Donderdag 17 juli 2003 - BREDA - De mensen in de Hendrik Berlagestraat zijn bang. Zelfs de politieman die er woont voelt zich onveilig. Terreur, bedreiging. "De politie zegt: 'doe maar geen aangifte want dan wordt het nog erger'." Het drugspand boven het winkelcentrum wordt nu gesloten.
De bewoners van de Hendrik Berlagestraat gaan gebukt onder de terreur van drie groepen jongeren in de wijk. De politie heeft weinig tot geen greep op deze jongeren.
(Foto: Ingrid Bertens)
De cafetaria eronder gaat ook dicht, als het aan burgemeester Chris Rutten ligt. Hij belooft harde maatregelen. De straat moet weer van de mensen worden. "Sta ik buiten te tennissen met de kinderen. Staat er een man met twee pistolen in z'n hand. Ik heb de politie gebeld. Een rechercheur zou terugbellen. Hij moet nu nóg bellen." Tegenover het winkelcentrum woont een politieman. "Ze denken dat ik homoseksueel ben", zegt hij. Die combinatie ligt niet lekker bij Marokkanen, zegt een buurtbewoonster. "Hoe vaak die man gepest en geterroriseerd is. Ze lopen over zijn auto, dagen hem uit. Twee weken geleden stond er honderd man bij hem voor de deur. De politie was in geen velden of wegen te bekennen. Als de politie haar eigen mensen al niet kan beschermen, waar blijf je dan?"
"Als ik ga vluchten, geef ik een signaal af aan de wijk", zegt de politieman, die bij een korps elders in het land werkt. Vijfendertig keer werd zijn auto bekrast. Hij voelt zich onbeschermd. Moest laatst drie kwartier op zijn Bredase collega's wachten toen zijn huis omsingeld was door honderd man. "Pas na een half uur, drie kwartier kwamen er twee wagens. Een van die politiemannen stapt uit. Loopt naar die gasten. Geeft de één een hand, de ander een schouderklop."
Hij was aanvankelijk bang om te praten. Wil nu wel: "Omdat ik inzie hoe bizar de situatie is. De wijkagent zegt tegen mij dat ik beter kan verhuizen. Als ik thuis kom, moet ik me elke keer door een groep heen wurmen die me uitscheldt."
Overvallen
Dure welzijnsprojecten zijn erop losgelaten. Harde maatregelen, kondigden politie en gemeente aan in 2001. Er veranderde niets in de Hendrik Berlagestraat in Breda-Noord. De supermarkt sloot na vijf overvallen, bussen worden soms met stenen bekogeld. De man van de plantsoendienst maakt zich soms uit de voeten: "Ze dreigen met van alles. Als je wat terugzegt, staan ze ineens met een grote groep om je wagen. We zijn hier weleens heel snel weggereden, ja."
Vele deuren blijven uit angst gesloten in de straat. De moed van een gezin om - anoniem - met de krant te praten wordt onmiddellijk bestraft. Nog geen vijf minuten is de verslaggeefster binnen als de telefoon rinkelt. 'De Krant' dient naar buiten te komen en wel onmiddellijk. De man die middels zijn mobiele telefoon dreigementen uit staat aan de overkant. Mevrouw maakt zich zorgen: "Jij gaat straks weg. Maar wij wonen hier."
"We worden allemaal geterroriseerd", zegt de vrouw die 's avonds om zeven uur al haar luxaflex naar beneden doet: "Om niks te zien. Dan zien ze mij ook niet." Het begint om 23.00 uur, als de cafetaria sluit waar de overlastgevers zich volgens de politie vaak ophouden. De vrouw uit het gezin: "Ze verzamelen zich op het veldje hiernaast of voor het winkelcentrum tot drie, vier uur 's nachts. Er wordt gedeald. Ze gooien flessen kapot op de stoep. Er wordt geracet. Onze auto's worden aangereden."
De klachtenlijst die een buurtdelegatie vorige week aan burgemeester Rutten overhandigde was indirect aanleiding om de straat eindelijk hoger op de prioriteitenlijst van het bevoegd gezag te zetten. De politie verstrekt geen gegevens over de criminaliteit van de afgelopen jaren in de straat. "Mogen we niet. Dat zijn justitiële gegevens", zegt politiewoordvoerder Rien van Kuijk.
De kleur
"Tachtig procent van de herrieschoppers is van Marokkaanse afkomst", zegt de buurthuisbeheerder. Zegt de politieman. Zegt een buurtbewoner. Weet eigenaar Abdel van de belshop, zelf van Marokkaanse afkomst. Hij zegt zelf nergens last van te hebben, maar kent de problemen: "Het ligt veelal aan de opvoeding." Dat de krant niet over de problemen moet schrijven. Dat de politie niet te provocerend op moet treden, vindt Abdel. Veel buurtbewoners willen dat de verhoudingen in de wijk worden hersteld: "Op elke buitenlander twee Nederlanders. Zo moet het zijn", zeggen niet alleen de autochtone maar ook de allochtone wijkbewoners.
Vandalisme
De politie heeft het moeilijk in de wijk, zegt wijkagent Jan Kanters. Drie lastige groepen lopen er rond. Met twee van de groepen valt nog enigszins te praten. Een andere groep is totaal onbereikbaar. "Het gaat om twintig, dertig man. Achttien jaar en ouder. Als je met ze probeert te praten lopen ze weg."
Hij schetst de complexiteit van de problemen. "Gooiden ze stenen naar de bus. Zetten ze het hydraulisch systeem van de buitenkant af, zodat de bus met een klap stil kwam te staan. Gaan wij in burger in de bus zitten. Na twee ritten werden we al ontdekt. Die gasten kennen onze hoofden. Kennen alle auto's waarin we rondrijden. We hebben toen reservisten ingezet. Dat duurde niet langer dan vier ritjes."
Op een gegeven moment stapte een groep van twintig raddraaiers in de bus. "De buschauffeur voelde zich ernstig bedreigd. Toen waren we het zat. Hebben we de bus gestopt. Iedereen eruit gehaald. Wat namen genoemd. Dat vonden ze niet leuk. Was het weer een paar maanden rustig." Of de betreffende jongeren straf hebben gekregen? "Nee, het was in feite niet meer dan wat vandalisme."
Platgooien
"Platgooien is de oplossing", zegt beheerder Mertens van ouderensteunpunt 't Rietveld. Hij bedoelt het winkelcentrum. "Van daaruit begint de overlast." De gemeente zou wel willen. "Maar het is heel moeilijk om met de eigenaren in gesprek te komen."
Voorlopig kan burgemeester Rutten niet anders dan proberen de cafetaria, waar zich volgens de politie veel van de overlastgevers verschuilen, te sluiten. "We hebben een verbod ingesteld voor groepjes om daar onder het afdak te staan. Als we zo'n groep daarop willen aanspreken vluchten ze vaak die cafetaria in. Dan kunnen wij niets meer."
Voor eigenaar Jack Gelens van de cafetaria kwam het bericht van de voorgenomen sluiting van zijn zaak gisteravond als een donderslag bij heldere hemel. Hij zegt daarvan niets te weten. "Natuurlijk komen die jongeren bij mij. Ze doen ook boodschappen bij de drogist of halen eten bij de Chinees. Moeten dan al die winkels dicht hier? En waar gaan die jongeren dan naartoe? Een politieagent heeft mij eens gezegd dat ik ze buiten moet houden. Maar ik ben toch geen portier? Als iemand iets gedaan heeft pak je die als politie toch gewoon op? Of die nou in een cafetaria zit of niet. Maar de politie treedt helemaal niet op tegen die jongeren. Waarom? Omdat ze niet durven, denk ik. Ze grijpen totaal niet in. Ze rijden een beetje voorbij en zwaaien naar die gasten."
Bron: BN De Stem
Ik kon er geen topic over vinden, dus bij deze.
Het is toch niet normaal meer dat dit zomaar kan en dat de politie er niks aan durft te doen.
Een hele buurt wordt gecontroleerd door een grote groep tuig dat zich van niks en van niemand iets aantrekt. Zo kun je als brave burger toch niet rustig van je leven genieten, als je continue bang en angstig bent.
DIT zijn de momenten waarop je als burger de politie nodig hebt, maar nee, ze durven niets te doen. Okee, ook hun zijn mensen, met een priveleven en een gezin, dus zij hebben wat te vrezen, maar dit is hun werk: de wet en de orde handhaven.
Dat is wat de burger wil: dat de wet en de orde gehandhaaft wordt. Maar nee, men flitst liever onder het mom van de (verkeers)veiligheid.
Nou, hier is juist de veiligheid in het geding. Op straat hoort de wet (en dus de politie) de baas te zijn, maar dat is dus duidelijk niet het geval.
Nederland telt nog meer (buiten wat woonwagenkampen) van dit soort gebieden waar de politie niets durft te doen, waar zij niet meer de baas zijn.
Dit moet toch niet kunnen!
De samenleving verhardt, dus nu is het tijd voor Justitie (en de wet) om te verharden.
Want dit soort zaken heeft niets meer met overlast of criminaliteit te maken, dit gaat veel verder!
Als de politie niets durft te doen, zet dan de ME of eventueel het leger/mariniers in.
Tegen dit soort figuren werkt maar 1 ding: kei- en keihard optreden en pluk ze financieel kaal. En niet alleen maar een lullige paar maandjes de cel in, want dat doet ze niks.
Veel jongeren hebben al een oom/ vader/ kennis die in de criminaliteit zit of heeft gezeten... Deze scheppen daarover op tegen die jongeren waardoor die hetzelfde gaan doen. Het wordt alleen erger omdat ze elkaar aansteken
Voor mij part laat je de f-side er eens ff een keertje over heen gaan. Zorg gewoon dat die kut gassies eens normaal gaan funcioneren ipv iedereen maar tot last zijn en kinderachtig te etteren. Wat een stel hopeloze trieste losers zeg.
Zit echt niks anders op.
Iedere jongere die zich niet fatsoenlijk kan gedragen dient gewoon door het rijk heropgevoed te worden. De ouders doen het niet, dus..
quote:Een politieman die zich laat bedreigen moet op staande voet ontslagen worden en lid worden van de plaatselijke gay-club.
Op zondag 20 juli 2003 20:55 schreef Blan het volgende:
Zelfs een politieman die bedreigd wordt en dan doen ze er nog niets aan.
Waar gaat dit toch naar naar toe in dit land.
Stop om te beginnen die harde kern van 30 man in een heropvoedingskamp en geef die burgemeester eens het telefoonnummer van de M.E
quote:Je zou het hard on crime beleid van de V.S. eens onder de loepe moeten nemen, want het is namelijk het beste bewijs dat een rechts criminaliteitsbeleid duur is, niet werkt, de rechten van de gevangene schendt, en zelfs de criminaliteit in de hand werkt.
De samenleving verhardt, dus nu is het tijd voor Justitie (en de wet) om te verharden. Als de politie niets durft te doen, zet dan de ME of eventueel het leger/mariniers in. Tegen dit soort figuren werkt maar 1 ding: kei- en keihard optreden en pluk ze financieel kaal. En niet alleen maar een lullige paar maandjes de cel in, want dat doet ze niks.
[Dit bericht is gewijzigd door DeGroeneRidder op 20-07-2003 22:12]
quote:
Op zaterdag 19 juli 2003 23:29 schreef T1andonly het volgende:
gewoon keihard optreden...moet maar eens afgelopen zijn met al dat gedogen van geweld enzo...keihard terugslaan
quote:en jij durft te beweren dat het allemaal beter is onder een link regime die het tot hier heeft laten komen. Kijk eens niet naar naar Amerika, het is je holmaatje niet dat land, kijk eens naar Zweden of Denemarken, Noorwegen is ook een leuk voorbeeld, of misschien eens naar Australie, of Japan.
Op zondag 20 juli 2003 22:00 schreef DeGroeneRidder het volgende:
Waren Nederlanders al zo ultra-rechts in hun visie op criminaliteit toen hun land nog een lichtend voorbeeld was voor al wie zich progressief noemde, of zijn Pim en zijn trawanten verantwoordelijk voor deze onzin?
[..]Je zou het hard on crime beleid van de V.S. eens onder de loepe moeten nemen, want het is namelijk het beste bewijs dat een rechts criminaliteitsbeleid duur is, niet werkt, de rechten van de gevangene schendt, en zelfs de criminaliteit in de hand werkt.
Het linkse antwoord is in Nederland geprobeerd en het heeft blijkbaar gefaald. Tijd voor een andere oplossing
quote:
Je zou het hard on crime beleid van de V.S. eens onder de loepe moeten nemen, want het is namelijk het beste bewijs dat een rechts criminaliteitsbeleid duur is, niet werkt, de rechten van de gevangene schendt, en zelfs de criminaliteit in de hand werkt.
quote:O ja joh?
Op maandag 21 juli 2003 00:00 schreef Tikorev het volgende:[..]
De criminaliteit in het "rechtse" Amerika is stukken lager dan in het "linkse" Nederland.
V.
quote:Kom jij dan eens met suggesties van hoe het dan wel zou moeten? Praten en projectjes opzetten, pfff, daar lachen dat soort gasten om. Laten we de harde aanpak eens proberen, misschien werkt die wel.
Je zou het hard on crime beleid van de V.S. eens onder de loepe moeten nemen, want het is namelijk het beste bewijs dat een rechts criminaliteitsbeleid duur is, niet werkt, de rechten van de gevangene schendt, en zelfs de criminaliteit in de hand werkt.
Ik vind dat je als gemeente/politie/cwi iets moet doen. Ik denk zelfs dat dit soort zaken zo erg uit de hand zullen gaan lopen dat we er misschien nog wel ooit een ministerie voor zullen gaan krijgen. Omdat er een TE groot verschil komt... niet eens tussen arm en rijk, maar ook tussen sociaal en asociaal.
Sommige mensen zijn verpest. Die zijn niet meer te plaatsen voor een baan, en hebben niets meer te verliezen. Als je dmv een reclasseringsproject in een andere stad zou plaatsen, dan zou dat misschien nog wel nut hebben.
Functie nieuw Ministerie:
Winst maken!!! Jah..
--> Een team van ambtenaren die op landelijk rouleer systeem werken, pakken zaken per gemeente aan:
- wie zijn de onruststokers ? is het een familie enz enz..
- daarna verzamelen ze bewijs tegen die onruststokers, en gooien ze in een gesloten heropvoedingskamp, waarmee ze een paar keer per week de stad in gaan om openbaar werk te doen: schoonmaken van straten, kauwgom van de straat krabben, grafiti enz enz.. Deze groep kan dan ook voor allerlij commercieële kloteklusjes opgeroepen worden. Zodat er winst gemaakt kan worden en de boel zichzelf betaalt. In amerika doen ze dit al!!!
Pas als de rechter ze een kans van slagen geeft in de maatschappij, mogen ze terug via begeleid wonen. Daarna kunnen ze pas weer terug.
Weg probleem.
quote:
Op maandag 21 juli 2003 00:54 schreef Juup© het volgende:lief
quote:V.
Op zondag 20 juli 2003 12:33 schreef robh het volgende:Laat het "schiet ze maar af" en soortgelijke uitspraken maar achterwege.
[Dit bericht is gewijzigd door robh op 21-07-2003 10:03]
quote:Precies, je moet er helemaal niks tegen doen!
Waren Nederlanders al zo ultra-rechts in hun visie op criminaliteit toen hun land nog een lichtend voorbeeld was voor al wie zich progressief noemde, of zijn Pim en zijn trawanten verantwoordelijk voor deze onzin?
[..]Je zou het hard on crime beleid van de V.S. eens onder de loepe moeten nemen, want het is namelijk het beste bewijs dat een rechts criminaliteitsbeleid duur is, niet werkt, de rechten van de gevangene schendt, en zelfs de criminaliteit in de hand werkt.
quote:En er zijn natuurlijk altijd mensen die in extremen denken. Er zijn meer dan twee oplossingen (helemaal niets doen of keihard aanpakken) te bedenken voor dit probleem.
Op maandag 21 juli 2003 01:27 schreef Metal_Mart het volgende:
Precies, je moet er helemaal niks tegen doen!
quote:Does gek en verzin wat
Op maandag 21 juli 2003 01:30 schreef Gil-galad het volgende:[..]
En er zijn natuurlijk altijd mensen die in extremen denken. Er zijn meer dan twee oplossingen (helemaal niets doen of keihard aanpakken) te bedenken voor dit probleem.
quote:Ik vind het rechtssysteem eigenlijk wel goed, zoals het nu is. Echter, als het aan mij ligt worden recidivisten fors harder gestraft. Verder behoren criminelen niet automatisch vrij te komen, na tweederde van de straf te hebben uitgezeten. Je kunt daar voorwaarden aan verbinden, zoals goed gedrag.
Op maandag 21 juli 2003 01:32 schreef bleiblei het volgende:
Does gek en verzin wat.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |