abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_11218210
Voor mijn slagen krijg ik van mijn ouders een digicam die ik zelf mag kopen. Nu is echter mijn probleem: ik weet er echt heel weinig van af.
Ik heb 3 maanden terug voor mijn buurman een Canon Powershot A400 (klopt dat) gekocht. Is een mooi dingetje maar ik vind dit toestel gewoon niet je-van-het.

Het budget dat ik ter beschikking heb is rond de 300 euro. Ik wil hem voornamelijk gebruiken voor de "dierentuin" Ik ga dus gewoon op vakantie en maak wat foto's, wat van de omgeving, etc. maar ik ga niet van een schaal appeltjes foto's maken. Hebben jullie suggesties voor een goede digicam die bij mijn budget past?

pi_11218450
Met zo'n budget raad ik aan de Canon A300 of Sony P32 te kiezen.
Je krijgt namelijk nogal een boel wat je erbij moet aanschaffen.
Al koop je de Sony bij office center krijg je er batterijen + oplader bij. Dat bespaart je zo'n 50€. Verder heb je niet genoeg aan een memorycard van 16mb die standaard bij beide toestellen wordt geleverd. Dus een memorystick of compactflash kaart (afhankelijk van je keuze) komt er ook nog bij
Losers always whine about there best.Winners go home and fuck the prom queen!
pi_11235443
quote:
Op donderdag 19 juni 2003 13:55 schreef -Jean- het volgende:
Met zo'n budget raad ik aan de Canon A300 of Sony P32 te kiezen.
Je krijgt namelijk nogal een boel wat je erbij moet aanschaffen.
Al koop je de Sony bij office center krijg je er batterijen + oplader bij. Dat bespaart je zo'n 50€. Verder heb je niet genoeg aan een memorycard van 16mb die standaard bij beide toestellen wordt geleverd. Dus een memorystick of compactflash kaart (afhankelijk van je keuze) komt er ook nog bij
Hoe duur is zo'n memorystick of compactflash kaart? ongeveer dan. En welk merk zou ik het beste kunnen nemen? Sony heeft wel mn voorkeur.
Ik dacht; ik zeg het effe...
pi_11260423
In nummer 14 van de computer idee staat een test met 16 digitale camera`s van 3,1 mp waarbij de Canon a70 als beste uit de test komt.

test digitale camera`s

zaterdag 21 juni 2003 @ 12:28:06 #6
21410 Fliepke
Serieuze waarheid
pi_11265904
Ik ben ook maar een student, maar wel op zoek naar een digicam.
Van ergens tussen de 200-300 euro. Het is me al opgevallen dat ze in Duitsland stukken goedkoper zijn, en als je naar de VS kijkt, dan ga je al helemaal janken om de belachelijke prijzen hier. Maar goed, welke valt mij nu aan te raden. Mij lijkt die Sony P32 wel een mooi apparaatje, alleen lees ik overal dat je er geen lader bij krijgt, beetje lastig maar goed.
  zaterdag 21 juni 2003 @ 12:46:05 #7
21410 Fliepke
Serieuze waarheid
pi_11266215
Poe, ik heb nog eens rond zitten kijken en ik zie door de bomen het bos niet meer
  zaterdag 21 juni 2003 @ 13:31:16 #8
21410 Fliepke
Serieuze waarheid
pi_11267077
Hmm ja, die P52 is ook wel erg mooi
Geen enkele fatsoendelijk review kunnen vinden, maar dat terzijde

ik ben nu een beetje de weg kwijt ...

pi_11272011
Een digitale camera lijkt mij toch ook wel erg leuk. Mijn budget is toch echt maximaal zo'n E 270,- voor een camera, want er moet ook nog een geheugenkaartje en batterijen bij.

Dus viel mijn oog op de 2mp klasse. De kwaliteit is echt goed genoeg, vooral gezien ik de meeste foto's toch niet hoef af te drukken en veel groter dan 10:15 niet nodig is.

Daarom was ik wat reviews aant lezen in computerbladen en op digicamsites:

- Canon A40
- Canon A60 <-- heeft de voorkeur
- Canon A200
- Fuji Finepix A202

De Canon A200 en de Fuji A202 zijn duidelijk wel wat slechter dan de bovenste twee (is ook te merken in prijs). Vooral omdat ik wel iets betere kwaliteit wil dan de A200 en optische zoom gaat mijn voorkeur uit naar de A60.

Is dat een goede keus, of is de A40 nog weer een stuk beter?
Of zijn er nog goede camera's in die prijsklasse die ik over het hoofd gezien heb?

Canon is kwalitatief goed en levert mooie cams, daarom veel canons in mijn keuze

Edit: Wat is eigenlijk het verschil tussen de A60 en de A40? Ik heb van beiden de specs bekeken en ze leken wel gelijk! Welke is beter?

[Dit bericht is gewijzigd door Pizza_Shooter op 21-06-2003 17:22]

"There are no short cuts to any place worth going"
- Beverly Sills
  zaterdag 21 juni 2003 @ 17:25:05 #10
21410 Fliepke
Serieuze waarheid
pi_11272245
quote:
Op zaterdag 21 juni 2003 17:14 schreef Pizza_Shooter het volgende:
Edit: Wat is eigenlijk het verschil tussen de A60 en de A40? Ik heb van beiden de specs bekeken en ze leken wel gelijk! Welke is beter?
Als ik het goed zie, dan ligt het aan de lenzen en dus de zoom
vergelijk ze maar eens op canon.com

A60: 7.5x Combined zoom
A40: 3x zoom lens with autofocus

maar ik heb er ook geen verstand van hoor.
Het meest vreemde vind ik dan nog dat als ik ze op prijsvergelijk in Duitsland bij idealo.de dat de A60 goedkoper is dan de A40

pi_11272358
quote:
Op zaterdag 21 juni 2003 17:25 schreef Fliepke het volgende:

[..]

Als ik het goed zie, dan ligt het aan de lenzen en dus de zoom
vergelijk ze maar eens op canon.com

A60: 7.5x Combined zoom
A40: 3x zoom lens with autofocus

maar ik heb er ook geen verstand van hoor.
Het meest vreemde vind ik dan nog dat als ik ze op prijsvergelijk in Duitsland bij idealo.de dat de A60 goedkoper is dan de A40

Volgens mij niet hoor. De A60 heeft 2.5x digitale zoom en 3x optisch en dat heeft de A40 ook..... (bron Powershot.com)

Enne dat de A60 iets goedkoper dan de A40 is viel mij ook al op!

- Beverly Sills
pi_11272483
Ik geloof dat ik em doorheb:

De A60 is (samen met de A70) de opvolger van de A40 en dus pas net uit

Voor de rest weet ik nog niet precies de verschillen in prestaties enzo...

Quote van Tweakers:

quote:
"de a60 is de opvolger en heeft nieuwe betere dingen heb ik begrepen. Dus de A60 kost minder dan de a40 en geeft meer terug."
- Beverly Sills
pi_11273525
quote:
Op zaterdag 21 juni 2003 17:36 schreef Pizza_Shooter het volgende:
Ik geloof dat ik em doorheb:

De A60 is (samen met de A70) de opvolger van de A40 en dus pas net uit

Voor de rest weet ik nog niet precies de verschillen in prestaties enzo...

Quote van Tweakers:
[..]

gewoon voor de a60 gaan heb je prima cameratje, de a40 is al weer wat ouder.
  zondag 22 juni 2003 @ 22:08:17 #14
21410 Fliepke
Serieuze waarheid
pi_11301180
Die A60 is wel een mooi apparaatje, maar voor hetzelfde geld heb je ook een sony P52. En die is 3.1Mpixel, maar de vraag is nu natuurlijk waar schiet je de leukste plaatjes mee?
Of nog anders bekeken, maak je eigenlijk ooit wel eens gebruik van die 3,1 Mpixel?
pi_11301330
quote:
Op zondag 22 juni 2003 22:08 schreef Fliepke het volgende:
Die A60 is wel een mooi apparaatje, maar voor hetzelfde geld heb je ook een sony P52. En die is 3.1Mpixel, maar de vraag is nu natuurlijk waar schiet je de leukste plaatjes mee?
Of nog anders bekeken, maak je eigenlijk ooit wel eens gebruik van die 3,1 Mpixel?
Hm, dat ligt er helemaal aan. Maar in mijn geval denk ik dat 2 mp echt genoeg is. Gewoon aardige vakantiefoto's maken en zo nu en dan gewoon wat mooie. Ik hoef ze niet op A4 ofzo af te drukken
- Beverly Sills
  zondag 22 juni 2003 @ 22:34:09 #16
46710 Raenius
Your Online Magician ;-)
pi_11301940
Ik zit zelf op het moment te twijfelen tussen een Ixus v3 en een powershot A70. Voor zover ik heb kunnen zien op verschillende sites is de a70 beter en toch goedkoper... wie heeft ervaring met deze cams en welke is er beter qua prijs / kwaliteit?

Alvast menig dank!

zondag 22 juni 2003 @ 23:01:23 #17
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_11302734
Ik heb de Ixus V3 en heb ik meer betaald t.o.v. de A70 door het trendy jasje van de Ixus. Ik ben heel tevreden met dit allround toestelletje en hij voldoet prima, maar ik heb dan ook bewust een meerprijs betaald, maar de A70 doet het goed geloof ik.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  maandag 23 juni 2003 @ 09:25:59 #18
21410 Fliepke
Serieuze waarheid
pi_11309052
quote:
Op zondag 22 juni 2003 22:13 schreef Pizza_Shooter het volgende:

[..]

Hm, dat ligt er helemaal aan. Maar in mijn geval denk ik dat 2 mp echt genoeg is. Gewoon aardige vakantiefoto's maken en zo nu en dan gewoon wat mooie. Ik hoef ze niet op A4 ofzo af te drukken

De vraag is dus ook waarom je voor een 2mp gaat als je ook een 3 mpixel kunt hebben. Of is de sony kwalitatief gezien echt slechter?
pi_11313191
quote:
Op zaterdag 21 juni 2003 17:14 schreef Pizza_Shooter het volgende:
Een digitale camera lijkt mij toch ook wel erg leuk. Mijn budget is toch echt maximaal zo'n E 270,- voor een camera, want er moet ook nog een geheugenkaartje en batterijen bij.
Ik heb zelf recent een Nikon Coolpix 2500 voor 235 euro gekocht. Is een twee megapixel die positief beschreven wordt op meerdere internet-sites, met als nadeel dat er geen zoeker op zit. Je moet het doen met het LCD display. Lader en accu zitten erbij (volle accu goed voor 80-100 foto's), alleen moet je nog wat geheugen bijkopen. CFkaart van 64 Mb is genoeg, want na 64 Mb aan foto's is ook je accu leeg. Er zijn 13 verschillende 'scene-settings' zoals portret, macro, tegenlicht, nachtlandschap en vuurwerkshow, maar daarnaast kunnen liefhebbers in beperkte mate zelf instellingen regelen. Als ik de resultaten met die van de Ixus van een kennis vergelijk, flitst hij ook een stuk beter. Omgeving beter uitgelicht en betere redeye reductie. Alleen vertonen de donkere gedeeltes nog wel wat ruis. Ook zit er geen raw modus op, maar of dat een gemis is op een fun-camera....

Ben zelf iig zeer tevreden, zeker gezien het relatief lage bedrag van aanschaf.

_-L'avenir est déja là
pi_11316957
quote:
Op maandag 23 juni 2003 09:25 schreef Fliepke het volgende:

[..]

De vraag is dus ook waarom je voor een 2mp gaat als je ook een 3 mpixel kunt hebben. Of is de sony kwalitatief gezien echt slechter?

Ik heb even op de pricewatch gekeken en ze zijn idd ongeveer even duur.

Maar het (grote) nadeel van de Sony ten opzichte van de Canon A60 is dat in de Sony dure memorysticks moeten! Dat maakt het meteen al een stuk duurder. Bovendien heeft de Sony 2x optical zoom en de A60 3x.

Dan is dus echt de vraag of je zoveel meer hebt aan die ene megapixel meer...
Plus dat de A60 in de Computer!Totaal gekozen is als 'Best Getest' en het jongere broertje van de P52 (de U20) juist heel slecht uit de test kwam!

Specs:
- Sony DSC-P52
- Canon Powershot A60

[Dit bericht is gewijzigd door Pizza_Shooter op 23-06-2003 15:24]

- Beverly Sills
  maandag 23 juni 2003 @ 15:22:55 #21
46710 Raenius
Your Online Magician ;-)
pi_11317056
Dit zijn de voordelen die ik net in de winkel kreeg te horen t.o.v. de door mij eerder genoemde camera's:

Voordelen Powershot A70 t.o.v. Digital Ixus V3:

- Ligt beter in de hand / controleerbaar
- iets goedkopere prijs (maar wordt teniet gedaan door de kosten van de batterijen en lader die je erbij moet kopen!)
- Meer modes om in te stellen, inclusief actie foto mode zodat je er goede actie foto's mee kunt maken in tegenstelling tot ixus V3
- Al met al ietsjes meer functies / etc

Voordelen Icus V3 t.o.v. Powershot A70:

- Stoerder design, metaal frame en klein
- Lithion Accu gepowered EN je krijgt een lader erbij
- Makkelijker point en klik..
- Moviemode iets uitgebreider

Nu is mijn vraag in hoeverre deze beweringen waar zijn en of het waar is dat je geen goede actieftoto's er met de Ixus V3 kan maken.

(ikke is een newbie op digicam gebied)

Alvast bedankt voor de replies!

Greetz,

Raenius...

[Dit bericht is gewijzigd door Raenius op 23-06-2003 15:26]

pi_11317061
quote:
Op maandag 23 juni 2003 12:58 schreef Paddo het volgende:

[..]

Ik heb zelf recent een Nikon Coolpix 2500 voor 235 euro gekocht. Is een twee megapixel die positief beschreven wordt op meerdere internet-sites, met als nadeel dat er geen zoeker op zit. Je moet het doen met het LCD display. Lader en accu zitten erbij (volle accu goed voor 80-100 foto's), alleen moet je nog wat geheugen bijkopen. CFkaart van 64 Mb is genoeg, want na 64 Mb aan foto's is ook je accu leeg. Er zijn 13 verschillende 'scene-settings' zoals portret, macro, tegenlicht, nachtlandschap en vuurwerkshow, maar daarnaast kunnen liefhebbers in beperkte mate zelf instellingen regelen. Als ik de resultaten met die van de Ixus van een kennis vergelijk, flitst hij ook een stuk beter. Omgeving beter uitgelicht en betere redeye reductie. Alleen vertonen de donkere gedeeltes nog wel wat ruis. Ook zit er geen raw modus op, maar of dat een gemis is op een fun-camera....

Ben zelf iig zeer tevreden, zeker gezien het relatief lage bedrag van aanschaf.

Dat er geen zoeker op zit betekent dus dat je het LCD scherm steeds als zoeker moet gebruiken? Dat betekent dan ook dat de batterijen een stuk sneller leeg zijn.

Een uitgebreide
review van de Nikon Coolpix 2500

[Dit bericht is gewijzigd door Pizza_Shooter op 23-06-2003 15:43]

- Beverly Sills
  maandag 23 juni 2003 @ 15:30:03 #23
40001 fotoloog
1/250 sec. F=8
pi_11317220
quote:
Op maandag 23 juni 2003 15:23 schreef Pizza_Shooter het volgende:

[..]

Dat er geen zoeker op zit betekent dus dat je het LCD scherm steeds als zoeker moet gebruiken? Dat betekent dan ook dat de batterijen een stuk sneller leeg zijn.
Bovendien heeft de Nikon geen optische zoom, de Canon A60 wel!

Een uitgebreide
review van de Nikon Coolpix 2500

hoe kom je daar nou bij!!
de nikon coolpix 2500 heeft wel degelijk optische zoom!! 3X
Sometimes it snows in april
Sometimes I feel so bad, so bad
Sometimes I wish life was never ending,
And all good things, they say, never last
  maandag 23 juni 2003 @ 15:38:10 #24
46710 Raenius
Your Online Magician ;-)
pi_11317433
Yo fotoloog ken je ook ff naar mijn vraag kijken? thanks!
pi_11317624
quote:
Op maandag 23 juni 2003 15:30 schreef fotoloog het volgende:

[..]

hoe kom je daar nou bij!!
de nikon coolpix 2500 heeft wel degelijk optische zoom!! 3X

Oops, srry ik heb niks gezegd

3x Optical zoom stond niet bij dat lijstje, maar op de officiële site wel

- Beverly Sills
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties