Op internet zijn diverse freeware development kitjes, tutorials, sources, register beschrijving, tooltjes, emulators, etc te downloaden om zelf GBA software te kunnen ontwikkelen.
Nu heb ik in een heel grijs verleden in Assembley geprogrammeerd voor mijn MSX computertje en ik ben serieus van plan om eens te gaan rommelen met de GBA. Helaas weet ik ook dat je in je eentje al snel klem loopt, de tutorial niet goed begrijpt, etc.
Waarom dus dit topic. Om te inventariseren of er meer mensen interesse hebben in development voor de GBA, en ook van plan zijn om dat ten uitvoer te brengen. Dan kunnen we eens in simpel Hollands ideeen uitwisselen. Blijkt er weinig animo te zijn, kan dit topic als nog op slot
Ik weet iig nog wel dat het verdomd moeilijk was om iets leuks te kunnen krijgen.
quote:Mooi, dat is al 1.
Op dinsdag 9 september 2003 23:05 schreef Zooi het volgende:
Lijkt me wel wat. Ben er een twee jaar geleden ofzo al eens mee bezig geweest, maar toen stond het nog echt in de kinderschoenen. Wat zitten prutsen via een emulator, maar wellicht dat ik binnenkort ook wel eens zo'n flashlinker koop.Ik weet iig nog wel dat het verdomd moeilijk was om iets leuks te kunnen krijgen.
Ik heb dus nog geen flauw idee. Gisteren een development kitje gedownload, wat sources en tutorials. Wanneer ik wat tijd heb ga ik er eens mee aan de slag.
Het zal inderdaad niet al te simpel zijn, maar wanneer je de juiste instructieset's heb en registers van geluid, video en processor moet het te doen zijn.
Overigens lijkt het me sowieso verstandig eerst een en ander op een emulator te draaien voordat je het op je GBA pompt
Is het eigenlijk mogelijk om je GBA hiermee tot een soort PDA om te bouwen? Bijvoorbeeld met Agenda en Adresboek?
quote:Ik zie niet in waarom dit niet mogelijk zou zijn. Je hebt immers geheugenslots op de flashlinkerkaartjes, welke je zou kunnen gebruiken voor je databases. Ik denk wel dat dat ERG veel coding gaat vragen
Op woensdag 10 september 2003 08:49 schreef Strolie75 het volgende:
Over de minder legale toepassingen van een flashlinker gaan we het niet hebben hé?Is het eigenlijk mogelijk om je GBA hiermee tot een soort PDA om te bouwen? Bijvoorbeeld met Agenda en Adresboek?
Ik snap uberhaupt niet dat Nintendo zoiets nog niet heeft. Zeker niet nu ze de SP voor de 'oudere jongere' in de markt zetten.
quote:Inderdaad, volgens mij zou dat nog best goed verkopen. De reden dat ik nu geen PDA koop is dat ik geen zin hem om elke dag een GSM, PDA en GBA naar mijn werk te slepen.
Op woensdag 10 september 2003 09:30 schreef Swetsenegger het volgende:
Ik snap uberhaupt niet dat Nintendo zoiets nog niet heeft. Zeker niet nu ze de SP voor de 'oudere jongere' in de markt zetten.
quote:Misschien omdat je je GBA gewoon thuis moet laten omdat je op je werk moet werken
Op woensdag 10 september 2003 09:36 schreef Strolie75 het volgende:[..]
Inderdaad, volgens mij zou dat nog best goed verkopen. De reden dat ik nu geen PDA koop is dat ik geen zin hem om elke dag een GSM, PDA en GBA naar mijn werk te slepen.
quote:Ik zit 2 uur per dag in de trein, daar neem ik mijn GBA voor mee (en voor tijdens het poepen).
Op woensdag 10 september 2003 09:40 schreef beany het volgende:
Misschien omdat je je GBA gewoon thuis moet laten omdat je op je werk moet werken
quote:Sorry.... ik vergeet nog wel eens dat er ook nog mensen zijn die met het ov reizen...
Op woensdag 10 september 2003 09:42 schreef Strolie75 het volgende:[..]
Ik zit 2 uur per dag in de trein, daar neem ik mijn GBA voor mee (en voor tijdens het poepen).
quote:Je hebt natuurlijk wel het probleem hoe je letters en cijfers in gaat voeren. Er zit geen digitizer of toetsenbord in. Moet je met de joypad dus letters en cijfers gaan kiezen op een virtueel toetsenbordje. Er is een hele goede reden waarom 'echte' PDA's dat niet doen, het is namelijk te ziek voor woorden in het gebruik
Op woensdag 10 september 2003 09:30 schreef Swetsenegger het volgende:[..]
Ik zie niet in waarom dit niet mogelijk zou zijn. Je hebt immers geheugenslots op de flashlinkerkaartjes, welke je zou kunnen gebruiken voor je databases. Ik denk wel dat dat ERG veel coding gaat vragen
Wat wel een plan zou kunnen zijn is een cartridge met daarop een toesenbordje of digitizer pad (a-la die van de Palm's) en een iRDA poort (je wil ook kunnen communiceren). Als je er ook nog een SD slot (ofzo) in maakt, dan zou het nog wel eens wat kunnen worden.
Wat je ook nog wil is dat je GBA ook alarms kan leveren als 'ie uit staat. Er moet dus nog een klein en simpel alarmklokje in die meerdere alarms aan kan. In feite komt er natuurlijk een low-power processortje in (PIC processor?) met een stukje geheugen en zijn eigen batterij, die deze dingen ondersteund.
Krijg je alleen nog wel problemen met Nintendo, want die houd alles wat voor de GBA uitgebracht wordt heel strak in de hand (voor zo ver ze dat kunnen/mogen).
Ik weet eerlijk gezegd niet of er al GBA emulators zijn die de processor en de hardware goed en in real-time emuleren.
quote:Dat is zeker mogelijk. Het is zelfs al (deels) gedaan
Op woensdag 10 september 2003 08:49 schreef Strolie75 het volgende:
Is het eigenlijk mogelijk om je GBA hiermee tot een soort PDA om te bouwen? Bijvoorbeeld met Agenda en Adresboek?
Zelfs als webserver is hij geschikt
http://www.tweakers.net/nieuws/21383/?highlight=gba
of Mediaspeler
http://www.tweakers.net/nieuws/22384/?highlight=gameboy
Naaien kon je trouwens al met je GBC
http://www.tweakers.net/nieuws/14312/?highlight=gameboy
iig kon je steekpatronen aan je naaimachine sturen met dat ding
quote:Yep, invoer en syncen is het grootste probleem natuurlijk.
Op woensdag 10 september 2003 12:41 schreef RetepV het volgende:[..]
Je hebt natuurlijk wel het probleem hoe je letters en cijfers in gaat voeren. Er zit geen digitizer of toetsenbord in. Moet je met de joypad dus letters en cijfers gaan kiezen op een virtueel toetsenbordje. Er is een hele goede reden waarom 'echte' PDA's dat niet doen, het is namelijk te ziek voor woorden in het gebruik
.
Wat wel een plan zou kunnen zijn is een cartridge met daarop een toesenbordje of digitizer pad (a-la die van de Palm's) en een iRDA poort (je wil ook kunnen communiceren). Als je er ook nog een SD slot (ofzo) in maakt, dan zou het nog wel eens wat kunnen worden.
Wat je ook nog wil is dat je GBA ook alarms kan leveren als 'ie uit staat. Er moet dus nog een klein en simpel alarmklokje in die meerdere alarms aan kan. In feite komt er natuurlijk een low-power processortje in (PIC processor?) met een stukje geheugen en zijn eigen batterij, die deze dingen ondersteund.
Krijg je alleen nog wel problemen met Nintendo, want die houd alles wat voor de GBA uitgebracht wordt heel strak in de hand (voor zo ver ze dat kunnen/mogen).
quote:hoezo? Dat zou je via je flashkit kunnen doen.
Op woensdag 10 september 2003 14:14 schreef Swetsenegger het volgende:[..]
Yep, invoer en syncen is het grootste probleem natuurlijk.
Mjah goed, simpele agenda functie zou wel handig zijn.
quote:Niet als commerciele toepassing natuurlijk
Op woensdag 10 september 2003 14:25 schreef mvt het volgende:[..]
hoezo? Dat zou je via je flashkit kunnen doen.
quote:Volgens mij heb je daar de Nokia N-Gage voor die binnenkort op komst is. Daar kan je mee gamen en volgens mij zat daar ook een mikmak van PDA-functies in. Maar als ik toch zou kiezen gebruik ik de GBA liever om een spelletje op reis te spelen
Op woensdag 10 september 2003 09:36 schreef Strolie75 het volgende:[..]
Inderdaad, volgens mij zou dat nog best goed verkopen. De reden dat ik nu geen PDA koop is dat ik geen zin hem om elke dag een GSM, PDA en GBA naar mijn werk te slepen.
quote:Valt opzich wel mee natuurlijk, maar het beeld is te klein voor 26 letters +meer. Dat zou je een mobieltjes toetsenbord moeten maken + T9 systeem.
Op woensdag 10 september 2003 14:39 schreef Swetsenegger het volgende:[..]
Niet als commerciele toepassing natuurlijk
En de invoer, dan gaat het over afspraken in je agenda erbij zetten. Dat wordt dus met de joypad browsewn door de karakterset en dan op het juiste lettertje. Dat is gepijpzeik natuurlijk
En je zou eigenlijk via de USB poort moeten kunnen werken met de standaard GBA kabel
quote:zal best wel kunnen. Ik weet van Pokemon dat die gebruikt maakt van een klok. Het is wel zo dat bij beide cards de klok anders kan lopen (heb zowel Gold, Ruby als Saphire, draaien alle 3 op een andere tijd)
Op woensdag 10 september 2003 14:55 schreef koei het volgende:
zo'n organizer bestaat al voor de oude GB (color?). Die heb ik een paar weken terug nog zien liggen bij de gameshop in Den Haag. Natuurlijk is het zelf knutselen wel leuker lijkt mij. Naar wat ik heb gehoord moet je wel zorgen dat je een cart hebt met RTC (real time clock?) om een alarm te laten werken, anders loopt de klok van de gameboy niet verder als het apparaat uit staat (dit heb ik me ook maar laten vertellen, maar het klonk wel alsof het waar is).
quote:Alle RTC chips die ik ken hebben hooguit 2 alarms, dus zal het toch iets meer moeten worden dan dat. Daarom noemde ik een low-power microcontroller met een stukje RAM dat een tijd lang op een batterij kan lopen. Die batterij kan dan opgeladen worden als de GBA aan staat (ten koste van de main batterij van de GBA natuurlijk).
Op woensdag 10 september 2003 15:02 schreef mvt het volgende:
zal best wel kunnen. Ik weet van Pokemon dat die gebruikt maakt van een klok. Het is wel zo dat bij beide cards de klok anders kan lopen (heb zowel Gold, Ruby als Saphire, draaien alle 3 op een andere tijd)
Ik vraag me af of je de GBA aan kan zetten vanuit de cartridge (met een electronisch signaaltje dus). Zo niet, dan zul je ook nog iets in de cartridge moeten stoppen om geluid te maken (een stil alarm heeft niet zo veel zin ).
Het kan ook nog dat het geluid doorgelust kan worden, hoe werken die GBA radio's? Kun je radio luisteren terwijl je GBA uit staat?
quote:Ik probeer zelf regelmatig ook wat te programeren voor de Gba en dan met name het creeren van filmpjes edz
Op dinsdag 9 september 2003 22:35 schreef Swetsenegger het volgende:
Waarom dus dit topic. Om te inventariseren of er meer mensen interesse hebben in development voor de GBA, en ook van plan zijn om dat ten uitvoer te brengen. Dan kunnen we eens in simpel Hollands ideeen uitwisselen. Blijkt er weinig animo te zijn, kan dit topic als nog op slot
Ik zelf vind Vham en Dragon basic de twee beste compilers voor de gba. Dragon basic is simpel in het gebruik, je kan er veel kanten mee op en de roms werken ook best goed.. helaas zit er een groot nadeel op en dat is dat het shareware is Zonder een reg key kom je niet veel verder dan 32kb en dat is te weinig als je echt iets moois wilt maken
Vham is daar integen gratis, maakt gewoon gebruik van C code en werkt ook best goed en komt samen met veel extra programmatjes
Het is mogelijk om ook een agenda functie te maken in je flash kaart, hiervoor is het wel aan te raden om de Ez II te hebben aangezien die een klokje ingebouwd heeft
quote:Je werkt dus in C?
Op woensdag 10 september 2003 21:08 schreef Muizig het volgende:[..]
Ik probeer zelf regelmatig ook wat te programeren voor de Gba en dan met name het creeren van filmpjes edz
Ik zelf vind Vham en Dragon basic de twee beste compilers voor de gba. Dragon basic is simpel in het gebruik, je kan er veel kanten mee op en de roms werken ook best goed.. helaas zit er een groot nadeel op en dat is dat het shareware is
Zonder een reg key kom je niet veel verder dan 32kb en dat is te weinig als je echt iets moois wilt maken
Vham is daar integen gratis, maakt gewoon gebruik van C code en werkt ook best goed en komt samen met veel extra programmatjes
Het is mogelijk om ook een agenda functie te maken in je flash kaart, hiervoor is het wel aan te raden om de Ez II te hebben aangezien die een klokje ingebouwd heeft
Goede tutorials? Sources?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |