abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_13549817
Gerrit Zalm wordt nogal eens neergezet als een capabel minister van Financiën. De vraag is hoe terecht dat is. Laten we eens naar de cijfers (rijksuitgaven en -inkomsten als percentage van het BBP) kijken:

Bij de start van Paars II waren de financiën aardig op orde. Dit is mede dankzij Zalm, die in Paars I ook al minister van Financiën was. In 2000, een jaar van hoogconjunctuur, geeft Zalm de burger een flink deel van de belastingcenten terug. Lijkt mooi, maar hoe zit dat economisch? De daling van de uitgaven in 2000 is vooral veroorzaakt door het afnemen van de werkloosheid en dus de betaalde uitkeringen. Dat is een tijdelijke daling. De daling van de inkomsten is echter structureel. Zalm legde hiermee dus de basis voor een tekort.

Maar, zul je nu zeggen, de belastingverlaging gaf een bestedingsimpuls en was dus goed voor de economie. Dat is maar ten dele waar. Een bestedingsimpuls in een hoogconjunctuur leidt tot oververhitting: bedrijven gaan op zoek naar meer werknemers op een toch al overspannen arbeidsmarkt en de economie zet een loon-prijs-spiraal in.

Inmiddels zijn we aangeland bij de begroting voor 2004. De conjunctuur zit in een dal en de ingrepen zijn pijnlijker dan ooit. Ingrepen die nodig zijn omdat Zalm in 2000 geld structureel weggaf dat hij eigenlijk alleen tijdelijk had. De mensen die nu 'hun eigen verantwoordelijkheid moeten nemen', moeten dat doen omdat Zalm dom begrotingsbeleid voerde.

Had het anders gekund? Natuurlijk. Door heel simpel in 2000 op constante lasten te gaan zitten, had Zalm een stuk staatsschuld af kunnen lossen. Dan was er nu ruimte geweest om de pijn wat te verzachten voor de mensen die het hardst getroffen worden door de recessie.

Slaapt winter
en zomer
pi_13549884
Wat een super goed topic. Een prachtige analyse die ik niet beter had kunnen verwoorden.

Ik heb er eigenlijk weinig aan toe te voegen, hoewel ik afvraag wat voor belastingen er in 2000 nu precies zijn verlaagd?

Verjubelt?

A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  dinsdag 30 september 2003 @ 17:43:07 #3
58149 ddorst
Amateur-Volksmenner
pi_13549946
Volgens mij heb je in de legenda inkomsten en uitgaven verwisseld, kan dat?
Ignorance is bliss
pi_13549974
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 17:43 schreef ddorst het volgende:
Nope. 2002 is volgens het CBS een jaar met een overschot
Slaapt winter
en zomer
  dinsdag 30 september 2003 @ 17:44:47 #5
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_13549979
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 17:40 schreef Sidekick het volgende:
Wat een super goed topic. Een prachtige analyse die ik niet beter had kunnen verwoorden.

Ik heb er eigenlijk weinig aan toe te voegen, hoewel ik afvraag wat voor belastingen er in 2000 nu precies zijn verlaagd?

Volgens mij zijn de tarieven van de schijven van de inkomstenbelasting verlaagd en de opzet van de vermogensbelasting veranderd.
quote:
Verjubelt?
Verbrast.
pi_13549997
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 17:43 schreef ddorst het volgende:
Ja, dat klopt. We hebben pas sinds kort weer een financieringstekort. En trouwens Zalm heeft een tijdje terug zelfs toegegeven dat hij fout zat in de laatste jaren van Paars 2.

[Dit bericht is gewijzigd door Steijn op 30-09-2003 17:46]

pi_13550015
Oh ik heb wel wat toe te voegen: zoals je in je titel hebt staan verjubelt Zalm de verzorgingsstaat. De maatregelen die zijn genomen zijn idd een "routekaart naar een nachtwakerstaat".

