abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_13027632
quote:
Universiteiten verbieden sluier

Gepubliceerd op maandag 08 september 2003

Alle universiteiten in Nederland verbieden het dragen van gezichtssluiers. Dit hebben de Universiteitsbesturen besloten.
De vereniging van universiteiten, de VSNU, is van mening dat de gezichtsbedekkende sluier, de zogenaamde niqaab, de communicatie tussen studenten onderling en met de docenten belemmert.

Interactie
In de huidige onderwijsvorm wordt er vooral veel in kleine groepjes gecommuniceerd en wordt er steeds minder lesgegeven in de grote collegezalen. De interactie tussen de studenten is dus steeds belangrijker. De niqaab staat deze communicatie erg in de weg, aldus Joop Kesler, voorlichter van de Universiteit van Utrecht.

De VSNU volgt het voorbeeld van de Universiteit Leiden die vorig week al tot een verbod besloot. Dat gebeurde op advies van de universiteitsraad.

Minister
In juni liet de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen, Van der Hoeven, in een leidraad weten dat onderwijsinstellingen leerlingen mogen verbieden een gezichtssluier te dragen.

In februari van dit jaar besloten de schoolbesturen van alle middelbare scholen in Amsterdam al dat er op deze opleidingen een sluierverbod moest komen. Aanleiding voor het besluit was een conflict tussen vier leerlingen en het Regionaal Opleidingen Centrum (ROC) in Amsterdam over het dragen van een niqaab of chador.

Volgende week overlegt de Universiteitsraad over het besluit van de universiteiten. Zij zullen dan het verbod in de statuten van de Nederlandse universiteiten vastleggen.

bron: http://www.planet.nl/planet/show/id=62967/contentid=399350/sc=0f142a

Kennelijk werkt het niet alleen storend in de communicatie met studenten maar ook met leraren. Ik kan dit plan dus ook alleen maar toejuichen.

maandag 8 september 2003 @ 18:13:13 #2
44963 MadMarine
geregistreerde gek
pi_13027670
Het forum is niet de frontpage.

[Dit bericht is gewijzigd door robh op 08-09-2003 18:14]

ga maar even met die witte meneer mee...
[b]best bekeken topic, ooit[/b]
pi_13027768
quote:
Op maandag 8 september 2003 18:13 schreef MadMarine het volgende:
?
  maandag 8 september 2003 @ 18:19:21 #4
619 pierce
We hebben een P.....
pi_13027825
quote:
Op maandag 8 september 2003 18:13 schreef MadMarine het volgende:
Klopt, en daarom kunnen we hier over discussieren

Ik vind het overigens wel goed van die universiteiten

pi_13027849
Om hoeveel mensen gaat het eigenlijk die een sluier op de universiteit dragen?
pi_13027938
quote:
Op maandag 8 september 2003 18:20 schreef SCH het volgende:
Om hoeveel mensen gaat het eigenlijk die een sluier op de universiteit dragen?
Vrij weinig volgens mij... zie een hoop hoofddoekjes, maar volgens mij (vrijwel?) nooit sluiers... dus deze regel gaat maar een beperkt aantal mensen aan, en hij is helemaal niet gek natuurlijk. Niet iets om veel ophef over te maken iig.
pi_13027994
quote:
Op maandag 8 september 2003 18:24 schreef Jape het volgende:

[..]

Vrij weinig volgens mij... zie een hoop hoofddoekjes, maar volgens mij (vrijwel?) nooit sluiers... dus deze regel gaat maar een beperkt aantal mensen aan, en hij is helemaal niet gek natuurlijk. Niet iets om veel ophef over te maken iig.

Beetje symbolisch besluit dus?
  maandag 8 september 2003 @ 18:28:40 #8
24878 kwib
Respondentenleverancier
pi_13028028
quote:
Op maandag 8 september 2003 18:27 schreef SCH het volgende:

[..]

Of preventief
Professionele online enquête of vragenlijst nodig? Enquêtetools.nl . Gratis vragenlijsten maken voor studenten en scholieren!
Respondenten nodig voor je onderzoek? RespondentenDatabase.nl . Nu 10 respondenten per onderzoek gratis.
pi_13028057
quote:
Op maandag 8 september 2003 18:28 schreef kwib het volgende:

[..]

Of preventief

Is er dan een reele kans dat de universiteiten overspoeld zouden worden door sluiers? Mij bekruipt bij die hele niqaab/sluier/etc.-discussie steeds een beetje het gevoel dat het nogal marginaal is allemaal.
pi_13028068
Opzich niet verkeerd natuurlijk, maar dan moeten ze het dragen van petjes en het omlaag -of opzij kijken als iemand tegen je praat ook verbieden
Winnaar FOK! VBL Voor Rood-Wit Gezongen-Award
PSV, de logische kampioen
Proud To Be VBL User
Hiphop Purist
pi_13028081
Ik heb het in ieder geval nog nooit gezien op de UU. Maar goed, voorkomen is beter dan genezen. Hoofddoekjes heb ik geen probleem mee, maar zo'n sluier..
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_13028094
quote:
Op maandag 8 september 2003 18:27 schreef SCH het volgende:

Beetje.. maar je hoort af en toe wel van gevallen waarin er onenigheid over is/was (zijn ook in het nieuws geweest natuurlijk), alleen hierbij ging het niet over een universiteit. Maar het is dan wel handig om de regel te hebben, voor het geval dat.
  maandag 8 september 2003 @ 18:32:46 #13
24878 kwib
Respondentenleverancier
pi_13028119
quote:
Op maandag 8 september 2003 18:30 schreef SCH het volgende:

[..]

Is er dan een reele kans dat de universiteiten overspoeld zouden worden door sluiers? Mij bekruipt bij die hele niqaab/sluier/etc.-discussie steeds een beetje het gevoel dat het nogal marginaal is allemaal.

Voerspoelt lijkt me uiteraard erg overdreven. Ik denk eerder dat dit een reactie is op de rechtzaak van een Utrechtse middelbare school over het niet toestaan van hoofddoekjes.

De universiteiten willen de discussie achteraf vermijden. En terecht zeggen dat het niet mogelijk is om met iemand te discusieren die ingepakt is.

Professionele online enquête of vragenlijst nodig? Enquêtetools.nl . Gratis vragenlijsten maken voor studenten en scholieren!
Respondenten nodig voor je onderzoek? RespondentenDatabase.nl . Nu 10 respondenten per onderzoek gratis.
pi_13028156
quote:
Op maandag 8 september 2003 18:30 schreef SCH het volgende:

[..]

Maar daarom niet minder terecht dat het word ingevoerd.
pi_13030636
quote:
Op maandag 8 september 2003 18:30 schreef Tony_Montana67 het volgende:
Opzich niet verkeerd natuurlijk, maar dan moeten ze het dragen van petjes en het omlaag -of opzij kijken als iemand tegen je praat ook verbieden
Dan moeten hoofddoekjes dus ook verboden worden.
[b]Op donderdag 25 september 2003 00:13 schreef beertje_ het volgende:[/b][br]Of het valt me pas de laatste weken op of het was altijd al zo, gelly je bent een nerd die ik nog nooit wat interessants heb horen zeggen.
  Moderator maandag 8 september 2003 @ 20:05:39 #16
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_13030727
ik heb mijn hele hoofddoekjes standpunt aangepast

als die figuren zichzelf in de klas willen isoleren moeten ze dat zelf maar weten zolang ze A) goede cijfers halen & B) zich voor elke toets/exame kunnen legitimeren met geldig paspoort zonder hoofddoek/sluier e.d. en dit ook kunnen aantonen door die shit af te doen.

daarmee druk je ze wel in een soort hokje maar dat doen ze dan toch echt zelf

Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_13031343
quote:
Op maandag 8 september 2003 20:02 schreef Jeukaanmenaat het volgende:

Dan moeten hoofddoekjes dus ook verboden worden.

Dat spreekt voorzich. Maar alleen als de eerder genoemde eisen ook doorgaan, want anders is het verbieden van een sluier op basis van het argument " goede communicatie" natuurlijk hypocriet
Proud To Be VBL User
Hiphop Purist
pi_13032424
quote:
Op maandag 8 september 2003 20:05 schreef sp3c het volgende:
ik heb mijn hele hoofddoekjes standpunt aangepast

als die figuren zichzelf in de klas willen isoleren moeten ze dat zelf maar weten zolang ze A) goede cijfers halen & B) zich voor elke toets/exame kunnen legitimeren met geldig paspoort zonder hoofddoek/sluier e.d. en dit ook kunnen aantonen door die shit af te doen.

daarmee druk je ze wel in een soort hokje maar dat doen ze dan toch echt zelf

Dat komt wel zo'n beetje overeen met mijn standpunt. Al blijft formeel staan dat het in Nederland verboden is om je onherkenbaar op straat (c.q. in het openbaar) te begeven. Maar blijkbaar is de insteek op het moment dat voor religieuze uitingen daar een uitzondering op is.

Het dragen van een legitimatiebewijs met foto zonder gezichtsbedekking, en een verplichting de gezichtsbedekking te verwijderen bij legitimatie lijkt me een hele redelijke tussenweg.

Why women still aren't funny.
Q.E.D: Religion replaces ignorance with stupidity.
pi_13032513
quote:
Op maandag 8 september 2003 20:26 schreef Tony_Montana67 het volgende:

[..]

Dat spreekt voorzich. Maar alleen als de eerder genoemde eisen ook doorgaan, want anders is het verbieden van een sluier op basis van het argument " goede communicatie" natuurlijk hypocriet

Een sluier is geen hoofddoek.
Het gaat hier om een gezichtssluier/burqa, niet om een hoofddoek.
[b]Op donderdag 25 september 2003 00:13 schreef beertje_ het volgende:[/b][br]Of het valt me pas de laatste weken op of het was altijd al zo, gelly je bent een nerd die ik nog nooit wat interessants heb horen zeggen.
pi_13032898
quote:
Op maandag 8 september 2003 21:07 schreef Jeukaanmenaat het volgende:

Een sluier is geen hoofddoek.
Het gaat hier om een gezichtssluier/burqa, niet om een hoofddoek.

Dat weet ik, maar als iemand een per ver over z'n ogen heen trekt of naar de grond kijkt is het net zo moeilijk om normaal met iemand te kunnen communiceren. Ik vind het niet erg dat die sluiers verboden worden, maar kom dan met een valide argument, want dit is wat halfbakken als je het mij vraagt
Proud To Be VBL User
Hiphop Purist
pi_13033019
quote:
Op maandag 8 september 2003 21:20 schreef Tony_Montana67 het volgende:

[..]

Dat weet ik, maar als iemand een per ver over z'n ogen heen trekt of naar de grond kijkt is het net zo moeilijk om normaal met iemand te kunnen communiceren. Ik vind het niet erg dat die sluiers verboden worden, maar kom dan met een valide argument, want dit is wat halfbakken als je het mij vraagt

Een pet ver over de ogen is nog lang geen gezichtsbedekkend iets. En omlaag kijken is al helemaal een domme vergelijking.

Het is gewoon terecht dat die dingen verboden worden, en als het onder dit motto gaat, prima. Weg ermee en ik ben blij dat het vastgelegd is.

pi_13033120
quote:
Op maandag 8 september 2003 21:25 schreef Jeukaanmenaat het volgende:

Een pet ver over de ogen is nog lang geen gezichtsbedekkend iets. En omlaag kijken is al helemaal een domme vergelijking.

Het is gewoon terecht dat die dingen verboden worden, en als het onder dit motto gaat, prima. Weg ermee en ik ben blij dat het vastgelegd is.

Ik heb al gezegd dat ik het opzich best eens ben met die maatregel, maar je kan mij niet wijsmaken dat je goed met iemand kan communiceren die de hele tijd om zich heen kijkt en je geen seconde aankijkt...

Het gaat me dus niet om de maatregel, maar om de manier waarop die verantwoord wordt.

Proud To Be VBL User
Hiphop Purist
pi_13033192
In Turkije is het al sinds jaar en dag verboden op de universiteit een sluier of zelfs een hoofddoek te dragen:
"Wie een toekomst ambieert in het moderne Europa moet zich niet vasthouden aan oude tradities.", is het standpunt van de moderne Turk.

We lopen achter...

pi_13033199
quote:
Op maandag 8 september 2003 21:28 schreef Tony_Montana67 het volgende:

[..]

Ik heb al gezegd dat ik het opzich best eens ben met die maatregel, maar je kan mij niet wijsmaken dat je goed met iemand kan communiceren die de hele tijd om zich heen kijkt en je geen seconde aankijkt...

Als hij de hele tijd om zich heen kijkt en dus je ogen ontwijkt is dat een communicatie op zich.

Hetgeen bij een tentlaken over je hoofd al niet eens mogelijk is...

pi_13033231
quote:
Op maandag 8 september 2003 21:31 schreef Toeps het volgende:
In Turkije is het al sinds jaar en dag verboden op de universiteit een sluier of zelfs een hoofddoek te dragen:
"Wie een toekomst ambieert in het moderne Europa moet zich niet vasthouden aan oude tradities.", is het standpunt van de moderne Turk.

We lopen achter...

En die maatregel is al in de jaren 20 ingesteld.

Wat dat betreft had Attaturk dat goed door. Hopelijk komt dat hoofddoekverbod er ook in NL door. Ik heb goede hoop, de laatste tijd zijn de ogen opengegaan en gaat het de goede kant op, zoals bij dit besluit.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')