quote:Nu lijkt het sowieso een trend te worden om als 'kritische' volger van de politiek vanuit je luie stoel bedreigingen te uiten naar politici en andere openbare figuren via een openbaar forum of via mail. De vraag is of we dit serieus moeten nemen of niet. Daarbij, aangifte doen is leuk, maar wat kan de politie hier tegen doen? Maghrebonline of Fok! uit de lucht halen? De bedreigers opsporen en bestraffen? Hoe zwaar moet zoiets bestraft worden?
VVD'er Wilders met dood bedreigd
bron: Telegraaf, 2 oktober 2003DEN HAAG - Het VVD-Tweede-Kamerlid Wilders heeft woensdag bij de politie aangifte gedaan van onder meer bedreiging met de dood. Volgens Wilders gebeuren er de laatste tijd "meer vervelende dingen" die hij niet nader bij naam wil noemen.
Aanleiding voor de aangifte was een bericht op de internetsite maghrebonline.nl, waarin ene Farid stelt dat Wilders "echt met de dood bestraft worden voor zijn fascistische uitspraken over Islam, moslims en de Palestijnse zaak." Bij de boodschap staat een foto van Wilders.
Wilders staat bekend als een bestrijder van extremisme in het algemeen en vanuit de islamitische hoek in het bijzonder. Eerder deze week pleitte hij nog voor een verbod van moskeeën waar dergelijke uitingen worden gebezigd.
Na de aangifte is "een hele caroussel in werking gezet" met " allerlei diensten". De VVD'er wil niet zeggen of hij nu ook persoonsbeveiliging heeft.
Enkele weken geleden trof Wilders' partijgenoot Oplaat hetzelfde lot. Hij werd bedreigd door dierenrechtenactivisten. Hun partijgenote Hirsi Ali kreeg vorig jaar beveiliging na bedreigingen uit islamitische hoek.
Trouwens, in principe verschillen de bedreigingen naar Wilders nog niet zo veel van de volgende 'bedreigingen' die recent op Fok! zijn gedaan...
quote:
Op maandag 29 september 2003 19:39 schreef janszzen het volgende:
Mensen,
Michiel Smit is een tumorgezwel dat weggesneden dient te worden. Dankzij types als hij, gaan partijen als LR kapot.
quote:...en van een ander forum over een vertegenwoordiger van pedofielenorganisatie Martijn...
Op zaterdag 13 september 2003 16:37 schreef JarJar_Swings het volgende:
Als ik dan toch iemand een doorgeladen wapen moet sturen: Job Cohen. Maar eigenlijk mag de hele PVDA tegen de muur. En dan daarna een barbeque met ipv kolen de onnozelaars van Groen Links en de SP. M'n karbonaadje zal heerlijk smaken.
quote:Ongetwijfeld zijn er nog wel meer voorbeelden te vinden.
Ik acht mijn intelligentie van dien aard dat ik nooit kijk naar programma's met het niveau van het RTL ''Nachtsuite. Vannacht kwam ik echter zappend op dat station. Tot mijn verbazing bleek dat programma jouw een podium te geven met voor jouw promotie met betrekking tot pedofilie.Nu veel mensen het zeer enge gezicht kennen en met de ideeën zijn geconfronteerd, adviseer ik om maar vaak achterom te kijken.....
quote:
Op zaterdag 13 september 2003 20:35 schreef speknek het volgende:[..]
Straks wil hij niet en wordt Thom de Graaf het
.
quote:
Op zaterdag 13 september 2003 20:38 schreef sp3c het volgende:dan schiet ik hem dood ... dan moet Zalm het wel worden
* sp3c hides voor het ongetwijfeld op komst zijnde arrestatie team
quote:ja en, who gives a fuck
Op donderdag 2 oktober 2003 14:21 schreef Daleo het volgende:
dit staat toch ook op de FP ?
quote:Maw: val ons niet meer lastig.
Op donderdag 2 oktober 2003 14:20 schreef milagro het volgende:Het heeft wel zijn aandacht.
valt in dezelfde catagorie als de posts die je krijgt als er een kinderverkrachter is aangehouden, dan blijkt ook iedereen ineens creatief met doodstraffen, dat ga je toch ook geen bedreigingen noemen
[Dit bericht is gewijzigd door Wisp op 02-10-2003 14:32]
quote:Bedreigingen uit islamitische hoek zou ik persoonlijk wat serieuzer nemen.
Op donderdag 2 oktober 2003 14:17 schreef Kozzmic het volgende:
Ongetwijfeld zijn er nog wel meer voorbeelden te vinden.
quote:Nu ja... het was een hele beleefde en keurige reactie op mijn ietwat verhitte verontwaardigde brief nav van 4 mei en ook teruggrijpend op die radicale imams in o.a. A'dam en dat hij zich zo sterk vergiste in wat eronder een deel van die kutgastjes leeft en toen verwees ik hem naar door Kozzmic gequote posts op bepaalde fora, met een inhoud waar de honden geen brood van lusten.
Op donderdag 2 oktober 2003 14:25 schreef SunChaser het volgende:[..]
Maw: val ons niet meer lastig.
Op zich een mooi standpunt, hoor, alleen het werkt niet, niet bij dat soort lui.
En tja wat doe je er tegen.
Ik zou het ook niet weten.
Verbieden kan niet.
In de gaten houden... en dan?
Pas als die Wilders (of anderen) wat overkomt, kan je zeggen dat het dus serieus was
Ik snap trouwens niets van die moderatie op die fora.
Werkelijk alles kan, lijkt wel.
quote:Wanneer niet uit de context te halen valt dat het 'humoristisch' bedoeld is, maar een serieuze reflectie geeft van wat de schrijver denkt, behoort er bij de mods op zijns minst een belletje te gaan rinkelen. Het is dus aan de mods om de afweging te maken 'wat kan' en 'wat niet kan' en eventueel de persoon erop aan te spreken of anderszins te bannen.
Trouwens, in principe verschillen de bedreigingen naar Wilders nog niet zo veel van de volgende 'bedreigingen' die recent op Fok! zijn gedaan...
quote:Volgens de policy mogen doodsbedreigingen niet naar andere users, blijkbaar wel naar Job Cohen. Misschien moet daar ook wat aan gedaan worden.
Op donderdag 2 oktober 2003 14:17 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Nu lijkt het sowieso een trend te worden om als 'kritische' volger van de politiek vanuit je luie stoel bedreigingen te uiten naar politici en andere openbare figuren via een openbaar forum of via mail. De vraag is of we dit serieus moeten nemen of niet. Daarbij, aangifte doen is leuk, maar wat kan de politie hier tegen doen? Maghrebonline of Fok! uit de lucht halen? De bedreigers opsporen en bestraffen? Hoe zwaar moet zoiets bestraft worden?
De eerste "bedreiging" van janszzen, vind ik er niet echt een. Eerder een oproep om Smit te negeren en uit de partij te gooien (hoewel niet al te subtiel verwoord).
Indien Fok! hier gewoon tegen optreedt lijkt er mij weinig aan de hand. Meestal worden dit soort dingen wel ge-edit. Uit welk topic komt die bedreiging van JarJar_Swings eigenlijk?
Indien mogelijk moet de bedreiger opgespoord worden. Dan kan snel genoeg gezien worden hoe serieus het is. Een veroordeling voor bedreiging lijkt mij zeker niet uitgesloten.
[Dit bericht is gewijzigd door freako op 02-10-2003 14:36]
quote:Een bedreiging dient denk ik per geval ingeschat te worden. Zelf zou ik de "bedreigingen" op Fok die jij als voorbeeld plaatste, niet serieus nemen.
De vraag is of we dit serieus moeten nemen of niet.
quote:Heb hem al gevonden:
Op donderdag 2 oktober 2003 14:35 schreef freako het volgende:[..]
Uit welk topic komt die bedreiging van JarJar_Swings eigenlijk?
Welke politicus haat je het meest?
.
quote:Als ik het goed lees, is die bedreiging op maghrebonline alleen de druppel die de emmer doet overlopen. Anders kan ik "meer vervelende dingen" niet verklaren.
Op donderdag 2 oktober 2003 14:17 schreef Kozzmic het volgende:[..]
quote:Als je het mij vraagt had dat topic direct gesloten moeten worden...
Op donderdag 2 oktober 2003 14:39 schreef freako het volgende:Welke politicus haat je het meest?
.
quote:De meerderheid van de posters op Maghreb lijkt zich niet al te veel te bekommeren om de regels van de Westerse democratische rechtsstaat en (uiteraard wel luidkeels geeiste) tolerantie vrij laag op de prioriteiten lijst te hebben staan. Leuk als die het ooit eens voor het zeggen krijgen.
Op donderdag 2 oktober 2003 14:35 schreef Gert het volgende:[..]
. Gebeurt dat ook nog eens op een forum waarvan bekend is dat er veel extremisten (van wat voor 'bloedgroep' dan ook) rondhangen, dan zou ik me echt zorgen gaan maken.
Weer een poging van Wilders om Marokkanen in een kwaad daglicht te stellen. Die man wil helemaal niet dat het beter gaat in Nederland, wat denkt hij hier nou mee te bereiken behalve veel polarisatie. Voor een politicus vind ik het een ongelooflijk knulle en egocentrische actie. Vooral goed voor zijn eigen dikke pik. "Mijn naam stond al 3 weken niet op teletekst, doe iets":{
Die opmerkingen op internet zijn geen doodsbedreigingen in die zin van het woord. Weer een term, na terrorisme, die sterk aan inflatie onderhevig is. Laat die mensen toch schelden, een politicus hoort een dikke huid te hebben.
quote:dat wil ik ook wel eens weten
Op donderdag 2 oktober 2003 14:19 schreef Redux het volgende:
Wat voor gevolgen heeft dit voor policy's in forums? Voor de policy van het fok forum?
quote:Rechts bashen is het enige wat jij kunt he?!
Op donderdag 2 oktober 2003 14:51 schreef SCH het volgende:
Nu maar wachten tot Wouter Bos, Femke Halsema of Ad Melkert aangifte doen over Fok. Gelukkig hebben linkse politici iets meer incasseringsvermogen.
quote:Volgens mij leiden doodbedreigingen tot een (permanente) ban (?)
Op donderdag 2 oktober 2003 14:53 schreef Tiemie het volgende:[..]
dat wil ik ook wel eens weten
quote:
Op donderdag 2 oktober 2003 14:51 schreef SCH het volgende:
een politicus hoort een dikke huid te hebben.
quote:NEVER!!!.... to arms
Op donderdag 2 oktober 2003 14:48 schreef Sniper het volgende:[..]
Leuk als die het ooit eens voor het zeggen krijgen.
quote:Als je het van user tot mede-user doet.
Op donderdag 2 oktober 2003 14:54 schreef Sniper het volgende:[..]
Volgens mij leiden doodbedreigingen tot een (permanente) ban (?)
Maar ik vind eigenlijk beide aangehaalde reacties niet kunnen, of ze nu wel of niet serieus bedoeld zijn. Dus op z'n minst een tijdelijke ban, misschien zelfs een permanente.
Aan de andere kant, ik kan me voorstellen dat zoiets bedreigend overkomt voor een persoon, maar ik denk niet dat ze zich er echt zorgen over moeten maken. Iets met blaffende honden, die niet bijten. Overigens is dit niet iets dat enkel uit moslim of extreem-linkse kringen komt, op rechtse fora heb ik meerdere malen soortgelijke bedreigende taal richting politici en activisten gezien, soms compleet met mailadres, mobiel nummer en/of huisadres.
quote:Ok, blaffende honden bijten (meestal) niet. Maar zoals een andere user postte (naam ff kwijt) : als de bedreigingen komen uit verzamelplaatsen van extremisten (rechts, links danwel dierenliefhebbers...) dan zou er toch serieuzer mee omgegaan moeten worden, vanwege de bron.
Op donderdag 2 oktober 2003 15:03 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Als je het van user tot mede-user doet.
Maar ik vind eigenlijk beide aangehaalde reacties niet kunnen, of ze nu wel of niet serieus bedoeld zijn. Dus op z'n minst een tijdelijke ban, misschien zelfs een permanente.
Aan de andere kant, ik kan me voorstellen dat zoiets bedreigend overkomt voor een persoon, maar ik denk niet dat ze zich er echt zorgen over moeten maken. Iets met blaffende honden, die niet bijten. Overigens is dit niet iets dat enkel uit moslim of extreem-linkse kringen komt, op rechtse fora heb ik meerdere malen soortgelijke bedreigende taal richting politici en activisten gezien, soms compleet met mailadres, mobiel nummer en/of huisadres.
quote:waar het om gaat is of de politici de bevolking nog serieeus neemt.
. De vraag is of we dit serieus moeten nemen of
En wanneer de overheid totaal niet meer luistert naar vredige verzoeken, ( en dan heb ik het nog niet over het in de zeik nemen van de bevolking met bijv. de Irak oorlog , of de mooie privatiseringsbabbeltruuks van zalm ) dan rest helaas alleen nog de gewelddadige optie om de politici naar je te laten luisteren.. en eraan te herinneren dat ze ook kwetsbaar zijn en uiteindelijk de rekening gepresenteerd zullen krijgen voor het belazeren van de bevolking.. en dan hebben we niet over een ontslagje met gouden handdrukken..
de politici kunnen nu dus twee dingen doen.. meer respect tonen voor de bevolking en ze eerlijk en oprecht bejegenen.
of
de consequenties aanvaarden van het niet doen van optie 1 en met de ene na de andere anti terroristen wet proberen de kritiek en verzet van de bevolking te smoren en zichzelf gaan beschermen met een cordon aan beveiligingsagenten..
ik hoop dat ze voor 1 kiezen maar ben bang dat ze voor optie 2 gaan..
dusseuh..
Let's get ready to RRRRRRRRRRRRumbleeeee !!!!!!
quote:En omdat politici dat doen volgens jou, mogen ze ook gewoon met de dood bedreigd worden?
Op donderdag 2 oktober 2003 15:06 schreef MokroKees het volgende:[..]
waar het om gaat is of de politici de bevolking nog serieeus neemt.
Want zoals het er nu voor staat gedragen de politici zich als arrogante ballen die zich geen hol aantrekken van de burgers en word elke kritiek of opinie vanuit de bevolking gewoon genegeerd..
.
quote:Pietje Puk kan doodvallen.
Op donderdag 2 oktober 2003 15:10 schreef Koos Voos het volgende:
Het lijkt me duidelijk dat fora en ISP's mee moeten werken zodra justitie vraagt om data zoals IP ect.
Op internet is niemand anoniem, al vergeten sommigen dat wel eens.
Een doodsbedreiging per post is strafbaar, dus ook op het net.
quote:Je begrijpt het echt niet he? Vergelijk dit nu eens met de aangehaalde voorbeelden.
Op donderdag 2 oktober 2003 15:18 schreef SCH het volgende:[..]
Pietje Puk kan doodvallen.
Is dat een doodsbedreiging, volgens jou?
quote:Nee. Zeggen dat iemand kan doodvallen is héél wat anders dan iemand daadwerkelijk met de dood bedreigen. Als je zelfs dát niet eens doorhebt...
Op donderdag 2 oktober 2003 15:18 schreef SCH het volgende:
Pietje Puk kan doodvallen.
Is dat een doodsbedreiging, volgens jou?
quote:Dat bedoelde ik.
Op donderdag 2 oktober 2003 15:22 schreef Lithion het volgende:[..]
Nee. Zeggen dat iemand kan doodvallen is héél wat anders dan iemand daadwerkelijk met de dood bedreigen. Als je zelfs dát niet eens doorhebt...
quote:Wat is daadwerkelijk met de dood bedreigen dan? Staat er op Maghreb: "Ik ga Wilders binnenkort vermoorden".
