beter een wat lager minimumloon dan helemaal geen baan
en het is goed voor onze concurrentiepositie
quote:En dat geloof je zelf? En waar moet die kostendaling dan in zitten denk je?
Op donderdag 2 oktober 2003 17:32 schreef Lithion het volgende:[..]
De kosten van levensonderhoud zullen automatisch navenant dalen indien het minimumloon afgeschaft wordt.
quote:Op naar de sloppenwijken zeker. Het is maar goed dat alleen die VVD-ers zo gestoord zijn dat ze met dit soort plannen komen.
Op donderdag 2 oktober 2003 17:49 schreef Kaalhei het volgende:[..]
Het is heel eenvoudig: Als je iets wilt dat je niet hebt, zal je ervoor moeten werken. That's life.
quote:Veeg het schuim eens van je mond.
Op donderdag 2 oktober 2003 18:15 schreef dazzle123 het volgende:[..]
Op naar de sloppenwijken zeker. Het is maar goed dat alleen die VVD-ers zo gestoord zijn dat ze met dit soort plannen komen.
quote:Ga eerst maar eens serieus op je zelf wonen. Kijken of je het dan nog kan. En dan wel zonder de hulp van papa en mamma. Laat staan als er kindjes aan te pas komen.
Op donderdag 2 oktober 2003 17:33 schreef Kaalhei het volgende:[..]
Wie zegt dat ik dat niet doe
quote:Natuurlijk...hoe kom je daar nou bij?
Op donderdag 2 oktober 2003 17:32 schreef Lithion het volgende:[..]
De kosten van levensonderhoud zullen automatisch navenant dalen indien het minimumloon afgeschaft wordt.
Als de werkeloosheid nog meer zal toenemen krijg je straks gewoon te horen dat ze je ontslaan en voor dat geld 2 mensen laten komen werken die minder dan 't minimumloon verdienen. Ik zie hier echt helemaal niks in
quote:Dat de mensen die voor dat kleine beetje geld hard moeten werken bijna geen luxe zullen kennen zal jou een rotzorg zijn zeker. Nee, de concurrentiepositie is veel belangrijker dan dat degenen die ervoor werken een leven hebben.
Op donderdag 2 oktober 2003 18:02 schreef Marijnissen het volgende:
Lijkt me goed planbeter een wat lager minimumloon dan helemaal geen baan
quote:de kosten voor arbeid dalen door het grotere aanbod onderin de markt
Op donderdag 2 oktober 2003 18:21 schreef fuct het volgende:[..]
Natuurlijk...hoe kom je daar nou bij?
quote:We hebben het hoer niet over mij.
Op donderdag 2 oktober 2003 18:16 schreef dazzle123 het volgende:[..]
Ga eerst maar eens serieus op je zelf wonen. Kijken of je het dan nog kan. En dan wel zonder de hulp van papa en mamma. Laat staan als er kindjes aan te pas komen.
quote:Dat gebeurt natuurlijk niet. Om dezelfde reden dat een zaak geen broodje kaas voor e200,- kan verkopen.
Op donderdag 2 oktober 2003 18:23 schreef Vision het volgende:
ik vind 't een kutplan. Dit stelt werkgevers alleen in staat om mensen tegen woekerprijzen aan 't werk te krijgen.
quote:Die zal dan juist afnemen. Mensen zijn werkeloos omdat er een minimumloon is. Niet omdat het werk op zou zijn, dat zou belachelijk zijn, uiteraard.
Als de werkeloosheid nog meer zal toenemen
quote:Als je zo slecht werkt dat je werk door twee mensen die voor minimumloon werken kan worden overgenomen (en je meer dan 2x minimumloon loon verdient uiteraard) dan is hier toch niets mis mee.
krijg je straks gewoon te horen dat ze je ontslaan en voor dat geld 2 mensen laten komen werken die minder dan 't minimumloon verdienen. Ik zie hier echt helemaal niks in
Mij hebben ze er totaal niet mee. Ik verdien aardig en kan er ook niet door achteruitgaan. Maar zoals het natuurlijk met alles. Allen de mensen die wat meer afhankelijk zijn van de overheid hebben ze er mee.
quote:Bruto waarschijnlijk niet nee. Als er meer mensen werken dan kan er minder belasting geheven worden.
Op donderdag 2 oktober 2003 18:38 schreef Najra het volgende:
Ik denk dat de mensen die wel willen werken, ook voor het minimumloon en veel moeite hebben om een betere baan te vinden (bijv. door een handicap) hierna ook zeggen van bekijk het maar. Die gaan leven van een uitkering en bijvoorbeeld zwart bijklussen.
Mij hebben ze er totaal niet mee. Ik verdien aardig en kan er ook niet door achteruitgaan. Maar zoals het natuurlijk met alles. Allen de mensen die wat meer afhankelijk zijn van de overheid hebben ze er mee.
quote:Je had het wel over jou want je beweert dat jij makkelijk van 500 euro rond kan komen.
Op donderdag 2 oktober 2003 18:27 schreef Kaalhei het volgende:[..]
We hebben het hoer niet over mij.
quote:Wartaal, eerst wordt er wat anders gezegd namelijk dat door lagere arbeidskosten de prijzen zullen dalen en nu is het andersom?
Op donderdag 2 oktober 2003 18:26 schreef Kaalhei het volgende:[..]
de kosten voor arbeid dalen door het grotere aanbod onderin de markt
quote:Een freudiaanse verspreking
Op donderdag 2 oktober 2003 18:27 schreef Kaalhei het volgende:[..]
We hebben het hoer niet over mij.
quote:Kunnen de kosten voor prijzen en arbeid dan niet tegelijk (relatief) dalen
Op donderdag 2 oktober 2003 18:44 schreef fuct het volgende:[..]
Wartaal, eerst wordt er wat anders gezegd namelijk dat door lagere arbeidskosten de prijzen zullen dalen en nu is het andersom?
quote:Wakker worden je hebt een zachtmerrie. Of beter gezegd je gelooft in een utopie.
Op donderdag 2 oktober 2003 18:48 schreef Kaalhei het volgende:[..]
Kunnen de kosten voor prijzen en arbeid dan niet tegelijk (relatief) dalen
quote:Vur koome oes Kirchoa!!!
Op donderdag 2 oktober 2003 17:27 schreef Kaalhei het volgende:
Verlagen? Afschaffen dat hele minimumloon. Twee partijen bepalen zelf welke prijs er voor de dienst van een hiervan betaald moet worden. Buitengewoon asociaal om mensen die minder productief zijn dan nodig is om het minimumloon te verdienen in principe te verbieden om te werken.
quote:Wat hij zegt is dat door het grotere aanbod van arbeid onder in de markt de uurlonen wat zullen dalen. Doordat de werkgever minder kwijt is aan uurlonen kan hij dit doorbereken in zijn prijzen (deze dalen dus).
Op donderdag 2 oktober 2003 18:44 schreef fuct het volgende:[..]
Wartaal, eerst wordt er wat anders gezegd namelijk dat door lagere arbeidskosten de prijzen zullen dalen en nu is het andersom?
quote:Dit is een goede statement. Dat het in stand houden van een minimumloon (welke hoogte dan ook) zorgt er per economischie definitie voor dat er meer werklozen zijn. Zo beredeneert de VVD, denk ik.
Maar toch wil ik het ietsje nuanceren. Ik denk namelijk dat het probleem het niet in ligt dat er te weinig banen zijn, maar ik denk dat het probleem is dat er te weinig mensen wíllen werken. En juist door het minimumloon te verlagen, wordt de drempel tussen bijstand / werken kleiner. En daarmee ook de motivatie om te werken.
Ook valt tegen de bovengenoemde economische definitie iets in te brengen. Het kan best zo zijn dat de vrijgekomen loonruimte door verlaging van de minimumlonen door de bedrijven gebruikt wordt voor iets anders dan banen creeeren. Het kan bijvoorbeeld gebruikt worden als winst of als reserve. Daarom zitten er meer haken en ogen aan die plan van de VVD dan het zal opleveren.
Natuurlijk wil ik ook graag nog opbouwende kritiek leveren. Ik denk dat het verstandiger is om het loonmatigen vast te houden, en verder als overheid verder zo terughoudend mogelijk zijn, wat economische politiek betreft. Dezelfde economie die wij nu hebben deed het immers tijdens internationale hoogconjuncturele tijden prima.
Wel denk ik dat het verstandig is om veel te investeren in het onderwijs en andere langere termijn projecten (OV e.d.), daarmee zijn we allen in de toekomst ook gebaat!
quote:Voor het te kleine aantal werklozen dat wil werken.
Op donderdag 2 oktober 2003 17:16 schreef Sidekick het volgende:
De werkgelegenheid aan de onderkant is imho al voldoende aanwezig.
Alleenstaande moeder met 1 kind werkt voltijd in de fabriek. Maar omdat ze dan minder minimumloon krijgt en niet meer rond kan komen van haar geld, moet ze extra gaan werken. Bovendien verwaarloosd ze zo haar kind die de criminaliteit in gaat.
Haar kind steelt weer van een VVD-er. Die denkt aan meer gevangenissen om zich te beschermen tegen al die criminelen.
Crimineel komt uit de gevangenis, krijgt een minimumloonbaantje dat niet genoeg verdient, gaat weer de verkeerde kant op en welja..
..je krijgt AMERIKA: Grootste misdaadcijfer, veel sociaal slechte buurten, mensen met 2/3 banen om hun gezin te onderhouden.
Mensen komen niet uit deze situatie, want ze kunnen niet bijstuderen ofzo, aangezien ze zoveel moeten werken.
Nou is het nu nog niet zover maar het kan wel die kant op gaan als we niet uitkijken.
quote:Lagere lonen leidt dankzij concurrentie tot lagere prijzen en dus tot herstel van de koopkracht (terwijl dankzij die lagere lonen meer mensen werk hebben)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |