abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_10887210
quote:
Wolfowitz: Iraq war was about oil

George Wright
Wednesday June 4, 2003

Oil was the main reason for military action against Iraq, a leading White House hawk has claimed, confirming the worst fears of those opposed to the US-led war.
The US deputy defence secretary, Paul Wolfowitz - who has already undermined Tony Blair's position over weapons of mass destruction (WMD) by describing them as a "bureaucratic" excuse for war - has now gone further by claiming the real motive was that Iraq is "swimming" in oil.

The latest comments were made by Mr Wolfowitz in an address to delegates at an Asian security summit in Singapore at the weekend, and reported today by German newspapers Der Tagesspiegel and Die Welt.

Asked why a nuclear power such as North Korea was being treated differently from Iraq, where hardly any weapons of mass destruction had been found, the deputy defence minister said: "Let's look at it simply. The most important difference between North Korea and Iraq is that economically, we just had no choice in Iraq. The country swims on a sea of oil."

Mr Wolfowitz went on to tell journalists at the conference that the US was set on a path of negotiation to help defuse tensions between North Korea and its neighbours - in contrast to the more belligerent attitude the Bush administration displayed in its dealings with Iraq.

His latest comments follow his widely reported statement from an interview in Vanity Fair last month, in which he said that "for reasons that have a lot to do with the US government bureaucracy, we settled on the one issue that everyone could agree on: weapons of mass destruction."

Prior to that, his boss, defence secretary Donald Rumsfeld, had already undermined the British government's position by saying Saddam Hussein may have destroyed his banned weapons before the war.

Mr Wolfowitz's frank assessment of the importance of oil could not come at a worse time for the US and UK governments, which are both facing fierce criticism at home and abroad over allegations that they exaggerated the threat posed by Saddam Hussein in order to justify the war.

Amid growing calls from all parties for a public inquiry, the foreign affairs select committee announced last night it would investigate claims that the UK government misled the country over its evidence of Iraq's WMD.

The move is a major setback for Tony Blair, who had hoped to contain any inquiry within the intelligence and security committee, which meets in secret and reports to the prime minister.

In the US, the failure to find solid proof of chemical, biological and nuclear arms in Iraq has raised similar concerns over Mr Bush's justification for the war and prompted calls for congressional investigations.

Mr Wolfowitz is viewed as one of the most hawkish members of the Bush administration. The 57-year old expert in international relations was a strong advocate of military action against Afghanistan and Iraq.

Following the September 11 terror attacks on the World Trade Centre and Pentagon, Mr Wolfowitz pledged that the US would pursue terrorists and "end" states' harbouring or sponsoring of militants.

Prior to his appointment to the Bush cabinet in February 2001, Mr Wolfowitz was dean and professor of international relations at the Paul H Nitze School of Advanced International Studies (SAIS), of the Johns Hopkins University.

bron: Guardian Unlimited.

Ookal is dit geen verrassing, dit gaat tegen alle verdragen in, wat staat er nu te gebeuren nav deze bekentenis?

Vanwaar komen wij dan, dat wij ergens heen willen?
  woensdag 4 juni 2003 @ 19:46:41 #2
40772 Chris_Redfield
Sexy mothafuckha
pi_10887268
quote:
Op woensdag 4 juni 2003 19:44 schreef Cosma-Shiva het volgende:

wat staat er nu te gebeuren nav deze bekentenis?

Dat de olie goedkoper wordt. (hoop ik)
Satan Stole My Teddybear
pi_10887269
Tja, dat was duidelijk.
  woensdag 4 juni 2003 @ 19:46:59 #4
45511 TimmyAsd
Raise your hands motherfuckers
pi_10887274
VS helemaal platbombarderen, en daar alle israeliers plaatsen
pi_10887353

Denk toch eens na vriend!!! Blaat blaat blaat

Het is toch maar goed dat de VS hebben aangevallen, want als je een massagraf met kinderlijkjes vind in Irak is dit al meer dan genoeg. Welke maffe zak gaat nu moorden, laat staan onschuldige jonge kinderen.

pi_10887362
Eerst maar eens zien wat waar is van dit bericht legt het er wel heel dik boven op vooral dit zinnetje
quote:
The most important difference between North Korea and Iraq is that economically, we just had no choice in Iraq. The country swims on a sea of oil."
  woensdag 4 juni 2003 @ 19:51:12 #7
45511 TimmyAsd
pi_10887372
quote:
Op woensdag 4 juni 2003 19:50 schreef Ferrari412T2 het volgende:

Denk toch eens na vriend!!! Blaat blaat blaat

Het is toch maar goed dat de VS hebben aangevallen, want als je een massagraf met kinderlijkjes vind in Irak is dit al meer dan genoeg. Welke maffe zak gaat nu moorden, laat staan onschuldige jonge kinderen.

sodemieter es ff lekker op man
pi_10887439
Als het echt zo was, dan was het al groter nieuws geweest.
pi_10887462
-edit-

flame

-edit-

[Dit bericht is gewijzigd door robh op 04-06-2003 19:59]

woensdag 4 juni 2003 @ 19:57:19 #10
45511 TimmyAsd
pi_10887534
-edit-

niet ingaan op dat soort flames svp

-edit-

[Dit bericht is gewijzigd door robh op 04-06-2003 20:01]

pi_10887567
quote:
Op woensdag 4 juni 2003 19:54 schreef Ferrari412T2 het volgende:

modderdemod.

That's the spirit in OOG, laat robh maar lekker modden.

[Dit bericht is gewijzigd door robh op 04-06-2003 20:00]

Moderator woensdag 4 juni 2003 @ 19:59:23 #12
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_10887587
zal wel verkeerd gequote zijn ergens ..,. ook al zou het zo zijn dan zal het nooit of te nimmer uitkomen want je hangt er Tony Blair (en de US/UK relatie) ermee op aan een hoge boom
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_10887614
Vanwaar komen wij dan, dat wij ergens heen willen?
pi_10887624
Dit newsbericht ruikt vies, kijk ook maar naar de toon van de site:
quote:
Oil was the main reason for military action against Iraq, a leading White House hawk has claimed, confirming the worst fears of those opposed to the US-led war.
Heel anti-vs dus.
pi_10887661
denk ook niet trouwens dat het waar is, anders was het wel heel groot nieuws zijn geweest

Ik bedoel dat iedereen zoveel stennis maakt over een bericht dat nog niet eens waar is. Anders was inderdaad het hele nieuws ermee vol

woensdag 4 juni 2003 @ 20:02:45 #16
16625 robh
Lucas & Gea Review Crew ©
pi_10887669
quote:
Op woensdag 4 juni 2003 19:51 schreef TimmyAsd het volgende:

sodemieter es ff lekker op man

ook reacties als
quote:
dragen werkelijk niets bij aan een topic, laat dat ook maar achterwege svp
Martin Drent, onze profeet.
Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
  woensdag 4 juni 2003 @ 20:03:04 #17
21551 tvlxd
kerngeleerde
pi_10887676
Niet heel anti-vs, hoor. De reden was de regio herschikken, en de regio is onder andere belangrijk vanwege de olie. Het lijkt me wel raar als ze dit echt toegeven.

In ieder geval, eet smakelijk, .

kern·ge·leer·de (de ~ (m.))
1 kernfysicus
  woensdag 4 juni 2003 @ 20:04:08 #18
45511 TimmyAsd
pi_10887701
quote:
Op woensdag 4 juni 2003 20:02 schreef robh het volgende:

[..]

ook reacties als
[..]

ferrari wel dan zeker, ik gaf gewoon mijn visie op de vraag die werd gesteld, mensen hebben daar kennelijk moeite mee, tegen die mensen: get a fucking life!
pi_10887729
quote:
Op woensdag 4 juni 2003 20:02 schreef Ferrari412T2 het volgende:
denk ook niet trouwens dat het waar is, anders was het wel heel groot nieuws zijn geweest

Ik bedoel dat iedereen zoveel stennis maakt over een bericht dat nog niet eens waar is. Anders was inderdaad het hele nieuws ermee vol

Denk ook als Wolfowitz dit naar buiten wou brengen, hem eerder het zwijgen was opgelegd vanwege de staatsveiligheid. De toon van dit artikel valt allemaal net iets te gunstig voor de tegenstanders van ingrijpen.
  woensdag 4 juni 2003 @ 20:05:40 #20
11950 ullie
Motherfucker from Hell
pi_10887737
quote:
Op woensdag 4 juni 2003 20:00 schreef NightH4wk het volgende:
Dit newsbericht ruikt vies, kijk ook maar naar de toon van de site:
[..]

Heel anti-vs dus.

Toch is de guardian een gerespecteerde krant in Engeland. Niet zomaar een tabloid ofzo...
Geldverdienen? Dat is zooo vorige eeuw!
pi_10887762
--------------------------------------------------------------------------------

Dat bedoelde ik, maar ja, helaas liet ik me effe gaan.
Sorry iedereen.

pi_10887832
Ik was tegen de oorlog in Irak omdat dan vele onschuldige burgers zouden worden gedood, maar tegelijker tijd voor de oorlog omdat dan de burgers dit misschien een beter leven zou brengen.
Al met al zou ik in z'n geheel voor de oorlog zijn. Nu hebben deze mensen weer vrijheid en dat is erg belangrijk.
Vraag me af waarom Israel er dan steeds bij wordt gehaald.
  Moderator woensdag 4 juni 2003 @ 20:12:59 #24
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_10887928
quote:
Op woensdag 4 juni 2003 20:09 schreef Ferrari412T2 het volgende:
Ik was tegen de oorlog in Irak omdat dan vele onschuldige burgers zouden worden gedood, maar tegelijker tijd voor de oorlog omdat dan de burgers dit misschien een beter leven zou brengen.
Al met al zou ik in z'n geheel voor de oorlog zijn. Nu hebben deze mensen weer vrijheid en dat is erg belangrijk.
Vraag me af waarom Israel er dan steeds bij wordt gehaald.
hey een zwevende kiezer

hoe kijk je er noe tegenaan nu het toch min of meer klaar is?

goede zaak of in retrospect toch maar beter niet kunnen aanvallen?

Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  woensdag 4 juni 2003 @ 20:15:00 #25
29890 Graveworm
All is Silent
pi_10887980
zelfs al zou het waar zijn, frankrijk, duitsland en rusland deden het net zo goed voor de olie

de vraag is bij welke situatie de wereld het meeste baat heeft, en ik denk dat het niet moeilijk is om te concluderen is dat een democratisch, vrij irak beter is dan een dictatoriaal terroristisch irak.

[b]De oorlog is voorbij, tijd voor het proces. Chirac, Schroder en Putin in de beklaagdenbank in Den Haag[/b]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')