Op donderdag 2 oktober 2003 15:22 schreef Lithion het volgende:[..]
Nee. Zeggen dat iemand kan doodvallen is héél wat anders dan iemand daadwerkelijk met de dood bedreigen. Als je zelfs dát niet eens doorhebt...
Doodsbedreigingen zijn ordinaire scheldkannonades. Verwerpelijk maar helaas komen ze veel voor. Ook op Fok. Melkert en Fortuyn hadden wel duizend keer aangifte kunnen doen. Wie de relativiteit van internet niet inziet.....................
quote:Die van de BBQ? Is toch hetzelfde.
Op donderdag 2 oktober 2003 15:21 schreef SportsIllustrated het volgende:[..]
Je begrijpt het echt niet he? Vergelijk dit nu eens met de aangehaalde voorbeelden.
quote:Nee. Want daaraan voorafgaand staat te lezen:
Op donderdag 2 oktober 2003 15:24 schreef SCH het volgende:[..]
Die van de BBQ? Is toch hetzelfde.
Als ik dan toch iemand een doorgeladen wapen moet sturen: Job Cohen.
Het sturen van een wapen is een actieve handeling. Wensen dat iemand dood zal vallen is dat niet, tenzij je met voodoopoppen in de weer bent.
Bovendien doelde ik op de uitspraak over Wilders.
Fortuyn, Hirsi Ali, Oplaat en nu weer Wilders
quote:bedreigd ? in sommige gevallen wel ja, want ze mogen er imho wel aan herinnerd worden dat het kan gebeuren om ze zodoende met hun hoofd uit de blauwe wolkjes te krijgen en ze weer met de beide benen op de grond te zetten.
Op donderdag 2 oktober 2003 15:08 schreef freako het volgende:
En omdat politici dat doen volgens jou, mogen ze ook gewoon met de dood bedreigd worden?
Ik heb natuurlijk liever dat men een aanklacht indient bij de politie .. maarja wie neemt die optie nou nog serieeus.
en de betreffende VVD er die zoiets provocerends uit over het sluiten van Moskeeën en waarop door moslims boos gereageerd word en wat de VVD vervolgens gebruikt als "zie je wel " is gewoon een vieze manipulatieve tactiek om mensen tot haat aan te zetten voor je fascistische politieke ideeën en dat soort sneaky lui hoeven van mij geen medelijden te verwachten hoor.. wie haat zaait zal haat oogsten, . eigen schuld dikke bul(li)t
en dan moeten ze niet scheinheilig gaan zitten jammeren dat ze bedreigd worden
[Dit bericht is gewijzigd door MokroKees op 02-10-2003 15:41]
quote:Alleen als ze tegen zijn standpunten ingaan, dan mogen ze dood. Dat is uiteraard logisch.
Op donderdag 2 oktober 2003 15:08 schreef freako het volgende:[..]
En omdat politici dat doen volgens jou, mogen ze ook gewoon met de dood bedreigd worden?
.
Verder: Tja, ik vind dit ook nogal vaag. Foras en chatten ed zijn toch een soort van prive-gesprekken in het openbaar.
Whats next? Ik zit in een kroeg, zeg Zo die en die zou echt koud gemaakt mogen worden van mij, iemand hoort dat en de volgende dag ben ik opgepakt?
quote:Een ban niet, maar van mij mogen ze wel verwijderd worden, ze voegen toch helemaal niets toe.
Op donderdag 2 oktober 2003 15:35 schreef sizzler het volgende:
Ik heb de flames verwijdert. Graag een inhoudelijke discussie: Vinden jullie dat het beleid op FOK! verbreed moet worden door doodverwensingen naar politici ook te bestraffen met een ban?
quote:Rot toch op man. Die moskee waar het over gaat is zo smerig corrupt als de nete en van top tot teen bezig met vieze spelletjes, waaronder jihadwerving, oproepen tot oorlog tegen het Westen ed. Terecht dat er naar gekeken wordt, en nog terechter als ie gesloten wordt.
Op donderdag 2 oktober 2003 15:37 schreef MokroKees het volgende:en de betreffende VVD er die zoiets provocerends uit over het sluiten van Moskeeën en waarop door moslims boos gereageerd word en wat de VVD vervolgens gebruikt als "zie je wel " is gewoon een vieze manipulatieve tactiek om mensen tot haat aan te zetten voor je fascistische politieke ideeën en dat soort sneaky lui hoeven van mij geen medelijden te verwachten hoor.. wie haat zaait zal haat oogsten, . eigen schuld dikke bul(li)t
Dat jij het weer eens fascistisch en terecht vind dat men ervoor met de dood bedreigd wordt, laat voor de 10.000e keer zien dat Parnassia je echt niet had mogen laten gaan. Want als het bij je zelf gebeurt, ben je de 1e die loopt te huilen over de zgn. fascistische politie. Van mij mag je er zelf 1 krijgen. Hullie.
[Dit bericht is gewijzigd door Tedje_van_Es op 02-10-2003 15:40]
quote:Ik blijf het in de sfeer zien van domheid en opgewonden standjes die een beetje duur doen - maar een serieuze doodsbedreiging lees ik er echt niet in.
Op donderdag 2 oktober 2003 15:27 schreef SportsIllustrated het volgende:[..]
Nee. Want daaraan voorafgaand staat te lezen:
Als ik dan toch iemand een doorgeladen wapen moet sturen: Job Cohen.
Het sturen van een wapen is een actieve handeling. Wensen dat iemand dood zal vallen is dat niet, tenzij je met voodoopoppen in de weer bent.
Bovendien doelde ik op de uitspraak over Wilders.
En het verbaast me oprecht dat een politicus dat wel doet.
quote:Ja. Hoewel het wel een beetje in de context moet worden gezien.
Graag een inhoudelijke discussie: Vinden jullie dat het beleid op FOK! verbreed moet worden door doodverwensingen naar politici ook te bestraffen met een ban?
Indien als grap bedoeld (ziek gevoel voor humor overigens) en ook als grap herkenbaar is, is het eventueel wel te billijken. Desnoods alleen de post verwijderen ofzo.
quote:Eens is!!!
Op donderdag 2 oktober 2003 15:39 schreef Lithion het volgende:[..]
Een ban niet, maar van mij mogen ze wel verwijderd worden, ze voegen toch helemaal niets toe.
quote:Dan bedreig je toch niemand? Je zegt alleen dat je er niet rouwig om zou zijn als iemand vermoord wordt.
Op donderdag 2 oktober 2003 15:37 schreef Tedje_van_Es het volgende:[..]
Zo die en die zou echt koud gemaakt mogen worden van mij,
quote:Nu ja, maak er dan van: die MOET koudgemaakt worden of zo.
Op donderdag 2 oktober 2003 15:42 schreef freako het volgende:[..]
Dan bedreig je toch niemand? Je zegt alleen dat je er niet rouwig om zou zijn als iemand vermoord wordt.
quote:Daar ben ik het helemaal mee eens. 1 keer waarschuwen moet genoeg zijn de tweede keer een keer een ban voor minstens een jaar (misschien dat die waarschuwing zelfs wel achterwege kan blijven). Het moet maar eens afgelopen zijn. Zo gaan we toch niet met elkaar om. Trouwens doodverwensingen vind ik sowieso niet kunnen. Ook al zijn het users onder elkaar.
Vinden jullie dat het beleid op FOK! verbreed moet worden door doodverwensingen naar politici ook te bestraffen met een ban?
quote:Op een forum is moeilijk te zien hoe serieus een uitspraak moet worden genomen, in tegenstelling tot in een cafe. Als je daar aangeschoten roept dat je een politicus wil vermoorden, word je minder snel serieus genomen dan als je aangeschoten zo'n tekst op een forum neerzet. Bovendien zijn er waarschijnlijk minder mensen in zo'n cafe dan op een forum.
Op donderdag 2 oktober 2003 15:44 schreef Tedje_van_Es het volgende:[..]
Nu ja, maak er dan van: die MOET koudgemaakt worden of zo.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |