abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 5 mei 2003 @ 23:08:45 #1
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_10234393
Link naar de eerste Hét Bijzonder Onderwijs topic.
quote:
Op maandag 5 mei 2003 22:43 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Hmmm, het lijkt me niet eigenlijk. Ik zou in ieder geval vinden dat de bijdrage per kind gelijk zou moeten zijn, naar welke school het ook gaat.

Mee eens, maar dan wel dat de bijdrage per kind zo is afgesteld dat er per kind net zoveel wordt uitgetrokken om dit kind te voorzien in onderwijs in de maatstaaf die de regering daar voor stelt.
quote:
Dan moet je zorgen dat er een politieke partij is die deze standpunten aan een meerderheid in de Kamer kan helpen. Heel democratisch.
Laten we het maar niet over staatsrechtelijke vernieuwingen gaan hebben. .
quote:
Ochja, we zullen zien hoe het veranderd. Vooralsnog gaat 2/3 deel van de kinderen naar een Bijzondere School. De meeste ouders in NL hebben dus geen bezwaren tegen het principe van Bijzonder Onderwijs. Sterker nog, de meesten zien het als een meerwaarde. M.i. geen aanleiding dus om het maar af te schaffen.
Ik wil het ook niet afschaffen hoor, ik wil alleen geen extra geld naar de onderdelen van dit onderwijs dat het tot "bijzonder" onderwijs maken.

[Dit bericht is gewijzigd door JAM op 05-05-2003 23:10]

"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  maandag 5 mei 2003 @ 23:09:41 #2
3542 Gia
User under construction
pi_10234430
Zo, was ineens op slot.
quote:
Op maandag 5 mei 2003 23:04 schreef SCH het volgende:
Gia, neem van mij aan dat het op protestantse basisscholen zo gaat. Ik weet daar toevallig het een en ander van, DM veronderstelt het alleen maar uit eigen ervaring.
Ik geloof je wel. Maar DM heeft het meer over het middelbaar onderwijs, aangezien hij praat over scholengemeenschappen. En er is nogal een verschil tussen BO en MO, wat dat betreft. Jullie zitten dus ook wel enigszins langs elkaar heen te lullen.
  maandag 5 mei 2003 @ 23:23:41 #3
3542 Gia
User under construction
pi_10234856
quote:
Op maandag 5 mei 2003 23:08 schreef JAM het volgende:

Ik wil het ook niet afschaffen hoor, ik wil alleen geen extra geld naar de onderdelen van dit onderwijs dat het tot "bijzonder" onderwijs maken.

Er gaat ook geen EXTRA geld naar bijzondere scholen. Alle scholen krijgen in principe evenveel per kind.

Waar SCH over valt is dat bijzondere scholen een deel van dat geld besteden aan godsdienstonderwijs, of dat nou materiaal betreft of personeelskosten.

Wat dat betreft zie ik het probleem dus ook niet zo, want het is bekend dat de meeste bijzondere scholen, meer kinderen afleveren op een havo/vwo dan openbare scholen, dus doen ze schijnbaar toch iets goed.
Als die kinderen nou minder zouden presteren op het vlak van rekenen/taal en algemene kennis, als gevolg van te weinig financiën hiervoor, dan zou SCH een punt hebben. Maar dat is helemaal niet het geval.

maandag 5 mei 2003 @ 23:27:08 #4
37950 JAM
pi_10234968
quote:
Op maandag 5 mei 2003 23:23 schreef Gia het volgende:

[...] want het is bekend dat de meeste bijzondere scholen, meer kinderen afleveren op een havo/vwo dan openbare scholen. [...]

Hier wil ik héél graag een bron van.

"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  maandag 5 mei 2003 @ 23:33:22 #5
3542 Gia
User under construction
pi_10235166
quote:
Op maandag 5 mei 2003 23:27 schreef JAM het volgende:

[..]

Hier wil ik héél graag een bron van.

Zal denk ik niet zo moeilijk te vinden zijn, die cijfers hier over.

Aangezien er verhoudingsgewijs nogal veel allochtonen op het openbaar onderwijs zitten, die in veel gevallen een taalachterstand hebben en daardoor veel aandacht nodig, drukt dit het lestempo ook voor de overige leerlingen. Veel herhaling.
Daardoor gaan er verhoudingsgewijs minder kinderen vanaf het openbaar onderwijs naar een havo/vwo dan vanaf het bijzondere onderwijs.

Ik durf dit rustig te beweren zonder bron. Als iemand mij hier het tegendeel van kan bewijzen, graag. En dan heb ik het niet over aantallen, maar over procenten.

maandag 5 mei 2003 @ 23:37:35 #6
37950 JAM
pi_10235297
quote:
Op maandag 5 mei 2003 23:33 schreef Gia het volgende:

[..]

Zal denk ik niet zo moeilijk te vinden zijn, die cijfers hier over.

Aangezien er verhoudingsgewijs nogal veel allochtonen op het openbaar onderwijs zitten, die in veel gevallen een taalachterstand hebben en daardoor veel aandacht nodig, drukt dit het lestempo ook voor de overige leerlingen. Veel herhaling.
Daardoor gaan er verhoudingsgewijs minder kinderen vanaf het openbaar onderwijs naar een havo/vwo dan vanaf het bijzondere onderwijs.

Ik durf dit rustig te beweren zonder bron. Als iemand mij hier het tegendeel van kan bewijzen, graag. En dan heb ik het niet over aantallen, maar over procenten.

Dat lijkt mij inderdaad een plausibele verklaring, ik neem het aan.

Maar ja, dit stelt ook weer dat bijzonder onderwijs de doorstroom van allochtonen naar beter onderwijs belemmerd, in verband met de slechte spreiding. Moeten we naar een acceptatieplicht toe ?

maandag 5 mei 2003 @ 23:46:32 #7
3542 Gia
User under construction
pi_10235556
Daar is ook recentelijk nog een topic over geweest. Stelling was daar om scholen te verplichten 35% allochtonen aan te nemen.

Persoonlijk vind ik dat een school verplicht moet zijn tot 35% allochtonen aan te nemen, als die ook aangemeld worden, maar dat scholen ook niet meer dan 35% allochtonen aan mogen nemen, zodat het overschot op de zwarte scholen dan uit moet wijken naar de bijzondere scholen.

Dit stuit echter weer op veel bezwaren, omdat bijzondere scholen allochtone leerlingen verplichten deel te nemen aan bijvoorbeeld een kerstviering.
En wat als er geen andere geschikte school binnen loopsafstand is! Vooral basisschool leerlingen moeten naar school kunnen lopen, eigenlijk. Of fietsen, kan ook nog. Maar stel dat je door omstandigheden helemaal naar een ander dorp moet.

Maar, we dwalen af, hier is een ander topic over, zoals gezegd.

* Gia haat zoeken!

Vooruit dan:

Scholen verplichten tot opnemen 35% allochtonen

pi_10264736
Hier een aardig stukje over zwarte scholen. Misschien wordt er in het Openbaar Onderwijs meer gedifferentieerd tussen leerlingen...

http://www.nu.nl/news.jsp?n=143570&c=80

quote:
Kleur school niet belangrijk voor kansen leerling

Uitgegeven: 7 mei 2003 07:19
Laatst gewijzigd: 7 mei 2003 08:47
NIJMEGEN - Het maakt voor de leerprestaties van een kind niet veel uit of een school nou wit, grijs of zwart is. De verwachting die een docent heeft van een leerling, speelt een veel grotere rol. Dat blijkt uit onderzoek dat onderwijssocioloog P. Jungbluth van het Nijmeegse onderzoeksinstituut ITS deze week presenteert op de Onderwijs Research Dagen in Kerkrade.

Het ITS ondervroeg 64 docenten van groep zes en acht, op 45 extreem kansrijke of kansarme scholen. Docenten stellen hun eisen over wat kinderen moeten leren bij op basis van de verwachtingen die ze van die leerlingen hebben. Maar die verwachtingen zijn meer gebaseerd op de achtergrond van het kind, dan op de mogelijkheden van het kind, aldus Jungbluth.

Uit de antwoorden van de docenten bleek dat ze op een hoger niveau lesgeven aan domme kinderen van hoog opgeleide moeders, dan aan slimme kinderen van laag opgeleide moeders. Volgens Jungbluth verklaart dit meer dan 50 procent van de verschillen in leerprestaties.

Interne differentiatie

Een leerkracht behandelt bijvoorbeeld minder breuken, procenten of voltooid deelwoorden bij een kind met een laag opgeleide moeder. Die vrijheid hebben docenten tegenwoordig, dat heet interne differentiatie. Het resultaat is dat kansarme groepen op die manier aan heel veel zaken nooit toekomen.

Een verkeerde inschatting van docenten zorgt er volgens Jungbluth voor dat er vier keer een rukje aan het stuur wordt gegeven in dezelfde richting. "Dat begint als de docent inschat hoe slim de leerling is, als hij bedenkt wat het gaat worden met die leerling, als hij zijn aanbod aanpast aan datgene dat hij denkt dat de leerling kan leren en bij de interpretatie van de citoscore voor het advies voor de vervolgopleiding. Als twee leerlingen dezelfde score hebben, krijgt het kind uit een kansrijk gezin net een hoger advies."

Jungbluth wil de docenten niet aan het kruis nagelen. Maar hij hoopt wel dat docenten open staan voor de kritiek en zich niet louter aangevallen voelen. Binnenkort gaat hij met de scholen om de tafel zitten die aan het onderzoek hebben meegedaan.

Geen kwestie van geld

Volgens de onderwijssocioloog is het niet een kwestie van geld, maar zouden docenten en schooldirecties een mentaliteitswijziging moeten bewerkstelligen. Verder pleit hij voor prestatievergelijkingen van scholen en docenten. "Je moet minimaal bereiken wat een kennelijk handiger collega met een vergelijkbare groep leerlingen bereikt."

Overigens is Jungbluth niet van mening dat de segregatie van scholen maar door moet gaan. "Dat leidt weer tot veel andere, ernstige sores. Maar voor de individuele leerprestaties is het minder belangrijk dan verwacht."

De kogel kwam van links, de smurf kwam van rechts, laten we met zijn allen recht door zee gaan! Nu met vernieuwd user-icon.
  woensdag 7 mei 2003 @ 12:57:02 #9
3542 Gia
User under construction
pi_10269303
Ik heb daar in dat andere topic al op gereageerd, maar ook hier dan nog maar kort.

Als de ouders niet in staat zijn de kinderen te helpen bij hun schoolwerk, dan komen ze uiteindelijk toch in de problemen als het moeilijker wordt.
De kinderen die zo slim zijn dat ze alles alleen kunnen, komen er toch wel.

D'r is gewoon geen geld om het maximale te halen uit slimme kinderen die met een taalachterstand kampen. Eerst de taal leren en dan pas verder kijken.

Daarom denk ik ook dat minder allochtone kinderen op een witte school het beter doen, dan veel allochtone kinderen op een zwarte school. Die paar kinderen op die witte school kunnen wel goed begeleid worden.

Op de school van mijn kinderen zit in groep 7 een hoogbegaafd moslimmeisje, Surinaamse, die het uitstekend doet en totaal geen probleem heeft met de nederlandse taal. Haar ouders spreken dan ook altijd Nederlands.

In groep 6 zit een moslimjongetje, een Marokkaan, die ook heel intelligent is, maar waar thuis Marokkaans wordt gesproken. Zijn resultaten zijn toch minder dan die van dat meisje uit groep 7. Toch nog wel goed, maar er wordt niet het maximale uit dit kind gehaald. En da's jammer.

donderdag 8 mei 2003 @ 11:52:36 #10
14513 SilverMane
It`s all about the Mammon
pi_10292888
Wat bedoel je trouwens in je eigen tijd? Fijn is dat.
Je bent geen dwaas als je opgeeft wat je niet kunt vasthouden om te krijgen wat je nooit meer afgenomen kan worden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')