abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_10813007
Hallo mensen,
ik zit nu een werkstuk te maken voor school. Het gaat erover of de mens van huis uit kwaad is. En daar begon ik over na te denken, en ik vroeg me af, wat vinden jullie ervan?

Is de mens van nature goed of kwaad?

Groet, Casper

Life is what happens to you while you're busy making other plans...
pi_10813030
dat ligt toch bij iedereen verschillend
weet je...
  zondag 1 juni 2003 @ 21:36:08 #3
17864 Ablaze
Is niet meer te houwe!
pi_10813042
wat is jouw definitie van goed en kwaad?
Ga doorrrrrr!
  zondag 1 juni 2003 @ 21:36:47 #4
34891 melonovy
La Kutschie
pi_10813060
goed natuurlijk
Het voelt goed hè?
A je to!
pi_10813150
goed
toen geld kwam slecht
ehm... bla?
  zondag 1 juni 2003 @ 21:42:59 #6
22955 skizmo
#undef BUSH
pi_10813212
beide. . .. dat is het "mooie" (lees : wrange) aan de mens . .
Religion : Mankind's Worst Invention!
pi_10813263
In essentie is de mens niet goed of kwaad. Je bent een mens en je hebt de keuze om iets slecht of iets goed te doen. daarbij is het ook nog afhankelijk van je cultuur of iets goed of slecht is.

Wil je meer weten en heb je meer info nodig, kun je de wereld van sofie van jostein gaarder eens proberen te lezen.

zondag 1 juni 2003 @ 21:45:53 #8
42306 Vassili_Z
Low Man's Lyric
pi_10813302
Goed...meestal....... toen steeds kwader toen de mens steeds meer ging materialiseren... gevolg hebzucht en alleen maar om jezelf denken.

Kwaad...soms.... in me jeugd kende ik een jochie, dat was toch een klein kutjochie (6 jaar ofzo)... echt gewoon kinderen schoppen, met een buks (op zijn leeftijd al) op vogels schieten etcetcetc... dan vraag ik me toch af wat er met hem gebeurd is. nu, is hij 17 ofzo, is hij nog erger... zo iemand is gewoon geknipt voor zware crimineel (ZIJN NAAM IS R. VISSER, maar dat doet er niet toe... )

Era Vulgaris
pi_10813341
pi_10813377
quote:
Op zondag 1 juni 2003 21:34 schreef casper23 het volgende:
Ja, waarschijnlijk wel.
pi_10813413
Goed en kwaad zijn niet bestaande termen, er is geen universeel goed of kwaad, het is door mens bedacht om zijn wereld beter te proberen begrijpen.
Maar als jij egoisme onder kwaad verstaat dan is de mens van nature slecht/kwaad ja.
  Forum Admin zondag 1 juni 2003 @ 21:55:12 #12
54263 crew  Pharkus
eeuwig vader, deeltijd autist
pi_10813557
in de natuur bestaat geen goed of kwaad, alleen het recht van de sterkste / slimste. Dus van nature bestaat er geen goed of kwaad, dat is door de mens verzonnen. ergo de mens is van nature niet goed of kwaad.
Een vel leeg papier kan altijd nog een mooie tekening worden.
  zondag 1 juni 2003 @ 21:57:24 #13
37912 Darkinforcer
Drone 34234, Grid 4a.Online
pi_10813605
Ik zeg beide, maar het is maar een term die gegeven is want het is wanneer we geen standaard hadden niet op te delen in goed en kwaad.We hebben een beetje gelijke normen en waarden waardoor we iets kunnen beoordelen als goed of kwaad.

Maar om het even relatief te laten zou ik zeggen dus dat de mens over beide beschikt.

We Are Borg, Resistance Is Futile!
  zondag 1 juni 2003 @ 21:57:38 #14
15981 discus-man
Bezoek ook zeker mijn homepage
pi_10813611
Goed of slecht?

Hangt af van je doel: Wil je de vijand verslaan en op deze wijze de overwinning halen, dan is het doden van je vijand een goede daad.

Wil je een vreedzame wereld, dan is het doden van anderen ineens weer slecht.

In meer generieke bewoordingen zou je dus kunnen stellen dat je eerst moet kijken wat je wil bereiken, wat je doelstelling is. Alle activiteiten die je dichter bij je ideaal brengen zijn goed, anderen dus slecht.

Omdat de mensheid als geheel geen unanieme doelstelling heeft, daar is ze veel te veel versplitterd voor, kun je dus ook geen uniforme normen opstellen over goed en fout.

En omdat we geen generieke definitie kunnen geven over goed of fout, kun je ook de vraag niet beantwoorden of de mens van nature goed is.

Als je echter het begrip: goed definieert als ' geneigd tot harmonie met de natuur en samenwerkend met anderen' dan zeg ik: Ja.

Totdat de samenleving, waar we overigens ook zelf deel van uirmaken, ons op jonge leeftijd reeds aanleert dat de wens van de samenleving belangrijker is dan de onze innerlijke stem..

Kun je daar wat mee?

Never argue with idiots. They drag you down to their level, then beat you with experience!
  † In Memoriam † zondag 1 juni 2003 @ 21:57:59 #15
25682 2cv
Niet subtiel
pi_10813618
Ik denk slecht want iedereen wil altijd meer. De manier waarop dat 'meer' te verkrijgen bepaalt hoe 'slecht' iemand is. Als ik geld wil kan ik een oud vrouwtje overvallen. Dat doe ik niet omdat ik weet dat dat oude vrouwtje dat niet fijn vindt en dat maakt mij dus 'goed'.

Ik stel dit even heel simpel en zwart/wit voor, maar je begrijpt -neem ik aan- wat ik bedoel

Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_10813646
quote:
Op zondag 1 juni 2003 21:34 schreef casper23 het volgende:
Goed noch kwaad, tenzij je een bepaalde context en bepaalde definities hanteert.
pi_10813654
Ik denk dat de mens van nature egoistisch is. De term goed of kwaad wil ik er niet direct aan verbinden. De mens houdt graag rekening met zijn eigenbelang. En op basis van dat eigenbelang worden er wel eens beslissingen genomen die in de ogen van anderen als 'kwaad' zullen worden bestempeld.

Daarbij zijn er natuurlijk uitzonderingen. Mensen die van nature echt 'slecht' zijn, die geen geweten hebben en die mensen die van nature heel 'goed' zijn en die werkelijk alles voor een ander overhebben.

pi_10813657
beide zonder het een bestaat het ander niet
pi_10813671
quote:
Op zondag 1 juni 2003 21:47 schreef fatima het volgende:
[afbeelding]
pi_10813696
Iedereen heeft andere opvattingen over goed en kwaad.
Iedereen ervaart het ook anders, daarom is het onmogelijk om zo iemand te beoordelen, er zijn gewoon geen universele maatstaven ervoor.

Ik denk dat een mens in de eerste instantie goed is, maar er zijn oneindig veel gebeurtenissen die een mens slecht kan maken. Die ommekeer is heel makkelijk gemaakt. Het terugswitchen is echter een probleem.

Def

pi_10813716
quote:
Op zondag 1 juni 2003 21:57 schreef 2cv het volgende:
Ik denk slecht want iedereen wil altijd meer. De manier waarop dat 'meer' te verkrijgen bepaalt hoe 'slecht' iemand is. Als ik geld wil kan ik een oud vrouwtje overvallen. Dat doe ik niet omdat ik weet dat dat oude vrouwtje dat niet fijn vindt en dat maakt mij dus 'goed'.

Ik stel dit even heel simpel en zwart/wit voor, maar je begrijpt -neem ik aan- wat ik bedoel

Ik denk dat dit ook weer met egoisme te maken heeft en dat bepaalde normen en waarden die de persoon heeft inderdaad uitmaken hoe egoistisch/'kwaad' iemand kan worden.
  zondag 1 juni 2003 @ 22:01:33 #22
26928 Aequitas
Boondock Saint
pi_10813722
zoals hierboven al een paar keer is aangehaald is goed en kwaad een relatief begrip. Verschilt idd per cultuur ed.

verder zal iedereen die geboren wordt zich nog van geen kwaad bewust zijn en dus zowel niet goed als kwaad zijn, toeval is nu net dat je dan waarschijnlijk niks doe(als je niks weet) en dat noemen we dan goed.

Het hele traject vanaf het moment dat je ogen aan het licht moeten wennen tot je het lampie weer uit doet is natuurlijk van zeer grote invloed op je.

Catch You On The Flip Side
pi_10813723
Goed en kwaad.

Het is aan de mens om daar een balans tussen te vinden.

pi_10813790
quote:
Op zondag 1 juni 2003 22:01 schreef _Vampierheks_ het volgende:
Goed en kwaad.

Het is aan de mens om daar een balans tussen te vinden.

In mijn ogen is er geen balans. Het is of het een of het andere. Of misschien een beetje van het ene, maar nooit een beetje van allebei. Of je bent scizofreen.

Ik denk dat je gewoon "goed" begint en langzaam begint het "kwade" het over te nemen. De mate waarin dit gebeurt ligt aan de gebeurtenissen die je meemaakt en de manier waarop jij ze afhandelt.
De weg terug is zoals ik al gezegd heb een stuk moeilijker.

Zie het als zwart en wit. Eerst wit, dan telkens een beetje zwart erbij. Het maakt niet uit hoeveel wit je erbij gooit, het blijft altijd grijs.

Def

zondag 1 juni 2003 @ 22:04:42 #25
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_10813795
Je kan moeilijk bepalen of de mens van nature goed is of slecht, want:
- wat is je definitie van goed en slecht?
- waar vind de oorsprong van de mens plaats? (dan kan je heel ver terug in de tijd en dus lastig te bepalen)
- indien er definities zijn van goed en slecht, dan is nog maar de vraag of een mens ook beide heeft en deze anders kan zijn in verschillende situaties
- etc
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')