Verlaag in goede tijden de belastingen. En in mindere tijden kom je met het verlaag dat de belasting verhogen desastreus is voor de toch al haperende economie (geheel waar), en snij wat uitgaven weg van de verzorgingsstaat. Houd het verhaal omhoog dat je het betaalbaar wilt houden (alleen voor de overheid natuurlijk, de burger zorgt maar voor zichzelf), maar ga ik economisch betere tijden weer belasting teruggeven met het verhaal "we moeten mensen nu het kan weer wat verlichten vanwege de strakke broekriem in economisch slechtere tijden".

Stap voor stap op naar een nachtwakerstaat...

pi_13550033
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 17:40 schreef Sidekick het volgende:

Verjubelt?

Ja. mooi woord. Bejubelt, maar dan anders...

Vergelijk: galoppe(e)r(en)/vergaloppeerd(e).

dinsdag 30 september 2003 @ 17:47:45 #9
8498 Dagootje
In hoc signature vincis
pi_13550034
Waarom post je dit niet op zijn site (www.zalmlog.nl oid) ben wel benieuwd naar zijn reactie..
De wetenschap is er nog steeds niet uit waarom de best gestroomlijnde vrouwen de meeste weerstand bieden!
  dinsdag 30 september 2003 @ 17:47:55 #10
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_13550036
Hij kon niet anders vanwege de PvdA/paars .
Bos was staatssecretaris.
etc.

(ik denk, ik neem even wat wind uit de zeilen )

Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
pi_13550048
best hypocriet, van al die mensen die zeggen dat het de puinhopen zijn van paars, maar ze hebben niets tegen de VVD minister van financien die weer is aangesteld.
I used to be schizophrenic, but we're okay now.
  dinsdag 30 september 2003 @ 17:48:44 #12
58149 ddorst
Amateur-Volksmenner
pi_13550049
Quote: Nope. 2002 is volgens het CBS een jaar met een overschot

Dat kan, maar nu lijkt het alsof er tussen 1998 en 2002 structureel meer is uitgegeven dan er binnenkwam. Heeft Paars 1 een grafiek die andersom loopt?

Ignorance is bliss
pi_13550093
Zal dat niet door politieke motieven komen? Je hoort de VVD immers altijd schreeuwen om belastingverlagingen... op deze manier kon hij, in die economisch goede tijden, zijn partij een plezier doen...
pi_13550114
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 17:48 schreef ddorst het volgende:
Dat kan, maar nu lijkt het alsof er tussen 1998 en 2002 structureel meer is uitgegeven dan er binnenkwam.
Dat staat er dan ook. Het BBP blijft constant bij de vaststelling van het percentage. Als de inkomsten dus onder de uitgaven zitten dan is het verschil dus negatief.
pi_13550441
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 17:51 schreef wendy-tje het volgende:
Zal dat niet door politieke motieven komen? Je hoort de VVD immers altijd schreeuwen om belastingverlagingen... op deze manier kon hij, in die economisch goede tijden, zijn partij een plezier doen...
In het volle besef dat het geen verstandig begrotingsbeleid is? Zalm is per slot van rekening directeur van het CPB geweest, dus hij moet minstens een beetje verstand van economie hebben.

Of zou de samenzweringstheorie van Sidekick kloppen?

Slaapt winter
en zomer
  dinsdag 30 september 2003 @ 18:21:49 #16
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_13550754
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 18:08 schreef Parabola het volgende:

Of zou de samenzweringstheorie van Sidekick kloppen?

Ik zou het geen samenzwering noemen, maar gewoon de positieve punten van je meetragelen noemen. Het rechts-liberale plaatje is erg in trek wanneer je het hebt over "de staatsfinancien op orde brengen" en "de burgers mee laten genieten van de economisch goede periode".

Maar je kan het ook uitleggen als "verzorgingsstaat wegbezuinigen" en "belasting verlagen waar de rijkeren meer aan hebben en wat gaat leiden tot slechte staatsfinancien".

pi_13550787
-edit: offtopic-

[Dit bericht is gewijzigd door sizzler op 30-09-2003 19:57]

Wat?
pi_13551241
Als kleinere partij moet je nu eenmaal concessies doen aan grotere partijen zoals de PvdA...
De grote steden veranderen in sociaal compleet geruïneerde multiculturele getto's. Een blijvende herinnering aan falend links beleid....
  dinsdag 30 september 2003 @ 18:47:49 #19
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_13551392
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 18:41 schreef Tikorev het volgende:
Als kleinere partij moet je nu eenmaal concessies doen aan grotere partijen zoals de PvdA...
Deze maatregelen zijn toch het initiatief van de VVD. De PvdA heeft haar zin gekregen op het gebied van extra uitgaven in zorg en onderwijs.

En natuurlijk was Kok de premier en daamee eindverantwoordelijk, maar het laat zien wat een hypocriete instelling er bij de VVD kan heersen.

pi_13551610

[Dit bericht is gewijzigd door sizzler op 30-09-2003 19:58]

Wat?
pi_13551615

[Dit bericht is gewijzigd door sizzler op 30-09-2003 19:58]

Wat?
pi_13552429
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 18:47 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Deze maatregelen zijn toch het initiatief van de VVD. De PvdA heeft haar zin gekregen op het gebied van extra uitgaven in zorg en onderwijs.

Was het niet de PvdA juist lastenverlichtingen wilde? Ik kan mij herinneren dat Zalm alle overschotten juist wilde gebruiken om de staatsschuld af te lossen maar dat dat de PvdA te ver ging...
De grote steden veranderen in sociaal compleet geruïneerde multiculturele getto's. Een blijvende herinnering aan falend links beleid....
  dinsdag 30 september 2003 @ 19:54:56 #23
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_13552869
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 19:34 schreef Tikorev het volgende:

[..]

Was het niet de PvdA juist lastenverlichtingen wilde? Ik kan mij herinneren dat Zalm alle overschotten juist wilde gebruiken om de staatsschuld af te lossen maar dat dat de PvdA te ver ging...

De Zalm-norm was dat meevallers alleen voor lastenverlichting of aflossing gebruikt zou worden. Lastenverlichting past qua visie het beste bij de VVD. Ik weet niet of jij bronnen kan laten zien die aangaven dat de PvdA achter de doorgeschoten lastenverlichting zat...
pi_13558004
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 18:41 schreef Tikorev het volgende:
Beetje makkelijk om de schuld zo af te schuiven. Los van dat het niet waar is (Sidekick heeft gelijk namelijk), negeer je hiermee de eigen verantwoordelijkheid (erg 'in' bij de VVD) van de minister van Financiën. Hij, en niemand anders, is eindverantwoordelijk voor het financieel beleid.
Slaapt winter
en zomer
pi_13567337
Een boeiend verhaal, Parabola, en niet de eerste keer dat je laat zien dat linkse mensen ook intelligent kunnen zijn, als ze maar willen. Toch wil ik je even wijzen op een kleine omissie in je redenering:
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 17:37 schreef Parabola het volgende:
Maar, zul je nu zeggen, de belastingverlaging gaf een bestedingsimpuls en was dus goed voor de economie. Dat is maar ten dele waar. Een bestedingsimpuls in een hoogconjunctuur leidt tot oververhitting

[knip]

... omdat Zalm in 2000 geld structureel weggaf dat hij eigenlijk alleen tijdelijk had.

Je legt er wel de nadruk op dat het geld tijdelijk beschikbaar was en het geld structureel 'weggegeven' wordt, maar 'vergeet' voor het gemak dat de bestedingsimpuls dus ook structureel is.

Ik vermoed dat je econoom bent als ik je stukje lees. Dan zal je ook de theorie rond de Laffer-curve kennen. Die theorie geeft aan dat je (via het stimuleren van de economische groei) de belastinginkomsten kunt verhogen door de belastingtarieven te verlagen. De cijfers die jij presenteert kunnen dit niet weergeven omdat ze als percentage van het BBP uitgedrukt zijn.

Wie ben jij om ons cultuurgoed te verdedigen tegen vreemde smetten als je niet eens weet hoe je een werkwoord vervoegd?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')