Wie verwachten jullie als winnaar?
En wie komt volgens jullie in aanmerking?
De laatste tien jaar:
1993: Nelson Mandela en Willem Frederik de Klerk, Zuid Afrika.
1994: Yasser Arafat en Shimon Peres en Yitzhak Rabin
1995: Joseph Rotblat en de Pugwash Conferenties (strijd tegen nucleaire wapens)
1996: Carlos Belo en Jose Ramos-Horta, José, Oost- Timor
1997: Internationale Comite tegen de Landmijnen
1998: John Hume en David Trimble, Noord Ierland
1999: Artsen zonder Grenzen
2000: Kim Dae Jung, Korea
2001: Kofi Annan en de Verenigde Naties
2002: Jimmy Carter
Speculaties voor dit jaar heb ik niet veel gehoord, behalve dat Paus Johannes Paulus II die veel voor de wereldvrede heeft gedaan, maar toch ook wel discutabele zaken, zie condoomstandpunt. Maar het zou de laatste kans bij leven kunnen zijn. Volgens mij heeft het Rode Kruis hem nog niet gehad en het is wellicht wat te voorbarig om hem aan Karsai te geven?
In de marge circuleren nog twee Nederlandse kandidaten waaronder Ruud Lubbers maar ook nog steeds ieder jaar opnieuw: Max van der Stoel?
Dan ontstaat er tenminste leuke ophef en kunnen we weer ff genieten van het nieuws
quote:Leg eens uit?
Op donderdag 9 oktober 2003 22:51 schreef Herostratos het volgende:
Coetzee, Ben Okri of Nurrudin Farah...
quote:Dit zijn de meestgenoemde kandidaten voor de nobelprijs en meestal klopt dit ook wel met de daadwerkelijke uitreiking van de prijs...
Op donderdag 9 oktober 2003 22:52 schreef SCH het volgende:Leg eens uit?
Maar ik heb geen persoonlijke voorkeur als je dat soms bedoelt.
V.d. Stoel vind ik wel een goede kandidaat, maar ik vermoed dat ie bij het grote publiek niet bekend genoeg is.
quote:Ben je niet in de war met de Nobelprijs voor Literatuur?
Op donderdag 9 oktober 2003 22:55 schreef Herostratos het volgende:[..]
Dit zijn de meestgenoemde kandidaten voor de nobelprijs en meestal klopt dit ook wel met de daadwerkelijke uitreiking van de prijs...
quote:Haha, je hebt gelijk! Ik moet toch echt eens een bril aanschaffen!
Op donderdag 9 oktober 2003 23:36 schreef SCH het volgende:Ben je niet in de war met de Nobelprijs voor Literatuur?
quote:Ja - het zou een omstreden keuze zijn. Aan de andere kant is het wel de paus van de globalisering en heeft het Vaticaan achter de schermen enorm veel goed werk verricht om de oorliog in Irak te voorkomen en heeft de paus zich nog met talloze andere conflicten in de wereld bezig gehouden.
Op donderdag 9 oktober 2003 23:38 schreef sweek het volgende:
Alsjeblieft niet de paus zeg... die heeft door enkele conservatieve beslissingen zoals bijvoorbeeld het anti condoom zijn vaak voor net het tegendeel gezorgd..
Deze prijs gaat wel vaker naar omstreden mensen, bv. Arafat.
quote:En daar is de keuze al lang en breed op Coetzee gevallen
Op donderdag 9 oktober 2003 23:40 schreef Herostratos het volgende:[..]
Haha, je hebt gelijk! Ik moet toch echt eens een bril aanschaffen!
bron: Telegraaf
OSLO - De zanger van de Ierse rockband U2, Bono, paus Johannes Paulus II en de Franse president Jacques Chirac zijn genomineerd voor de Nobelprijs voor de Vrede. Een recordaantal van 165 kandidaten is in de race voor de prijs.
Dat heeft het Nobelcomité in de Noorse hoofdstad Oslo donderdag gemeld. Lid Geir Lundestad van het Nobelcomité zei dat op de lijst van kandidaten 25 organisaties en 140 personen staan. De Europese Unie is een van de genomineerden.
Bono zet zich al jarenlang in voor het bestrijden van alle mogelijke vormen van onrecht in de wereld. Chirac is kandidaat omdat hij een belangrijke rol speelde bij het bereiken van een staakt-het-vuren in Ivoorkust en naar een vreedzame oplossing voor de kwestie-Irak streeft.
quote:Bono is toch al een paar jaar genomineerd?
Op vrijdag 10 oktober 2003 00:01 schreef SCH het volgende:
Bono in race voor Nobelprijsbron: Telegraaf
OSLO - De zanger van de Ierse rockband U2, Bono, paus Johannes Paulus II en de Franse president Jacques Chirac zijn genomineerd voor de Nobelprijs voor de Vrede. Een recordaantal van 165 kandidaten is in de race voor de prijs.Dat heeft het Nobelcomité in de Noorse hoofdstad Oslo donderdag gemeld. Lid Geir Lundestad van het Nobelcomité zei dat op de lijst van kandidaten 25 organisaties en 140 personen staan. De Europese Unie is een van de genomineerden.
Bono zet zich al jarenlang in voor het bestrijden van alle mogelijke vormen van onrecht in de wereld. Chirac is kandidaat omdat hij een belangrijke rol speelde bij het bereiken van een staakt-het-vuren in Ivoorkust en naar een vreedzame oplossing voor de kwestie-Irak streeft.
Maar goed, die wint hem vast nog wel eens. Over een jaar of 10 of 20.
"De grootste verliezer is de politiek zelf, en de internationale veiligheid. Het vertouwen in Bush en Blair persoonlijk is tot ver onder de vijftig procent gedaald, termen als leugenaar en bedrieger zijn niet van de lucht. Dat is al erg genoeg, omdat het bijdraagt aan het gezagsverlies van verantwoordelijke leiders.
Bovendien zijn kiezers niet alleen het vertouwen in deze twee politici kwijt, maar ook - meer in het algemeen - in het bestuur. Als de inlichtingendiensten de waarheid niet mogen leveren maar hun gegevens slechts op welgevalligheid word getoetst, is het snel gedaan met burgerschap en democratie: we nemen voortaan onze eigen beslissingen wel. Liever een Centraal Planbureau dat vier keer per jaar zijn voorspellingen over de inflatie en de economische groei bijstelt, dan eentje dat zijn gegevens aanpast aan de wensen van de regerende coalitie of ze láát manipuleren.
Op het gebied van internationale veiligheid zijn de gevolgen al even treurig. Wie zal de eerstvolgende crisis nog serieus nemen? Wie zal zich nog druk maken om een atoombom in Teheran of plutoniumprogramma in Pyongyang? Wie merkte vorige week op dat Pakistan een (nog niet geladen) atoomraket in het grensgebied met India afvuurde? Wie lag er wakker van het feit dat Noord Korea vorige week toegaf over 'atoomafschrikking' te beschikken? Dringt het tot iemand door dat Amerikaanse gevechtspiloten tegenwoordig vier keer per week oefenen in het neerhalen van eigen passagiersvliegtuigen, omdat de inlichtingendiensten een volgende Al Qaeda-aanslag verwachten?
Deze feiten - de oogst van één week- zullen nu met dank aan Bush en Blair worden afgedaan als overdreven uitingen van oorlogspsychose, ongeloofwaardige propaganda, of op zijn best routine-onheil.
Je kan wel zeggen dat ze hem op dat moment verdienden maar als daarna allerlei dingen gebeuren die feitelijk in tegenspraak zijn met de doelstellingen van de Nobelprijs, komt dat wat raar over.
Het kan ook goed zijn dat de prijs naar een organisatie gaat dit jaar: dat is misschien wel zo veilig in een gespannen tijd als deze, dan gok ik p het Rode Kruis.
Maar goed, de paus zal hem inderdaad wel krijgen...
quote:Samen met Bob Geldof dan, denk ik.
Op vrijdag 10 oktober 2003 00:43 schreef pekel het volgende:
Hopen dat Bono hem nu es wint....
quote:a.u.b. niet.
Op vrijdag 10 oktober 2003 00:43 schreef pekel het volgende:
Hopen dat Bono hem nu es wint....
quote:Waarom vind je Ruud Lubbers niet nobelprijswaardig? De man schijnt belangenloos de wereldvluchtelingenorganisatie te leiden en hij doet dat niet slecht.
Op donderdag 9 oktober 2003 22:57 schreef I.R.Baboon het volgende:
Lubbers vind ik toch niet Nobelprijswaardig.V.d. Stoel vind ik wel een goede kandidaat, maar ik vermoed dat ie bij het grote publiek niet bekend genoeg is.
In Griekenland zullen ze je kandidatuur van Van der Stoel ondersteunen...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |