Laatste onderwerpen vorige topic:
Grote bomaanslag Baghdad Hotel
Twee Amerikanen gesneuveld in Irak
VS: Saddam betrokken bij Iraaks verzet
Hoog aantal zelfdodingen VS-militairen in Irak
Pentagon begint PR-offensief Irak; vervalsing brieven ontdekt
[Dit bericht is gewijzigd door Nyrem op 13-10-2003 20:32]
quote:Die doemt vlak voor de verkiezingen natuurlijk op. Ondanks dit 'positieve' nieuws voor de Amerikanen zijn er opnieuw 3 Amerikaanse soldaten gedood sinds afgelopen Zondag:
BAGHDAD, Iraq (CNN) -- Military intelligence has reported recent, "credible" sightings of former Iraqi leader Saddam Hussein in a large area north of Baghdad, a U.S. Army spokeswoman said Monday.If "there is credible information on Saddam, obviously we're going to take action," said Maj. Josslyn Aberle of the Army's 4th Infantry Division.
quote:Bron: http://edition.cnn.com/2003/WORLD/meast/10/13/sprj.irq.main/index.html
News of the Saddam intelligence came as U.S. officials reported that three American soldiers were killed and 13 others wounded in a series of attacks that began Sunday morning.One soldier was killed Monday when an improvised explosive device (IED) detonated near a convoy of three Humvees passing through the town of Jalula, northeast of Baghdad, Aberle said.
About an hour later, in downtown Tikrit, another American soldier died when a patrol of Bradley fighting vehicles came under attack with rocket-propelled grenades and small arms fire, she said.
The third soldier died Sunday night near Baiji, north of Tikrit, when his Bradley hit an anti-tank mine.
Five soldiers were wounded in the three attacks. Eight more soldiers were wounded in three separate incidents Sunday, two of them north of Tikrit and the third west of Baghdad near Fallujah, coalition officials said.
quote:Ik denk ook niet dat als ze Saddam hebben dat die aanslagen stoppen. Een boel zullen er wellicht door Saddam gestuurd zijn, het gaat het merendeel van de mensen er toch om de Amerikanen eruit te mikken.
Op maandag 13 oktober 2003 20:22 schreef Disorder het volgende:
Saddam wellicht gesignaleerd:
[..]Die doemt vlak voor de verkiezingen natuurlijk op. Ondanks dit 'positieve' nieuws voor de Amerikanen zijn er opnieuw 3 Amerikaanse soldaten gedood sinds afgelopen Zondag:
[..]Bron: http://edition.cnn.com/2003/WORLD/meast/10/13/sprj.irq.main/index.html
En hoe komt het toch dat steeds meer Irakezen van die Amerikanen af willen ?
quote:Je blijft je verbazen over de stompzinnigheid en domheid in hun acties.
Op maandag 13 oktober 2003 22:01 schreef Nyrem het volgende:
dit zal ook niet zo slim zijn denk ik:Amerikanen pakken populaire geestelijke in Irak op
Maar het zal toch wel meer mensen opvallen dat men daar gewoon aan een terreurbewind uitvoert ?
Je mag niet tegen de VS zijn ( uberhaupt, niemand in de wereld ), je moet straks Engels leren, je telefoon is aangelegd door de VS ( met het bijbehorende afluistersysteem ), je betaalt met geld uit Engeland, je kan straks overal kiezen uit normaal Iraaks voedsel en de McDrek ( alleen is de McDrek betaalbaar en hygienisch verantwoord en de je lokale eettent opeens niet meer ), je hebt net zo'n fijn en goed politiek systeem als in de VS dat gaat voor vrede en veiligheid en rechten van de mens ( niet dat stemmen veel uitmaakt, de VS bepaalt wie mee mag doen en wie niet ), en-nog-een-hele-waslijst.
quote:Helaas is dan het enige argument wat men aanvoert; dat je anti-amerikaan bent.
Op maandag 13 oktober 2003 22:08 schreef Strijder het volgende:[..]
Je blijft je verbazen over de stompzinnigheid en domheid in hun acties.
Maar het zal toch wel meer mensen opvallen dat men daar gewoon aan een terreurbewind uitvoert ?
Je mag niet tegen de VS zijn ( uberhaupt, niemand in de wereld ), je moet straks Engels leren, je telefoon is aangelegd door de VS ( met het bijbehorende afluistersysteem ), je betaalt met geld uit Engeland, je kan straks overal kiezen uit normaal Iraaks voedsel en de McDrek ( alleen is de McDrek betaalbaar en hygienisch verantwoord en de je lokale eettent opeens niet meer ), je hebt net zo'n fijn en goed politiek systeem als in de VS dat gaat voor vrede en veiligheid en rechten van de mens ( niet dat stemmen veel uitmaakt, de VS bepaalt wie mee mag doen en wie niet ), en-nog-een-hele-waslijst.
Tja, de wereld is aan het veranderen; gevolg een hechtere internationale orde (denk ik). De rust zal over 10 jaar wel weer terugkeren; met als gevolg een hechtere internationale orde.
Helaas, hebben de mensen in het M-O daar op dit moment niets aan.
off-topic
Anti-Amerikanisme bestaat en iemand die kritiek heeft op Amerika is niet automatisch geen Anti-Amerikanist.
quote:Valt best mee dus.
In de afgelopen zeven maanden zijn elf Amerikaanse soldaten en drie mariniers door zelfdoding om het leven gekomen. De meeste gevallen deden zich voor na 1 mei, de datum waarop president Bush verklaarde dat er een einde was gekomen aan de grote militaire gevechtsoperaties in Irak. Op jaarbasis zouden dat zeventien doden op 100.000 militairen zijn.Gemiddeld bedraagt het aantal zelfdodingen binnen de Amerikaanse strijdkrachten dertien per 100.000 militairen.
quote:
> BREAKING NEWS Explosion near Turkish Embassy in Baghdad. No news of casualties. Details soon.
quote:
Op dinsdag 14 oktober 2003 14:36 schreef Disorder het volgende:[..]
quote:Hm, aanslagen tegen Jordanië, VN en Turkije (o.a.). Er zit duidelijk een organisatie of plan achter, het is geen at random Westerse doelen raken.
An explosion has been reported outside the Turkish embassy in Baghdad.Tukey's Anatolia news agency said it was caused by a suicide attack.
Two embassy employees are reported to have been wounded.
The incident comes a week after the Turkish parliament approved plans to send peacekeeping troops into Iraq - a move opposed by some members of the Iraqi Governing Council.
quote:
Op dinsdag 14 oktober 2003 14:36 schreef Disorder het volgende:[..]
quote:Hm, aanslagen tegen Jordanië, VN en Turkije (o.a.). Er zit duidelijk een organisatie of plan achter, het is geen at random Westerse doelen raken.
An explosion has been reported outside the Turkish embassy in Baghdad.Tukey's Anatolia news agency said it was caused by a suicide attack.
Two embassy employees are reported to have been wounded.
The incident comes a week after the Turkish parliament approved plans to send peacekeeping troops into Iraq - a move opposed by some members of the Iraqi Governing Council.
quote:http://customwire.ap.org/dynamic/stories/I/IRAQ_BLAST?SITE=FLTAM&SECTION=HOME&TEMPLATE=DEFAULT
BAGHDAD, Iraq (AP) -- A suicide bomber detonated a car packed with explosives at the gates of the Turkish Embassy on Tuesday, killing at least one person and wounding two or three others, witnesses and U.S. soldiers said.The blast came amid widespread opposition in Iraq to the possibility of Turkish troops deploying in the country as part of a peacekeeping force sought by the United States.
The car tried to ram through the gates of the embassy in the Iraqi capital in the mid-afternoon and suddenly exploded, witnesses said. U.S. troops and Iraqi police sealed off the area and would not permit journalists and others to approach the building.
Turkish NTV television said two embassy employees were hurt.
In Ankara, a Turkish Foreign Ministry spokesman strongly condemned the attack and said the incident shows "how grave the security situation in Iraq is" and "how strong the need is for everyone to immediately contribute to ensure security and stability in the country."
The blast occurred two days after a powerful car bomb exploded at the Baghdad Hotel, home to U.S. officials and members of the Iraqi Governing Council. At least eight people including the bomber were killed.Turkey's parliament has approved a government request to send peacekeeping troops to Iraq, a move hailed in Washington but opposed by the Iraqi Governing Council and the country's Kurdish minority. The Turks would be the first major contingent from a Muslim country.
Iraqis fear that neighboring Turkey seeks to dominate or grab territory in their country, or that the deployment will cause friction with Kurds in northern Iraq.
On Tuesday, radical Shiite Muslim cleric Muqtada al-Sadr said there would be no difference between Turkish soldiers and members of the U.S.-led force, which he wants to leave the country.
Copyright 2003 Associated Press. All rights reserved.
quote:Nederlanders zijn gestationeerd in het Zuiden waar het zeer rustig is.
Op dinsdag 14 oktober 2003 14:51 schreef Disorder het volgende:
Een week na de beslissing van Turkije om troepen naar Irak te sturen wordt de Turkse ambassade in Baghdad aangevallen. Ik denk dat het potentiële risico voor de Nederlandse troepen om aangevallen te worden dan ook best groot is.
quote:Nóg wel! Nederland zal ook vast nog wel een ambassade in Bagdad hebben.
Op dinsdag 14 oktober 2003 15:24 schreef schatje het volgende:[..]
Nederlanders zijn gestationeerd in het Zuiden waar het zeer rustig is.
quote:En de KLM wil binnenkort op Bagdad gaan vliegen
Op dinsdag 14 oktober 2003 15:30 schreef tvlxd het volgende:[..]
Nóg wel! Nederland zal ook vast nog wel een ambassade in Bagdad hebben.
quote:Het ging toch over Nederland?
Op dinsdag 14 oktober 2003 15:35 schreef schatje het volgende:[..]
En de KLM wil binnenkort op Bagdad gaan vliegen
.
Albright: 'VS hebben van Irak rotzooi gemaakt'
De Amerikaanse oud-minister Madeleine Albright heeft zware kritiek op de regering-Bush. De 'neocons' ,,zitten totaal verkeerd''. Bondgenoten maken Amerika juist sterker, zegt ze.
Door onze redacteur Robert van de Roer
AMSTERDAM, 14 OKT. Waar de Amerikaanse diplomatie is? ,,Ik weet het niet'', zegt Madeleine Albright, Amerika's minister van Buitenlandse Zaken en ambassadeur bij de Verenigde Naties onder president Clinton. ,,Er is minder en minder van. Ik denk dat de mensen dat missen.'' Albright geboren als Tsjechoslowaakse, gevlucht voor Hitler en Stalin, en gevormd in Amerika als hoogleraar internationale betrekkingen blijft een trotse Amerikaan. Maar ze verbergt haar kritiek op de regering-Bush niet. Hoopt ze dat Bush in 2004 de verkiezingen verliest? Zonder reserve: ,,Absoluut!''
We zitten aan de thee in de serre van het Amstel Hotel. Albright (65) is in Nederland voor de verschijning van haar memoires 'Mevrouw De Minister'. Voor haar was het tussen 1997 en 2001 de mooiste baan van de wereld: met de ondergang van de Joegoslavische leider Milosevic en de NAVO-uitbreiding als hoogtepunten; en de mislukte vredesonderhandelingen in het Midden-Oosten en de genocide in Rwanda als dieptepunten. ,,Ik wou dat we nog in de regering zaten. We zouden eerst het werk in Afghanistan hebben afgemaakt. En wij zouden de intelligence over Irak anders beoordeeld hebben'', zegt ze. Op haar blauwe mantelpak fonkelt een broche met de Amerikaanse adelaar.
Sommige Europeanen vonden u een havik. Kunt u zich voorstellen dat die nu terugverlangen naar u?
Lachend: ,,Dat kan ik me inderdaad voorstellen. Ik geloof in het belang van Amerika's macht om veranderingen door te voeren, die leiden tot meer vrijheid en democratie. Het is belangrijk om dit samen te doen met bondgenoten. Ik kwam zo vaak als ik kon naar Europa en zat ontzettend vaak met mijn Europese bondgenoten aan de telefoon. Ik luisterde veel naar hen. Om de NAVO te versterken, de Europese Unie te steunen of met de VN samen te werken en consensus te bereiken. Ik ben een multilateralist.''
De regering-Bush praat over 'Oud en Nieuw Europa'.
,,Dat is onzin. Het staat haaks op wat we de afgelopen tien jaar hebben gedaan, waar de eerste president Bush ook over sprak: werken aan een verenigd en vrij Europa. Dat was mijn passie, als kind van een verdeeld Europa.''
Tijdens acht jaar Clinton groeide Bin Ladens Al-Qaeda uit tot een multinational voor anti-Amerikaans terrorisme. In hoeverre is dat u als leider te verwijten?
,,We deden wat we konden. Toen Bin Laden onze ambassades in Afrika bombardeerde, lanceerden we 97 kruisraketten op zijn trainingskampen in Afghanistan. En we deden nog veel meer. President Clinton en ik hamerden heel vaak op de strijd tegen terrorisme. Ik ben daar tevreden over. '11 september' maakte de zaken pas echt duidelijk voor een hoop mensen. Tot dan toe tastten we nogal in het duister over wat Bin Laden deed.''
U schrijft in het blad 'Foreign Affairs' dat '11 september' heeft aangetoond dat de VS niet genoeg hebben gedaan om Al-Qaeda te verslaan.
,,We deden zoveel als we konden, op basis van de intelligence. Het was niet genoeg omdat Bin Laden succes had.''
De CIA zat te slapen.
,,Het is moeilijk te zeggen wie zat te slapen. Het belangrijkste probleem was onvoldoende coördinatie tussen de CIA en de FBI.''
In acht jaar Clinton groeide ook het anti-Amerikanisme in de Arabische wereld, dat mensen naar Al-Qaeda toezuigt. Rekent u zich dat aan?
,,In de jaren negentig was de reputatie van de VS in de wereld en vooral de Arabische wereld niet zo slecht. Maar dat is sinds 2001 dramatisch veranderd. En na Irak is het erger dan het ooit. Als de VS beschouwd worden als een bezettingsmacht, creëert dat anti-Amerikanisme. Eén ding begrijp ik niet: ik heb meer dan wie ook gedaan om de moslims te helpen. Ik heb ze verdedigd in Kosovo, en we hebben ook veel gedaan om de situatie met de Talibaan te veranderen. Maar veel dingen die in de moslimwereld gebeuren, hebben niks te maken met de VS en zijn als het ware gekaapt door extremisten die hun eigen regering willen controleren. Zoals Bin Laden die de Saoedische regering haat.''
In uw boek kritiseert u de regering-Bush: als de VS zich boven of buiten het internationale systeem plaatsen, nodigen ze daarmee anderen uit hetzelfde te doen.
,,Amerika is de enige supermacht, maar we moeten de internationale wetten gehoorzamen. Ons land is gebaseerd op de rechtsstaat. Dus zijn we beter af als er een internationaal systeem is, dat gelooft in het nakomen van verdragen.''
U onderschreef het doel van de Amerikaanse actie in Irak, de val van Saddam, maar u had veel twijfel over de diplomatieke timing, de tactiek en de planning voor na de oorlog.
,,Ik heb acht jaar lang de hardste lijn verkondigd tegen Saddam Hussein. We hadden hem strategisch in een hoek geduwd. We bombardeerden hem voortdurend in de no-fly-zones en we hadden sancties tegen hem. Dat werkte. Waarom moest die oorlog nú? Ik was bereid te geloven dat er nog wat massavernietigingswapens waren. Maar niet dat ze een acute dreiging vormden. President Bush had moeten voortbouwen op de overwinning dat de VN-wapeninspecteurs weer in Irak waren. Hij had ze moeten laten doorwerken.''
Vormt Irak nu een groter gevaar voor Amerika dan voor de oorlog?
,,Zeker. Irak is een rekruterings- en verzamelplaats geworden voor iedereen die Amerika haat. Het is er een rotzooi.''
Bewijst Irak dat de neoconservatieven in de Amerikaanse regering fout zitten: ook de VS kunnen het niet af zonder bondgenoten.
,,De neocons zitten totaal verkeerd als zij denken dat bondgenoten de VS zwakker maken. Bondgenoten maken ons sterker. Maar de neocons hadden al een agenda om Irak binnen te vallen ver voordat 11 september gebeurde.''
Heeft u dit ook tegen Rumsfeld en Wolfowitz, minister en plaatsvervangend minister van Defensie, gezegd?
,,Absoluut. 11 september was voor hen een nuttig middel om hun agenda uit te voeren. Ook al vind ik dat de VS een onmisbare natie zijn en gebeurt er niks in een vergadering tenzij de VS een suggestie doen of andermans suggestie steunen. Ik heb nooit gevonden dat de VS alleen moeten optreden. Nooit!''
U heeft gezegd dat uw opvolger Powell zich meer moet uitspreken.
,,Dat vind ik, ja. Powell is de populairste man in de VS.''
Powell heeft nauwelijks gereisd tijdens de Irak-crisis.
,,Iedereen doet zijn werk weer anders. Maar het werk van de chef-diplomatie van de VS is wel diplomatie bedrijven.''
Vreest u een gevaarlijke kloof tussen Europa en de VS als dit Amerikaanse beleid wordt voortgezet?
,,Zeker. Maar het is niet allemaal Amerika's schuld. De Fransen, Duitsers, Russen en Chinezen in de Veiligheidsraad valt ook veel te verwijten. Iemand als [de Franse minister van Buitenlandse Zaken] De Villepin heeft zich erg slecht gedragen.''
U verwijst naar zijn onverwachte uithaal over Irak, in strijd met een afspraak met Powell, op 20 januari tijdens een zitting in de VN-Veiligheidsraad over terrorisme?
,,De Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken in een hinderlaag lokken is onacceptabel. Ik ben snel in het kritiseren van de regering-Bush. Maar de Europeanen dragen ook enige verantwoordelijkheid. De combinatie van Chirac en Bush vernietigt de Verenigde Naties. Chirac omdat hij zei dat hij alles zou vetoën wat uit de Veiligheidsraad kwam [over Irak begin dit jaar]. En Bush omdat hij alles zou negeren wat uit de Veiligheidsraad kwam. De combinatie van deze twee heeft geleid tot de vernietiging van de geloofwaardigheid van de Veiligheidsraad.''
Hoe kan het probleem Irak worden opgelost?
,,Door de VN een leidende rol te laten spelen zoals in Kosovo of Oost-Timor bij het politieke proces. Ik zou andere landen een rol laten spelen in het civiele deel. En ook een commerciële rol bij de verdeling van contracten. Terwijl de belangrijkste troepenleverancier, de VS dus, de militaire operatie leidt.''
Maar dan moeten de VS macht afstaan bij hun bezetting?
,,Als ik nu minister zou zijn, zou dat gebeuren.''
Zijn de VS nog wel een 'goedwillende alleenheerser', zoals een Bush-doctrine luidt?
,,Niet volgens degenen die nu bezet worden. Ik geloof in de goedheid van Amerikaanse macht. Ik ben het niet eens met de manier waarop die macht is gebruikt in Irak. Amerikaanse macht is meer dan alleen militaire macht. Maar de realiteit is dat de VS een hegemoon zijn, met een groter leger dan de hele wereld bij elkaar. En als we op andere landen in de wereld zouden moeten vertrouwen, zou er niks gebeuren.''
Hoopt u dat 'Irak' het einde van preventieve doctrine van de regering-Bush is [om landen preventief aan te vallen]?
,,Die doctrine heeft geen zin. Elk land heeft het recht op zelfverdediging. Als andere landen de preventieve doctrine ook gaan hanteren, krijgen we een zeer gevaarlijke wereld.''
14 oktober 2003
http://www.nrc.nl/buitenland/artikel/1066108692787.html
quote:Precies.
Op maandag 13 oktober 2003 22:28 schreef Nyrem het volgende:[..]
Helaas is dan het enige argument wat men aanvoert; dat je anti-amerikaan bent.
Terwijl dat de grootste onzin is. Alsof kritiek op amerikaans beleid alleen van niet-amerikanen komt. Waarmee je dan persé ook nog eens tegen Amerika zou zijn. Kritiek richt zich op het beleid en niet op het land.
Dit beleid heeft ook voor een groot deel te maken met het 'energiebeleid' van Amerika.Tja, de wereld is aan het veranderen; gevolg een hechtere internationale orde (denk ik). De rust zal over 10 jaar wel weer terugkeren; met als gevolg een hechtere internationale orde.
Helaas, hebben de mensen in het M-O daar op dit moment niets aan.
Ik vind Amerika een prachtig land, luister naar popmuziek, kijk naar Amerikaanse films, vind dat ze mooie straaljagers hebben ( niet de mooiste, maar wel mooie ), vind een boel Amerikanen op zich wel leuk ( ken er weinig, meestal alleen via 'verre' contacten, film of televisie ( zoals een heleboel mensen vermoed ik ) ), maar toch....
Als je voorbeelden zoekt van hoe het niet moet, dan kom je vaak toch bij hen uit. En zeker in het geval van Irak, waar alle vormen van kolonialisme de kop weer opsteken. Ik weet haast wel zeker ( ik hoop in ieder geval van wel ) dat een boel Amerikanen, als zij de waarheid zouden weten, het ook niet met die situatie eens waren. En de waarheid komt toch wel een keertje bovendrijven. Alleen hebben de de Irakezen er nu zo weinig aan.
quote:er zitten ook een aantal militairen van Nederland in Bagdad
Op dinsdag 14 oktober 2003 15:30 schreef tvlxd het volgende:[..]
Nóg wel! Nederland zal ook vast nog wel een ambassade in Bagdad hebben.
quote:de man heeft het blijkbaar wel gezellig daar, vergeet niet dat Bagdad gigantisch groot is (qua inwonertal 1/3 van Nederland) je moet niet denken dat er in heel het land nog zwaar gevochten wordt omdat er her en der wat Amerikanen worden afgeschoten
Stoelinga en PowellBagdad, wie kent het niet!
Ik ben er sinds 30 augustus als deputy Secretary van de Joint Staff van CJTF-7 geplaatst. Met 8 collega's bemensen wij het secretariaat van de Joint Staff (SJS) en maken daarbij onderdeel uit van de Command Group van Luitenant Generaal Sanchez, de Commanding General (CG) van de hele operatie Iraqi Freedom. Hij stuurt met zijn staf de 144.000 militairen uit 34 verschillende landen aan.We werken hier 7 dagen per week, beginnen 's ochtends vroeg en gaan vaak tot laat in de avond door. Dat was heel even wennen want zelfs iets van een zaterdagse dienst kennen ze hier niet. Maar ja, Bagdad nodigt nu ook niet echt uit om een rondje te gaan lopen. De situatie buiten de compound laat dat niet toe, maar het terrein is groot genoeg om urenlang te kunnen hardlopen. Ook het zwembad in de tuin van het paleis is een geliefde plaats om even op te frissen en in conditie te blijven. Op kantoor is 24 uur per dag email en internet beschikbaar en zo al met al vliegt de tijd hier dan ook voorbij.
De werkzaamheden zelf vallen amper te vergelijken met datgeen wat ik hiervoor heb gedaan. Het lijkt nog het meest het werk van een secretaris commandant aan boord van Hr.Ms. Schepen en dan met de nadruk op protocol. Maar dan joint en combined en op multi-divisie niveau! Dit wordt in ons kleine clubje al goed duidelijk, er zijn mensen van de marine, lucht- en landmacht werkzaam uit de USA, Australie, de UK en NL. In ons bureau komt alles voor de CG voorbij drijven en dat maakt het machtig interessant.
Sinds het officiele einde van de oorlog brengen steeds meer VIP's een bezoek aan de troepen in Irak. Protocol bepaalt dan ook voor een groot deel onze daginvulling. Bezoeken van Rumsfeld, Powell en onze minister van Defensie Kamp waren dan ook enkele hoogtepunten hier op kantoor. Daarnaast overspoelen de congressional delegations het land, dit met het oog op de verkiezingen in de States.
Ik woon vlakbij het paleis met een 10-tal leden van de Command Group in een redelijk groot huis (38 kamers, 6 badkamers) dat voorheen door Saddams familie werd bewoond. Op zich is dat goed vol te houden. 's Avonds zitten we wel eens op het balkon en horen, of zien (lichtspoor) dan de schotenwisselingen aan de andere kant van de Tigris. Maar goed, daar raak je hier aan gewend en het is relatief ver weg. Samengevat: tot op heden is deze uitzending een unieke ervaring die ik nu al niet meer zou willen missen.
Met vriendelijke groet vanuit een zonnig Bagad,
LTZA 1 Harry Stoelinga, deputy SJS CJTF-7
www.nldetirak.nl
quote:Vuurwerk straks weer. Hm, ja, er zullen vast en zeker grote hoeveelheden explosieven zijn veilig gesteld.
Coalition military sources said Wednesday that they have received specific threats against hotels housing Westerners in the Iraqi capital.Coalition helicopters have been circling the Palestine Hotel in central Baghdad since about 7 a.m. (midnight EDT).
Bradley fighting vehicles and U.S. troops also are positioned at the checkpoint in front of the hotel.
quote:Komt die beslissing van welk moment van terugtrekking van Amerikaanse troepen voor of na de verkiezingen?
''Verkiezingen in Irak in 2004''Volgend jaar worden er in Irak verkiezingen gehouden. Dat zegt de voorzitter van de voorlopige Iraakse regeringsraad.
Volgens voorzitter Allawi blijven er wel buitenlandse troepen nodig om de rust in het land te bewaren.
De Verenigde Staten hebben bij de VN-Veiligheisraad een nieuwe ontwerpresolutie over Irak ingediend. Daarin staat dat de Irakezen zelf een datum moeten vastleggen voor verkiezingen en de terugtrekking van de Amerikaanse troepen.
De tekst komt enigszins tegemoet aan de verzuchtingen van onder meer Frankrijk.
quote:Hoe zit dat met Iraakse gevangenen op dit moment?
Procedure tegen detentie GuantanamoDe advocaten van vier Fransen die vastzitten op de Amerikaanse legerbasis Guantanamo op Cuba eisen dat er een speciale gezant van de Verenigde Naties naar het gevangenkamp gaat. Hij moet er onderzoeken of de vier niet psychisch mishandeld worden.
De Fransen zitten in eenzame opsluiting. Hun advocaten zeggen dat ze niet genoeg beweging krijgen. Ze willen dat de Franse overheid de zaak aankaart bij het Internationaal Gerechtshof.
In Guantanamo zitten er 660 Al-Queda en Taliban-verdachten. Ze zijn opgepakt tijdens de oorlog in Afghanistan, na de aanslagen van 11 september.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |