De uit Iran afkomstige Fereshta Moradi (35) uit Eindhoven, actief lid van
GroenLinks, pleit in het Eindhovens Dagblad voor een verbod op het dragen
van een hoofddoek op school tot achttien jaar én een verbod op islamitisch
basisonderwijs. Volgens Moradi moet de integratie van islamitische vrouwen
in Nederland drastisch anders.
Pure mishandeling vindt ze de hoofddoek die kleine meisjes het spelen
belemmert. Ze ziet soms al kleuters een hoofddoekje dragen. Of negenjarige
meisjes. Meest gangbaar is de leeftijd van twaalf of dertien jaar. Onder het
mom van 'vrijwilligheid' worden die meisjes door de familie echter gepusht
een goede, onderdanige moslimvrouw te zijn, zo zegt Moradi.
Volgens Moradi gaat het met veel islamitische meisjes in Nederland niet
goed. Al in de kinderjaren wordt de kiem gelegd voor angsten, depressies en
fysieke klachten op latere leeftijd. Als de opvoeding van deze meisjes niet
verandert, krijgt de samenleving straks de rekening gepresenteerd van een
psychisch zwakke, onzekere generatie vrouwen die niet vrij en zelfbewust in
het leven kan staan, zo meent de Iraanse.
Moradi wijst er op dat om godsdienstige redenen sommige moslimmeisjes niet
meemogen naar het schoolzwemmen, of niet op schoolkamp mogen. Moradi vindt
dat scholen veel meer activiteiten verplicht moeten stellen. Nu laten ze de
keuze nog vaak aan de ouders; in een aantal gevallen mogen kinderen zelfs
thuis blijven. ''Ik vind dat als je hier woont, dat je je kinderen mee moet
laten doen met de Nederlandse feesten die een school viert. Sinterklaas en
carnaval kun je kinderen niet ontnemen. Daarmee ontstaat op jonge leeftijd
al ongelijkheid en een 'wij'- en 'zij'-gevoel''', aldus Moradi.
Fel gekant is de Iraanse tegen de islamitische basisscholen. Volgens haar
staan deze scholen integratie alleen maar in de weg, omdat islamitische
kinderen niet buiten hun eigen kringetje vertrouwd raken met Nederlandse
kinderen. 'Bovendien leren de meisjes op deze scholen volgzaam te zijn en
uit de buurt van jongens te blijven. De meisjes leren hun lot te accepteren.
De jongens leren dat ze altijd voor de familie moeten zorgen en dat ze hun
zussen in de gaten moeten houden', aldus Moradi.
Het feit dat veel islamitische meisjes succesvol een opleiding volgen, is
volgens haar een goede ontwikkeling. Desondanks ontstaat daarmee ook een
vertekend beeld van de emancipatie. Veel meisjes zijn volgens haar
succesvol, omdat ze nauwelijks andere activiteiten hebben. Ze hebben school
en thuis. Maar waar blijven deze meiden na hun opleiding? Nog steeds worden
veel meisjes tegen hun zin uitgehuwelijkt of ze krijgen kinderen zonder dat
ze daar zelf voor gekozen hebben.'
Ik heb zo wie zo nooit begrepen waarom linkse mensen wel roepen: "Geloof is Opium voor het Volk!" maar de Islam geen stro breed in de weg willen leggen omdat dat "Nou eenmaal bij de cultuur hoort..." Eindelijk een ander Groen Links geluid...
Hier een leuke column van ook zo'n geemancipeerde moslima:
Het wordt wel ff slikken voor die mannen natuurlijk, maar dat is hier ooit ook gebeurd en uiteindelijk komt het wel goed.
F. Marodi lijkt me een slimme vrouw, ik vraag me alleen af hoever ze het zal schoppen.
quote:Hirschi Ali heeft ook een hele andere achtergrond dan Marodi. De laatste kan zich idd een stuk beter uitdrukken, maar wordt dan ook niet op het 8-uur journaal ge-quote met haar meest opzienbarende uitspraak (Mohammed is een pervert), waardoor je de rest niet meer hoort.
Op woensdag 7 mei 2003 19:33 schreef Diablo_GT het volgende:
Mevrouw F. Marodi kan het hele verhaal tenminste op een nette manier naar voren brengen ten opzichte van mevr H. Ali die er helemaal niks van bakte en het alleen erger had gemaakt.F. Marodi lijkt me een slimme vrouw, ik vraag me alleen af hoever ze het zal schoppen.
Ik vind ze alletwee iig goed bezig, ieder op hun eigen manier en ik hoop en denk dat er nog wel meer van dit soort pittige tantes opstaan.
quote:Ik hoop het van harte. Maar goed, helaas haalt 70% van de hier geboren Turken en Marokkanen nog hun partner uit het land van herkomst van de ouders... maar goed, het is een gunstig teken, dat wel....
Op woensdag 7 mei 2003 19:25 schreef Miwe het volgende:
Ik las laatst ergens dat een professor sociologie een emancipatie-golf van moslimvrouwen verwacht. Volgens mij zijn deze dame en ook Ayaan Hirschi Ali daarvan de eerste tekens. Ik zie bij mij op school ook heel veel moslimmeisjes waarvan ik me niet kan voorstellen dat ze na het doen van een HBO-opleiding zich in een onderdanige positie laten dwingen.Het wordt wel ff slikken voor die mannen natuurlijk, maar dat is hier ooit ook gebeurd en uiteindelijk komt het wel goed.
Wat zijn die linksen stil in deze draad? Ik zou vooral antwoord willen op die vraag waarom het Christelijke geloof wel Opium voor het Volk is, en de Islam niet...
quote:Die 70% doet dat onder druk van hun familie (de vrouwen iig en de mannen voor een deel ook wel). Je wilt als opgeleide jongen/meisje toch niet een voor jou volledig vreemde onopgeleide levenspartner uit een ontwikkelingsland trouwen? Op het moment dat die islamitische jongeren eindelijk eens durven opstaan tegen hun ouders, is het volgens mij snel afgelopen met die praktijken.
Op woensdag 7 mei 2003 19:38 schreef Fortuynaanhanger het volgende:[..]
Ik hoop het van harte. Maar goed, helaas haalt 70% van de hier geboren Turken en Marokkanen nog hun partner uit het land van herkomst van de ouders... maar goed, het is een gunstig teken, dat wel....
Wat zijn die linksen stil in deze draad? Ik zou vooral antwoord willen op die vraag waarom het Christelijke geloof wel Opium voor het Volk is, en de Islam niet...
Ik beschouw mezelf trouwens als links en ik vind idd dat de islam, net als het christendom en alle andere geloven en sektes als heroine voor het volk.
Maar een verbod op hoofddoekjes bij kinderen, en een verbod op Islamitisch Basisonderwijs...
'k Denk dat dat te ver zou gaan. Hoewel vanuit pragmatisch oogpunt heel nuttig...
Chapeau beste mevrouw Moradi!!
Hé, en ze komt nog uit Brabant ook!
quote:Ouders hebben het recht hun kinderen op te voeden. Opvoeden = indoctrinatie
Op woensdag 7 mei 2003 19:46 schreef Miwe het volgende:
Er zou zowiezo een verbod op elke vorm van godsdienstig onderwijs moeten komen. Ik vind het ronduit schandalig dat kleine kinderen aan een dergelijke vorm van indoctrinatie worden blootgesteld.
Open maar een tweede deel van Hét Bijzonder Onderwijs topic. .
quote:Wat is dat toch met Brabant, allemaal geemancipeerde moslima's (Firous Zeroual komt er ook vandaan)...
Op woensdag 7 mei 2003 19:47 schreef Gia het volgende:
Eindelijk, eindelijk, een geluid van een groenlinks persoon, waar ik het volledig mee eens ben.Chapeau beste mevrouw Moradi!!
Hé, en ze komt nog uit Brabant ook!
![]()
Is dat een positieve invloed van de Brabantse meisjes?
quote:Hier ben ik!
Op woensdag 7 mei 2003 19:38 schreef Fortuynaanhanger het volgende:Ik hoop het van harte. Maar goed, helaas haalt 70% van de hier geboren Turken en Marokkanen nog hun partner uit het land van herkomst van de ouders... maar goed, het is een gunstig teken, dat wel....
Ik zie hoofddoekjes niet als een verplichting of een verbods-issue persoonlijk, als er een goede reden zou zijn om ze te verbieden heb ik daar niet zo veel moeite mee.
Hou er wel rekening mee dat je eerder tegenstand zal krijgen van het CDA wat al uitlatingen gedaan heeft dat zij daar mordicus op tegen zijn (een verbod op hoofddoekjes dus) en ook het afschaffen van onderwijs op confessionele basis zullen zij keihard nee tegen zeggen.
Het CDA is namelijk de partij voor alle (gematigde) religieuzen tegenwoordig.
Ach, de uitspraken van Karl Marx zijn voor mij als PvdA lid net zo relevant als die van Fortuyn, niet dus, ik kan mij eigenlijk geen 'linkse' uitspraak herinneren die de Islam steunde boven het Christelijk geloof, jij kan daar duidelijkheid over verschaffen neem ik aan?
Maar goed,ik dacht dat wij in Nederland een vrij ruim drugs gedoogbeleid hadden, het 'opiaat' religie is volgens mij vrij verkrijgbaar hier
Voor wat betreft het halen van vrouwen uit het buitenland, daar ben ik tegen.
quote:Dan zou dus objectief aangetoond moeten worden dat hoofddoekjes en islam-basisonderwijs schadelijk is voor deze kinderen...
Op woensdag 7 mei 2003 19:50 schreef Fortuynaanhanger het volgende:
Ik vind dat de Staat wel degelijk mede-verantwoordelijk is voor de bescherming van een kind. Na je 18de moet je het zelf maar weten. Niet alleen hoofddoekjes, maar ook zouden ouders verboden moeten worden om hun kind niet in te laten enten en ik heb ook zo mijn vraagtekens bij ouders die hun kind slecht voeden.
quote:Heel goed! wordt maar snel lid van GL/SP/PvdA en roep daar aub tijdens ledenvergaderingen hetzelfde!
Op woensdag 7 mei 2003 19:44 schreef Miwe het volgende:[..]
Ik beschouw mezelf trouwens als links en ik vind idd dat de islam, net als het christendom en alle andere geloven en sektes als heroine voor het volk.
quote:Zoals hierboven al wordt aangegeven hebben de 'linkse' partijen weinig op met het geloof. Dat komt voornamelijk uit de koker van het CDA.
Op woensdag 7 mei 2003 19:54 schreef Fortuynaanhanger het volgende:[..]
Heel goed! wordt maar snel lid van GL/SP/PvdA en roep daar aub tijdens ledenvergaderingen hetzelfde!
quote:Nou ja, het levert in ieder geval integratie problemen op en vaak vitamine D gebrek... zo vraag ik me af wat er op sommige van die schooltjes wordt geleerd over de evolutie theorie? Of hoe je met Joden en Christenen moet omgaan?
Op woensdag 7 mei 2003 19:53 schreef DennisMoore het volgende:[..]
Dan zou dus objectief aangetoond moeten worden dat hoofddoekjes en islam-basisonderwijs schadelijk is voor deze kinderen...
quote:Zeg, Fortuynist, waarom is een dergelijk voorstel niet van de LPF afgekomen in het vorige kabinet en moet GL hier eigenlijk mee komen?
Op woensdag 7 mei 2003 19:54 schreef Fortuynaanhanger het volgende:Heel goed! wordt maar snel lid van GL/SP/PvdA en roep daar aub tijdens ledenvergaderingen hetzelfde!
quote:Misschien kun je daar beter zelf naar toe gaan. Dan leer je nog eens wat
Op woensdag 7 mei 2003 19:54 schreef Fortuynaanhanger het volgende:[..]
Heel goed! wordt maar snel lid van GL/SP/PvdA en roep daar aub tijdens ledenvergaderingen hetzelfde!
quote:Ja, lijkt me een goed idee. Kunnen ze ook meteen wat aan die 12-jarige breezersletjes met heupbroekjes en navelpiercings doen.
Op woensdag 7 mei 2003 20:01 schreef DennisMoore het volgende:
Maargoed... Zou de NL staat zich moeten bemoeien met kinderkleding?
quote:Tja, alweer, dan loop je tegen het CDA en andere christelijke partijen op, of zijn die gristelijke meisjes met hun lange mouwen, bedekte schouders en lange rokken zoveel verschillend?
Op woensdag 7 mei 2003 20:01 schreef DennisMoore het volgende:
Maargoed... Zou de NL staat zich moeten bemoeien met kinderkleding?
rare jongens die Fortuynisten, eerst klagen dat er geen 'linksen' zijn en dan niet reageren...tsssssk
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |