Scholen voor voortgezet onderwijs met overwegend allochtone leerlingen in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag, zijn gestopt met geschiedenislessen over de jodenvervolging in de Tweede Wereldoorlog. Reden is dat veel jongeren dat door agressief gedrag in de klas onmogelijk maken. Het bericht is naar buiten gebracht door VVD-politica Ayaan Hirsi Ali, die zich zegt te baseren op 'meerdere betrouwbare bronnen'.
Volgens Hirsi Ali ligt het geschiedenisonderwijs onder meer op enkele vestigingen van ROC's in Amsterdam onder vuur. Hirshi Ali: ''Ik maak me grote zorgen over het toenemend antisemitisme onder allochtone jongeren. Die jodenhaat openbaart zich behalve op school ook op straat. Ik denk dat moslimjongeren onder grote druk staan van internationale gebeurtenissen. Zij krijgen gericht informatie via internet en schotelantennes. Van een propagandamachine die uit Arabische landen komt''. Hirshi Ali vreest dat het antisemitisme in Nederland verder zal escaleren; met name op zwarte scholen.
Zij vreest dat het antisemitisme in Nederland verder zal escaleren. ,,Met name op zwarte scholen is dat onderricht zwaar noodzakelijk. Anders komen ze er dus niet achter wat jodenhaat in werkelijkheid betekent en waartoe dat kan leiden'', aldus Hirsi Ali. Zij is geboren in Somalië en opgevoed als moslim.
Het Centrum voor Informatie en Documentatie Israël (Cidi) zegt de beweringen 'ook te horen', maar kan ze niet met meldingen staven. Wel krijgt het Cidi veel meldingen binnen van antisemitische incidenten op scholen.
De onderwijsinspectie laat desgevraagd weten geen signalen over problemen met het geschiedenisonderwijs te hebben gekregen. De Amsterdamse wethouder van Onderwijs, de PvdA'er Rob Oudkerk, zegt dat hem niets bekend is over problemen met het onderwijs over de Tweede Wereldoorlog. Wel constateert hij een toenemende intolerantie, waar hard tegen wordt gewerkt.
Minister van Onderwijs Maria van der Hoeven van Onderwijs reageert geschrokken. "Dat is zeer ernstig en onacceptabel. Als Hirsi Ali mij man en paard noemt, zet ik de onderwijsinspectie er onmiddellijk op''.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Een storm in een glas water? Of is er echt een trend? Het lijkt me niet echt aanneemlijk dat Hirshi Ali zomaar met dit soort uitspraken nar buiten komt, met andere woorden: er zal wel een kern van waarheid inzitten. Maar toch..... Ik heb zelf op een internationale school gezeten in Rotterdam (met drie Nederlanders in de klas waarvan ik er zelf een was) en er was wel meer agressie tegen Amerika, maar niet tegen Joden. Hooguit buiten de klas hier en daar een opmerking, maar in de klas heb ik er niets van gemerkt. Zou het overdreven zijn?
[Dit bericht is gewijzigd door sizzler op 13-09-2003 14:31]
oftewel je kiest voor een leven als Nederlander en respecteert de geschiedenis en cultuur (je woont hier per slot van rekening)
of je kiest voor een leven als Moslim, en dan ga je maar lekker in de woestijn wonen
het heeft er de schijn van dat deze lui er op uit zijn de Nederlandse cultuur en geschiedenis om zeep te helpen
moet jij als 'varken' eens wat roepen over die Mohammedanen (zo werden ze vroeger bij mij op school genoemd), dan heb je de poppen aan het dansen
Eigenlijk is de topictitel heel positief. Er staat letterlijk, dat er op zwarte scholen geen les meer wordt gegeven in jodenvervolging. Ze leren dus niet meer, hoe ze joden moeten vervolgen. Dus dat is positief
quote:Lijkt me sterk.
Op zaterdag 13 september 2003 12:08 schreef realist het volgende:
het probleem is dat alle moslims het gevoel hebben "èèn lichaam" te vormen
On-topic:
Zorgelijk. Ik las het. Laten we hopen, dat het slechts een incident is, in ieder geval moet er niet toegegeven worden aan die agressie. De Holocaust is een erg belangrijke gebeurtenis geweest en vooral onder allochtone kinderen zijn er anti-semitische tendense te zien, waarbij de Holocaust als leugen wordt gezien of gebagataliseerd.
quote:Die ontkent het gewoon.
Op zaterdag 13 september 2003 11:59 schreef Tikorev het volgende:
Zeer zorgwekkend allemaal. Ben benieuwd hoe Oudkerk dit weer goed gaat praten...
quote:Ja idd... Dan ben je als school ook niet echt goed bezig dan....
Op zaterdag 13 september 2003 12:53 schreef Jelief het volgende:
ja tuurlijk omdat de leelingen agressief reageren moeten ze maar niets meer leren over de jodenvervolging
Dat zijn gewoon onderwerpen waar iedereen wel wat van moet weten.
quote:Tja of dan ook weer negatief gezien ik na het lezen van het topique precies hetzelfde dacht en ik zwarte scholen daadwerkelijk in staat achtte les in joden vervolgen te geven (ik bedoel, waarom niet
Op zaterdag 13 september 2003 12:49 schreef Wile_E_Coyote het volgende:
Overigens en licht off topic:Eigenlijk is de topictitel heel positief. Er staat letterlijk, dat er op zwarte scholen geen les meer wordt gegeven in jodenvervolging. Ze leren dus niet meer, hoe ze joden moeten vervolgen. Dus dat is positief
quote:ow ow ... je bent gewoon té grappig
Op zaterdag 13 september 2003 12:49 schreef Wile_E_Coyote het volgende:
Overigens en licht off topic:Eigenlijk is de topictitel heel positief. Er staat letterlijk, dat er op zwarte scholen geen les meer wordt gegeven in jodenvervolging. Ze leren dus niet meer, hoe ze joden moeten vervolgen. Dus dat is positief
quote:
Op zaterdag 13 september 2003 14:06 schreef Globalist het volgende:[..]
En we gaan weer lekker aan symptoombestrijding doen.
Dit mag nooit uit het vak geschiedenis verdwijnen.
quote:schandalig.
Op zaterdag 13 september 2003 13:02 schreef Jeukaanmenaat het volgende:
Ja dat was bij mij school al zo. Ze juichden die holocaust vaak alleen maar toe
quote:
Op zaterdag 13 september 2003 14:26 schreef I.R.Baboon het volgende:
Dit is toch echt meer POL dan SES. Na overleg terug.
ontopic:
Weet iemand al of Hirsi Ali haar bevindingen hard al heeft kunnen maken?
quote:Mooi, ik had em gemist in m'n AT-lijst.
Op zaterdag 13 september 2003 14:26 schreef I.R.Baboon het volgende:
Dit is toch echt meer POL dan SES. Na overleg terug.
Indien dit waar is zou dat wel een érg slechte zaak zijn, zeker als er ook nog aan toegegeven wordt.
quote:Dat is dan weer jammer.
Op zaterdag 13 september 2003 14:30 schreef Lithion het volgende:[..]
Mooi, ik had em gemist in m'n AT-lijst.
quote:Jeukaanmenaat heeft het hierboven ook al bevestigd.
Op zaterdag 13 september 2003 14:30 schreef sizzler het volgende:[..]
![]()
ontopic:
Weet iemand al of Hirsi Ali haar bevindingen hard al heeft kunnen maken?
quote:Betrouwbare bron.
Op zaterdag 13 september 2003 14:31 schreef Globalist het volgende:[..]
Jeukaanmenaat heeft het hierboven ook al bevestigd.
V.
quote:Waarom zou het niet kloppen?
Op zaterdag 13 september 2003 14:36 schreef Verbal het volgende:[..]
Betrouwbare bron.
V.
N.
Ik zou graag duidelijk willen krijgen hoeveel en welke scholen het betreft. Het lijkt me toch dat het onderwijs ervoor dient te zorgen dat leerlingen een bepaald niveau aan kennis moeten opdoen. De topografie van Nederland mag toch ook niet zomaar worden weggelaten uit het lesprogramma?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |