quote:nou.. kom maar op met die reacties.. ik vind het onzin!
Scholen mogen vierdaagse week invoerenBasisscholen mogen een vierdaagse lesweek invoeren, op voorwaarde dat ouders en personeel het daarmee eens zijn. Dat schrijft minister van Onderwijs Maria van der Hoeven aan de Tweede Kamer, aldus de Volkskrant. Zij vindt dat scholen en ouders meer ruimte moeten krijgen zelf te beslissen over dit soort zaken.
Het ministerie van Onderwijs krijgt steeds vaker verzoeken van scholen om af te mogen wijken van de standaard-weekindeling met alleen de woensdagmiddag vrij. Meestal gaat om een vierdaagse lesweek of een week met twee vrije middagen. Op die manier willen scholen het lerarentekort opvangen. Van der Hoeven wil echter niet dat het personeelsbelang de doorslag geeft. Er mag alleen van de standaard lesweek worden afgeweken wanneer er voldoende rekening wordt gehouden met het belang van de leerling en de ouders.
quote:Als dit zo is, dan zie ik eigenlijk de nadelen niet zo.
Op woensdag 3 september 2003 08:40 schreef Strolie75 het volgende:
In Frankrijk is dit al een tijdje. Uit onderzoek achteraf bleek dat er op een school met een vierdaagse werkweek geen verschil in kwaliteit is.
quote:Ze hebben toch al 4.5 dag les, dus er zou een halve dag afgaan. Als ik mijn eigen basisschool tijd bekijkheeeel lang geleden Moet dat zeker kunnen. Ik denk alleen dat de werkende ouders hier problemen mee krijgen.
Op woensdag 3 september 2003 08:38 schreef spinnertje het volgende:[..]
nou.. kom maar op met die reacties.. ik vind het onzin!
quote:Denk dat dat idd een nadeel zou zijn ja. Ze proberen alleen maar dat lerarentekort op te vullen, wat misschien ten koste gaat van.....
Op woensdag 3 september 2003 08:44 schreef Tronica het volgende:
Er zijn uiteraard wel degelijk nadelen. Wat te denken van de werkende moeders die nu voor in ieder geval één extra middag kinderopvang moeten regelen??
Zo'n halve dag per week kan toch veel uitmaken, dat moet niet onderschat worden, maar wie weet maakt het in het geheel niet zoveel uit.
quote:Best lang ? In mijn tijd (zucht...) konden wij dat toch ook aan??
Op woensdag 3 september 2003 08:49 schreef ForeverEternalFreak het volgende:
Ik ben voor. 5 dagen is voor veel kinderen nog steeds best lang en als het toch niks uit maakt in kwaliteit dan snap ik niet waar we nog op wachten, helemaal met dat lerarentekort.
quote:ze hebben maar 4 dagen......
Op woensdag 3 september 2003 08:45 schreef blackie007 het volgende:[..]
Ze hebben toch al 4.5 dag les, dus er zou een halve dag afgaan. Als ik mijn eigen basisschool tijd bekijkheeeel lang geleden Moet dat zeker kunnen. Ik denk alleen dat de werkende ouders hier problemen mee krijgen.
quote:Ja, maar dat waren ook weer andere tijden. Kinderen doen tegenwoordig buiten school nog 10 keer meer dan op school, denk aan sporten, muziekinstrumenten, mee met de ouders, stress door werk van (een) ouder(s), etc.
Op woensdag 3 september 2003 08:51 schreef spinnertje het volgende:[..]
Best lang ? In mijn tijd (zucht...) konden wij dat toch ook aan??
quote:Nou dan is er toch helemaal niets aan de hand, de dagen worden alleen bij elkaar gevoegd. Ouders kunnen ipv een halve woensdag een hele werken, en de kids zijn op vrijdag vrij. Sinds wanneer is het eigenlijk dat ze ook vrijdag middag vrij hebben?
Op woensdag 3 september 2003 08:54 schreef Mobster273 het volgende:[..]
ze hebben maar 4 dagen......
woensdag en vrijdag middag zijn al vrij, dus als ze daar niet meer aan doen dan kan 4 dagen best zonder dat ze minder les krijgen
quote:Dat zijn keuzes die ze zelf maken (of ouders), daar mag school vind ik niet onder lijden, helemaal niet de basisschool!
Op woensdag 3 september 2003 08:59 schreef ForeverEternalFreak het volgende:[..]
Ja, maar dat waren ook weer andere tijden. Kinderen doen tegenwoordig buiten school nog 10 keer meer dan op school, denk aan sporten, muziekinstrumenten, mee met de ouders, stress door werk van (een) ouder(s), etc.
quote:het lachen vergaat me...
Op woensdag 3 september 2003 09:00 schreef th0r het volgende:
2 daagse schoolweek!
quote:is voor zover ik weetaltijd al geweest, heb ik iig altijd gehad
Op woensdag 3 september 2003 08:59 schreef blackie007 het volgende:[..]
Nou dan is er toch helemaal niets aan de hand, de dagen worden alleen bij elkaar gevoegd. Ouders kunnen ipv een halve woensdag een hele werken, en de kids zijn op vrijdag vrij. Sinds wanneer is het eigenlijk dat ze ook vrijdag middag vrij hebben?
quote:Ja, maar als de kwaliteit van het leren er niet eens op achteruitgaat, wat doen ze dan die extra dag op school? Compleet zinloos.
Op woensdag 3 september 2003 09:00 schreef Markster het volgende:[..]
Dat zijn keuzes die ze zelf maken (of ouders), daar mag school vind ik niet onder lijden, helemaal niet de basisschool!
[Dit bericht is gewijzigd door ForeverEternalFreak op 03-09-2003 09:16]
quote:idd, het is ook een aardige financiële aanslag op de werkende ouder(s).
Op woensdag 3 september 2003 08:44 schreef Tronica het volgende:
Er zijn uiteraard wel degelijk nadelen. Wat te denken van de werkende moeders die nu voor in ieder geval één extra middag kinderopvang moeten regelen??
quote:Da's niet op elke school zo.
Op woensdag 3 september 2003 08:54 schreef Mobster273 het volgende:[..]
ze hebben maar 4 dagen......
woensdag en vrijdag middag zijn al vrij, dus als ze daar niet meer aan doen dan kan 4 dagen best zonder dat ze minder les krijgen
Op de school van mijn kinderen hebben de onderbouwers 1 vrijdag in de 2 à 3 weken vrij, i.p.v. elke vrijdagmiddag.
De bovenbouwers hebben alleen de woensdagmiddag vrij. En dan ook nog maar pas vanaf 12.30 uur.
Maar ik denk dat veel werkende tweeverdieners hier problemen van zullen maken, hoewel dat niet nodig is. Vaak is het zo dat de tweede werkende ouder toch al niet fulltime werkt, om tijd over te houden voor het huishouden en de kinderen. Dus dienen alleen de werktijden te worden aangepast aan de schooltijden.
En anders, betaal je maar voor een extra dagdeel, so what?
Had je maar niet aan kinderen moeten beginnen.
Op het moment dat die kinderen kwamen, was het ook mogelijk de werktijden aan te passen aan de schooltijden. Dus als de schooltijden veranderen zal dat ook wel lukken. En diegenen die met zijn tweeën fulltime werken, kunnen dat extra dagdeel ook wel betalen.
quote:Volgens mij zeiden mijn ouders dat ook al, en hun ouders daarvoor...
Op woensdag 3 september 2003 11:58 schreef GoLLeM het volgende:
De jeugd van tegenwoordig wordt lui.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |