet meer 'gaaf'. Ook staan er een aantal puntjes voor de tegels, die als je ze verbindt het cijfer 3 vormen. 3 Beatles. Bovendien zie je aan de rechterkant van de tegels een schaduw die op een doodshoofd lijkt. En last but nog least zou je in de elleboog van de voorbijlopende vrouw het profiel van McCartney kunnen zien.
In 'Come Together' zingt John 'One and one and one is three' een aanwijzing dat er nog maar 3 Beatles zijn.
Op de hoes van 'Let It Be' heeft de foto van Paul als enige een rode achtergrond.
'The long and winding road' zou wederom een verwijzing zijn naar Paul's laatste autorit.
Het feit dat de verloving tussen Paul en Jane Asher niet lang na het bewuste ongeluk verbroken werd zou een aanwijzing zijn. Jane zat in het complot om de zaak in de doofpot te stoppen en heeft daarom nog een tijdje gedaan alsof.
Iemand heeft ooit een stemanalyse uitgevoerd op 'Yesterday' en 'Hey Jude'. Een stem schijnt nooit te veranderen, maar toch lieten de grafieken van 'Yesterday' (de echte Paul) en 'Hey Jude' (William) grote verschillen zien.

Interessante links:
http://uberkinder.5u.com/paul/index.html
(vooral dit deel is interessant: Section 4: The Clues Part 1: Hidden Messages. )

http://www.turnmeondeadman.net/IBP/Intro.html

zou t waar zijn

Redactie Frontpage donderdag 30 oktober 2003 @ 10:27:14 #33
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_14243026
quote:
Op donderdag 30 oktober 2003 10:25 schreef PLAE@ het volgende:
Hebben jullie er ooit wel eens wat over gelezen?
Nou Plae, ik denk het niet. Dit komt aan als een mokerslag.
pi_14244505
quote:
nou kwam ik dit ergens tegen. Hebben jullie er ooit wel eens wat over gelezen?
[..]

zou t waar zijn

Not again.
pi_14248053
quote:
Op donderdag 30 oktober 2003 10:11 schreef SunChaser het volgende:
Paul McCartney [ 61] voor de vierde keer vader
Gefeliciteerd.

Het bericht op nu.nl stond weer eens vol met fouten (namen en leeftijden van de andere kids).

pi_14250912
quote:
zou t waar zijn
Ja! En hij is vervangen door een alien...
  donderdag 30 oktober 2003 @ 15:45:58 #37
41051 Rasing
Taalnazis vereinigt euch!
pi_14251233
quote:
Op woensdag 29 oktober 2003 21:29 schreef MuadDib het volgende:
m'n cd-versie is trouwens ook genummerd: 0399976
Toll! Waar staat dat nummer ergens?
Ten es gheen wondere, dat mi tderuen grief gheeft:
Niemant en scheet gheerne van dat hi lief heeft.
pi_14251290
quote:
Op donderdag 30 oktober 2003 15:45 schreef Rasing het volgende:

[..]

Toll! Waar staat dat nummer ergens?

rechtsonder, maar ik heb wel de "30th anniversary limited edition", dus de dubbele klaphoes in cd-formaat, compleet met foto's en tekstvel....
  donderdag 30 oktober 2003 @ 15:55:08 #39
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_14251474
quote:
Op donderdag 30 oktober 2003 10:27 schreef SunChaser het volgende:

[..]

Nou Plae, ik denk het niet. Dit komt aan als een mokerslag.

sorry sunchaser. Ik weet niks van dit onderwerp dacht dat het misschien interessant was voor beatle fans.
Sorry dat t een oud achterhaald fabeltje is hoor
  donderdag 30 oktober 2003 @ 18:54:52 #40
1986 Jane
pi_14256313
quote:
Op donderdag 30 oktober 2003 07:42 schreef Enotris het volgende:

Ik twijfelde er niet aan dat je m had. Ben er wel verbaasd over, had nog nooit gehoord van latere persingen met volgnummer. Misschien is het wel een originele 68 persing.

De eerste oplage van de CD had ook een volgnummer (en de 30th anniversary edition ook weer).

Vreemde zaak... Het lijkt me toch wel heel sterk dat ik een originele persing uit '68 heb. Dat kan bijna niet. Als je in pak-em-beet 1982 een LP in een gewone platenwinkel haalde, kocht je toch gewoon een nieuw exemplaar. Het was tenslotte voor het cd-tijdperk. Net als dat je tegenwoordig in de FRS ook gewoon nieuwe cd's koopt.
Die winkel had niet eens een tweedehands-afdeling, maar als hij al tweedehands was geweest zou hij toch niet zo puntgaaf zijn geweest als ik hem destijds kocht. En ik kan me al helemaal niet voorstellen dat hij toevallig 15 jaar in het magazijn is blijven liggen. Bovendien zou het dan - als genummerde versie - toen al een collector's item zijn geweest en ik weet zeker dat ik daar toen de prijs niet naar betaald heb. Ik was tenslotte scholier.

Ik heb er dus zelf nooit zo bij stilgestaan. Ik heb me ook nooit zo beziggehouden met welke persing van een plaat ik had, zoals sommige fanaten dat wel doen. Ik las natuurlijk wel in boeken dat alleen de eerste persing genummerd zou zijn, maar ik veronderstelde gewoon dat men op latere versies voor de vorm ook maar een nummertje gezet had, al dan niet 'nep'.
En ik wist dus ook niet dat niet alle White Album cd's genummerd zijn. Die van mij wel, dus heb ik er één uit de eerste oplage, begrijp ik nu. Was ook één van de eerste cd's die ik kocht. Mijn cd-nummer is trouwens 79935.

quote:
Op donderdag 30 oktober 2003 13:53 schreef Enotris het volgende:

Paul McCartney [ 61] voor de vierde keer vader

Gefeliciteerd.

Het bericht op nu.nl stond weer eens vol met fouten (namen en leeftijden van de andere kids).

En vanmiddag hoorde ik op de radio dat het geen zoon maar een dochter zou zijn. Lekkere berichtgeving weer. Nou ja, Paul en Heather, gefeliciteerd met de kleine dan maar. Wat het dan ook is.
quote:
Op donderdag 30 oktober 2003 15:55 schreef PLAE@ het volgende:
Ik weet niks van dit onderwerp dacht dat het misschien interessant was voor beatle fans.
Sorry dat t een oud achterhaald fabeltje is hoor
Oh, geeft niet hoor, maar toevallig hebben we het er hier een aantal maanden geleden nog uitgebreid over gehad.

Het Grote Beatles Topic - Deel 2

En er was ook nog een topic in TRU over. Ik denk dat dit verhaal altijd wel weer de kop op zal steken. En dat geeft ook niet, want het hoort bij het Beatlesverhaal en het is op zich ook wel grappig dat de geruchten zelfs na 35 nog niet verstomd zijn.

donderdag 30 oktober 2003 @ 20:43:28 #41
1986 Jane
pi_14259346
Van www.macca-central.com:
quote:
BEATLES VIRUS ALERT ! - Beatle Bug Infects the Planet
Oct 28, 2003 Paul McCartney Press Office

Following an incident at Apple Corps - at which the development of a computer virus was rather stupidly entrusted into the temporary guardianship of an idiot in the Press Office - the easily-predicted has unfortunately happened: a cack-handed Press Officer has accidentally released the virus (or 'Beatles Bug', as it is known) into the ether via the contents of his PC address book. This virus may find its way to your computer. DO NOT PANIC. The virus is NOT malevolent. It will NOT eat either the contents of your computer, nor your secret stash of biscuits. However, as this 'Beatles Bug' was designed by a couple of clever clogs in order to herald the coming of The Beatles' new Let It Be...Naked album, the CD that at last reveals Let It Be as it was meant to be (stripped back to just the bare sound of the band), by opening the file and allowing your ears access to the sound of damn good hand-made music you may damage any appreciation that you may (dubiously) have for the techno-taped, ultra-produced pop which has been so prevalent of late. Should you wish to protect your liking of dinga-donga music, do not open this file. If, however, you want to open your sound system to horizons beyond the limits of the drum machine and performing to playback, in the event of the virus appearing on your screen forward it to your friends. Reality has no visa to the contents of this e-mail

En hier wat leuke promotie-'clipjes' voor Let It Be Naked van www.beatles.com

Promo 1

Promo 2

pi_14267818
quote:
Op donderdag 30 oktober 2003 20:43 schreef Jane het volgende:
Van www.macca-central.com:
[..]

En hier wat leuke promotie-'clipjes' voor Let It Be Naked van www.beatles.com

Promo 1

Promo 2

op beatles.com hebben ze het ook over een bonus-CD, Fly on the wall genaamd, van 20 minuten.
pi_14268589
quote:
Op donderdag 30 oktober 2003 18:54 schreef Jane het volgende:

[..]

Vreemde zaak... Het lijkt me toch wel heel sterk dat ik een originele persing uit '68 heb. Dat kan bijna niet. Als je in pak-em-beet 1982 een LP in een gewone platenwinkel haalde, kocht je toch gewoon een nieuw exemplaar. Het was tenslotte voor het cd-tijdperk. Net als dat je tegenwoordig in de FRS ook gewoon nieuwe cd's koopt.
Die winkel had niet eens een tweedehands-afdeling, maar als hij al tweedehands was geweest zou hij toch niet zo puntgaaf zijn geweest als ik hem destijds kocht. En ik kan me al helemaal niet voorstellen dat hij toevallig 15 jaar in het magazijn is blijven liggen. Bovendien zou het dan - als genummerde versie - toen al een collector's item zijn geweest en ik weet zeker dat ik daar toen de prijs niet naar betaald heb. Ik was tenslotte scholier.

Ik heb er dus zelf nooit zo bij stilgestaan. Ik heb me ook nooit zo beziggehouden met welke persing van een plaat ik had, zoals sommige fanaten dat wel doen. Ik las natuurlijk wel in boeken dat alleen de eerste persing genummerd zou zijn, maar ik veronderstelde gewoon dat men op latere versies voor de vorm ook maar een nummertje gezet had, al dan niet 'nep'.
En ik wist dus ook niet dat niet alle White Album cd's genummerd zijn. Die van mij wel, dus heb ik er één uit de eerste oplage, begrijp ik nu. Was ook één van de eerste cd's die ik kocht. Mijn cd-nummer is trouwens 79935.

Ben inmiddels wel nieuwsgierig geworden. Ik heb daarom net een beetje geGoogled maar kan ook weinig vinden over latere persingen en het al dan niet aanwezig zijn van serienummers. Het blijft dus een mysterie.
Ben zelf ook niet geinteresseerd in alle verschillende persingen en versies. Ben wel blij met mijn Sgt. Pepper monoversie en zou ook nog graag de white in mono willen hebben.
pi_14268661
Ik heb ook niet veel verstand van eerste persingen en dergelijken, maar 't is natuurlijk wel zo dat lps meestal in verschillende platenperserijen werden gemaakt. Daarom heb je ook UK, US, Duitse etc. edities van dezelfde albums. Het kan best zijn dat sommige perserijen veel langer (jaren) zijn doorgegaan met het nummeren van het White Album.

Mijn lp is trouwens ook niet genummerd, ik heb 'm ergens halverwege de jaren 90 nieuw gekocht toen ik op vakantie was in Tsjechie.

pi_14271576
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2003 21:14 schreef Jane het volgende:

De enige echt dure versies van die genummerde zijn de Engelse persingen ("the originals" weet je) Ik denk dat alleen de eerste 100.000 Engelse persingen genummerd zijn.
Dan moet je voor de lol eens kijken in Records Collector Price Guide boek, de genummerden 000001 tem 000010 gaan zo'n 10.000 Pond

Edit: Ook buitenlands persingen (Duitse etc) hadden op bepaalde momenten nummers, maar die hebben een veel lagere verzamelwaarde.

[Dit bericht is gewijzigd door warpozio op 31-10-2003 13:41]

pi_14274771
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2003 11:53 schreef warpozio het volgende:

[..]

De enige echt dure versies van die genummerde zijn de Engelse persingen ("the originals" weet je) Ik denk dat alleen de eerste 100.000 Engelse persingen genummerd zijn.
Dan moet je voor de lol eens kijken in Records Collector Price Guide boek, de genummerden 000001 tem 000010 gaan zo'n 10.000 Pond

Edit: Ook buitenlands persingen (Duitse etc) hadden op bepaalde momenten nummers, maar die hebben een veel lagere verzamelwaarde.

Ik kwam inderdaad een verhaal tegen over de Amerikaanse persingen. Daar werden in verschillende fabrieken geperst en allemaal zijn ze begonnen met serienummer 1. Soms geschreven als 000001 dan weer als gewoon 1. Er zijn ongeveer 3.200.000 genummerde exemplaren gemaakt in Amerika. Vandaar natuurlijk ook de lagere waarde.
  vrijdag 31 oktober 2003 @ 14:27:25 #47
1986 Jane
pi_14275662
Ik ga zo mijn exemplaar nog eens bestuderen. Niet dat ik de illusie heb iets kostbaars in handen te hebben, maar gewoon omdat ik nu ineens (ruim 20 jaar na aanschaf nota bene) toch wel benieuwd ben hoe het zit.
  vrijdag 31 oktober 2003 @ 16:30:55 #48
1986 Jane
pi_14279568
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2003 11:53 schreef warpozio het volgende:

Viel natuurlijk te verwachten dat ik een Duitse zou hebben. Al zit er ook een vleugje Zweeds aan, als ik het goed zie.

In de uitloopgroef-ruimte staat ook nog 'Made in Germany'. Op het label (alleen van kant 2 trouwens) staat dus 'Made in Sweden'. Maar wat is dan made in Sweden? Alleen het label zeker?

Blijft toch een beetje vreemd dat ik begin jaren 80 nog een nieuwe genummerde Duitse versie in de winkel kon kopen. Tenminste, gevoelsmatig dan. Je zou denken dat voordat ik het kocht al zoveel exemplaren over de toonbank waren gegaan dat die genummerde versies op zouden zijn geweest. Maar misschien zijn ze bij die fabriek wel heel lang doorgegaan met nummeren. 'Tis natuurlijk ook een vrij hoog nummer, 969628. Aan de andere kant denk ik dat het afzetgebied van die Duitse versies toch vrij groot is/was, dus dan is een miljoen weer niet zoveel.
Goh, interessant allemaal.

pi_14279943
Ook vreemd dat er op dat label bij een paar nummers wél een credit staat van wie het geschreven heeft, en bij een paar niet..... En dan waren er ook "banded" en "unbanded" persingen geloof ik -> of er wel of geen markering op het vinyl zit tussen tracks.
Nee.
  vrijdag 31 oktober 2003 @ 16:48:18 #50
1986 Jane
pi_14280156
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2003 16:41 schreef PimD het volgende:
Ook vreemd dat er op dat label bij een paar nummers wél een credit staat van wie het geschreven heeft, en bij een paar niet.....
Zat ik ook naar te kijken, maar het is volgens mij gewoon zo bedoeld dat de credits ook voor de daarvoor genoemde (uncredited) nummers gelden.
quote:
En dan waren er ook "banded" en "unbanded" persingen geloof ik -> of er wel of geen markering op het vinyl zit tussen tracks.
Je bedoelt 'witte' stukjes? Ja, die heb ik wel.

Goh, hiervoor heb ik die plaat echt nog nooit zo grondig bestudeerd als nu.

pi_14334442
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2003 16:41 schreef PimD het volgende:
Ook vreemd dat er op dat label bij een paar nummers wél een credit staat van wie het geschreven heeft, en bij een paar niet..... En dan waren er ook "banded" en "unbanded" persingen geloof ik -> of er wel of geen markering op het vinyl zit tussen tracks.
Ik heb mijn vinyl versie er maar eens bij gepakt.
Hij heeft geen serienummer (heb m in 1986 gekocht), de labels hebben alleen een credit op het moment dat de componist afwijkt (zie Jane's label). Die van mij is alleen 'made in Holland'.
Volgens mij heb jij een hele weirde persing Jane.
  maandag 3 november 2003 @ 20:00:51 #52
1986 Jane
pi_14355692
quote:
Op zondag 2 november 2003 23:53 schreef Enotris het volgende:
Volgens mij heb jij een hele weirde persing Jane.
Ja, ik geloof het ook.
pi_14387356
Zijn er hier trouwens nog meer radio2 muziekscouts behalve Jane en ik?
Ik heb vandaag weer gestemd (helemaal Beatles deze keer: white album, all things must pass, Ringo, Traveling wilbury's (vol 1) en London Town).
Als hier nu meer scouts zij kunnen we misschien iedere week een album een beetje promoten. Het liefst Beatle related.
  dinsdag 4 november 2003 @ 22:03:46 #54
66261 0033
3.14159265456295141.3
pi_14387482
Revolution is definitely mijn favoriete van The Beatles, maar eigenlijk hoort het hele ouvre gewoon bij je opvoeding!
pi_14387629
quote:
Op maandag 3 november 2003 20:00 schreef Jane het volgende:

[..]

Ja, ik geloof het ook.

Is die Gouden Groef toch nog ergens goed voor geweest....
  woensdag 5 november 2003 @ 20:37:26 #56
1986 Jane
pi_14414045
Voor de mensen die hun (vinyl-)collectie van Beatles-materiaal willen uitbreiden:
quote:
Verzamelbeurs voor Beatlesfans

LEIDEN - Al meer dan dertig jaar uit elkaar, maar nog altijd goed voor enorme belangstelling: The Beatles. Onder het motto Beat-Meet wordt op 16 november in het Anthoniuscentrum in Leiden een internationale beurs voor verzamelaars van Beatlesmuziek en -materiaal gehouden.

Aanleiding voor de beurs is de cd Let it be die half november wordt uitgebracht, in vergelijking met de lp destijds aangevuld met niet eerder verschenen materiaal. In Leiden kunnen de fans snuffelen tussen lp's, boeken, cd's, video's, singles en andere spullen. Bezoekers kunnen eigen materiaal meenemen en ter plekke ruilen of verkopen.
Bron: een artikeltje dat mijn tante me stuurde en dat ze uit een mij onbekende krant geknipt had

Klopt niet helemaal natuurlijk, die beschrijving van de nieuwe cd, maar goed, het gaat om de beurs. Ik ga zelf niet, maar als beginnende verzamelaar kun je er soms wel leuke dingen kopen. Al moet je natuurlijk ook wel uitkijken niet afgezet te worden. Laten we hopen dat er ook eens een soort 'prijzenoorlog' tussen die handelaren uitbreekt.

[Dit bericht is gewijzigd door Jane op 05-11-2003 20:43]

pi_14434094
Op 16 november is op radio2 de nieuwe cd Let it Be geheel te horen.
pi_14440165
quote:
Op donderdag 6 november 2003 16:32 schreef zoom het volgende:
Op 16 november is op radio2 de nieuwe cd Let it Be geheel te horen.
Las ook op de site van radio 2 dat Let it be weer als single uitgebracht wordt (de nieuwe mix).
Zou het een hit worden?
  donderdag 6 november 2003 @ 20:29:03 #59
1986 Jane
pi_14440295
Waarom Let It Be als single, vraag ik me af? Ok, meest bekende nummer waarschijnlijk, maar niet het nummer waar het meeste door Spector aan 'gerommeld' is.
  donderdag 6 november 2003 @ 21:28:17 #60
41051 Rasing
pi_14442059
quote:
Op donderdag 6 november 2003 20:29 schreef Jane het volgende:
Waarom Let It Be als single, vraag ik me af? Ok, meest bekende nummer waarschijnlijk, maar niet het nummer waar het meeste door Spector aan 'gerommeld' is.
De non-Spector versie van The Long And Winding Road is imho de beste kanshebber om een hit te worden.

*nog eens lacht (eigenlijk huilt) om Spectors TLAWR

pi_14442791
quote:
Op donderdag 6 november 2003 21:28 schreef Rasing het volgende:

[..]

De non-Spector versie van The Long And Winding Road is imho de beste kanshebber om een hit te worden.

*nog eens lacht (eigenlijk huilt) om Spectors TLAWR

is dit de versie die op Athology 3 staat ?
pi_14452896
quote:
Op donderdag 6 november 2003 20:29 schreef Jane het volgende:
Het wordt ook weer kerst dus past wel in de tijd van het jaar.
Hier hebben The Beatles zelf ook mee gerommeld, de dubbele gitaarsolo. Ben benieuwd welke gekozen wordt (of beter allebei).
pi_14452936
quote:
Op donderdag 6 november 2003 21:51 schreef zoom het volgende:

[..]

is dit de versie die op Athology 3 staat ?

Waarschijnlijk wel.
Daar zitten trouwens wel heel veel fouten in het basspel van Lennon in (volgens Ian MacDonald in Revolution in the head).
  vrijdag 7 november 2003 @ 11:20:10 #64
1986 Jane
pi_14453810
quote:
Op vrijdag 7 november 2003 10:45 schreef Enotris het volgende:
Hier hebben The Beatles zelf ook mee gerommeld, de dubbele gitaarsolo. Ben benieuwd welke gekozen wordt (of beter allebei).
Ik heb de album-versie van Let It Be (dus die met gitaarsolo) zelf altijd veel mooier gevonden dan de single. Maar ja, my humble opinion natuurlijk.
pi_14465409
quote:
Op vrijdag 7 november 2003 11:20 schreef Jane het volgende:

[..]

Ik heb de album-versie van Let It Be (dus die met gitaarsolo) zelf altijd veel mooier gevonden dan de single. Maar ja, my humble opinion natuurlijk.

Ik ook, die klinkt een stuk ruiger.
En om heel eerlijk te zijn vind ik dat de albumversie van Let it be wel een goed voorbeeld is van hoe Phil Spector de opnames opgeleukt heeft. Meer echo op de bekkens en een zwaardere bas en geen zwaar aangezet orkest erachter.
  vrijdag 7 november 2003 @ 18:50:27 #66
1986 Jane
pi_14466837
Eigenlijk vind ik een andere versie van Let it be trouwens nog het állermooist. Dat is die met dat stukje afwijkende tekst:

And when the night is cloudy
There is still a light that shines on me
Shine on 'till tomorrow, let it be
I wake up to the sound of music
Mother Mary comes to me
There will be no sorrow, let it be

I.p.v. 'Speaking words of wisdom'. Is dat de niet versie uit de film? Ik weet het ff niet uit mijn hoofd. Ik denk het wel, want ik heb hem ook wel als clip op video.
Op één of andere manier vind ik die versie altijd erg mooi. Weet ook niet waarom.

pi_14480409
quote:
Op vrijdag 7 november 2003 18:50 schreef Jane het volgende:
Eigenlijk vind ik een andere versie van Let it be trouwens nog het állermooist. Dat is die met dat stukje afwijkende tekst:

Mother Mary comes to me

I.p.v. 'Speaking words of wisdom'. Is dat de niet versie uit de film? Ik weet het ff niet uit mijn hoofd. Ik denk het wel, want ik heb hem ook wel als clip op video.
Op één of andere manier vind ik die versie altijd erg mooi. Weet ook niet waarom.

Die versie staat me niet zo 1 2 3 voor de geest en heb nu geen zin om alle 32 versies op de thirty days box door te gaan spitten. Leuk werkje voor morgen
pi_14480534
Volgens Google is dat inderdaad de versie die in de Let it be-film te zien is. Zal dan inderdaad ook wel op 'tig bootlegs staan.
  zondag 9 november 2003 @ 17:28:52 #69
63772 RonB
Yabadabado?
pi_14504992
vandaag voor de zoveelste keer het White Album album beluisterd en wederom vroeg ik me af waarom Revolution 9 het nummer "9" heeft gekregen? Je hebt nl Revolution 1 en dan plots 9.
  zondag 9 november 2003 @ 21:18:36 #70
1986 Jane
pi_14510197
quote:
Op zondag 9 november 2003 17:28 schreef RonB het volgende:
vandaag voor de zoveelste keer het White Album album beluisterd en wederom vroeg ik me af waarom Revolution 9 het nummer "9" heeft gekregen? Je hebt nl Revolution 1 en dan plots 9.
Waarschijnlijk omdat 9 Lennon's favoriete nummer was, o.i.d. (zie ook #9 Dream uit zijn soloperiode). Het was iig niet de 9de take van een opname of zo.

Een stukje uit The Complete Beatles Recording Sessions van Mark Lewisohn:

quote:
Thursdag 30 May 1968 - Abbey Road Studio's
[...]
It was certainly not unknown for the Beatles to record re-makes of certain songs during their sessions at Abbey Road, from 'Please Please Me' to 'Strawberry Fields Forever'. What was unusual was for them to release the original and re-made versions of the same song. The Beatles did this in 1968 with John Lennon's stunning new composition 'Revolution'. Briefly, the version on The Beatles was the first to be taped, and it was titled 'Revolution 1'. On the same album was 'Revolution 9', the second to be recorded. The third version appeared on the B-side of the group's next single, and this was, simply, 'Revolution'.

The full story of the recordings is a little more complicated. For a start, 'Revolution 1' was itself originally titled 'Revolution' - obviously before it was realised that more than one version would be made. Furthermore, great chunks of 'Revolution 9' were born directly out of the early tapings of 'Revolution 1', being at this stage more than ten minutes long but cut for the LP to a little over four.
[...]

pi_14510292
quote:
Op zondag 9 november 2003 21:18 schreef Jane het volgende:

[..]

Waarschijnlijk omdat 9 Lennon's favoriete nummer was, o.i.d. (zie ook #9 Dream uit zijn soloperiode). Het was iig niet de 9de take van een opname of zo.

Inderdaad zijn favoriete getal. Hij was ook op 9 oktober jarig en had het gevoel dat 9 steeds terugkeerde in zjn leven. Soms een beetje gezocht, heb wel eens in een interview gelezen dat Lennon/Ono ook 9 letters hadden.
  maandag 10 november 2003 @ 14:36:13 #72
63772 RonB
Yabadabado?
pi_14524926
hmm ok dan houd ik het op de favoriete-getal-theorie! ik dacht al misschien omdat het nr bijna 9 min lang is, of na Revolution 1 komen 8 andere nrs en dan Rev9 als 9de, maar die laatste klopt dus niet
  maandag 10 november 2003 @ 20:29:49 #73
1986 Jane
pi_14535017
quote:
Op maandag 10 november 2003 14:36 schreef RonB het volgende:
hmm ok dan houd ik het op de favoriete-getal-theorie!
Dat is het ook hoor. Nu ik het teruglees zei ik het misschien een beetje te weifelend, maar zoals Enotris zei is het bekend van Lennon dat hij iets had met het getal 9. Ik heb dat stukje uit het boek gequote om nog eens extra te laten zien dat het niet 'take 9' was of zo.
  dinsdag 11 november 2003 @ 15:28:46 #74
31303 Frozen
Nothing in particular
pi_14555028
quote:
Op woensdag 29 oktober 2003 08:30 schreef Enotris het volgende:
Op The Beatles nieuwsgroep kwam ik dit bericht tegen over Let it be...naked

http://www.toshiba-emi.co.jp/international/release/200311/tocp67300-01.htm

DISC 2 BONUS DISC

Sun King
Don't Let Me Down
One After 909
Because I Know You Love Me So
Don't Pass Me By
Taking A Trip To Carolina
John's Piano Piece
Child Of Nature
Back In The USSR
Every Little Thing
Don't Let Me Down
All Things Must Pass
She Came In Through The Bathroom Window
Paul's Piano Piece
Get Back
Two Of Us
Maggie Mae
Fancy My Chances With You
Can You Dig It?
Get Back

Ik hoop dat het waar is en dat deze editie met bonusdisc ook hier te verkrijgen is.

Vandaag even geïnformeerd bij de platenzaak hier in Alkmaar, de release is inderdaad een dubbel cd. Hulde!
Weet iemand waarom juist deze nummers als bonus erbij verschijnen?
Nothing is real and nothing to get hung about
pi_14555328
Geen idee, maar die bonus-cd duurt ook 'maar' 20 minuten volgens de officiele Beatles-site, dus het zullen wel geen complete nummers zijn. Ik denk dat je de Fab Four aan het werk hoort terwijl ze die nummers aan het schrijven of opnemen zijn, of zo. Een beetje vergelijkbaar met die Get Back-sessions bootlegs. Gelukkig is het al bijna de 17e, dan weten we het zeker.
pi_14558440
quote:
Op zaterdag 8 november 2003 13:54 schreef Enotris het volgende:

[..]

Die versie staat me niet zo 1 2 3 voor de geest en heb nu geen zin om alle 32 versies op de thirty days box door te gaan spitten. Leuk werkje voor morgen

Heb jij de "thirty days box"?
pi_14558475
Heeft eigenlijk al iemand de Let it be naked gehoord ondertussen?
Zijn er ergens fragmenten online te hoor?
pi_14559637
quote:
Op dinsdag 11 november 2003 17:26 schreef warpozio het volgende:

[..]

Heb jij de "thirty days box"?

Ja 2 jaar geleden gedownload, niet origineel dus (ruim 1000 gulden ging mijn budget te boven).
Op beatles.com zijn fragmenten van 'the fly on the wall'-bonus-cd te beluisteren.
De hele Get Back sessies bestaan voornamelijk uit fragmenten die gespeeld worden. Het was een erg losse, weinig constructieve maand. Een aantal nummers op de bonus cd zijn dan ook covers die losjes gespeld worden (soms niet meer dan 1 of 2 regels).
pi_14560221
quote:
Op dinsdag 11 november 2003 17:27 schreef warpozio het volgende:
Heeft eigenlijk al iemand de Let it be naked gehoord ondertussen?
Zijn er ergens fragmenten online te hoor?
op www.beatles.com staan nu wat fragmenten.

Ik vind het album, hoewel het in principe dezelfde nummers zijn die je al kent, wel bijzonder. Het is interessant om het naast de origineel uitgebrachte opnames te beluisteren wat je meer inzicht geeft in hoe het volgens hen moest klinken en hoe het uiteindelijjk is geworden. Wat je hoort zijn nl echt de 'kale' uitvoeringen van de nummers.

De bonus disk bestaat uit opnames van gesprekken die in de studio plaatsvonden en zijn ook erg leuk om naar te luisteren.
Er staat verder ook nog een uitgebreid geschreven interview in het boekje maar dat heb ik nog niet helemaal gelezen.

pi_14560483
quote:
Op dinsdag 11 november 2003 18:41 schreef el_bario het volgende:

[..]
De bonus disk bestaat uit opnames van gesprekken die in de studio plaatsvonden en zijn ook erg leuk om naar te luisteren.
Er staat verder ook nog een uitgebreid geschreven interview in het boekje maar dat heb ik nog niet helemaal gelezen.

Heb jij 'm al dan ???
Nee.
pi_14560530
quote:
Op dinsdag 11 november 2003 18:54 schreef PimD het volgende:

[..]

Heb jij 'm al dan ???

yes !
pi_14560926
quote:
Op dinsdag 11 november 2003 18:56 schreef el_bario het volgende:

[..]

yes !

Gooi 's wat scans online... Is het hoesje in het echt wél mooi of ziet het er nog steeds niet uit Ben trouwens benieuwd waar je 'm vandaan hebt? Kan me niet voorstellen dat je ze in een normale winkel al kunt krijgen... Werk je op een groothandel ofzo ?
Nee.
  dinsdag 11 november 2003 @ 20:02:18 #83
1986 Jane
pi_14562319
quote:
Op dinsdag 11 november 2003 18:56 schreef el_bario het volgende:

[..]

yes !

jaloers...

Ik heb een paar dagen geleden de single wel (goed) gehoord bij Hans Schiffers. Let it be dus. Geen versie die ik al kende volgens mij. De zang klonk ook wezenlijk anders. Maar ik moet hem nog een paar keer horen voordat ik kan zeggen wat ik er echt van vind.

pi_14562438
quote:
Op dinsdag 11 november 2003 19:13 schreef PimD het volgende:

[..]

Gooi 's wat scans online... Is het hoesje in het echt wél mooi of ziet het er nog steeds niet uit Ben trouwens benieuwd waar je 'm vandaan hebt? Kan me niet voorstellen dat je ze in een normale winkel al kunt krijgen... Werk je op een groothandel ofzo ?

Hier een screenshot. Al dat grijs is zilvere inkt, dus die plaatjes op het internet doen het zowiezo geen recht aan. Ik heb de CDs al omdat ik voor EMI, en inmiddels al een maand of twee aan deze release werk. Maar Maandag is ie uit dus dan kun je hem zelf luisteren. De 12" format heeft trouwens een bonus 7" single en een groter boek. Die uitvoering is wel het mooist, als je dat belangrijk vind.

pi_14562982
quote:
Op dinsdag 11 november 2003 20:06 schreef el_bario het volgende:

[..]
Hier een screenshot. Al dat grijs is zilvere inkt, dus die plaatjes op het internet doen het zowiezo geen recht aan. Ik heb de CDs al omdat ik voor EMI, en inmiddels al een maand of twee aan deze release werk. Maar Maandag is ie uit dus dan kun je hem zelf luisteren. De 12" format heeft trouwens een bonus 7" single en een groter boek. Die uitvoering is wel het mooist, als je dat belangrijk vind.

Damn, toch wel erg verleidelijk om de LP dan ook maar meteen erbij te kopen ... Die bonus 7" - is dat gewoon de nieuwe Let It Be?
Nee.
pi_14563046
Is de LP overigens gatefold (dat je de hoes kunt openklappen)?
Nee.
pi_14563918
quote:
Op dinsdag 11 november 2003 20:26 schreef PimD het volgende:

[..]

Damn, toch wel erg verleidelijk om de LP dan ook maar meteen erbij te kopen ... Die bonus 7" - is dat gewoon de nieuwe Let It Be?

Ik ben al weer om, ga ook de LP kopen
  dinsdag 11 november 2003 @ 20:58:35 #88
1986 Jane
pi_14563948
Wat is een goed adres om die lp te kopen? Heb al in geen eeuwen (nieuw) vinyl gekocht.
pi_14564555
quote:
Op dinsdag 11 november 2003 20:58 schreef Jane het volgende:
Wat is een goed adres om die lp te kopen? Heb al in geen eeuwen (nieuw) vinyl gekocht.
In Gent moet je bij de Vynilla zijn ...
  dinsdag 11 november 2003 @ 21:23:42 #90
1986 Jane
pi_14564609
quote:
Op dinsdag 11 november 2003 21:22 schreef warpozio het volgende:

[..]

In Gent moet je bij de Vynilla zijn ...

Niets iets meer in de regio Amsterdam/Gooi/Utrecht?
pi_14565050
quote:
Op dinsdag 11 november 2003 21:23 schreef Jane het volgende:

[..]

Denk dat ze 'm bij de Fame wel zullen hebben, daar hebben ze meestal nog wel wat nieuw vinyl staan... Je zult er alleen wel een onbeschofte prijs voor moeten betalen, Fame een beetje kennende

Ik kijk op de platenbeurs in Utrecht over 1.5 week wel of ze 'm daar ergens hebben....

Nee.
pi_14565111
Denk dat ze 'm bij Da Capo in Utrecht (aan het eind van de Oudegracht) ook wel zullen hebben. En Amazon.co.uk verkoopt 'm ook (wel 18 Britse ponden).
pi_14565231
quote:
Op dinsdag 11 november 2003 21:43 schreef Zander het volgende:
Denk dat ze 'm bij Da Capo in Utrecht (aan het eind van de Oudegracht) ook wel zullen hebben. En Amazon.co.uk verkoopt 'm ook (wel 18 Britse ponden).
Da Capo, is dat die winkel met die Platenkelder? Zo ja

Coole winkel, veel shit voor weinig

Nee.
pi_14565349
quote:

[..]

Boudisque, Haringpakkersteeg Amsterdam
Dit onderdeel is tijdelijk gesloten in verband met onderhoudswerkzaamheden.[br][br]Wij vragen hiervoor uw begrip.[br][br]De directie
  dinsdag 11 november 2003 @ 22:08:36 #95
63772 RonB
Yabadabado?
pi_14565806
merde!
dan ga ik toch ook maar eens denken om m'n eerste Beatles vinyl LP in huis te halen
ben benieuwd wat daarna op vinyl van ze bij me in huis gaat komen....
pi_14566315
quote:

[..]

Concerto heeft ook vinyl.
pi_14566659
quote:
Op dinsdag 11 november 2003 22:08 schreef RonB het volgende:
merde!
dan ga ik toch ook maar eens denken om m'n eerste Beatles vinyl LP in huis te halen
ben benieuwd wat daarna op vinyl van ze bij me in huis gaat komen....
En een paar dagen geleden zei je nog dat je daar echt niet aan begon
Nee.
pi_14570468
quote:
Op vrijdag 7 november 2003 18:50 schreef Jane het volgende:

Mother Mary comes to me

Heb gisteravond Anthology 8 zitten kijken en daar zit-ie dus ook in. het is inderdaad een erg mooie uitvoering. Het klinkt erg berustend, zo van OK, dit is het einde...let it be.
Wat me wel opviel, nu ik het geluid ook over de stereo speelde, is dat er een erg prominente bas inzit terwijl je niemand bas ziet spelen. Overdub? Weet jij dat Jane als Beatles-bas expert?
  woensdag 12 november 2003 @ 13:31:31 #99
41051 Rasing
pi_14577030
Volgens mij is het John. Of hij speelt een baspartij op een gewone gitaar, of het is een zessnarige bas. Ik heb wel eens iets gehoord over een zessnarige bas waar John en George op speelden als Paul achter de piano zat, dus dit zal m wel zijn. Denk ik. Ziet er niet erg lomp uit, voor een 6-snarige bas.
pi_14586549
quote:
Op woensdag 12 november 2003 13:31 schreef Rasing het volgende:
Volgens mij is het John. Of hij speelt een baspartij op een gewone gitaar, of het is een zessnarige bas. Ik heb wel eens iets gehoord over een zessnarige bas waar John en George op speelden als Paul achter de piano zat, dus dit zal m wel zijn. Denk ik. Ziet er niet erg lomp uit, voor een 6-snarige bas.
Klopt dat (vooral) George tijdens The White Album sessies op een 6-snarige bas speelde. Heb er expres opgelet hoe John's gitaar/bas eruitzag. Het leek meer op een gitaar maar ik kan me vergissen. En de baslijnen waren ook wel erg goed (niet echt in Lennon stijl dus, die niet echt kon bassen).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')