quote:Ik vind dit dus geen goede ontwikkeling eigenlijk. De drempel wordt lager, maar is dat wel positief? Laat mensen maar eens wat initiatief nemen om te laten zien dat ze interesse in de politiek hebben. Zometeen krijg je allemaal mensen die geen idee waarvoor ze stemmen, maar die krijgen wel invloed. Een retourtje stemlokaal is toch niet een te hoge drempel?
Experiment met internetstemmen Europees ParlementDEN HAAG - Bij de verkiezing van het Europees Parlement in juni volgend jaar komen er experimenten met het stemmen via internet en telefoon. De Tweede Kamer heeft hiervoor donderdag het licht op groen gezet.
Voor verdere experimenten in de jaren daarop is evenwel vooralsnog geen geld, zo maakte minister De Graaf (Bestuurlijke Vernieuwing) duidelijk. De Graaf heeft slechts de beschikking over 8,1 miljoen euro. Dat geld is nodig voor de proef bij de Euroepse verkiezingen volgend jaar. Misschien blijft er ook nog wat over voor kleinschalige experimenten bij verkiezingen na gemeentelijke herindelingen, maar daar blijft het dan ook bij.
Lagere drempel
De Graaf maakte de Kamer duidelijk dat ze er niet op moet rekenen dat hij nog wat extra's in de wacht kan slepen bij zijn collega's in het kabinet. Alleen als het economische tij keert en het rijk weer wat ruimer bij kas komt te zitten, bestaat er een kans dat ook bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2006 of de Kamerverkiezingen van 2007 geëxperimenterd kan worden met alternatieve manieren van stemmen.
Bedoeling van de experimenten is te zorgen voor een ,,grotere klantgerichtheid en een lagere drempel voor de kiezer'', zoals De Graaf het uitdrukte. Vooral kiezers die niet zo mobiel zijn zouden hiermee gestimuleerd kunnen worden om toch te gaan stemmen.
Bij de Europese verkiezingen van volgend jaar kunnen alleen Nederlanders die in het buitenland wonen hun stem per internet of telefoon uitbrengen. Deze categorie is tot dusver aangewezen op stemmen per post. De ervaring heeft uitgewezen dat dit een vrij hoge drempel vormt.
http://www.leeuwarder-courant.nl/Pagina/0,7103,23-1-4145--1429912-1373--,00.html
Voor de minder mobiele mensen moet misschien een uitzondering worden gemaakt, of andere hulpmiddelen gebruiken om deze mensen te laten stemmen.
quote:inderdaad, ik word een beetje ziek met de bestuurlijke vernieuwing van D66... net of burgers weten hoe je moet besturen, maar je kiest toch politici die weten hoe te besturen... gekke thom weer... met zulke stemmen gaan er nog meer NOOBS stemmen
Op zondag 22 juni 2003 15:14 schreef Sidekick het volgende:[..]
Ik vind dit dus geen goede ontwikkeling eigenlijk. De drempel wordt lager, maar is dat wel positief? Laat mensen maar eens wat initiatief nemen om te laten zien dat ze interesse in de politiek hebben. Zometeen krijg je allemaal mensen die geen idee waarvoor ze stemmen, maar die krijgen wel invloed. Een retourtje stemlokaal is toch niet een te hoge drempel?
Voor de minder mobiele mensen moet misschien een uitzondering worden gemaakt, of andere hulpmiddelen gebruiken om deze mensen te laten stemmen.
quote:Ik denk dat de stemlokalen wel zullen blijven, dus opzich bevoordeel je er niemand mee (beter gezegd: je benadeelt niemand).
Op zondag 22 juni 2003 15:18 schreef Wolve000 het volgende:
Het probleem met internetstemmen is dat je alleen een bepaalde groep bevoordeelt. Weinig ouderen en armen hebben toegang tot internet, wardoor het dus niet geheel eerlijk meer is.
Ik vind gewoon dat mensen ook wel eens wat initiatief mogen tonen.
quote:Kennelijk hoog genoeg om niet serieuze stemmers van het stemmen te weerhouden? Het is natuurlijk ook niet zo dat er op dit moment alleen maar mensen gaan stemmen die zich wel volledig hebben laten informeren (en wiens stem "dus" waardevol zou zijn).
Op zondag 22 juni 2003 15:14 schreef Sidekick het volgende:
Ik vind dit dus geen goede ontwikkeling eigenlijk. De drempel wordt lager, maar is dat wel positief? Laat mensen maar eens wat initiatief nemen om te laten zien dat ze interesse in de politiek hebben. Zometeen krijg je allemaal mensen die geen idee waarvoor ze stemmen, maar die krijgen wel invloed. Een retourtje stemlokaal is toch niet een te hoge drempel?
Misschien gaan er wel meer slecht ge-informeerde mensen stemmen, misschien ook wel niet.
Hiermee wordt de drempel verlaagd en veel mensen die aan het werk zijn kunnen zo ook gaan stemmen.
Ook stemlokalen inrichten op HBO-sscholen en universiteit zal meer stemmen opleveren. Als de mensen niet naar de stemlokalen komen, moeten de stemlokalen maar naar de mensen toe.
quote:Eigenlijk is iedere stem waardevol, op wat voor motieven gebaseerd dan ook, en je hebt natuurlijk mensen met ineteresse in de politiek die hier handig van gebruik kunnen maken. Alleen wil ik graag zien dat mensen hun keuze zelf ook als waardevol zien; waardevol genoeg om een ritje naar het stemburo te maken.
Op zondag 22 juni 2003 15:33 schreef thoth het volgende:[..]
Kennelijk hoog genoeg om niet serieuze stemmers van het stemmen te weerhouden? Het is natuurlijk ook niet zo dat er op dit moment alleen maar mensen gaan stemmen die zich wel volledig hebben laten informeren (en wiens stem "dus" waardevol zou zijn).
quote:Di vind ik ook een hele goede... Bijvoorbeeld afgelopen verkiezingen waren op een doordeweekse dag.. Als ik die dag een drukke dag had gehad, had ik door reistijd van en naar mijn HBO geen tijd gehad om te stemmen.... Dan zou idd internetstemmen een oplossing zijn geweest...
Op zondag 22 juni 2003 15:39 schreef FredvZ het volgende:
Beter lijke om een proef te doen met stemkaarten die in heel het land geldig zijn. Zodat je niet hoeft te stemmen in de woonplaats, maar bijvoorbeeld ook op het station. Waarbij naast het kaartje ook een pinpas + PIN kunnen worden gerbuikt om te kijken of die persoon niet al eerder heeft gestemt.Hiermee wordt de drempel verlaagd en veel mensen die aan het werk zijn kunnen zo ook gaan stemmen.
Ook stemlokalen inrichten op HBO-sscholen en universiteit zal meer stemmen opleveren. Als de mensen niet naar de stemlokalen komen, moeten de stemlokalen maar naar de mensen toe.
quote:Dit is een heel goed idee. Je moet teveel moeite doen om je te laten 'overschrijven', en qua spreiding van mensen bij stemlokalen zal het ook weinig uitmaken.
Op zondag 22 juni 2003 15:39 schreef FredvZ het volgende:
Beter lijke om een proef te doen met stemkaarten die in heel het land geldig zijn. Zodat je niet hoeft te stemmen in de woonplaats, maar bijvoorbeeld ook op het station. Waarbij naast het kaartje ook een pinpas + PIN kunnen worden gerbuikt om te kijken of die persoon niet al eerder heeft gestemt.
quote:Daarom zitten veel stemlokalen al in bejaardetehuizen. Dus dat plan is al in uitvoering.
Hiermee wordt de drempel verlaagd en veel mensen die aan het werk zijn kunnen zo ook gaan stemmen.Ook stemlokalen inrichten op HBO-sscholen en universiteit zal meer stemmen opleveren. Als de mensen niet naar de stemlokalen komen, moeten de stemlokalen maar naar de mensen toe.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |