De 56-jarige Oliver Stone begint in juni in Thailand met de opnames van zijn Alexander, waarin hoofdrollen zijn weggelegd voor Anthony Hopkins en Colin Farrell.
Zijn zestien jaar jongere collega Baz Luhrmann gaat in november in Marokko van start met zijn Alexander the Great en koos Leonardo DiCaprio als hoofdrolspeler. Voor de vrouwelijke hoofdrol heeft hij Nicole Kidman in gedachten, met wie hij dus eerder samenwerkte voor Moulin Rouge.
Filmmaatschappij Warner Bros. steunt Stone. Universal Pictures stopt geld in het project van Luhrmann die een jaar later op het witte doek zou moeten verschijnen.
bron; telegraaf.nl
Ik ben benieuwd welke beter blijkt. Farrell en Hopkins hebben mijn voorkeur qua acteren denk ik, al vind ik kidman ook wel okay en was di Caprio juist in Romeo & Juliet wel okay. Verder ben ik wel een Luhrmann fan, dus het scenario zal wel de doorslag geven voor mij denk ik.
Ik wil beide films graag zien. Ik hoop dat ze zoveel mogelijk trouw blijven aan wat er van Alexander de Grote bekend is. Dat hoeven niet alleen maar harde bewezen feiten te zijn, anekdotes zoals de Gordiaanse knoop mogen er zeker in. Maar ik zou het doodzonde vinden als er vanalles bij wordt verzonnen om het verhaal interessanter te maken (zoals bijvoorbeeld bij Das Experiment is gebeurd). Het is van zichzelf al interessant genoeg.
En wat een schitterende landschapsbeelden kunnen we verwachten!
Dicaprio is voor mij nog steeds niets meer dan een marketing tool om een film ook bij vrouwen aantrekkelijk te maken (pun intended)
quote:No offense, maar in NL was Impact eerder in de bios dan Armagaddon. Ik heb destijds Impact gezien en die was naar mijn mening beter als Armagaddon. Bovendien viel er bij Impact een groot stuk meteriet (of was het astoroiet) op de aarde, dat gebeurde bij Armagaddon niet.
Volgens mij wordt dit een "wie het eerst komt..." verhaal.
Een beetje als Armageddon, met daarna 10000 klonen als "Impact", "Meteorite" en vast nog wel een paar...
Wat Hopkins zal spelen, misschien Aristoteles, of anders de Macedonische aanvoerder van de trouwe Garde (die uiteindelijk door Alexander zelf werd doodgestoken in een vlaag van woede en dronkenschap).
Darius, de perzische koning zou ook wel een mooie rol zijn, gezien de bijna persoonlijke strijd en vete tussen Alexander en hem (mooi gevisualiseerd in het bekende mozaiek, van de slag bij Gaugamela, waarbij alexander Darius recht in de ogen schouwt)
Een film met DiCaprio, daar verwacht ik niet veel van, dat zal wel plat entertainment zijn, danwel worden door invloed van de financiers;
een slappe romance tussen Alexander en de dochter van een afghaanse Khan ofzo.
Heb wel mooie hoop op minstens één goede film: Alexander's verhaal is een mooi verhaal, vol verraad, wantrouwen en persoonlijkheden, zelf is mn favoriete scene in Alexander's leven de muiterij van de Macedonische Garde aan de oever van de Hyphasis (bij Lahore, India); waar Alexander zijn troepen vraagt hem te volgen tot het einde der wereld en deze te onderwerpen, zijn meest trouwe troepen weigeren echter, ze zijn moe en willen naar huis.
Dat is de ultieme nederlaag en op de terugreis overlijdt Alexander teleurgesteld.
quote:Ook prachtmateriaal voor een filmmaker: de helse terugtocht door de woestijn.
Op woensdag 14 mei 2003 15:05 schreef RM-rf het volgende:
Alexander's verhaal is een mooi verhaal, vol verraad, wantrouwen en persoonlijkheden, zelf is mn favoriete scene in Alexander's leven de muiterij van de Macedonische Garde aan de oever van de Hyphasis (bij Lahore, India); waar Alexander zijn troepen vraagt hem te volgen tot het einde der wereld en deze te onderwerpen, zijn meest trouwe troepen weigeren echter, ze zijn moe en willen naar huis.
Dat is de ultieme nederlaag en op de terugreis overlijdt Alexander teleurgesteld.
quote:Ik geloof ook dat Farrell ook heeft aangegeven in de pers niet vies te zijn van een homo- of bi-rol, dus dat zou goed aansluiten.
hmm, ik ga zo op het eerste gezicht voor Stone's uitvoering;
Colin Farrell zal Alexander spelen en waarschijnlijk zou de liefde tussen Hephaestion en Alexander een grote rol spelen (wat opzien zal wekken, homosexualiteit in een box-office-film komt niet vaak voor in Hollywood, maar Stone zal juist een beetje stennis rond de film willen wekken).
quote:Tja, ik vind de aanpak van Baz Luhrmann meestal wel mooi en niet te veilig of zo. Moulin Rouge bijvoorbeeld vind ik geen plat entertainment. En de combi DiCaprio-Luhrmann deed het goed in R&J. Persoonlijk ben ik geen fan van DiCapio, maar ik dnek dat ie in combinatie met de regisseur en de vorm best ergens toe in staat is.
Een film met DiCaprio, daar verwacht ik niet veel van, dat zal wel plat entertainment zijn, danwel worden door invloed van de financiers;
een slappe romance tussen Alexander en de dochter van een afghaanse Khan ofzo.
quote:Mee eens, zie The Basketball Diaries en What's Eating Gilbert Grape
Op woensdag 14 mei 2003 15:20 schreef Ripley het volgende:
Persoonlijk ben ik geen fan van DiCapio, maar ik dnek dat ie in combinatie met de regisseur en de vorm best ergens toe in staat is.
quote:En nog iemand toegevoegd aan de sterrencast van Oliver Stone...
Op woensdag 14 mei 2003 15:53 schreef zjeckyll16 het volgende:
Ik kies voor Stone zijn versie. Colin Farrel en Anthony Hopkins in 1 film kan gewoon nie slecht worden.
quote:Ok, ik ga voor die.
Op donderdag 24 juli 2003 11:13 schreef Truck het volgende:[..]
En nog iemand toegevoegd aan de sterrencast van Oliver Stone...
Angelina Joliehttp://www.filmfan.nl/nieuws.php?id=670
Ik vrees zo erg dat DiCaprio's versie zo'n overdreven silly Hollywood spektakel wordt. Oliver Stone maakt ook wel spektakel films, maar ik heb toch meer vertrouwen in hem.
quote:Zou kunnen, maar ik vraag me dan nog steeds af waarom er 2 (zo goed als) dezelfde projecten op ongeveer dezelfde tijd lanceren, de Oliver Stone - versie komt december 2004, de Baz Luhrmann - versie in 2005... ik weet 't niet hoor, maar heb weinig zin om nog naar de 2e versie te gaan kijken als ik de eerste ook al heb gezien.
Op donderdag 24 juli 2003 11:41 schreef Witchfynder het volgende:[..]
Ok, ik ga voor die.
Ik vrees zo erg dat DiCaprio's versie zo'n overdreven silly Hollywood spektakel wordt. Oliver Stone maakt ook wel spektakel films, maar ik heb toch meer vertrouwen in hem.
quote:het verschil tussen een meteoriet en een astoide is een astroide is een stuk steen wat door de ruimte zweef en op het moment dat het in de dampkring komt en verbrand word het een meteroriet genoemt.
Op woensdag 14 mei 2003 14:56 schreef Blacklander het volgende:
een groot stuk meteriet (of was het astoroiet) op de aarde,
[/offtopic]
quote:Gezien de films die beide regisseurs tot nu toe gemaakt hebben kan het haast niet anders dat deze aangekondigde films over Alexander de Grote als dag en nacht van elkaar zullen verschillen. Ik zie overigens naar beide uit.
Op donderdag 24 juli 2003 12:07 schreef Truck het volgende:[..]
Zou kunnen, maar ik vraag me dan nog steeds af waarom er 2 (zo goed als) dezelfde projecten op ongeveer dezelfde tijd lanceren, de Oliver Stone - versie komt december 2004, de Baz Luhrmann - versie in 2005... ik weet 't niet hoor, maar heb weinig zin om nog naar de 2e versie te gaan kijken als ik de eerste ook al heb gezien.
quote:Volgens IMDb wordt er inderdaad in Marokko gefilmd voor Alexander.
Op maandag 27 oktober 2003 20:07 schreef Liejannuh het volgende:
Kan het zo zijn dat er nu eentje aan het filmen zijn in Marokko?? Toen wij vorige week in de hoge atlas reden zagen we daar een filmset met daarbij een bord waar Alexander op stond. Zag er allemaal nogal groot uit!
Zal van de week ff een foto posten!
Ik hoop niet dat er van uitstel afstel komt...
Alexander is zo'n byzondere man geweest, met zo'n iemand als hij zou je bijna in menselijke goden geloven. wat hij allemaal geflikt heeft; hij was 23 en had al een wereldrijk veroverd.
het schijnt ook een heel knappe en intelligente man geweest te zijn, ben dus benieuwd hoe ze hem gaan neerzetten.
Na films als "The Gladiator" en "Attila de Hun" kunnen we ons weer verheugen op keigoede historische films
"Jesus" komt uit. Een hollywood-film over de laatste uren van de profeet Jezus, ERG INTERESSANT
en nu dus ook 2 films over Alexander de grote.
quote:
Op woensdag 14 mei 2003 15:53 schreef zjeckyll16 het volgende:
Ik kies voor Stone zijn versie. Colin Farrel en Anthony Hopkins in 1 film kan gewoon nie slecht worden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |