Een interview van 12 vragen levert niet echt een discussie op, vandaar dat ik in dit topic één stelling uit het interview centraal stel. De geïnterviewde, Diederik Samsom, heeft toegezegd dat hij zich zal mengen in de discussie. Hij heeft als username DiederikSamsom.
Stelling: Duurzame 'groene' energie zal op termijn zeker de huidige fossiele en nucleaire energievoorziening vervangen.
Uit het interview:
quote:
Duurzame energie zal op termijn zeker de huidige fossiele en nucleaire energievoorziening vervangen. Al was het alleen maar omdat de fossiele brandstoffen en uranium eindig zijn. Willen we echter klimaatverandering in de hand houden en onszelf een nucleaire erfenis besparen, dan zullen we binnen 50 jaar die slag moeten maken. Windenergie maakt onderdeel uit van die duurzame energievoorziening, maar kan nooit de enige bron zijn. Net zoals de energievoorziening nu is gebaseerd op gas, olie, kolen en uranium zal die straks gebaseerd moeten zijn op een mix van meerdere bronnen. Wind is naar schatting 10-25% daarvan.Groene Stroom is duurder dan vuile stroom en dat zal ook zo blijven. Energie zal dus duurder worden. We kunnen echter ruimschoots op een duurzame manier in onze energievoorziening voorzien zonder aan welvaart in te boeten.
[...]
Kernenergie kan, in het zeer hypothetische geval dat het afvalprobleem wordt opgelost, ons hooguit voor enkele tientallen jaren van stroom voorzien en dan is het op. Moeten we dat eraan wagen? Kunnen we dan veel beter al die miljarden in écht duurzame energie investeren.
Ik zie dat Diederik Samsom het heeft over de goedkopere vuile stroom, en dat dat zo blijft. Ik weet het niet, aangezien fossiele brandstoffen steeds schaarster worden en daarmee duurder. Samen met de ontwikkelingen op het gebied van duurzame energie lijkt het mij dat er eens een tijd komt dat duurzame energie lucratiever is.
Edit: foutje verbeterd.
[Dit bericht is gewijzigd door Sidekick op 26-09-2003 10:54]
ik zie meer in kernfusie of het gebruik van natuurlijke bronnen zoals eb- en vloed
[Dit bericht is gewijzigd door Wisp op 26-09-2003 10:56]
(ik dacht beperkte CO2 uitstoot tijdens productie)
dan kan het ook kern energie zijn geweest, want daar is deze uitstoot ook ontzettend laag
[Dit bericht is gewijzigd door kless op 26-09-2003 10:58]
vanwaar ineens enkele 10tallen jaren?
quote:Idd, dat hoor ik ook voor het eerst. Kernfusie is overigens de enige echt duurzame oplossing. Er gaat waterstof (zeer ruim voorradig) in en er komt helium (niet vervuilend) uit: ideaal dus.
Op vrijdag 26 september 2003 10:56 schreef Mkleinman64 het volgende:
Ik meende dat de hoeveelheid Uranium die er op de wereld is we de komende 4000 jaar de volledige aarde van energie kunnen voorzien..vanwaar ineens enkele 10tallen jaren?
quote:dat zijn aantallen die men bij organisaties als groenlinks of greenpeace heeft "uitgerekend"
Op vrijdag 26 september 2003 10:56 schreef Mkleinman64 het volgende:
Ik meende dat de hoeveelheid Uranium die er op de wereld is we de komende 4000 jaar de volledige aarde van energie kunnen voorzien..vanwaar ineens enkele 10tallen jaren?
Ik had zelf gehoord over enkele miljarden jaren wanneer men in dit tempo doorgaat, en dan rekent men alleen nog maar de uranium voorraden mee die nu bekend zijn
[Dit bericht is gewijzigd door Wisp op 26-09-2003 11:00]
quote:Ik denk energie die altijd blijft bestaan en milieuvriendelijk is.
Op vrijdag 26 september 2003 10:55 schreef kless het volgende:
wat is de definitie van "groene stroom"?(ik dacht beperkte CO2 uitstoot tijdens productie)
dan kan het ook kern energie zijn geweest, want daar is deze uitstoot ook ontzettend laag
quote:Dat komt mooi uit,, want tegen die tijd wordt de olie ontzetten schaars (zoals het er nu uitziet)
Op vrijdag 26 september 2003 10:58 schreef Miwe het volgende:[..]
Het duurt alleen nog ong. 50 jaar voordat het toepasbaar is.
quote:Probleem no. 1; Wat is duurzame groene energie? (Nederlandse energiebedrijven kopen buitenlandse zgn. groene energie, die opgewekt is uit het verbranden van hout-afval...) Is kernenergie geen duurzame energie?
Op vrijdag 26 september 2003 10:44 schreef Kozzmic het volgende:
Stelling: Duurzame 'groene' energie zal op termijn zeker de huidige fossiele en nucleaire energievoorziening vervangen.
Probleem no. 2; Over welke termijn spreken we hier? Kernfusie komt eraan (wanneer dat is de vraag) en dan zal deze discussie overbodig zijn geworden...
quote:In dit tempo ja, maar Samsom heeft het over een tempo waarbij de hele wereld wordt aangedreven op kernenergie. Dus misschien dat het daarom maar 10tallen jaren voorradig zal zijn?
Op vrijdag 26 september 2003 10:59 schreef Wisp het volgende:[..]
Ik had zelf gehoord over enkele miljarden jaren wanneer men in dit tempo doorgaat, en dan rekent men alleen nog maar de uranium voorraden mee die nu bekend zijn
Ik weet het ook niet, maar ik hoop dat Samsom (of iemand anders) een bron heeft oid.
quote:En het voordeel is : het is "direct de energie van de zon aftappen", ipv maar een klein deel van die energie.
Op vrijdag 26 september 2003 10:58 schreef Miwe het volgende:[..]
Idd, dat hoor ik ook voor het eerst. Kernfusie is overigens de enige echt duurzame oplossing. Er gaat waterstof (zeer ruim voorradig) in en er komt helium (niet vervuilend) uit: ideaal dus.
Het duurt alleen nog ong. 50 jaar voordat het toepasbaar is.
Daarmee bedoel ik dus dat kernfusie de manier van energieopwekking van de zon is.
Maar het probleem daarvan is natuurlijk ook dat ze al tig jaar zeggen dat ze binnen een paar jaar een werkende Tokamak hebben
quote:volgens mij CO2 neutraal, namelijk dat je geen gebruik maakt van de lange koolstofkringloop en zonne-/bioenergie (oftewel : olie, gas, kool ) van miljoenen jaren geleden aanspreekt. In plaats daarvan maak je gebruik van de korte koolstofkringloop of maak je gebruik van andere energie, bijvoorbeeld zonne- en geothermische energie (IJsland)
Op vrijdag 26 september 2003 10:59 schreef Sidekick het volgende:[..]
Ik denk energie die altijd blijft bestaan en milieuvriendelijk is.
Waar bestaat Nederlandse groene stroom dan wel uit? Meer dan de helft komt uit de verbranding van biomassa. Dat is een vergaarbak voor alles wat ooit plantaardig is geweest: hout, kippenmest, rioolslib, diermeel, palmpitten. Het merendeel echter is hout dat uit huisvuil wordt gewonnen.
Die biomassa wordt in dezelfde elektriciteitscentrales verbrand die grijze stroom produceren. Het is merkwaardig om dit groene stroom te noemen: een kolencentrale die om vier uur grijze stroom produceert en om één minuut over vier opeens groene stroom? De stroom verandert niet en de vervuiling neemt eerder toe dan af. Om die reden mag stroom uit de verbranding van biomassa in een land als Frankrijk geen groene stroom worden genoemd. Ook sommige Nederlandse energiebedrijven neigen daartoe. Zo biedt Nuon eerste kwaliteit groene stroom aan (uit wind, water en zon) plus tweede kwaliteit (uit biomassa).
Wie wil er nou niet zoiets moois in de achtertuin?
Groene stroom is een farce...
quote:Ja, daar ziet iedereen wel wat in. Als het eenmaal een beetje loopt met die kernfusie zijn de energie problemen voorbij. Maar op dat punt zitten we nog lang niet. Ik denk dat kernfusie echt iets is voor de zeer lange termijn. Ik denk dan aan een jaar of 100.
Op vrijdag 26 september 2003 10:54 schreef Wisp het volgende:
ik zie meer in kernfusie
Kernenergie dat is pas zonder! Je kunt beter het radioactieve materiaal verrijken. ;Y
quote:Tis waarschijnlijk o dat door het toevoegen van biomassa aan de kolen je voor dezelfde hoeveelheid MWh je minder kolen hoeft te gebruiken. Daarnaast maakt het volgens mij weinig uit of je bij de opwekking al de groene en grijze stroom bij elkaar gooit of pas wanneer ze op het hoogspanningsnet uitkomen
Op vrijdag 26 september 2003 11:13 schreef Koos Voos het volgende:[knip]
quote:ja das dezelfde link als ik al had gegeven
Op vrijdag 26 september 2003 11:13 schreef Koos Voos het volgende:bron : http://www.democrates.net/milieu/groeneleugen.htm
quote:Leugens dus.
Op vrijdag 26 september 2003 10:59 schreef Wisp het volgende:[..]
dat zijn aantallen die men bij organisaties als groenlinks of greenpeace heeft "uitgerekend"
En een windmolen is nooit rendabel en kost een veelvoud aan energie (om te maken en te onderhouden) dan ie ooit op zal leveren. Kernenergie is de toekomst.
als ze zich daar niet aan houden... dan kost het ons NOGMEER geld
Groene stroom is een farce en kent heel veel praktische problemen:
Zonnerenergie heb je alleen als de zon schijnt dus je moet met de 1 of andere hybride optie komen om de uren zonder zon door te komen. Verder schijnt het recycling-aspect van "versleten" zonnepanelen niet optimaal te zijn.
Windenergie is qua investering discutabel en in NL is domweg niemand bereid om de horizonvervuiling te accepteren (laten we eerlijk zijn op dat gebied).
Biomassa wordt meegestookt in gewone centrales omdat je anders huidige centrales flink moet verbouwen, er waren nog meer redenen voor maar ik ben te lui om dat op te zoeken. Ik vermoed dat de verbrandingsprodukten ook niet optimaal zijn.
quote:Volgens mij weet die man niet helemaal waar hij over praat
Kernenergie kan, in het zeer hypothetische geval dat het afvalprobleem wordt opgelost, ons hooguit voor enkele tientallen jaren van stroom voorzien en dan is het op.
quote:
Op donderdag 4 september 2003 11:49 schreef Tikorev het volgende:[..]
Over tientallen jaren is het goedkopere uranium op en de huidige centrales zijn niet efficient genoeg om duurdere uranium te gebruiken. Electriciteit wordt dan onbetaalbaar.
Maar tegenwoordig zijn er veel efficiëntere reactors (breeder reactors) waardoor gebruik van de duurdere uranium ook mogelijk wordt. Van die uranium is er meer dan genoeg.
Hier staat zelfs dat er voor meer dan 5 miljard jaar genoeg kernenergie is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |