abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_13538924
De kogel is door de kerk:

Air France neemt KLM over

AMSTELVEEN/PARIJS (ANP) - De Franse luchtvaartmaatschappij Air France neemt KLM over via een aandelenruil. Ze vormen daarmee de grootste luchtvaartmaatschappij van Europa, zo hebben beide ondernemingen dinsdag bekendgemaakt.

De transactie waardeert KLM op 784 miljoen euro, 40 procent meer dan de beurswaarde maandag. Dit komt neer op 16,74 euro per aandeel. Air France legt het bod maart volgend jaar aan de aandeelhouders voor.

Gemeten naar vliegbewegingen wordt Air France-KLM de derde luchtvaartmaatschappij ter wereld, na American Airlines en Delta. In de nieuwe houdstermaatschappij Air France-KLM krijgen de aandeelhouders van Air France een belang van 37 procent en KLM een aandeel van 19 procent. De Franse staat ziet zijn belang teruglopen van 54 naar 44 procent.

De internationale landingsrechten van KLM zullen in ieder geval de komende drie jaar worden gegarandeerd door twee stichtingen en de Nederlandse staat, die 51 procent van het stemrecht van KLM in handen krijgen. Ook heeft Air France premier Balkenende garanties gegeven omtrent de positie van Schiphol, de merknaam KLM en KLM's identiteit. Hoe die garanties eruit zien, is nog onduidelijk.

De topmannen van beide luchtvaartmaatschappijen, Leo van Wijk (KLM) en Jean-Cyril Spinetta (Air France), hebben de transactie dinsdagochtend op een persconferentie toegelicht. Van Wijk liet in een persbericht al weten dat de alliantie ,,een duurzame toekomst'' voor KLM verzekert. Spinetta sprak van een ,,mijlpaal in onze industrie''.

Spinetta gaat leiding geven aan de nieuwe maatschappij, met KLM's Van Wijk als tweede man. De totale directie bestaat uit zestien personen, waarin naast Van Wijk plaats is voor vier vertegenwoordigers van KLM, de Nederlandse overheid en de werknemers van KLM. De Franse inbreng bestaat uit tien personen, Alitalia krijgt een afgevaardigde.

Air France en KLM hebben een gezamenlijke omzet van 19,2 miljard euro en vliegen met 540 toestellen op 226 bestemmingen. De combinatie biedt werk aan 106.000 personen. Beide maatschappijen sluiten niet uit dat Alitalia zich op termijn bij de nieuwe holding zal aansluiten.

Als gevolg van de transactie wordt de luchtvaartalliantie SkyTeam in grootte de tweede ter wereld, na de door Lufthansa gedomineerde Star Alliance. Met de aansluiting van KLM bij SkyTeam lijkt de komst van andere partners van KLM zich bij die luchtvaartalliantie een kwestie van tijd. Het gaat daarbij vooral om Northwest Alliances en Continetal. De laatste liet dinsdag bij monde van zijn woordvoerder weten mogelijk komend voorjaar al de stap naar SkyTeam te zetten. Northwest en KLM hebben al sinds 1989 een nauwe alliantie, die vooral gericht is op de vluchten tussen Noord-Amerika en Schiphol.

De samensmelting biedt grote kostenvoordelen. Air France en KLM schatten vanaf het vijfde jaar van de samenwerking op een positief effect op het bedrijfsresultaat van 385 tot 495 miljoen euro.

De overeenkomst van dinsdag heeft geen gevolgen voor de herstructurering die KLM in april is begonnen. Die ingreep moet in april 2005 een verbetering van het operationeel resultaat van 650 miljoen euro hebben opgeleverd.

Air France-KLM denkt het leeuwendeel van de omzet te halen uit het personenvervoer (77 procent). Goederenvervoer (14 procent) en onderhoud (4 procent) nemen de rest van de omzet voor hun rekening.

Air France-KLM krijgt beursnoteringen in Parijs, Amsterdam en New York. De hoofdnotering is in Parijs.
-------------------------------------------------------------------------------------------

Gunstig omdat de luchtvaartmaatschappij meer perspectief heeft en er misschien minder vluchten op Schiphol worden uitgevoerd

Ongunstig omdat het KLM-gevoel verdwijnt, we onze ziel verkopen aan de protectionistische Fransen.

pi_13538973
Gunstig omdat er misschien minder op schiphol gevlogen wordt?? Moet je zien wat dat voor banen gaat kosten...
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  dinsdag 30 september 2003 @ 10:16:54 #4
19840 Libris
Live from Singapore
pi_13538992
Mooie titel, zonde van de klm historie...
pi_13539010
Rampzalig dit.
  dinsdag 30 september 2003 @ 10:18:27 #6
44468 Deindo
Live by the gun die by the gun
pi_13539020
ben het er niet mee eens klm had gewoon zelfstandig moeten blijven zonder die kut fransen.
If the world was a girl I’d stick my dick in the ground fuck the world
  dinsdag 30 september 2003 @ 10:20:05 #7
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_13539051
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 10:18 schreef Deindo het volgende:
ben het er niet mee eens klm had gewoon zelfstandig moeten blijven zonder die kut fransen.
Als dat mogelijk was geweest hadden ze dat wel gedaan.
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
pi_13539074
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 10:15 schreef The_stranger het volgende:
Gunstig omdat er misschien minder op schiphol gevlogen wordt?? Moet je zien wat dat voor banen gaat kosten...
Deze overname gaat sowieso banen kosten. Als er minder op Schiphol wordt gevlogen is dat in ieder geval nog gunstig in het kader van de geluidsoverlast en de milieuhinder.
  dinsdag 30 september 2003 @ 10:21:29 #9
262 Re
Kiss & Swallow
pi_13539085
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 10:17 schreef Drive-By-Shooters het volgende:
Rampzalig dit.
tsja, heel KLM opdoeken is natuurlijk veel beter ?
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  dinsdag 30 september 2003 @ 10:22:58 #10
262 Re
Kiss & Swallow
pi_13539128
T'is in ieder geval goed voor mijn FD
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_13539141
Wat loopt iedereen nou te janken? Het is niet alsof de lelijke blauwe vliegtuigen overgespoten worden in Air France kleuren....
  dinsdag 30 september 2003 @ 10:23:51 #12
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_13539145
Jammer genoeg de enige optie volgens mij. Ben wel benieuwd wat de genoemde garanties tegenover Balkenende nou precies inhouden.
  dinsdag 30 september 2003 @ 10:23:51 #13
44468 Deindo
Live by the gun die by the gun
pi_13539146
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 10:23 schreef Jansman het volgende:
Wat loopt iedereen nou te janken? Het is niet alsof de lelijke blauwe vliegtuigen overgespoten worden in Air France kleuren....
die kans zit er wel in op den duur
If the world was a girl I’d stick my dick in the ground fuck the world
  dinsdag 30 september 2003 @ 10:29:37 #14
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_13539276
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 10:23 schreef Deindo het volgende:

[..]

die kans zit er wel in op den duur


Misschien is juist een van die garanties dat KLM voor het publiek het zelfde zal blijven als dat ze al waren. Jammer trouwens dat Air France zijn concordes al aan de wilgen gehangen heeft, anders hadden we die misschien nog eens kunnen zien op schiphol.
pi_13539463
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 10:29 schreef ShaoliN het volgende:

[..]

Misschien is juist een van die garanties dat KLM voor het publiek het zelfde zal blijven als dat ze al waren. Jammer trouwens dat Air France zijn concordes al aan de wilgen gehangen heeft, anders hadden we die misschien nog eens kunnen zien op schiphol.


Ik dacht dat die niet mogen landen op Schiphol? Produceren teveel herrie?
  dinsdag 30 september 2003 @ 10:42:09 #16
66982 Herostratos
Aanbevolen door topfokkers
pi_13539557
Domme actie van KLM, goude regel uit de zakenwereld : Never trust a french...
"Als je geen argumenten meer kan bedenken, ga dan over op beledigingen, want 'onbeleefdheid' maakt een einde aan alle meningsverschillen."
POL-winnaar Wouter Bos-Trofee 2003
pi_13539918
Op de Franse slag zaken doen.
[b]Op vrijdag 7 november 2003 00:23 schreef gelly het volgende:[/b][br]Ik wil Fok! wel leuk houden.
  dinsdag 30 september 2003 @ 11:00:33 #18
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_13539971
Air France was ook wel zo'n beetje de enige die nog over was gebleven
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
pi_13540029
Die fransen weten wel beter wat service is, dat was bij de KLM steeds verder te zoeken.
pi_13540065
DOnkere wolken pakken zich samen boven Schiphol. Het kan twee kanten op. Of alle transfer passagiers kiezen voortaan voor Parijs en niet meer voor SChiphol (40% van de totale passagiersaantallen op SChiphol), of er wordt capaciteit overgeheveld van Parijs naar Amsterdam. De toekomst zal het leren...
  dinsdag 30 september 2003 @ 11:24:50 #21
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_13540641
verdomme waarom geven we in hemelsnaam de strijd op om Schiphol naast Rotterdam als de mainport van Europa te laten worden. Of er iig bij in de buurt te komen (ok Londen, Parijs en Frankfurt zin moeilijk te overtreffen maar toch).

Dit is uiteindelijk gewoon slecht voor de Nederlandse economie........het merk KLM blijft bestaan maar het geld gaat nu allemaal naar Frankrijk .

pi_13540651
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 10:14 schreef What het volgende:
KLM overgenomen door Air France
Mag je daar gaan klagen, en hier discussieren. Fijn he?
Why women still aren't funny.
Q.E.D: Religion replaces ignorance with stupidity.
pi_13540885
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 10:20 schreef Coone het volgende:
Deze overname gaat sowieso banen kosten. Als er minder op Schiphol wordt gevlogen is dat in ieder geval nog gunstig in het kader van de geluidsoverlast en de milieuhinder.
Waarom zou er minder op Schiphol gevlogen worden? En als dat al gebeurt, zou er dan niet een verplaatsing van vliegbewegingen plaatsvinden, waarmee het 'probleem' dus alleen maar verplaatst wordt?
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 11:04 schreef Lelijke_Aap het volgende:
DOnkere wolken pakken zich samen boven Schiphol. Het kan twee kanten op. Of alle transfer passagiers kiezen voortaan voor Parijs en niet meer voor SChiphol (40% van de totale passagiersaantallen op SChiphol), of er wordt capaciteit overgeheveld van Parijs naar Amsterdam. De toekomst zal het leren...
Over het algemeen staat Schiphol bij reizigers aangeschreven als de beste luchthaven in Europa voor overstappen. Overzichtelijk, duidelijk, goed bereikbaar, ruim opgezet en veilig. Een overname van KLM verandert daar niets aan, Schiphol en KLM zijn 2 aparte bedrijven.
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 11:24 schreef PLAE@ het volgende:
verdomme waarom geven we in hemelsnaam de strijd op om Schiphol naast Rotterdam als de mainport van Europa te laten worden. Of er iig bij in de buurt te komen (ok Londen, Parijs en Frankfurt zin moeilijk te overtreffen maar toch).
Die strijd wordt helemaal niet opgegeven. Schiphol is een apart bedrijf. KLM is slechts 1 van de maatschappijen die op Schiphol vliegen.
quote:
Dit is uiteindelijk gewoon slecht voor de Nederlandse economie........het merk KLM blijft bestaan maar het geld gaat nu allemaal naar Frankrijk .
Dat loopt wel los denk ik. Het meeste geld wordt gegenereerd door de toeleveringsbedrijven en de werkgelegenheid. Daarbij valt de eventuele winst die KLM maakt en die nu naar Frankrijk verdwijnt vrijwel in het niets.
Why women still aren't funny.
Q.E.D: Religion replaces ignorance with stupidity.
  dinsdag 30 september 2003 @ 11:34:05 #24
66982 Herostratos
Aanbevolen door topfokkers
pi_13540894
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 11:25 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
Mag je daar gaan klagen, en hier discussieren. Fijn he?
Ok. fair enough.
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 11:21 schreef Herostratos het volgende:
JZC, binnen het nieuwe consortium is het KLM aandelen-gedeelte slechts 19 %!! Daartegen over 44 % Franse Staat en 37 % Air France.
Tjongejonge, dit geloof je toch niet ?!
Kan iemand uitleggen, wat de gedachte hierachter is ?
"Als je geen argumenten meer kan bedenken, ga dan over op beledigingen, want 'onbeleefdheid' maakt een einde aan alle meningsverschillen."
POL-winnaar Wouter Bos-Trofee 2003
pi_13541130
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 11:34 schreef Herostratos het volgende:
Ok. fair enough.
.
quote:
Kan iemand uitleggen, wat de gedachte hierachter is ?
Tsja. Het is natuurlijk de KLM die overgenomen i[]wordt[/i]. Waarschijnlijk dat ze daarom een minderheidsbelang in het consortium krjigen.
Why women still aren't funny.
Q.E.D: Religion replaces ignorance with stupidity.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')