abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 31 juli 2003 @ 11:43:43 #1
44828 Martijn78
Solliciteren....
pi_12136616
Van de frontpage:

Het kabinet moet nog dieper in de uitgaven snijden dan aangekondigd was, meldt het Algemeen Dagblad. Door de tegenvallende economie moet er nog twee miljard euro extra bezuinigd worden, zo hebben bronnen rond het kabinet gemeld.

Begin deze maand had minister Zalm van Financiën al aangekondigd dat er 2,5 tot 3 miljard euro extra gekort moest worden, bovenop de 13 miljard euro die in het regeerakkoord staan.

Door nu bezuiniging op bezuiniging te stapelen komt het kabinet dicht in de buurt van de 18 mrd die CDA en PvdA bij hun mislukte formatie beoogden, zegt de krant. "De VVD vond dat toen te veel."

Welke ministeries zullen door deze te verwachten extra bezuinigingen het hardste geraakt worden? Doe hier je voorspelling.

Ik denk zelf dat er nog wat extra ambtenaren uitvliegen (bovenop de reeds aangekondigde ontslagen): minder regels en beleid vraagt ook om minder ambtenaren. Gevaar is alleen dat er meer externe bureau's ingeschakeld moeten worden, omdat het enige werkkapitaal van de overheid nou eenmaal kennis is. (hier pakken ze nog eens 500 mln.)
Verder denk ik dat er extra bezuinigd wordt op het ministerie van VROM (het gaat minder met de economie: meestal moet de natuur / ruimtelijke ontwikkeling het dan ook ontgelden) (ook goed voor 500 mln.) Gevaar: als het weer beter gaat moet er extra geinvesteerd worden om bv. internationale afspraken op het gebied van uitstoot CO2 te kunnen halen.
Nog eens een half miljard pakken ze door terugdringen van de inbreng in het gemeentefonds (lekker makkelijk: problemen doorschuiven naar andere overheden). Hier zullen de burgers wel weer merken dat diverse tarieven omhoog gaan.
Als laatste zal er nog ergens een belastingkje verhoogd / aangepast worden die de laatste miljard binnenhaald. Ik gok op lichte verhoging inkomstenbelasting en verdere versobering aftrekposten.

.... the old oracle said, "All things have two handles: beware of the wrong one." (Ralph Waldo Emerson)
  donderdag 31 juli 2003 @ 11:50:14 #2
9112 Joz
museumkids.nl/profile/21725
pi_12136805
ik denk dat het erg simpel is om maar te stellen dat minder regels minder ambtenaren is. misschien op termijn wel, maar wil je echt een verandering te weeg brengen in het aantal ambtenaren zal je toch iets structureel moeten veranderen. en het lijkt mij sterk dat zo'n verandering op korte termijn realiseerbaar is (meeste overheidssystemen werken al zo lang op eenzelfde manier).
Nog 10 stemmen en mijn dochtertje maakt kans op een prijs! (museumbezoek met de klas)
<a href="https://www.museumkids.nl/profile/21725" target="_blank" >https://www.museumkids.nl/profile/21725</a>
Klik op stem - 2 sec werk geen login nodig!
  donderdag 31 juli 2003 @ 12:00:58 #3
44828 Martijn78
Solliciteren....
pi_12137080
quote:
Op donderdag 31 juli 2003 11:50 schreef Joz het volgende:
ik denk dat het erg simpel is om maar te stellen dat minder regels minder ambtenaren is. misschien op termijn wel, maar wil je echt een verandering te weeg brengen in het aantal ambtenaren zal je toch iets structureel moeten veranderen. en het lijkt mij sterk dat zo'n verandering op korte termijn realiseerbaar is (meeste overheidssystemen werken al zo lang op eenzelfde manier).
Ik denk dat je gelijk hebt dat de effecten van minder regelgeving niet direct waarneembaar zijn. Deze effecten zullen mijns inziens toch wel binnen twee jaar waarneembaar zijn. Eerst zal bekeken moeten worden wat er geschrapt kan worden. Het mes snijdt wel aan twee kanten: bij het opstellen zijn minder ambtenaren nodig en de bij handhaving van de regels zijn ook minder ambtenaren nodig.

Ik vind het by-the-way wel jammer: 'k ben bezig met de afronding van me studie Overheidsmanagement....

.... the old oracle said, "All things have two handles: beware of the wrong one." (Ralph Waldo Emerson)
  donderdag 31 juli 2003 @ 12:11:54 #4
26304 Thanos
seeking immortality
pi_12137327
Ik ben al 4 jaar werkeloos. Triest..misschien spring ik volgende week wel voor de trein...wie weet.
pi_12137456
quote:
Op donderdag 31 juli 2003 12:11 schreef Thanos het volgende:
Ik ben al 4 jaar werkeloos. Triest..misschien spring ik volgende week wel voor de trein...wie weet.
Dat lijkt me geen oplossing. Over nog eens 4 jaar kan je leven er veel zonniger uitzien. Of misschien wel veel eerder. Probeer met iemand te praten over je problemen.

on topic:
Gezien het betrekkelijk kleine extra bedrag dat er extra bezuinigd moet worden, zal er wel weer gekaasschaafd gaan worden, in plaats van echte keuzes maken.

Slaapt winter
en zomer
  donderdag 31 juli 2003 @ 12:27:05 #6
41223 Wile_E_Coyote
Thank God I'm an atheist
pi_12137637
Art is long and time is fleeting
And our hearts, though stout and brave
Still, like muffled drums are beating
Funeral marches to the grave
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties