"Godsdienst doe je maar in je eigen tijd".
Oftewel, alleen nog maar openbare scholen vanuit de staat, en wat je daar buiten doet aan gelovig onderwijs zoek je maar uit.
Daarnaast heb je op Openbare Scholen ook levensbeschouwing.
En ik denk dat je beter wat geloofsonderwijs in een school kunt hebben waar er controle op is en ook alternatieve godsdiensten aan bod komen dan in een Moskee met een rechtstreeks uit Marokko geimporteerde geitenhouder alias imam.
En in veel landen in Europa zijn er de nodige burgers die best wel jaloers zijn op ons onderwijssysteem.
Edit: Spelfoutje en iets vergeten
quote:Op wat voor manier controleer je op een school het godsdienstonderwijs, anders dan in een moskee?
Op donderdag 1 mei 2003 21:31 schreef Heron_Ymus het volgende:
En ik denk dat je beter wat geloofsonderwijs in een school kunt hebben waar er controle op is en ook alternatieve godsdiensten aan bod komen dan in een Moskee met een rechtstreeks uit Marokko geimporteerde geitenhouder alias imam.
Levensbeschouwende lessen dienen extra-curriculair te zijn, het heeft weinig tot geen opvoedkundige waarde, gaat derhalve ten koste van het ander onderwijs, en belangrijker de staat dient geen religie uit te dragen.
Ouders dragen zorg voor onderwijs. Richten zélf een bijzondere school op. Vormen een schoolbestuur. Huren zo leraren in. En zorgen dat de leerlingen voldoen aan de wettelijke normen qua taal/reken-niveau. En krijgen daar keurig een financiële bijdrage voor van de overheid.
Erg mooi voor de pluriformiteit van het onderwijs toch? Net zoals we ook het publieke bestel kennen. .
quote:Godsdienst kan ook op een openbare school worden onderwezen. Waarom moet de overheid het evangeliseren subsidieren?
Op donderdag 1 mei 2003 21:39 schreef DennisMoore het volgende:
(copy/paste)Ouders dragen zorg voor onderwijs. Richten zélf een bijzondere school op. Vormen een schoolbestuur. Huren zo leraren in. En zorgen dat de leerlingen voldoen aan de wettelijke normen qua taal/reken-niveau. En krijgen daar keurig een financiële bijdrage voor van de overheid.
Erg mooi voor de pluriformiteit van het onderwijs toch? Net zoals we ook het publieke bestel kennen.
.
quote:Waarom moet de overheid zich overmatig bemoeien met de manier waarop ouders hun kinderen willen opvoeden en onderwijzen? Bemoeizucht...
Op donderdag 1 mei 2003 21:40 schreef SCH het volgende:Godsdienst kan ook op een openbare school worden onderwezen. Waarom moet de overheid het evangeliseren subsidieren?
Stel kwaliteitscriteria, geef ze dezelfde zak met geld als anderen krijgen, en controleer af en toe of er geen rare ophitsende dingen worden onderwezen. Klaar.
quote:Godsdienstonderwijs is meer dan de bijbel leren kennen, voor degenen die het niet gehad hebben:
Op donderdag 1 mei 2003 21:38 schreef speknek het volgende:
Levensbeschouwende lessen dienen extra-curriculair te zijn, het heeft weinig tot geen opvoedkundige waarde, gaat derhalve ten koste van het ander onderwijs, en belangrijker de staat dient geen religie uit te dragen.
quote:Verzuiling? Desintegratie? Onzin... Pluriformiteit!
Op donderdag 1 mei 2003 21:40 schreef speknek het volgende:
Daarbij draagt het van overheidswege bij aan verzuiling dan wel desintegratie (of geen bijdrage aan de integratie), formering van witte en zwarte scholen.
En dat witte/zwarte-scholen-concept heeft zijn oorsprong ook niet in het bestaan van bijzondere scholen.
quote:Waarom moet de overheid religie subsidieren. Dat doen we niet in dit land. Je gaat niet in op de vraag. Ouders mogen hun kind alles vertellen over de bijbel en zeggen dat God groot en goed is, maar een onderwijsinstelling zou zich tot onderwijs en dus tot de feiten moeten beperken. Ik vind het kinderen wijs maken dat er een God is die alles ziet ook een raar en ophitsend ding, wat is het criterium daar voor?
Op donderdag 1 mei 2003 21:43 schreef DennisMoore het volgende:[..]
Waarom moet de overheid zich overmatig bemoeien met de manier waarop ouders hun kinderen willen opvoeden en onderwijzen? Bemoeizucht...
.
Stel kwaliteitscriteria, geef ze dezelfde zak met geld als anderen krijgen, en controleer af en toe of er geen rare ophitsende dingen worden onderwezen. Klaar.
quote:Het Bijzondere Onderwijs draagt niet bijzonder bij aan de desintegratie, dit komt meer doordat de autochtone ouders meer middelen en wil hebben om hun kinderen naar een verder weg gelegen school te brengen, dan naar de buurtschool met 80% allochtonen.
Op donderdag 1 mei 2003 21:40 schreef speknek het volgende:
Daarbij draagt het van overheidswege bij aan verzuiling dan wel desintegratie (of geen bijdrage aan de integratie), formering van witte en zwarte scholen.
Het is meer de onwil van de autochtone ouders. Ik zie dan ook wel wat in het Bijzondere Onderwijs handhaven, maar met verplichte regio's per school.
Het Bijzonder Onderwijs weigert niemand, zolang ze maar de ideeen van de school onderschrijven, dus ook een Moslim mag komen op een Christelijke school, zolang de ouders de regels van de school onderschrijven en de leerling zich daaraan houdt.
quote:JIJ vindt dat de overheid religie niet mag subsidieren, maar als jij dat vindt, dan wil dat nog niet zeggen dat heel NL dat vindt.
Op donderdag 1 mei 2003 21:46 schreef SCH het volgende:
Waarom moet de overheid religie subsidieren. Dat doen we niet in dit land. Je gaat niet in op de vraag. Ouders mogen hun kind alles vertellen over de bijbel en zeggen dat God groot en goed is, maar een onderwijsinstelling zou zich tot onderwijs en dus tot de feiten moeten beperken. Ik vind het kinderen wijs maken dat er een God is die alles ziet ook een raar en ophitsend ding, wat is het criterium daar voor?
quote:Inderdaad, op zich is het een heel goed plan, al zitten er nogal wat haken en ogen aan... Want behalve religieus, bijzonder onderwijs, bestaan er dus ook nog andere vormen van bijzonder onderwijs (zoals Heron_Ymus ook al schrijft).
Op donderdag 1 mei 2003 21:19 schreef JAM het volgende:
Ventileer hier je mening over het bijzonder (gelovig) onderwijs, ik zal zelf alvast beginnen, om in de woorden van mijn partijgenoot, democraat te blijven."Godsdienst doe je maar in je eigen tijd".
Oftewel, alleen nog maar openbare scholen vanuit de staat, en wat je daar buiten doet aan gelovig onderwijs zoek je maar uit.
Je zou dus alleen religieus, bijzonder onderwijs af moeten kunnen schaffen, maar ik denk eigenlijk niet dat je daarmee weg komt. Vraag me af of daar überhaupt wel een goeie constructie voor te bedenken is, zelfs al schrap je artikel 23 volledig uit de grondwet...
quote:Ik een theofobie
Op donderdag 1 mei 2003 21:49 schreef Heron_Ymus het volgende:[..]
JIJ vindt dat de overheid religie niet mag subsidieren, maar als jij dat vindt, dan wil dat nog niet zeggen dat heel NL dat vindt.
En dat je een theofobie heeft, wil nog niet zeggen dat iedereen die heeft.
Ik ben de eerste die vindt dat kinderen kennis moeten hebben van de bijbelverhalen, van religieuze geschiedenis, van de koran, van boeddha. Zodat ze de kennis hebben en de achtergronden, net als van aardrijkskunde of wiskunde.
Ik vind alleen niet dat het onderwijs waarde-oordelen over het geloof moet voeden. Althans niet op scholen die door de overheid gefinancierd worden. Dat kan prima op kerken, kindernevendiensten etc.
We hebben scheiding van kerk en staat. Dus het gaat er niet om wat ik vind maar wat gebruikelijk is.
quote:Ik ga wel degelijk in op de vraag. Ik vind dat ouders zélf mogen weten hoe ze hun kinderen opvoeden en onderwijzen. Dat heet vrijheid! Een term die liberalen (ook D66) erg zou moeten aanspreken trouwens...
Op donderdag 1 mei 2003 21:46 schreef SCH het volgende:Waarom moet de overheid religie subsidieren. Dat doen we niet in dit land. Je gaat niet in op de vraag. Ouders mogen hun kind alles vertellen over de bijbel en zeggen dat God groot en goed is, maar een onderwijsinstelling zou zich tot onderwijs en dus tot de feiten moeten beperken.
De overheid mag kwaliteitseisen stellen aan de reken/taal/etc-vaardigheden en toezien dat er geen onwettige dingen gebeuren. En verder moet de overheid zich er niet mee bemoeien.
En natuurlijk moet een kind van gelovige ouders net zoveel geld krijgen om het te onderwijzen als een kind van ongelovige ouders dat krijgt. Dat heet rechtvaardigheid! We betalen namelijk allemaal belastinggeld hiervoor.
Prima redenatie toch?
quote:De wet. Jij wil mensen dus verbieden om hun kinderen op te voeden in hun eigen religie? Ben je communist ofzo?
Ik vind het kinderen wijs maken dat er een God is die alles ziet ook een raar en ophitsend ding, wat is het criterium daar voor?
quote:Of de allochtone ouder die hun kind naar een islamitische school brengt. Die zijn er nu nog niet zo heel veel (Turken hechten bijvoorbeeld meer waarde aan seculariteit), maar een precedent zijn ze wel. En nee, die integreren ook niet.
Op donderdag 1 mei 2003 21:46 schreef Heron_Ymus het volgende:
Het is meer de onwil van de autochtone ouders.
quote:Nope, maar inmiddels loopt half Nederland wel al 3 jaar te zeiken over islamitische scholen, en zou deze dan ook het liefst zien verdwijnen. Nou, dat kan dus net zo min. Het is alles of niets. Hetzelfde geldt overigens voor eventuele controle op de inhoud van de godsdienst lessen.
Op donderdag 1 mei 2003 21:49 schreef Heron_Ymus het volgende:[..]
JIJ vindt dat de overheid religie niet mag subsidieren, maar als jij dat vindt, dan wil dat nog niet zeggen dat heel NL dat vindt.
En dat je een theofobie heeft, wil nog niet zeggen dat iedereen die heeft.
quote:Niet verbieden, maar zeker niet aanmoedigen.
Op donderdag 1 mei 2003 21:53 schreef DennisMoore het volgende:
De wet. Jij wil mensen dus verbieden om hun kinderen op te voeden in hun eigen religie? Ben je communist ofzo?
quote:Zoek eens op wat scheiding van kerk en staat betekent.
Op donderdag 1 mei 2003 21:53 schreef DennisMoore het volgende:[..]
Ik ga wel degelijk in op de vraag. Ik vind dat ouders zélf mogen weten hoe ze hun kinderen opvoeden en onderwijzen. Dat heet vrijheid! Een term die liberalen (ook D66) erg zou moeten aanspreken trouwens...
De overheid mag kwaliteitseisen stellen aan de reken/taal/etc-vaardigheden en toezien dat er geen onwettige dingen gebeuren. En verder moet de overheid zich er niet mee bemoeien.
En natuurlijk moet een kind van gelovige ouders net zoveel geld krijgen om het te onderwijzen als een kind van ongelovige ouders dat krijgt. Dat heet rechtvaardigheid! We betalen namelijk allemaal belastinggeld hiervoor.
Prima redenatie toch?
[..]De wet. Jij wil mensen dus verbieden om hun kinderen op te voeden in hun eigen religie? Ben je communist ofzo?
Kinderen kunnen prima opgevoed worden in hun eigen religie. Opvoeding bestaat uit meer dan school.
Het promoten van godsdienst hoort niet op een school. Simpel zat. Wat is daar zo moeilijk aan. Dan betalen ze die scholen maar helemaal zelf.
quote:Niet eenvoudig nee. Maar ik vind wel dat het schoolbestuur (de ouders die de school hebben opgericht) bepaalde toelatingseisen mogen stellen, mits die duidelijk worden gecommuniceerd, en consequent toegepast. (En uiteráárd netjes binnen de wet.)
Op donderdag 1 mei 2003 21:49 schreef du_ke het volgende:
Ik ben echter wel van mening dat scholen (bijzonder of openbaar) niet eenvoudig kinderen moeten kunnen weigeren. Iedereen heeft recht op onderwijs en het marrokaanse buurjongetje moet niet kilometers hoeven te reizen voor een openbare school als er een bijzondere om de hoek staat.
Zo mag een bijzondere school eisen (!) dat haar eigen identiteit wordt onderschreven door de nieuwe leerling (en dus diens ouders). En dat houdt m.i. dus óók in: naar kerstvieringen etc gaan.
quote:Kwam een beetje zo over en je hebt veel fobieen tegenwoordig.
Op donderdag 1 mei 2003 21:52 schreef SCH het volgende:
Ik een theofobieHoe kom je daar nou bij.
quote:Dit is een stukje uitleg wat ik miste in de eerste posten, want dit is wat nu dus overal ook gebeurt en wat op elke school moet, openbaar of bijzonder, heb zelf op school alle genoemde godsdiensten gehad, van sjamansime to boedisme, tot islam, tot humanisme. Erg interessant en belangrijk voor een maatschappijbeeld.
Ik ben de eerste die vindt dat kinderen kennis moeten hebben van de bijbelverhalen, van religieuze geschiedenis, van de koran, van boeddha. Zodat ze de kennis hebben en de achtergronden, net als van aardrijkskunde of wiskunde.
quote:Die scheiding van Kerk en Staat is naar mijn idee vooral op het feit dat de Kerk de Staat niet hoort te besturen en dat de Staat EEN Kerk niet voortrekt.
Ik vind alleen niet dat het onderwijs waarde-oordelen over het geloof moet voeden. Althans niet op scholen die door de overheid gefinancierd worden. Dat kan prima op kerken, kindernevendiensten etc.
We hebben scheiding van kerk en staat. Dus het gaat er niet om wat ik vind maar wat gebruikelijk is.
Maar in principe kan elke geloofsgroep, dus ook ahteisten een Bijzondere School beginnen, dus wordt er geen enkel geloof voorgetrokken (en ook geen niet-gelovigen achtergesteld)
Ook kan op een Bijzondere School bij bepaalde vakken alternatieve theorien behandelt worden (zoals Creationisme) die je op Openbare Scholen niet krijgt, het is dus ook een plus.
quote:Naar mijn mening is het subsidieëren van godsdienstig onderwijs juist overheidsbemoeienis in de manier van opvoeden en onderwijzen. Als ze hun kinderen godsdienstles willen geven, gaan ze hun gang maar, maar niet van mijn belastingcenten, want ik houd er een hele andere evengelie op na dan menig ander mens.
Op donderdag 1 mei 2003 21:43 schreef DennisMoore het volgende:[..]
Waarom moet de overheid zich overmatig bemoeien met de manier waarop ouders hun kinderen willen opvoeden en onderwijzen? Bemoeizucht...
.
quote:Een plus? Je noemt nu juist een van de grootste mancos.
Op donderdag 1 mei 2003 21:59 schreef Heron_Ymus het volgende:
Ook kan op een Bijzondere School bij bepaalde vakken alternatieve theorien behandelt worden (zoals Creationisme) die je op Openbare Scholen niet krijgt, het is dus ook een plus.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |