abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_13176085
quote:
Op maandag 15 september 2003 09:08 schreef Ravenous het volgende:
Zo nu ff mijn ervaring van zaterdagnacht. Ik moet er ff bijzeggen dat ik op het gebied van onverklaarbaar/bovennatuurlijk bijna niks...nah ja zeg maar gewoon niks geloof. Bijna overal is wel een wetenschappelijke verklaring voor te vinden al heb ik de wijsheid niet altijd die aan te reiken. Vergeet hierbij ook niet de invloed van het groepsverband en ook het menselijk lichaam kan je veraden. Desalniettemin trekt dit soort zaken mij aan als een magneet. Waarom? Omdat ik heel erg graag overtuigd wil worden. Ik wil heel erg graag bewijs zien, of al was het maar voelen. Verklaringen zoals: Er is een rare lichtinval, vreemde schaduwen, het gevoel hebben aangekeken te worden, koude rillingen, tja...sorry ik kan er niks mee....
Ik vond de plek indrukwekkend, maar meer om het feit dat het Solse gat zo berucht is en ik met een stelletje vreemde mensen in de holst van nacht in een onbekend bos rondloop. Ik zei ook op een gegeven moment tegen Yvonne: Doe ik iets verkeerd ofzo? Sta ik er niet genoeg voor open? Heb ik iets gemist? Waar moet ik op letten? Zo schijterig als ik was om iets te zien op de heenweg, zo teleurgesteld was ik eigenlijk op de terugweg. Niet teleurgesteld dat ik gegaan was overigens, want ik vond het gezellig en heb weer wat te vertellen aan mijn kleinkinderen later

Echter...toen ik gisteren de foto's zag was ik best wel ontdaan. Ik weet niet wat ik allemaal zie op die foto's, ik weet niet of dat echte orbs zijn en wat dat nevelachtige is, maar weet wel dat ik er een heel bizar gevoel bij had. Het idee dat ik daar gewoon tussen heb gezeten. Bijna in slaap gevallen zelfs tegen mijn lieve, zachte mosboom. Ik weet niet wat het is maar ik wil terug! Ik wil ook geen jaar wachten op de volgende meeting. Ik hoop een beetje dat jullie gaan met de 3-jarige viering en anders organiseer ik zelf desnoods wel wat. Ik moet echt terug! Ik heb Shark.Bait (tevens sceptische amateurfotograaf) die ene gekke foto laten zien en hij heeft er wel verschillende verklaringen voor, maar wil ook mee en wel met al zijn fotoapperatuur zooi. de ultieme test uitvoeren door met 2 verschillende camera's 1 plek te fotograveren.

ik las net je post. teruggaan naar het solse gat? prima. een tweede bezoek, op korte termijn, is zeker aan te raden. ik denk dat we dan wel met een iets kleinere groep moeten gaan, en dan ook op andere plekken gaan zitten. muus, phoenix en ik hebben bv echt wel iets gezien aan het einde van het gat, vlak bij de vroegere (veronderstelde) ingang van het klooster.

iedereen wil dergelijke dingen ook zien, ergens van binnen weten we dat er méér is, maar rationaliteit dwingt de waarneming en gedachten steeds een verkeerde kant op.

jij hebt een wetenschappelijke benadering van dingen. blijkt wel uit je posts in wfl. ik ook. maar ik heb aan de andere kant dingen meegemaakt en gezien die mij ervan overtuigd hebben dat er meer is.
waarmee ik slechts wil zeggen dat het één het ander niet uitsluit.
hoe is een rationele visie op dingen te combineren met tóch iets kunnen 'zien'?

geesten, zielen, etc zijn van een niet-materiele realiteit, die zich niet materieel kán uiten, niet in tijd en plaats aanwezig is. die niet-materiele realiteit is iets waar wij mensen op aan zouden kunnen sluiten. niet direct zintuiglijk waarnemen, want het si niet-materieel.

stel dat er dus 'iets' aanwezig zou zijn. noem het maar f (de resten van?) iemands ziel. die is niet materieel, kan dus niets beginnen in onze materiele wereld.
daarom geloof ik niet zo bijzonder in directe foto's van geesten etc.
ik geloof veel meer dat die dingen zich alleen maar kunnen openbaren in of via mensen.
en dus subjectief of hooguit semi-subjectief van karakter zijn.
klopt ook met de ervaringen die mij hebben overtuigd van het bestaan van dat soort 'aanwezigheden'.

verder geloof ik ook dat het voor die 'geesten' of 'zielen' net zo moeilijk is om ons te zien en ervaren als omgekeerd.
het zijn ECHT twee verschillende werelden, iets van een totaal andere orde.
geen gekloot dus met geesten die als gaswolkjes oppermachtig door onze wereld cruisen

maar
toch hebben dit keer muus, phoenix en ik iets gezien. en veel gevoeld. omdat dat 'iets' zich tegelijkertijd in onze koppen probeerde te uiten?
we zagen op een gegeven ogenblik een witte gedaante heen en weer 'lopen'
absoluut onhoorbaar; onmogelijk daar met al die bladeren en takken.
we zagen het alledrie, levensecht, onontkenbaar.

maar wel een heel raar soort 'zien'. alsof er een frame was in het blikveld waar de waarneming niet klopte, alsof het oog probeerde iets te zien, maar onmogelijk scherp kon stellen, onmogelijk kon interpreteren.

'maar die geest was immaterieel volgens jou' -> ja klopt.
ik denk dat in het donker, in vage situaties waar geen echte vormen te onderscheiden zijn, de menselijke waarneming probeert de vormen te herleiden tot een herkenbaar patroon.
bv het zien van vormen in wolken.
dat proces van toevalsvorm-interpretatie is eigenlijk het enige moment waarin je zintuiglijke waarneming 'bevrijd' kan worden van het automatisme om alles wat je ziet direct al te benoemen en te herkennen, oftewel, uitdrukken in het 'al bekende'.

dus, kunnen we geesten, zielen etc zintuiglijk waarnemen? nee, een andere wereld, ECHT een andere wereld. geen gaswolkjes etc. anders zou idd de wetenschappelijke en technische analyse en detectie dit allang hebben opgemerkt.

maar
we kunnen wel merken hoe onze waarneming, in situaties waar het keurslijf van vormherkenning niet meer op gaat, gestuurd en gevormd kan worden door die 'andere' informatie. nl het bemerken van de aanwezigheid van die 'geesten', wat onbewust blijft, niet uitgedrukt kan worden in bewuste woorden en beelden.
want die woorden en beelden zijn afgeleid van onze materiele wereld.
een totaal andere wereld.

ik denk dus dat de 'vertaling' van die onbewuste en onverwoordbare indrukken bv plaats kan vinden in het proces van beeldvorming. maar dan wel beeldvorming in situaties waar die beeldvorming niet a priori wordt bepaald door de momentane herkenning van basisvormen uit ons normale leven.

dus
rookpluimen die een geest zijn? nee, geloof ik niet.
rookpluimen die als toevalsvorm voedsel kunnen zijn om de onbewuste indrukken vorm te kunnen geven cq te vertalen? ja dat geloof ik wel.
en dat gaat niet alleen op bij visuele waarneming.

vanuit de psychiatrie weet ik, heb ik gezien, vele malen, dat dit ook op kan gaan op het gebied van de 'zelf-waarneming'. die leidt tot een ik-besef. en dat ik-besef kan dus ook danig verstoord worden op die manier.
maar das offtopic

wat betreft het opzetten van allerlei geest-vang technieken met camera's etc: kun je best doen. maar ik denk dat het wellicht handiger is om je eerst te concentreren op de ervaringen zelf. anders loop je het gevaar om meer op je camera's etc te letten dan op de 'geesten'..
en dan pas naderhand als je inderdaad zelf iets eravren hebt, proberen dat vast te leggen. zodat die vormen ook later weer kunnen worden herleid tot die 'andere' realiteit.

pi_13176119
Volgende week weer? Is best.
Wie gaat mee?
pi_13176160
quote:
Op maandag 15 september 2003 11:11 schreef iteejer het volgende:
Wie gaat mee?
* Viperdesign meldt.
En kunnen we dan iets langer blijven?
Ik zat zaterdag net lekker, en toen gingen we alweer weg.
pi_13176232
quote:
Op maandag 15 september 2003 10:06 schreef Xitami het volgende:

[..]

Count me in

Me too!

Ik ben ook nog niet klaar met die plek.

Admin maandag 15 september 2003 @ 11:25:15 #5
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_13176381
In het vorige topic al aangemeld
Ik ga iets vroeger, ik wil het donker zien worden, dus met schemering gaan lopen,
de ommeslag van schemering naar donker is ook bijzonder.

Mirage heb ik ook al zien aanmelden.

Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_13176405
Heeft er ook nog iemand commentaar op mijn mooie verhaal?
  Admin maandag 15 september 2003 @ 11:27:19 #7
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_13176415
quote:
Op maandag 15 september 2003 11:26 schreef iteejer het volgende:
Nee
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

pi_13176455
Ik heb geen zin meer in werk. Ik ga dus naar het Solse Gat. Nu .

Admin maandag 15 september 2003 @ 11:30:50 #9
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_13176479
quote:
Op maandag 15 september 2003 11:29 schreef iteejer het volgende:
Ik heb geen zin meer in werk. Ik ga dus naar het Solse Gat. Nu .

, zit je tussen de picknickende welpjes

pi_13176758
Geen commentaar op Iteejers verhaal nu, moet het eerst verwerken in een zelfvisie

Solse gat volgende week ? dat is zaterdag 20 op zondag 21. Hmm op zich wel zin in. wil foto's maken van plaatsen die aantrekken.

De lichtplekken van de bomen achters ons. De linkerkant (of de plaats waar het "lichtje" opduikt) en inderdaad de plek waar de "toren" stond ben ik nog steeds niet geweest.

Maar weet nog niet of ik/we kunnen (een week later is de eilandmeet(zaterdag, zwolle) en de parameet(zondag, Rijswijk)

[Dit bericht is gewijzigd door Lord Dreamer op 15-09-2003 12:27]

It is a sad day, it is a red day. It is going to be a black day. When the sun rises........
Some day you shall flee, Panted and weak - Master, Passion, Greed.
pi_13177418
quote:
Op maandag 15 september 2003 11:46 schreef Lord Dreamer het volgende:
de parameet(zondag, denhaag)
Was dat niet in Rijswijk?

20-21 September Solse Gat. #2
Mirage
Xitami
Yvonne
Iteejer
Viperdesign
Lynx666
Nikki
Silicium
Lord Dreamer

Vampira-spike
Ravenous
Mashi

[Dit bericht is gewijzigd door Viperdesign op 15-09-2003 22:36]

pi_13177740
quote:
Op maandag 15 september 2003 11:26 schreef iteejer het volgende:
Phoenixx heeft die gedaante niet gezien. Ze stond de verkeerde kant op te kijken.

Ik mompelde tegen jullie : "Ehm....wasda daaro?" en blijkbaar heb ik toen net iets te vaag gewezen, waardoor ze naar de overkant stond te turen i.p.v het gat zelf.

Oi!
Op maandag 5 april 2004 21:27 schreef Lorax het volgende:
Ik had die kop van SC wel willen zien toen MUUS 'm in z'n bek scheet
pi_13177869
Iemand bezwaar als er eventueel een kleuter meegaat ?
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
pi_13177969
quote:
Op maandag 15 september 2003 12:38 schreef Mirage het volgende:
Iemand bezwaar als er eventueel een kleuter meegaat ?
Geen bezwaar . Maar wordt het niet te laat voor hem?
De vorige keer wilden we nog 12 jarigen het gat in rollen.
pi_13178082
quote:
Op maandag 15 september 2003 12:44 schreef Viperdesign het volgende:

[..]

Geen bezwaar . Maar wordt het niet te laat voor hem?
De vorige keer wilden we nog 12 jarigen het gat in rollen.

Te laat neuh.. en anders slaapt hij wel op de terugweg
en de halve zondag

Het enige is dat hij supergoed aangekleed moet worden.

Qua lawaai zal je geen last van hem hebben.
Hij zit/hangt en wandelt wel.
Waarschijnlijk zit hij alleen maar vol bewondering naar de maan, de sterren en de bomen te staren tijdens het woelen in de grond met zijn vingertjes op zoek naar kleine torretjes..

Ik ben er nog niet over uit hoor, maar alvast even peilen.

Hij is ook vrij jong en op het moment gevoelig voor dit soort dingen.
Misschien dat het nog grappige ervaringen geeft.
De sfeer daar is in ieder geval niet eng of vervelend,
het kan dus naar mijn idee geen enkel kwaad voor hem.

Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
  maandag 15 september 2003 @ 13:07:07 #16
52349 purplerose
Footsteps lead me to Eddie O+
pi_13178466
Nou, dan kan ik uiteraard niet uitblijven om ook even mijn versie van het gat te vertellen (sorrie dat het even duurde maar ik moest het eerst ff laten zakken allemaal)

Eerst veel lol gehad in de auto en de burgerking (ik boer nog steeds die big tastyding op ) met xitami en lynx

Tijdens de wandeling door het bos naar het gat toe weinig gevoeld, was erg bezig met niet op mijn snuffert te gaan in het half donker
Ik denk dat we nog geen half uur zaten toen ik al kou vanuit het gat over mijn gezicht voelde en had momenten dat ik echt zat te bibberen, dat zwakte dan weer af, of het gewoon kou was of wat anders dat houden we in het midden

Ummm, ik zag wel veel puntjes met licht, orbjes of gewoon het lichtval van de maan die zoooooooooooo prachtig mooi was!!! Verder was het voor mij meer rechts van het gat waar ik steeds naar toe getrokken werd en achter me, links en rechts, als of iets heen en weer ging en toen bleef het rechts achter me. Ik bleef ook steeds maar achter me kijken (asof dat wat uitmaakt ) Het voelde nie negatief ofzo maar voor ik vin het gewoon niet fijn als er dingen achter me gebeuren
Op de trugweg niets gevoeld, ik weet wel dat we erg snel hebben gelopen

Ik ben de ervaring nog erg aan het verwerken en het een plekje aan het geven wat zich uit in dat mijn zintuigen dus ook thuis nog mega gespitst staan waardoor ik dus vanalles thuis hoor! En me katten blijven ook steeds maar opkijken als we op bed liggen en dat helpt niet mee mijn hartslag normaal te houden
Al ben ik allang blij dat ze niet aan het blazen zijn, het blijft bij naar het luchtledige staren

Vandaag of morgen nog maar even door mijn huis gaan met wat salie enzow...ff de boel zuiveren

*hmz, aanstaand weekend weer, kweet niet, ben deze ervaring nog aan het verwerken (al heb ik wel het idee dat ik weer moet, qua gevoel) maar ik krijg ook visite (dan zal die ook mee moeten ) Maar goed, kheb deze week nog om te beslissen

Uit een goeie worst hoort sap te komen! :7
Best place for a woman? Face down, ass up
In perfect love and perfect trust. An'ye harm none do what ye will
I Lipsmackers ftw baby! Yeahhh!
pi_13178985
wat betreft die volgende meeting:

-kinderen: misschien een idee om een aparte kinder-meet te organiseren, waarbij we ze eerst laten zien hoe het gat er bij daglicht uitziet zodat ze zich kunnen orienteren?
muus heeft een dochtertje wat het wil zien, ik heb ook kinderen die mee willen, mirage ook - om dat te combineren met een gewone meet wordt misschien wat te druk..? ook voor de kinderen zelf?

-anderen mee: het lijkt me handig om dit in principe beperkt te houden tot de groep die de vorige keer ook al mee was. tenzij de 'nieuwe' bezoekers goed gemotiveerd zijn, en vanuit gemeende belangstelling meewillen wil ik ervoor pleiten de groep beperkt te houden van omvang.

-als er inderdaad een grote belangstelling dreigt te ontstaan, lijkt het me beter om een derde solse-gat meet te plannen voor de dan 'newbies'. en dat kan ook al op korte termijn wat mij betreft.

-nee ik zit nog niet bij het solse gat, moest eerst nog iets in eindhoven doen waar ik nu zit.

pi_13179096
quote:
Op maandag 15 september 2003 12:49 schreef Mirage het volgende:
Hij is ook vrij jong en op het moment gevoelig voor dit soort dingen.
Misschien dat het nog grappige ervaringen geeft.
De sfeer daar is in ieder geval niet eng of vervelend,
het kan dus naar mijn idee geen enkel kwaad voor hem.
De sfeer kan er ook heel anders zijn!
Het voordeel voor een aparte kinder-meet is denk ik dat we dan een ander tijdsschema kunnen aanhouden, een stuk eerder komen, en ook ene stuk eerder weg.
pi_13179458
Bedankt voor de tip Iteejer, ik heb ook wel belangstelling....
Black??? White??? I like grey!
pi_13179838
quote:
Op maandag 15 september 2003 13:38 schreef Vampira-spike het volgende:
Bedankt voor de tip Iteejer, ik heb ook wel belangstelling....
Niemand zal jouw interesse hierin betwijfelen
dus
wees welkom
pi_13180207
quote:
Op maandag 15 september 2003 11:10 schreef iteejer het volgende:

muus, phoenix en ik hebben bv echt wel iets gezien aan het einde van het gat, vlak bij de vroegere (veronderstelde) ingang van het klooster.

Jullie weten dus hoe het klooster er bij heeft gestaan. Ik zoek me rot op het internet, maar daar valt weinig te vinden als ik zoek op Sols(ch)e Gat. Ik wil sowieso graag meer research doen naar de geschiedenis. Heeft er uberhaupt een klooster gestaan of is dit een deel van de legende (verzinsel?/deels verzinsel?). Wie heeft er voor mij een goede boekentip?
quote:
jij hebt een wetenschappelijke benadering van dingen. blijkt wel uit je posts in wfl. ik ook. maar ik heb aan de andere kant dingen meegemaakt en gezien die mij ervan overtuigd hebben dat er meer is.
waarmee ik slechts wil zeggen dat het één het ander niet uitsluit.
hoe is een rationele visie op dingen te combineren met tóch iets kunnen 'zien'?
Dit is dus precies de reden waarom dit soort zaken mij trekken. Ik wil graag overtuigd worden. Al zou ik iets meemaken wat ik niet hard zou kunnen maken. Voor mezelf heb ik dan toch het gevoel dat ik soms verder moet kijken dan alles wat binnen wetenschappelijk verklaarbare grenzen ligt.
quote:
... kan dus niets beginnen in onze materiele wereld.
dus je geloofd ook niet in Poltergeists?
quote:
daarom geloof ik niet zo bijzonder in directe foto's van geesten etc.
ik geloof veel meer dat die dingen zich alleen maar kunnen openbaren in of via mensen.
en dus subjectief of hooguit semi-subjectief van karakter zijn.
klopt ook met de ervaringen die mij hebben overtuigd van het bestaan van dat soort 'aanwezigheden'.
Maar waarom heb je dan zelf foto's gemaakt? (en laat je die ons nog zien overigens? ) Als iets (een entiteit) aanwezig zou zijn dan zou ik toch eerder geloven wat de camera ziet dan iets wat ik met mijn eigen ogen zou waarnemen. Verbeelding speelt hier ook een grote rol in. Dus in principe als ik uit zou moeten gaan wat jij zegt zou ik alleen kunnen uitgaan van gevoel. Dat zit al dwars bij mij, want wie zegt mij niet dat jullie allemaal een hele grote fantasie hebben. (don't take it personal pls) En wat zijn orbs nou exact? Die zijn toch wel altijd (wat solse Gat betreft in grote getalle) aanwezig op dit soort plekken.
quote:
we zagen op een gegeven ogenblik een witte gedaante heen en weer 'lopen'
absoluut onhoorbaar; onmogelijk daar met al die bladeren en takken.
we zagen het alledrie, levensecht, onontkenbaar.
huilie...ik wou dat ik met jullie mee was gelopen
quote:
dus, kunnen we geesten, zielen etc zintuiglijk waarnemen? nee, een andere wereld, ECHT een andere wereld. geen gaswolkjes etc. anders zou idd de wetenschappelijke en technische analyse en detectie dit allang hebben opgemerkt.
Hoe zit het dan met al die meetapperatuur die mensen hebben om geesten te detecteren?(ghosthunters?) Of vind je dat allemaal BS?

Er zijn toch mensen die anders geloven. Nml. dat 'geesten' toch een bepaalde vorm van energie zijn/hebben.

quote:
maar
we kunnen wel merken hoe onze waarneming, in situaties waar het keurslijf van vormherkenning niet meer op gaat, gestuurd en gevormd kan worden door die 'andere' informatie. nl het bemerken van de aanwezigheid van die 'geesten', wat onbewust blijft, niet uitgedrukt kan worden in bewuste woorden en beelden.
want die woorden en beelden zijn afgeleid van onze materiele wereld.
een totaal andere wereld.
Wanneer komt het punt dat zintuigen zich niet meer laten beinvloeden door factoren van buitenaf? Hoe weet je zeker dat je ogen je al dan niet in drievoud hebben begdrogen? Je bent daar op die plek, je ziet "iets" (en de anderen zagen het ook), associeert het gelijk met het meest waarschijnlijke en je lichaam reageert erop (je voelt iets). Begrijp mij niet verkeerd, ik verklaar jullie niet voor gek. Ik kan er alleen niks mee.
quote:
vanuit de psychiatrie weet ik.....maar das offtopic
el zeer interessante offtop trouwens
quote:
wat betreft het opzetten van allerlei geest-vang technieken met camera's etc: kun je best doen. maar ik denk dat het wellicht handiger is om je eerst te concentreren op de ervaringen zelf. anders loop je het gevaar om meer op je camera's etc te letten dan op de 'geesten'..
en dan pas naderhand als je inderdaad zelf iets eravren hebt, proberen dat vast te leggen. zodat die vormen ook later weer kunnen worden herleid tot die 'andere' realiteit.
wil heel graag gaan voor de ervaring, ik ga niet lopen cameraklooien want daar heb ik toch geen verstand van. Daar heb ik Shark.Bait voor
Nothing else matters †
pi_13180350
quote:
Op maandag 15 september 2003 12:16 schreef Viperdesign het volgende:

20-21 September Solse Gat. #2
Ravenous
Mirage
Xitami
Yvonne
Iteejer
Viperdesign
Lynx666

Lord Dreamer
Vampira-spike

Ik sta er al in het lijstje, maar ik kan onmogelijk, ik weet dat Mashi ook ontzettend graag voor een tweede keer wil, maar die gaat mee naar het voor ons onmogelijke weekend. Is een weekje later teveel gevraagd? 27-28 sept?
Nothing else matters †
pi_13180388
quote:
Op maandag 15 september 2003 14:13 schreef Ravenous het volgende:

[..]

Ik sta er al in het lijstje, maar ik kan onmogelijk, ik weet dat Mashi ook ontzettend graag voor een tweede keer wil, maar die gaat mee naar het voor ons onmogelijke weekend. Is een weekje later teveel gevraagd? 27-28 sept?

28 september is er al een paranormaal beurs-meeting.
Oi!
Op maandag 5 april 2004 21:27 schreef Lorax het volgende:
Ik had die kop van SC wel willen zien toen MUUS 'm in z'n bek scheet
pi_13180392
quote:
Op maandag 15 september 2003 13:51 schreef iteejer het volgende:

Niemand zal jouw interesse hierin betwijfelen
dus
wees welkom

Haha zou ut
Black??? White??? I like grey!
  maandag 15 september 2003 @ 14:22:37 #25
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_13180575
quote:
Op maandag 15 september 2003 14:07 schreef Ravenous het volgende:
wil heel graag gaan voor de ervaring, ik ga niet lopen cameraklooien want daar heb ik toch geen verstand van. Daar heb ik Shark.Bait voor
Riep er iemand?
Ik voelde al wat aan mijn water
Ik had ook naar S.G. gewild, kwam wat tussen helaas...
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')