Air France neemt KLM over
AMSTELVEEN/PARIJS (ANP) - De Franse luchtvaartmaatschappij Air France neemt KLM over via een aandelenruil. Ze vormen daarmee de grootste luchtvaartmaatschappij van Europa, zo hebben beide ondernemingen dinsdag bekendgemaakt.
De transactie waardeert KLM op 784 miljoen euro, 40 procent meer dan de beurswaarde maandag. Dit komt neer op 16,74 euro per aandeel. Air France legt het bod maart volgend jaar aan de aandeelhouders voor.
Gemeten naar vliegbewegingen wordt Air France-KLM de derde luchtvaartmaatschappij ter wereld, na American Airlines en Delta. In de nieuwe houdstermaatschappij Air France-KLM krijgen de aandeelhouders van Air France een belang van 37 procent en KLM een aandeel van 19 procent. De Franse staat ziet zijn belang teruglopen van 54 naar 44 procent.
De internationale landingsrechten van KLM zullen in ieder geval de komende drie jaar worden gegarandeerd door twee stichtingen en de Nederlandse staat, die 51 procent van het stemrecht van KLM in handen krijgen. Ook heeft Air France premier Balkenende garanties gegeven omtrent de positie van Schiphol, de merknaam KLM en KLM's identiteit. Hoe die garanties eruit zien, is nog onduidelijk.
De topmannen van beide luchtvaartmaatschappijen, Leo van Wijk (KLM) en Jean-Cyril Spinetta (Air France), hebben de transactie dinsdagochtend op een persconferentie toegelicht. Van Wijk liet in een persbericht al weten dat de alliantie ,,een duurzame toekomst'' voor KLM verzekert. Spinetta sprak van een ,,mijlpaal in onze industrie''.
Spinetta gaat leiding geven aan de nieuwe maatschappij, met KLM's Van Wijk als tweede man. De totale directie bestaat uit zestien personen, waarin naast Van Wijk plaats is voor vier vertegenwoordigers van KLM, de Nederlandse overheid en de werknemers van KLM. De Franse inbreng bestaat uit tien personen, Alitalia krijgt een afgevaardigde.
Air France en KLM hebben een gezamenlijke omzet van 19,2 miljard euro en vliegen met 540 toestellen op 226 bestemmingen. De combinatie biedt werk aan 106.000 personen. Beide maatschappijen sluiten niet uit dat Alitalia zich op termijn bij de nieuwe holding zal aansluiten.
Als gevolg van de transactie wordt de luchtvaartalliantie SkyTeam in grootte de tweede ter wereld, na de door Lufthansa gedomineerde Star Alliance. Met de aansluiting van KLM bij SkyTeam lijkt de komst van andere partners van KLM zich bij die luchtvaartalliantie een kwestie van tijd. Het gaat daarbij vooral om Northwest Alliances en Continetal. De laatste liet dinsdag bij monde van zijn woordvoerder weten mogelijk komend voorjaar al de stap naar SkyTeam te zetten. Northwest en KLM hebben al sinds 1989 een nauwe alliantie, die vooral gericht is op de vluchten tussen Noord-Amerika en Schiphol.
De samensmelting biedt grote kostenvoordelen. Air France en KLM schatten vanaf het vijfde jaar van de samenwerking op een positief effect op het bedrijfsresultaat van 385 tot 495 miljoen euro.
De overeenkomst van dinsdag heeft geen gevolgen voor de herstructurering die KLM in april is begonnen. Die ingreep moet in april 2005 een verbetering van het operationeel resultaat van 650 miljoen euro hebben opgeleverd.
Air France-KLM denkt het leeuwendeel van de omzet te halen uit het personenvervoer (77 procent). Goederenvervoer (14 procent) en onderhoud (4 procent) nemen de rest van de omzet voor hun rekening.
Air France-KLM krijgt beursnoteringen in Parijs, Amsterdam en New York. De hoofdnotering is in Parijs.
-------------------------------------------------------------------------------------------
Gunstig omdat de luchtvaartmaatschappij meer perspectief heeft en er misschien minder vluchten op Schiphol worden uitgevoerd
Ongunstig omdat het KLM-gevoel verdwijnt, we onze ziel verkopen aan de protectionistische Fransen.
quote:Als dat mogelijk was geweest hadden ze dat wel gedaan.
Op dinsdag 30 september 2003 10:18 schreef Deindo het volgende:
ben het er niet mee eens klm had gewoon zelfstandig moeten blijven zonder die kut fransen.
quote:Deze overname gaat sowieso banen kosten. Als er minder op Schiphol wordt gevlogen is dat in ieder geval nog gunstig in het kader van de geluidsoverlast en de milieuhinder.
Op dinsdag 30 september 2003 10:15 schreef The_stranger het volgende:
Gunstig omdat er misschien minder op schiphol gevlogen wordt?? Moet je zien wat dat voor banen gaat kosten...
quote:tsja, heel KLM opdoeken is natuurlijk veel beter ?
Op dinsdag 30 september 2003 10:17 schreef Drive-By-Shooters het volgende:
Rampzalig dit.
quote:die kans zit er wel in op den duur
Op dinsdag 30 september 2003 10:23 schreef Jansman het volgende:
Wat loopt iedereen nou te janken? Het is niet alsof de lelijke blauwe vliegtuigen overgespoten worden in Air France kleuren....
quote:Misschien is juist een van die garanties dat KLM voor het publiek het zelfde zal blijven als dat ze al waren. Jammer trouwens dat Air France zijn concordes al aan de wilgen gehangen heeft, anders hadden we die misschien nog eens kunnen zien op schiphol.
Op dinsdag 30 september 2003 10:23 schreef Deindo het volgende:[..]
die kans zit er wel in op den duur
quote:Ik dacht dat die niet mogen landen op Schiphol? Produceren teveel herrie?
Op dinsdag 30 september 2003 10:29 schreef ShaoliN het volgende:[..]
Misschien is juist een van die garanties dat KLM voor het publiek het zelfde zal blijven als dat ze al waren. Jammer trouwens dat Air France zijn concordes al aan de wilgen gehangen heeft, anders hadden we die misschien nog eens kunnen zien op schiphol.
Dit is uiteindelijk gewoon slecht voor de Nederlandse economie........het merk KLM blijft bestaan maar het geld gaat nu allemaal naar Frankrijk .
quote:Mag je daar gaan klagen, en hier discussieren. Fijn he?
Op dinsdag 30 september 2003 10:14 schreef What het volgende:
KLM overgenomen door Air France
quote:Waarom zou er minder op Schiphol gevlogen worden? En als dat al gebeurt, zou er dan niet een verplaatsing van vliegbewegingen plaatsvinden, waarmee het 'probleem' dus alleen maar verplaatst wordt?
Op dinsdag 30 september 2003 10:20 schreef Coone het volgende:
Deze overname gaat sowieso banen kosten. Als er minder op Schiphol wordt gevlogen is dat in ieder geval nog gunstig in het kader van de geluidsoverlast en de milieuhinder.
quote:Over het algemeen staat Schiphol bij reizigers aangeschreven als de beste luchthaven in Europa voor overstappen. Overzichtelijk, duidelijk, goed bereikbaar, ruim opgezet en veilig. Een overname van KLM verandert daar niets aan, Schiphol en KLM zijn 2 aparte bedrijven.
Op dinsdag 30 september 2003 11:04 schreef Lelijke_Aap het volgende:
DOnkere wolken pakken zich samen boven Schiphol. Het kan twee kanten op. Of alle transfer passagiers kiezen voortaan voor Parijs en niet meer voor SChiphol (40% van de totale passagiersaantallen op SChiphol), of er wordt capaciteit overgeheveld van Parijs naar Amsterdam. De toekomst zal het leren...
quote:Die strijd wordt helemaal niet opgegeven. Schiphol is een apart bedrijf. KLM is slechts 1 van de maatschappijen die op Schiphol vliegen.
Op dinsdag 30 september 2003 11:24 schreef PLAE@ het volgende:
verdomme waarom geven we in hemelsnaam de strijd op om Schiphol naast Rotterdam als de mainport van Europa te laten worden. Of er iig bij in de buurt te komen (ok Londen, Parijs en Frankfurt zin moeilijk te overtreffen maar toch).
quote:Dat loopt wel los denk ik. Het meeste geld wordt gegenereerd door de toeleveringsbedrijven en de werkgelegenheid. Daarbij valt de eventuele winst die KLM maakt en die nu naar Frankrijk verdwijnt vrijwel in het niets.
Dit is uiteindelijk gewoon slecht voor de Nederlandse economie........het merk KLM blijft bestaan maar het geld gaat nu allemaal naar Frankrijk .
quote:Ok. fair enough.
Op dinsdag 30 september 2003 11:25 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
Mag je daar gaan klagen, en hier discussieren. Fijn he?
quote:Kan iemand uitleggen, wat de gedachte hierachter is ?
Op dinsdag 30 september 2003 11:21 schreef Herostratos het volgende:
JZC, binnen het nieuwe consortium is het KLM aandelen-gedeelte slechts 19 %!! Daartegen over 44 % Franse Staat en 37 % Air France.
Tjongejonge, dit geloof je toch niet ?!
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 11:34 schreef Herostratos het volgende:
Ok. fair enough.
quote:Tsja. Het is natuurlijk de KLM die overgenomen i[]wordt[/i]. Waarschijnlijk dat ze daarom een minderheidsbelang in het consortium krjigen.
Kan iemand uitleggen, wat de gedachte hierachter is ?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |