abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_12890604
quote:
Op dinsdag 2 september 2003 11:40 schreef _ThundeR_ het volgende:

[..]

. Dan valt onze hele economie omver.

Wij hebben meer aan de Duitsers hoor. Veel meer zelfs.

Ik zou het trouwens wel zeer ernstig vinden als het maximale begrotingstekort wordt opgeschoven naar 4% alleen maar omdat het nu in een keer niet gehaald kan worden. Hopen dat alle andere landen hun poot stijf zullen houden en de Fransen maatregelen laat treffen of anders een boete (hoewel dat natuurlijk een beetje dom is als er al een begrotingstekort is). De EU moet nu zijn ware kracht tonen, maar eigenlijk denk ik dat ze het maximale tekort gewoon oprekken naar 4%. De wil van Duitsland en Frankrijk zijn immers wet in de EU.

pi_12890717
ja juist laat die fransen maar eens bezui(ni)gen

[Dit bericht is gewijzigd door express1982 op 02-09-2003 13:51]

pi_12891944
quote:
Op dinsdag 2 september 2003 12:51 schreef express1982 het volgende:
ja juist laat die fransen maar eens bezuigen
Briljante Freudiaanse typefout, maar dat terzijde!
Slaapt winter
en zomer
  dinsdag 2 september 2003 @ 15:34:42 #29
60313 _ThundeR_
Houdbare halfvolle melk
pi_12894360
quote:
Op dinsdag 2 september 2003 12:46 schreef Steijn het volgende:

[..]

Wij hebben meer aan de Duitsers hoor. Veel meer zelfs.

Ik zou het trouwens wel zeer ernstig vinden als het maximale begrotingstekort wordt opgeschoven naar 4% alleen maar omdat het nu in een keer niet gehaald kan worden. Hopen dat alle andere landen hun poot stijf zullen houden en de Fransen maatregelen laat treffen of anders een boete (hoewel dat natuurlijk een beetje dom is als er al een begrotingstekort is). De EU moet nu zijn ware kracht tonen, maar eigenlijk denk ik dat ze het maximale tekort gewoon oprekken naar 4%. De wil van Duitsland en Frankrijk zijn immers wet in de EU.

Ik heb het ook over de Duitsers, hij zei kut moffe Wat een baggere taalkeuze.
Trouwens we hebben het meest aan Northrein-Westfalen
Laat me toch met rust.
pi_12895523
De tandartsrekening heeft niets met het begrotingstekort van Fa en Dui te maken.

In het Franse geval vergeef ik het ze, want die Fransen zijn tenminste slim genoeg om hun defensiebudget te verhogen en zelfs een 2e vliegdekschip te bouwen, logisch: hard nodig in deze onzekere tijden. Zou de rest van de EU een voorbeeld aan mogen nemen. Duitslands economie baart me meer zorgen. Het is de grootste van Europa en de motor. Die moet echt snel uit het slop komen anders zuigen ze heel Europa, en vooral NL, met zich mee. Wat dan weer de wereldeconomie meezuigt.

[b]Op donderdag 25 september 2003 00:13 schreef beertje_ het volgende:[/b][br]Of het valt me pas de laatste weken op of het was altijd al zo, gelly je bent een nerd die ik nog nooit wat interessants heb horen zeggen.
  dinsdag 2 september 2003 @ 16:45:37 #31
60313 _ThundeR_
Houdbare halfvolle melk
pi_12896241
quote:
Op dinsdag 2 september 2003 16:17 schreef Jeukaanmenaat het volgende:
De tandartsrekening heeft niets met het begrotingstekort van Fa en Dui te maken.

In het Franse geval vergeef ik het ze, want die Fransen zijn tenminste slim genoeg om hun defensiebudget te verhogen en zelfs een 2e vliegdekschip te bouwen, logisch: hard nodig in deze onzekere tijden. Zou de rest van de EU een voorbeeld aan mogen nemen. Duitslands economie baart me meer zorgen. Het is de grootste van Europa en de motor. Die moet echt snel uit het slop komen anders zuigen ze heel Europa, en vooral NL, met zich mee. Wat dan weer de wereldeconomie meezuigt.

In Duitsland moet idd wat geinvesteerd worden.

[Dit bericht is gewijzigd door _ThundeR_ op 02-09-2003 22:39]

Laat me toch met rust.
pi_12897684
quote:
Op dinsdag 2 september 2003 15:34 schreef _ThundeR_ het volgende:

[..]

Ik heb het ook over de Duitsers, hij zei kut moffe Wat een baggere taalkeuze.
Trouwens we hebben het meest aan Northrein-Westfalen

Oke, ik had wat te snel gelezen Ik las schijt fransen... dus vandaar.
pi_12897953
quote:
02/09 EU-Commissie vreest dat hele eurozone door 3 pct-plafond gaat

Met een overheidstekort van 4,0 procent in Frankrijk en van 3,8 procent in Duitsland, is de kans groot dat het overheidstekort voor de hele eurozone dit jaar de beruchte drie procent-begrotingsnorm doorbreekt. Dat heeft een woordvoerder van de Europese Commissie dinsdagmiddag toegegeven.
Terwijl wereldwijd wordt uitgekeken naar de start van de economische heropleving, worstelt de Europese Unie met haar begrotingsnormen, zoals vastgelegd in het verdrag van Maastricht. Steeds meer landen uit de eurozone kampen met steeds grotere problemen.

Al die landen moeten dezer dagen hun begrotingscijfers voor 2003 indienen bij de Europese Commissie. Uit de reeds beschikbare cijfers blijkt een groot risico dat de eurozone als geheel de belangrijkste norm (een begrotingstekort van maximaal drie procent van het bbp) zou schenden. Vermits Frankrijk en Duitsland samen zowat de helft van de euro-economie vormen, is dat weinig verwonderlijk. Ook landen als Italië, Nederland en Portugal kennen belangrijke begrotingstekorten.

Einde volgende week houden de EU-ministers van Financiën een informele vergadering in Italië, het land dat momenteel de Unie voorzit. De toekomst van het stabiliteitspact zal zeker bovenaan de agenda staan. Vooral Duitse en Franse regeringsleiders dringen aan op een versoepeling van de begrotingsnormen, om zo meer werk te kunnen maken van economische groei. Landen die hun begrotingen wel binnen de perken hielden, zijn tegen.

De begrotingsproblemen zijn alvast zeer slecht nieuws voor de Zweedse premier Göran Persson. Die heeft voor 14 september een referendum georganiseerd waarbij zijn landgenoten mogen beslissen of Zweden al dan niet toetreedt tot de euro. Het ziet er sterk naar uit dat Persson zal verliezen. Volgens de laatste opiniepeilingen is zo'n 45 procent van de kiezers tegen toetreding, tegenover 35 procent pro en 20 procent onbeslisten.

Persson heeft afgelopen weekend verklaard dat het referendum over de keuze voor toetreding gaat. Wanneer een eventuele toetreding effectief plaatsvindt, hangt vooral af van de economishe omstandigheden. Het stabiliteitspact moet goed werken, zo eist de Zweedse premier. Veel Zweden verstaan namelijk niet waarom hun land zou toetreden tot een monetaire regio met budgettaire problemen en weinig economische groei.
De Zweedse werkgevers en vakbonden roepen alvast op om 'ja' te stemmen. Ook de Zweedse eurocommissaris Margot Wallström vreest de marginalisering van haar land in de EU als er niet wordt overgestapt op de euro-eenheidsmunt.

Het is gewoon duidelijk dat de afgelopen jaren op veeeel te grote voet is geleefd, en het gekke is dat sommigen er nog mee door willen gaan

Bovendien moet ik het nog allemaal eens zien met die economische heropleving, aangezien die zoals altijd begint in Amerika. Nu hebben de landen die dus helft van de euro-ecomomie vormen, zich een beetje erg dom en ondiplomatisch gedragen op geo-politiek niveau, en volgens mij gaat dat ook gevolgen hebben voor de economie hier, aangezien Amerikaanse bedrijven niet happig zijn om te investeren hier.

dinsdag 2 september 2003 @ 18:10:31 #34
8502 BAZZA
Was de dader een Marokkaan?
pi_12898051
Maar goed nog een paar van dit soort zomers en de vergrijzing is opgelost in Frankrijk en kunnen ze het wel hebben
"Arabs: apart from oil - which was discovered, is produced and is paid for by the West - what do they contribute?" "Can you think of anything? Anything really useful?... No, nor can I..."
  dinsdag 2 september 2003 @ 19:35:37 #35
60313 _ThundeR_
Houdbare halfvolle melk
pi_12899941
quote:
Op dinsdag 2 september 2003 18:10 schreef BAZZA het volgende:
Maar goed nog een paar van dit soort zomers en de vergrijzing is opgelost in Frankrijk en kunnen ze het wel hebben
Laat me toch met rust.
  dinsdag 2 september 2003 @ 20:04:41 #36
37401 M.ALTA
The Truth is Gold
pi_12900614
Ik zie het probleem niet, ik heb zelf een begrotingstekort van 100% vandaag.
Morgen, dat beloof ik, gaat alles beter. Dan schijnt de zon, en dan zingen de vogels, dan waait er weer een frisse wind. [url]http://www.niburu.nl[/url] * [url]http://www.rense.com[/url] * [url]http://www.daanspeak.com[/url]
  dinsdag 2 september 2003 @ 21:29:51 #37
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_12902571
quote:
Op dinsdag 2 september 2003 20:04 schreef M.ALTA het volgende:
Ik zie het probleem niet, ik heb zelf een begrotingstekort van 100% vandaag.
Staatsschulden opdrijven is diefstal omdat het de koers van valuta onder druk kan zetten.
Daar onze pensioenen grotendeels in Euro's genoteerd zijn verminderd de pensioenreserve.
Gevolg minder nettoloon door stijgende pensioenpremies.
Bovendien schuif je de schuld en rentelasten door naar de nazaten.
Niet echt sociaal wel.
Innovatie wordt afgeremd omdat gemakkelijk op prijs geconcureerd
kan worden.

Een gunstig effect is dat een lage koers de export aanwakkerd doordat de produkten en lonenkosten lager worden.
Grondstoffen (zoals olie) worden daarentegen duurder daar zij meestal in $ betaald worden.

It is important to distinguish between a stupid person and a shit head. A stupid person simply can't process the information , a shit head is intelligent but his mind is full of garbage.
  dinsdag 2 september 2003 @ 21:37:19 #38
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_12902788
quote:
Op dinsdag 2 september 2003 21:29 schreef digitaLL het volgende:

[..]

Staatsschulden opdrijven is diefstal omdat het de koers van valuta onder druk kan zetten.

Onder druk zetten ja. Maar vooralsnog zie ik weinig dalen vanwege de staatsschuld.
quote:
Daar onze pensioenen grotendeels in Euro's genoteerd zijn verminderd de pensioenreserve.
Niet echt sociaal wel.
kan worden.
En dus overdrijf je hier wel. Omdat de valuta goed staat. En zaken als economische groei en inflatie zijn grotere invloeden.

Trouwens investeren de pensioenfondsen in de staatsschuld.
Net zoals andere die staatsopbligaties hebben. Lekker veilig, want een staat kan niet failliet gaan.

A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  dinsdag 2 september 2003 @ 22:15:56 #39
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_12903822
quote:
Op dinsdag 2 september 2003 21:37 schreef Sidekick het volgende:

[quote]
Onder druk zetten ja. Maar vooralsnog zie ik weinig dalen vanwege de staatsschuld.

Voorbeelden te over, Indonesie, Argentinie, Weimar Duitsland.
quote:
En dus overdrijf je hier wel. Omdat de valuta goed staat. En zaken als economische groei en inflatie zijn grotere invloeden.
Inflatie kan worden aangewakkerd door devaluatie, als de mensen in de gaten krijgen dat de staat niet meer aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen.
Dan slaat het om naar Hyperinflatie en vlucht men in andere valuta.
Het is dan een neerwaardse spiraal geworden.
Steeds meer mensen willen van hun "wettig betaalmiddel" af.
Gevolg, meer valuta op de markt lagere koersen, nog meer mensen die ervanaf willen enz.
quote:
Trouwens investeren de pensioenfondsen in de staatsschuld.
Net zoals andere die staatsopbligaties hebben. Lekker veilig, want een staat kan niet failliet gaan.
Als men niet meer aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen is men feitelijk failliet.
Veilig
Ik hoop niet voor je dat je staatsobligaties van Argentinie hebt van voor de crisis.
It is important to distinguish between a stupid person and a shit head. A stupid person simply can't process the information , a shit head is intelligent but his mind is full of garbage.
pi_12904977
Het is ZOO passe om te denken dat bezuinigen in recessie slecht zou zijn...

Bezuinigen in recessie --> verlagen van de belasting van de collectieve sector op de publieke --> mensen krijgen meer te besteden en het bedrijfsleven kan de concurentie met buitenland beter aan --> economie bloeit op!

Fijn he, dat Kok ons geruisloos aan de euro heeft overgeleverd... de prijsstijgingen hier van het afgelopen jaar zijn slechts het begin van wat ons te wachten staat met die begrotingstekorten van 4%! Dan is de vergrijzing nog niet eens begonnen, terwijl in Duitsland en Frankrijk de ambtenaren salarissen vanuit de begroting worden betaald!

Jaja.. die Kok... Fijn dat hij inmiddels commesaris is bij Shell, Ing en nog wat andere kleintjes... (totaal 200.000 euro per jaar voor 16 dagen werk) voor zijn verdienste van de Euro heeft ie nou ook een eredoctoraat in Duitsland gekregen en nu is dan tot baron benoemd door het land van ooit ...

Jaja nou ja Jezus was ook een timmermanszoon, dus daar kan het niet aan liggen...

pi_12905160
Kok is walgelijk hypocriet, maar natuurlijk ook een mens.

Hij gaat nu flink cashen, iets waar hij in het verleden altijd flink tegen ageerde. Nu staat hij echter aan de andere kant.

Hetzelfde geldt voor schnabbelaar Rosenmöller, die altijd erg links lulde en achter het gordijn rechts vulde met zijn Vendex-aandelen.

Na zijn politieke loopbaan, waarin hij geen potten kon breken, ging hij pas echt ordinair vullen. Alleen Vendex-aandelen en een vakantiehuisje op Aruba zijn niet genoeg voor Rosenmöller. Hij gaat nog even schnabbelen bij de IKON, bij Nova, bij de BRT en in een commissie waarvoor hij ook Maxima heeft weten te ronselen om zo zijn waanbeelden bij de Nederlander door de strot te rammen.

Wat een betweterige en irritante lul is het ook.

pi_12905769
Ach ja...

Rossemuller In dat radio debat tegen Fortuyn: ER zijn helemaal geen no go area's in Rotterdam!
Pim Fortuyn:"man als ik daar kom wordt ik zo neergeschoten! maar jij bent naar een villa in Driebergen gegaan! Ik woon er nog!"

pi_12906911
quote:
Op dinsdag 2 september 2003 09:38 schreef Jeukaanmenaat het volgende:

[..]

Pak nu het begrotingstekort er eens bij.

Een begrotingstekort is alleen een probleem als het je wat kan schelen. De VS geeft uit wat ze niet hebben maar daar is de economie van gebaat. Geld maken is simpel en als degene waar men tekorten heeft nou vertrouwen blijft houden in de VS dan is er geen enkel probleem en groeit de welvaart. Laat de schuldeisers van de overheid ook vaak gewoon Amerikaanse burgers zijn en de staat lacht zich rijk.
quote:
Op dinsdag 2 september 2003 22:58 schreef Fortuynaanhanger het volgende:
Het is ZOO passe om te denken dat bezuinigen in recessie slecht zou zijn...

Bezuinigen in recessie --> verlagen van de belasting van de collectieve sector op de publieke --> mensen krijgen meer te besteden en het bedrijfsleven kan de concurentie met buitenland beter aan --> economie bloeit op!

Wat dacht je van het verlagen van de belastingen en daarmee een tekort kweken en een grotere koopkracht? Dit los van deze bezuinigingen die ik hard nodig vond recessie of niet
Bezuinigingen betekent niet dat de belastingen dalen!

Men mag wel eens vaker naar de VS kijken waar men structureel een sneller groeiende, dynamischere en sterkere economie heeft.

pi_12907022
quote:
Op dinsdag 2 september 2003 23:05 schreef Canonier het volgende:
Kok is walgelijk hypocriet, maar natuurlijk ook een mens.

Hij gaat nu flink cashen, iets waar hij in het verleden altijd flink tegen ageerde. Nu staat hij echter aan de andere kant.

Hetzelfde geldt voor schnabbelaar Rosenmöller, die altijd erg links lulde en achter het gordijn rechts vulde met zijn Vendex-aandelen.

Na zijn politieke loopbaan, waarin hij geen potten kon breken, ging hij pas echt ordinair vullen. Alleen Vendex-aandelen en een vakantiehuisje op Aruba zijn niet genoeg voor Rosenmöller. Hij gaat nog even schnabbelen bij de IKON, bij Nova, bij de BRT en in een commissie waarvoor hij ook Maxima heeft weten te ronselen om zo zijn waanbeelden bij de Nederlander door de strot te rammen.

Wat een betweterige en irritante lul is het ook.

Links Nederland mag niet rijk worden?
pi_12908912
quote:
Op dinsdag 2 september 2003 23:31 schreef Fortuynaanhanger het volgende:
Ach ja...

Rossemuller In dat radio debat tegen Fortuyn: ER zijn helemaal geen no go area's in Rotterdam!
Pim Fortuyn:"man als ik daar kom wordt ik zo neergeschoten! maar jij bent naar een villa in Driebergen gegaan! Ik woon er nog!"

Het zou goed zijn als zijn uitspraken zoals deze niet vergeten worden en zo af en toe weer eens opduiken .
Ze zijn soms hard maar o zo leuk en waar
Mijn Nederlands is bagger dat is bij mij bekend !!!!
pi_12911593
quote:
Op dinsdag 2 september 2003 21:29 schreef digitaLL het volgende:

[..]

Investeren is ook diefstal omdat het weggegooid geld kan zijn?
quote:
Vergeet niet te vermelden dat dit allemaal gebeurt onder de zeer sterke aanname dat het de koers onder druk kan zetten....
quote:
Van wie lenen we het dan? Een groot deel van wat we terugbetalen, komt direct bij onze nazaten terecht.....
quote:
Niet echt sociaal wel.
Sociaal is om ons land in de best mogelijke staat aan onze nazaten "af te leveren". Als jij denkt dat dat kan door geen schulden te maken is dat je goed recht.
quote:
kan worden.
Een goed opgeleide beroepsbevolking werkt weer goed voor toekomstige prouctiviteitsstijgingen.
"Patriotism is the last refuge of a scoundrel"
  woensdag 3 september 2003 @ 22:05:51 #47
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_12926079
Ondanks het enorme tekort, wil Frankrijk de belastingen verlagen:
quote:
Frankrijk verlaagt inkomstenbelasting

PARIJS - De inkomstenbelasting in Frankrijk gaat volgend jaar met 3 procent omlaag. Dit heeft de Franse premier Jean-Pierre Raffarin gezegd in de donderdag verschijnende editie van het dagblad Le Figaro.

Frankrijk heeft besloten tot een belastingverlaging om de bevolking meer geld te laten uitgeven en op die manier de economie te stimuleren. Landen als de Verenigde Staten en Duitsland hebben dat ook gedaan.

Het land loopt nu wel het risico dat zijn financiële positie verder uit de hand loopt. Kortgeleden liet Frankrijk de Europese Commissie weten dat in 2004 het begrotingstekort op 4 procent van het bruto nationaal product uitkomt. In het stabiliteitspact, bedoeld om de koers van de euro stabiel te houden, is een tekort van hooguit 3 procent toegestaan.

ANP

Bron: LC

Het is een slechte beslissing. Of er moeten andere maatregelen tegenover staan.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_12941243
quote:
Op woensdag 3 september 2003 00:20 schreef sampoo het volgende:

Een begrotingstekort is alleen een probleem als het je wat kan schelen. De VS geeft uit wat ze niet hebben maar daar is de economie van gebaat. Geld maken is simpel en als degene waar men tekorten heeft nou vertrouwen blijft houden in de VS dan is er geen enkel probleem en groeit de welvaart. Laat de schuldeisers van de overheid ook vaak gewoon Amerikaanse burgers zijn en de staat lacht zich rijk.

Dan is er dus geen probleem als het je maar niets kan schelen. Wat zeuren we dan over 3 of 4 procent begrotingstekort? Waarom ooit bezuinigen? Zolang we maar vertrouwen hebben, kan er niets misgaan? En is geld maken denk je een oplossing? Ik dacht dat dan juist inflatie ontstaat, niet leuk voor mensen met spaargeld

Bovendien heb ik dacht ik ergens wel eens gelezen dat juist veel niet-Amerikaanse instellingen Amerikaanse obligaties in handen hebben en dus schuldeisers zijn.

quote:
Wat dacht je van het verlagen van de belastingen en daarmee een tekort kweken en een grotere koopkracht? Dit los van deze bezuinigingen die ik hard nodig vond recessie of niet
Bezuinigingen betekent niet dat de belastingen dalen!
Stijgen de belastinginkomsten dan als er bezuinigd wordt?
quote:
Men mag wel eens vaker naar de VS kijken waar men structureel een sneller groeiende, dynamischere en sterkere economie heeft.
De VS heeft zeker voordelen. Een van de redenen waardoor de VS zo dynamisch lijkt is dat er geen wettelijk minimumloon bestaat.
Maar in dat land bestaat ook echte armoede, daar moeten mensen soms vier baantjes hebben om te kunnen leven, daar zijn 40 miljoen mensen niet verzekerd tegen ziektekosten, daar bestaat nog echt honger. Het is ook dynamisch omdat mensen veel gemakkelijker kunnen worden ontslagen (hoewel de verschillen niet zo groot meer zijn). Dat zijn de nadelen van de VS.

Misschien is ons landje minder dynamisch, maar we hebben wel (maar hoe lang nog) bepaalde buffers die je ondersteunen als het (even) mis gaat. God zij dank zou ik zeggen.

pi_12941512
quote:
Op dinsdag 2 september 2003 22:15 schreef digitaLL het volgende:

[..]

Voorbeelden te over, Indonesie, Argentinie, Weimar Duitsland.
[..]

Inflatie kan worden aangewakkerd door devaluatie, als de mensen in de gaten krijgen dat de staat niet meer aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen.
Dan slaat het om naar Hyperinflatie en vlucht men in andere valuta.
Het is dan een neerwaardse spiraal geworden.
Steeds meer mensen willen van hun "wettig betaalmiddel" af.
Gevolg, meer valuta op de markt lagere koersen, nog meer mensen die ervanaf willen enz.
[..]

Als men niet meer aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen is men feitelijk failliet.
Veilig
Ik hoop niet voor je dat je staatsobligaties van Argentinie hebt van voor de crisis.

lekkere voorbeelden geef je daar.. zijn totaal geen realistische zaken voor nederland..zelfs voor ontwikkelingslanden gaat deze relatie niet eens goed op: Asian Economic Journal; Mar2000:

This paper presents an empirical test of Purchasing Power Parity (PPP) applied to the Malaysia ringgit for the period from 1973 (CPI) and 1984 (WPI) to 1997. Consistent with other research findings, it is detected that real exchange rate follows a random walk. Using multivariate cointegration methodology for the long-run relationship between real exchange rate and certain macro-economic variables, the study provides evidence supporting a long-run relationship between the real exchange rate and the current account balance and government spending, the last two variables have been not included in previous studies of this economy. The causality test between real exchange rate with the current account balance and government spending, however, does not receive support from the error-correction model. This suggests that both government spending and current account balance are not adequate to explain the changes in ringgit real exchange rate. The puzzle still remains unsolved

En voor Nederland gaat dat verhaal echt niet zo op

pi_12941694
voor de echt geinteresseerden: Review of International Economics, Nov99, THE GOVERNMENT DEFICIT AND THE EXCHANGE RATE , By: Stoker, James

Three assumptions made in this model are worth emphasizing. First, goods from different countries enter the agents' utility functions separately--in this model, there is no purchasing power parity. Second, the explicitly drawn government purchases goods from its own country. Finally, the cash-in-advance constraint holds for both the purchases of consumption goods and government debt. Given these assumptions, the level of deficit spending made by a government influences the exchange rate in two ways. In the short term, as pointed out in the empirical literature, an increase in deficit spending results in an increase in the value of a country's currency. However, this is not simply due to the deficit--it is caused by the increase in government spending this deficit allows. In the long term, the effects of this deficit hinge on how the debt is to be paid for. If the debt is paid for by taxation, it results in a temporary decrease in the value of the currency. If the debt is paid for by money growth, the decline is permanent.

As far as current policy debates are concerned, the model suggests that balancing the federal budget would result in a temporary depreciation of the currency, followed by a return to current levels. It is not clear, however, that this should be seen as evidence against balancing the budget. The depreciation is short-lived and the result of higher consumption levels by the agents in the model, which must be considered beneficial.

veel plezier!

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')