abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_12909486
quote:
Scholen mogen vierdaagse week invoeren

Basisscholen mogen een vierdaagse lesweek invoeren, op voorwaarde dat ouders en personeel het daarmee eens zijn. Dat schrijft minister van Onderwijs Maria van der Hoeven aan de Tweede Kamer, aldus de Volkskrant. Zij vindt dat scholen en ouders meer ruimte moeten krijgen zelf te beslissen over dit soort zaken.

Het ministerie van Onderwijs krijgt steeds vaker verzoeken van scholen om af te mogen wijken van de standaard-weekindeling met alleen de woensdagmiddag vrij. Meestal gaat om een vierdaagse lesweek of een week met twee vrije middagen. Op die manier willen scholen het lerarentekort opvangen. Van der Hoeven wil echter niet dat het personeelsbelang de doorslag geeft. Er mag alleen van de standaard lesweek worden afgeweken wanneer er voldoende rekening wordt gehouden met het belang van de leerling en de ouders.

nou.. kom maar op met die reacties.. ik vind het onzin!
Nothin' happened the way it was supposed to happen..
pi_12909494
ik heb al 4 dagen les

Zit dan niet op een basisschool maar dat maakt niet uit

pi_12909498
In Frankrijk is dit al een tijdje. Uit onderzoek achteraf bleek dat er op een school met een vierdaagse werkweek geen verschil in kwaliteit is.
"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
  woensdag 3 september 2003 @ 08:42:16 #4
45511 TimmyAsd
Raise your hands motherfuckers
pi_12909514
ach als htet geen verschil maakt, waarom ook niet?
pi_12909515
quote:
Op woensdag 3 september 2003 08:40 schreef Strolie75 het volgende:
In Frankrijk is dit al een tijdje. Uit onderzoek achteraf bleek dat er op een school met een vierdaagse werkweek geen verschil in kwaliteit is.
Als dit zo is, dan zie ik eigenlijk de nadelen niet zo.
pi_12909534
Er zijn uiteraard wel degelijk nadelen. Wat te denken van de werkende moeders die nu voor in ieder geval één extra middag kinderopvang moeten regelen??
pi_12909543
quote:
Op woensdag 3 september 2003 08:38 schreef spinnertje het volgende:

[..]

nou.. kom maar op met die reacties.. ik vind het onzin!

Ze hebben toch al 4.5 dag les, dus er zou een halve dag afgaan. Als ik mijn eigen basisschool tijd bekijkheeeel lang geleden Moet dat zeker kunnen. Ik denk alleen dat de werkende ouders hier problemen mee krijgen.
pi_12909557
quote:
Op woensdag 3 september 2003 08:44 schreef Tronica het volgende:
Er zijn uiteraard wel degelijk nadelen. Wat te denken van de werkende moeders die nu voor in ieder geval één extra middag kinderopvang moeten regelen??
Denk dat dat idd een nadeel zou zijn ja. Ze proberen alleen maar dat lerarentekort op te vullen, wat misschien ten koste gaat van.....
Overigens, dat het in Frankrijk WEL werkt, wil niet zeggen dat het in Nederland gaat werken.
  woensdag 3 september 2003 @ 08:49:31 #9
47571 ForeverEternalFreak
Per sempre vita eterna
pi_12909573
Ik ben voor. 5 dagen is voor veel kinderen nog steeds best lang en als het toch niks uit maakt in kwaliteit dan snap ik niet waar we nog op wachten, helemaal met dat lerarentekort.
It's a silly time to learn to swim when you start to drown
It's a silly time to learn to swim on the way down
  woensdag 3 september 2003 @ 08:51:01 #10
19242 yavanna
Results may vary.
pi_12909591
Bij mijn kinderen vallen nu toch al regelmatig lessen uit, dan wel door zieke leerkrachten dan wel door veel marge dagen.

Zo'n halve dag per week kan toch veel uitmaken, dat moet niet onderschat worden, maar wie weet maakt het in het geheel niet zoveel uit.

~Cheer up, the worst is yet to come.~
pi_12909596
quote:
Op woensdag 3 september 2003 08:49 schreef ForeverEternalFreak het volgende:
Ik ben voor. 5 dagen is voor veel kinderen nog steeds best lang en als het toch niks uit maakt in kwaliteit dan snap ik niet waar we nog op wachten, helemaal met dat lerarentekort.
Best lang ? In mijn tijd (zucht...) konden wij dat toch ook aan??
  woensdag 3 september 2003 @ 08:54:32 #12
23283 Mobster273
BEEEEEEER.......GOOOOOOOD!!!
pi_12909620
quote:
Op woensdag 3 september 2003 08:45 schreef blackie007 het volgende:

[..]

Ze hebben toch al 4.5 dag les, dus er zou een halve dag afgaan. Als ik mijn eigen basisschool tijd bekijkheeeel lang geleden Moet dat zeker kunnen. Ik denk alleen dat de werkende ouders hier problemen mee krijgen.

ze hebben maar 4 dagen......
woensdag en vrijdag middag zijn al vrij, dus als ze daar niet meer aan doen dan kan 4 dagen best zonder dat ze minder les krijgen
...houdt toch vooral van bier
Realiteit is een illusie die ontstaat bij een gebrek aan alcohol
Sober: a disturbing period of time between drinking sessions
pi_12909643
Probleem is, waar stal je die kinderen dan die nieuwe vrije dag? Je wint er misschien mee op de basisschool maar ouders die fulltime werken zitten daar wel mee, i guess.
  woensdag 3 september 2003 @ 08:59:08 #14
Per sempre vita eterna
pi_12909663
quote:
Op woensdag 3 september 2003 08:51 schreef spinnertje het volgende:

[..]

