abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_12785993
quote:
Balkenende mocht Irak-dossier lezen

DEN HAAG Premier Balkenende heeft vorig jaar van zijn Britse collega Tony Blair exclusief "achterliggende rapporten" van de Britse geheime dienst over Irak mogen inzien, op voorwaarde dat hij met niemand daarover zou praten, ook niet met leden van het kabinet.

Dat heeft minister De Hoop Scheffer van Buitenlandse Zaken gezegd aan het slot van een Kamerdebat over de Nederlandse steun voor de oorlog in Irak.

PvdA, SP en GroenLinks dienden daarop een motie in om Balkenende in een derde termijn daarover aan de tand te voelen. Die motie haalde het niet, ondanks de steun van regeringspartij D66.

bron: Teletekst

Wat is dit voor een vreemde gang van zaken?

Ten eerste Blair die Balkenende dat dossier mag laten lezen, wat is daar het doel van als hij er niet over mag praten? Balkenende is toch verantwoording schuldig aan de Tweede Kamer of in ieder geval zijn kabinet?

Ten tweede De Hoop Scheffer die het kennelijk aan het eind van een debat meldt, zonder dat er vervolgens over gedebatteerd mag worden. Deze informatie lijkt mij essentieel voor de beoordeling van de Nederlandse houding ten tijde van de Irak-oorlog.

Nieuwe politiek, me reet. Vadertje Balkenende bepaalt wel wat goed voor ons is, we kunnen 'rustig' slapan gaan.

donderdag 28 augustus 2003 @ 16:56:19 #2
39158 confined
breaking the waves
pi_12786529
Dan is Balkenende eigenlijk medeschuldig aan het voeren van een zinloze oorlog.
pi_12786605
Vage shit. Mij interesseert ook vooral: Waarom?

En het maakt hem mijns inziens nog niet medeverantwoordelijk.

kern·ge·leer·de (de ~ (m.))
1 kernfysicus
  donderdag 28 augustus 2003 @ 17:01:46 #4
53628 snowwie
Fokker Parents!
pi_12786650
ik mag die balkenende steeds minder
Batterij zwak!
  donderdag 28 augustus 2003 @ 17:01:58 #5
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_12786657
Heel apart.

V.

Ja inderdaad, V. ja.
pi_12787366
Dit is inderdaad vreemd, gezien de Nederlandse verhoudingen die heel anders zijn dan in Engeland. De minister van defensie had die rapporten moeten inzien...

Maar goed, gedane zaken nemen geen keer en ik denk nog steeds dat de gemiddelde Irakees blij is dat Saddam weg is...

Hopenlijk slaagt het vrije westen erin om van Irak, net als van Duitsland en Japan, een democratie te maken.

pi_12787467
Wow.

Dit is goed voor het vertrouwen.

Balkenende: "Ja jongens, we MOETEN echt steunen hoor. Ik heb het gevoel dat het rapport echt goed is. Vraag niet hoe ik het weet, maar ik krijg positieve vibraties door ofzo."

A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  donderdag 28 augustus 2003 @ 17:36:04 #8
41223 Wile_E_Coyote
Thank God I'm an atheist
pi_12787505
Ik vraag me af (en hoop) of er staatsrechterlijke consequenties aan zitten. Ik zou me als Kamer toch stevig geschoffeerd voelen.
Art is long and time is fleeting
And our hearts, though stout and brave
Still, like muffled drums are beating
Funeral marches to the grave
pi_12787547
quote:
Op donderdag 28 augustus 2003 17:36 schreef Wile_E_Coyote het volgende:
Ik vraag me af (en hoop) of er staatsrechterlijke consequenties aan zitten. Ik zou me als Kamer toch stevig geschoffeerd voelen.
De meerderheid van de Kamer wil er niet over praten. Dus, tsja...
  donderdag 28 augustus 2003 @ 17:38:48 #10
41223 Wile_E_Coyote
Thank God I'm an atheist
pi_12787568
quote:
Op donderdag 28 augustus 2003 17:37 schreef Kozzmic het volgende:

[..]

De meerderheid van de Kamer wil er niet over praten. Dus, tsja...

De meerderheid die ook de verkiezingen verloor? Die meerderheid? Die nu Nederland aan het uitkleden en tot 3e wereld land aan het maken zijn? Die meerderheid?
  donderdag 28 augustus 2003 @ 17:42:10 #11
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_12787658
quote:
Op donderdag 28 augustus 2003 17:38 schreef Wile_E_Coyote het volgende:

[..]

De meerderheid die ook de verkiezingen verloor? Die meerderheid? Die nu Nederland aan het uitkleden en tot 3e wereld land aan het maken zijn? Die meerderheid?

Ja.

3de wereld land? Overdrijven is ook een vak

pi_12787707
quote:

[..]

Een meerderheid heeft meestal geen verkiezingen verloren. Anders zou het geen meerderheid wezen. Maar dat is een hele andere discussie.

Als ik het goed lees was voor en tegen het 'overhoren' van Balkenende niet helemaal gelijk aan oppositie versus regeringspartijen. SP/GL/PvdA/D66 wilden Balkenende spreken, CDA/VVD/LPF/CU/SGP hadden er geen behoefte aan. De partijen uit de vorige regering + de christelijke gezagsgetrouwen.

[Dit bericht is gewijzigd door Kozzmic op 28-08-2003 17:44]

donderdag 28 augustus 2003 @ 17:47:06 #13
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_12787769
quote:
Op donderdag 28 augustus 2003 17:44 schreef Kozzmic het volgende:

[..]

