abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_12604810
Spiritualiteit op het werk: niet soft maar slim

Vorig jaar boekte een Frans bedrijf een winst van 20% nadat een Amerikaanse consultant aan de geestelijke, lichamelijke en emotionele gesteldheid van de werknemers had mogen sleutelen. In Amerika is deze ontwikkeling al enige tijd gaande. Maar ook de Nederlandse werkvloer wordt spiritueler.

Kringgesprek

In het Amerikaanse bedrijf BioMet hielden 150 werknemers onlangs een ritueel kringgesprek gebaseerd op een Indiaans ceremonieel gebruik. Men zat in een kring en sprak, na de eerste schroom te hebben overwonnen, openhartig over hun ervaring binnen het bedrijf. 'It was beautiful', vertelde een werknemer: 'In the telling of the stories and in hearing them, were the seeds of healing.' Klinkt dit wellicht nog soft in Europese oren, een Frans bedrijf schoot onlangs na vijf jaar weer in marktaandeel omhoog nadat een Amerikaanse consultant van Innerworks alle negativiteit onder het personeel had 'weggemasseerd'.

Babyboomers
In Amerika, Canada en Engeland worden al geregeld bedrijfscongressen gehouden waarin spiritualiteit wordt gepromoot. In Mexico trekt de jaarlijkse conferentie 'Business and Consciousness ieder jaar meer mensen. Een verklaring hiervoor wordt gelegd in het feit dat de werkgevers en werknemers van tegenwoordig babyboomers zijn. Zij zijn op een leeftijd gekomen waarop ze zich bezinnen over de zin van het leven en over hetgeen ze achter willen laten.

Mediterende managers
In Nederland komt spiritualiteit op de werkvloer vooralsnog op een indirecte manier tot uiting. In Carp (Nr.36) onthulden drie Nederlandse managers dat ze wel thuis mediteren en veel met zingeving bezig zijn, maar daar op hun werk niet mee te koop lopen. Ze vragen zich geregeld het waarom der dingen af, hebben leren relativeren op wereldreis of een cursus boeddhisme gevolgd. Doordat deze managers van rond de dertig zich privé met spirituele zaken bezighouden, werkt dit indirect door op de werkvloer. Ze proberen mensen wakker te schudden en naar zichzelf te laten kijken, hebben een hogere gevoeligheid ten aanzien van hun personeel en weten dat mensen pas echt kunnen groeien wanneer ze zich kwetsbaar durven opstellen.

"Wat vind je hiervan? Denk je dat spiritualiteit steeds belangrijker wordt in deze maatschappij of is het maar een tijdelijke hype? En ben je erzelf mee bezig? Of kijk je er skeptisch tegen aan." (motiveer je antwoord)

"Only those who attempt the absurd will achieve the impossible."
pi_12604951
Wat ik voornamelijk lees is dat men zich meer bezighoud met psychologie en sociologie. Dat predicaat 'spiritualiteit' wordt er weer veel te makkelijk opgeplakt. Het is een vergaarbak geworden voor van alles en nog wat en derhalve als begrip volledig gedevalueerd.
"Buckle your seatbelt Dorothy, because Kansas is going bye-bye"
pi_12605022
Overigens ben ik van mening dat het prima is om je bezig te houden met de zin van je/het leven. Als ik 's ochtends naar m'n werk rijd vraag ik me regelmatig af waar ik in godsnaam mee bezig ben. De zon schijnt, het strand roept, romans liggen er nog om gelegen te worden en uitgeslapen ben ik ook al niet, maar toch rijd ik elke dag weer naar dat werk. Het voelt vaak erg onnatuurlijk.
Maja, er moet brood op de plank hè.

[Dit bericht is gewijzigd door Koerok op 21-08-2003 15:04]

donderdag 21 augustus 2003 @ 15:03:58 #4
61070 Vuilnisman
Tibetanen recyclen ook!
pi_12605049
Als er zoiets georganiseerd zou worden bij de firma waar ik voor werk, dan zou ik in ieder geval niet meedoen. Wat is het volgende? Boomknuffelen?!?!
pi_12605093
In het kader van je loopbaanplanning, een rode draad punnikken?
  vrijdag 22 augustus 2003 @ 11:12:30 #6
46114 DzjieDub
M'n initialen, wat doe je
pi_12625769
Ach, bij mij zijn twee van de managers veel met Feng Shui bezig, en zolang ze mij daar niet mee lastig vallen maak ik er geen probleem van - ik maak er wel opmerkingen over, uiteraard.
Wat wel erg is dat ze eens bij wijze van bedrijfsuitje een workshop auralezen hebben aangeboden, en daar heb ik 'officieel' tegen geprotesteerd (brief aan het management); dat was idioot duur, en dat geld had vast wel beter besteed kunnen worden. 't Is ook niet meer gebeurd sindsdien.

Maar ik blijf altijd beleefd, geïnteresseerd en, vooral, kritisch - alhoewel m'n collega's dat 'eigenwijs' noemen.
Opvallend: toen we op een gegeven moment een andere manager kregen, iemand die totaal niet in dergelijke zaken gelooft, maar wel een uitstekend inzicht heeft in de markt, verdubbelde de omzet zich in een paar jaar...

De cursus "Omgaan met teleurstellingen" gaat vandaag helaas niet door
pi_12628820
quote:
Op donderdag 21 augustus 2003 15:03 schreef Vuilnisman het volgende:
Als er zoiets georganiseerd zou worden bij de firma waar ik voor werk, dan zou ik in ieder geval niet meedoen. Wat is het volgende? Boomknuffelen?!?!
Naja jouw werk zal wel niet dermate boeiend zijn dat je er trots op bent of wel.. offtopic geblaat.. boomknuffelen.. damnz
Back from tha rootz...
  vrijdag 22 augustus 2003 @ 16:03:13 #8
17928 averty
Retroactief ziener
pi_12633650
Denk ook eens aan het aloude experiment waarbij in twee fabriekshallen gexperimenteerd werd met licht. De theorie werd getest of meer licht een verhoogde prestatie opleverde. In de ene hal werd de hoveelheid licht verhoogd in de andere hal werd die verlaagd.

In beide hallen gind de produktiviteit omhoog. Aandacht voor mensen en hun werkomstandigheden levert een betere werksfeer op.

Het is een veelvoorkomend probleem dat gewone alledaagse gebeurtenissen ineens het predikaat paranormaal krijgen terwijl er helemaal geen onverklaarbare zaken plaats vinden.

"Belief in that which reason denies is associated with steadfastness and courage, while skepticism is often identified with cynicism and weak character".
pi_12648037
Op mijn werk is het onmogelijk daarover te praten.

Het niveau postbode komt niet veel verder dan klagen over dubbel huis aan huis en het afzeiken van collega's, behalve op zaterdag.

Het bezorgen van een wijk is wel weer iets spiritueels, ik heb het Bos/Duinen en de omgeving van het strand (Hoek v. Holland)

pi_12657313
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2003 16:03 schreef averty het volgende:
Denk ook eens aan het aloude experiment waarbij in twee fabriekshallen gexperimenteerd werd met licht. De theorie werd getest of meer licht een verhoogde prestatie opleverde. In de ene hal werd de hoveelheid licht verhoogd in de andere hal werd die verlaagd.

In beide hallen gind de produktiviteit omhoog. Aandacht voor mensen en hun werkomstandigheden levert een betere werksfeer op.

Het is een veelvoorkomend probleem dat gewone alledaagse gebeurtenissen ineens het predikaat paranormaal krijgen terwijl er helemaal geen onverklaarbare zaken plaats vinden.

Ben ik geheel met je eens. Met name Taylor heeft veel van dergelijke experimenten gedaan: iedere vorm van aandacht geeft een aanvankelijke boost. Pas op langere termijn gaan de werkelijke effecten spelen. Maar dan is de relatie tussen die resultaten en de veronderstelde stimulans vaak al te zeer verwaterd om daar nog harde conclusies aan te kunnen verbinden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')