Best lang ? In mijn tijd (zucht...) konden wij dat toch ook aan??

Ja, maar dat waren ook weer andere tijden. Kinderen doen tegenwoordig buiten school nog 10 keer meer dan op school, denk aan sporten, muziekinstrumenten, mee met de ouders, stress door werk van (een) ouder(s), etc.
pi_12909670
quote:
Op woensdag 3 september 2003 08:54 schreef Mobster273 het volgende:

[..]

woensdag en vrijdag middag zijn al vrij, dus als ze daar niet meer aan doen dan kan 4 dagen best zonder dat ze minder les krijgen

Nou dan is er toch helemaal niets aan de hand, de dagen worden alleen bij elkaar gevoegd. Ouders kunnen ipv een halve woensdag een hele werken, en de kids zijn op vrijdag vrij. Sinds wanneer is het eigenlijk dat ze ook vrijdag middag vrij hebben?
pi_12909676
2 daagse schoolweek!
pi_12909678
quote:
Op woensdag 3 september 2003 08:59 schreef ForeverEternalFreak het volgende:

[..]

Ja, maar dat waren ook weer andere tijden. Kinderen doen tegenwoordig buiten school nog 10 keer meer dan op school, denk aan sporten, muziekinstrumenten, mee met de ouders, stress door werk van (een) ouder(s), etc.

Dat zijn keuzes die ze zelf maken (of ouders), daar mag school vind ik niet onder lijden, helemaal niet de basisschool!
pi_12909693
quote:
Op woensdag 3 september 2003 09:00 schreef th0r het volgende:
2 daagse schoolweek!
het lachen vergaat me...
  woensdag 3 september 2003 @ 09:05:10 #19
23283 Mobster273
BEEEEEEER.......GOOOOOOOD!!!
pi_12909728
quote:
Op woensdag 3 september 2003 08:59 schreef blackie007 het volgende:

[..]

Nou dan is er toch helemaal niets aan de hand, de dagen worden alleen bij elkaar gevoegd. Ouders kunnen ipv een halve woensdag een hele werken, en de kids zijn op vrijdag vrij. Sinds wanneer is het eigenlijk dat ze ook vrijdag middag vrij hebben?

is voor zover ik weetaltijd al geweest, heb ik iig altijd gehad
...houdt toch vooral van bier
Realiteit is een illusie die ontstaat bij een gebrek aan alcohol
Sober: a disturbing period of time between drinking sessions
  woensdag 3 september 2003 @ 09:09:54 #20
Per sempre vita eterna
pi_12909785
quote:
Op woensdag 3 september 2003 09:00 schreef Markster het volgende:

[..]

Dat zijn keuzes die ze zelf maken (of ouders), daar mag school vind ik niet onder lijden, helemaal niet de basisschool!

Ja, maar als de kwaliteit van het leren er niet eens op achteruitgaat, wat doen ze dan die extra dag op school? Compleet zinloos.

[Dit bericht is gewijzigd door ForeverEternalFreak op 03-09-2003 09:16]

woensdag 3 september 2003 @ 09:13:04 #21
46275 Castor
Obey the rules, miss the fun
pi_12909831
quote:
Op woensdag 3 september 2003 08:44 schreef Tronica het volgende:
idd, het is ook een aardige financiële aanslag op de werkende ouder(s).
pi_12909903
al eens gedacht eraan dat dat inhoud dat de kinderen langer op een dag in de schoolbanken zitten???
lijkt me voor hun nog minder prettig dan het nu al is.
zeker omdat ze ook nog willen spelen.
het blijft klote
  woensdag 3 september 2003 @ 11:56:54 #23
3542 Gia
User under construction
pi_12912296
quote:
Op woensdag 3 september 2003 08:54 schreef Mobster273 het volgende:

[..]

Da's niet op elke school zo.

Op de school van mijn kinderen hebben de onderbouwers 1 vrijdag in de 2 à 3 weken vrij, i.p.v. elke vrijdagmiddag.
De bovenbouwers hebben alleen de woensdagmiddag vrij. En dan ook nog maar pas vanaf 12.30 uur.

Maar ik denk dat veel werkende tweeverdieners hier problemen van zullen maken, hoewel dat niet nodig is. Vaak is het zo dat de tweede werkende ouder toch al niet fulltime werkt, om tijd over te houden voor het huishouden en de kinderen. Dus dienen alleen de werktijden te worden aangepast aan de schooltijden.
En anders, betaal je maar voor een extra dagdeel, so what?
Had je maar niet aan kinderen moeten beginnen.

Op het moment dat die kinderen kwamen, was het ook mogelijk de werktijden aan te passen aan de schooltijden. Dus als de schooltijden veranderen zal dat ook wel lukken. En diegenen die met zijn tweeën fulltime werken, kunnen dat extra dagdeel ook wel betalen.

woensdag 3 september 2003 @ 11:58:45 #24
18147 GoLLeM
Hello? Is this thing on?
pi_12912329
De jeugd van tegenwoordig wordt lui .
pi_12912430
quote:
Op woensdag 3 september 2003 11:58 schreef GoLLeM het volgende:
De jeugd van tegenwoordig wordt lui .
Volgens mij zeiden mijn ouders dat ook al, en hun ouders daarvoor...
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')