Een meerderheid heeft meestal geen verkiezingen verloren. Anders zou het geen meerderheid wezen. Maar dat is een hele andere discussie.

Ze hebben zetels verloren.
Geen meerderheid verloren dus.
quote:
Als ik het goed lees was voor en tegen het 'overhoren' van Balkenende niet helemaal gelijk aan oppositie versus regeringspartijen. SP/GL/PvdA/D66 wilden Balkenende spreken, CDA/VVD/LPF/CU/SGP hadden er geen behoefte aan. De partijen uit de vorige regering + de christelijke gezagsgetrouwen.
De christelijke partijen zijn op de hand van Bush (de politiek-christelijke leider van de wereld zo'n beetje). denk ik.
  donderdag 28 augustus 2003 @ 17:48:11 #14
41223 Wile_E_Coyote
Thank God I'm an atheist
pi_12787797
quote:
Op donderdag 28 augustus 2003 17:44 schreef Kozzmic het volgende:

[..]

In dit land wel. In dit land is het mogelijk een verkiezingsuitslag naast je neer te leggen en met verliezers te regeren. Of zegt '1977' je niks?
quote:
Altijd hetzelfde tuig...
pi_12787809
quote:

[..]

Dezelfde meerderheid die het potverteren terugbrengt tot betaalbare proporties omdat er over enkele jaren nog steeds een sociaal vangnet kan zijn.
salva cum reverentia
pi_12787845
quote:
Op donderdag 28 augustus 2003 17:48 schreef Wile_E_Coyote het volgende:

[..]

In dit land wel. In dit land is het mogelijk een verkiezingsuitslag naast je neer te leggen en met verliezers te regeren. Of zegt '1977' je niks?
[..]

Den Uyl had zich buiten de mogelijkheden tot samenwerking geplaatst vanwege een niet verkoopbaar programma voor anderen.
quote:
Altijd hetzelfde tuig...
In 1994 zagen we ook zo'n buitensluiting plaatsvinden...
salva cum reverentia
pi_12787936
quote:
Op donderdag 28 augustus 2003 17:48 schreef Wile_E_Coyote het volgende:

[..]

[..]

Ja hoor, je hebt een meerderheid nodig en die hebben ze.

Maar ik begrijp dat je voor het disctrictenstelsel bent?

quote:
Altijd hetzelfde tuig...
Nee de SP en GL mogen gelukkig niet regeren.
[b]Op donderdag 25 september 2003 00:13 schreef beertje_ het volgende:[/b][br]Of het valt me pas de laatste weken op of het was altijd al zo, gelly je bent een nerd die ik nog nooit wat interessants heb horen zeggen.
pi_12789207
Hmm, nog meer stof om onze nationale Ezel aan de hoogste boom op te knopen, voordat ie zich vaker aan dit soort stenen stoot.
Hoi. _O_ PS2 _O_
pi_12790156
quote:
Op donderdag 28 augustus 2003 17:50 schreef hoppe het volgende:

[..]

In 1994 zagen we ook zo'n buitensluiting plaatsvinden...

Oh? Noem jij 20 zetels verliezen de verkiezingen winnen?
pi_12790524
De defensie ' belangen' van de LPF worden wel steeds duidelijker.
  donderdag 28 augustus 2003 @ 19:54:02 #21
38929 TrenTs
_O_ Jimi Hendrix _O_
pi_12790662
Daar zal wel een gereformeerd vuistje een Brits aarsje verdwenen zijn.

Wat ontzettend potsierlijk zeg dat die twee dat zo bekokstoofd hebben, dit was nogal van groot belang geweest voor de Nederlandse houding.

Overwhelmed as one would be, placed in my position
Such a heavy burden now to be the one
Born to bear and read to all
The details of our ending
  donderdag 28 augustus 2003 @ 21:14:02 #22
2764 Trainspotter
Nu mèt goedkope zonnebril
pi_12792407
quote:
Premier Balkenende heeft vorig jaar van zijn Britse collega Tony Blair exclusief "achterliggende rapporten" van de Britse geheime dienst over Irak mogen inzien, op voorwaarde dat hij met niemand daarover zou praten. Na het rapport gelezen te hebben, besloot Balkenende er met niemand over te praten, ook niet met leden van het kabinet.
De Smiecht.
  donderdag 28 augustus 2003 @ 21:15:12 #23
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_12792430
quote:
Op donderdag 28 augustus 2003 21:14 schreef Trainspotter het volgende:

[..]

De Smiecht.

Idd. Via wie weten we dit nu? Van de Hoop Scheffer. Dus Balkie heeft toch zijn mond opengetrokken.
pi_12792633
Wat een gejank weer. Logisch dat je als premier geheime documenten in mag zien als jouw land op het punt staat politieke steun te verlenen. Ik snap het probleem niet.
[b]Op zondag 21 september 2003 00:58 schreef Ype het volgende:[/b][br]Wijn is voor Rechtse CorpsBallen.
  donderdag 28 augustus 2003 @ 21:28:52 #25
2764 Trainspotter
Nu mèt goedkope zonnebril
pi_12792815
quote:
Op donderdag 28 augustus 2003 21:22 schreef Cronus het volgende:
Logisch dat je als premier geheime documenten in mag zien als jouw land op het punt staat politieke steun te verlenen. Ik snap het probleem niet.
Het probleem is dat het land niet van Balkenende alleen is. Bovendien, als hij de documenten met niemand mocht delen zal het wel niet al te veel argumenten voor een oorlog bevatten, of wel?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')