quote:De jongen heeft inmiddels bekend.
Bekentenis na onderzoek met DNAROTTERDAM, 24 APRIL. Een 18-jarige jongeman uit het Zeeuwse Sint Philipsland heeft de moord bekend op Jakoba Serné (80), eind vorig jaar. De verdachte is gisteren aangehouden op grond van zijn DNA-profiel.
Het volgde op een grootschalig DNA-onderzoek onder tachtig mannen die mogelijk ooit bij het slachtoffer in huis zijn geweest. Aangenomen wordt dat zij haar moordenaar zelf heeft opengedaan. De verdachte is een achterbuurjongen uit een volgens dorpsbewoners als keurig bekend staand gezin met zes kinderen.
Het is de eerste keer dat een grootschalig DNA-onderzoek tot een zogeheten match leidt, al staat nog niet vast hoe overtuigend het DNA-bewijs is. Dat is afhankelijk van de aard van de DNA-sporen die in de woning van het slachtoffer zijn gevonden, en de plaats waar ze lagen. Een haar bijvoorbeeld, kan door iedereen die er op bezoek is geweest zijn achtergelaten, terwijl huidschilfers op een moordwapen eerder als overtuigend bewijs worden beschouwd.
Justitie wil in verband met het onderzoek geen precieze mededelingen doen over de aard van de DNA-sporen.
Persofficier van justitie L. Boogert wil wel zeggen dat in de woning meerdere sporen zijn aangetroffen die matchen met het DNA-profiel van de jongen en laat doorschemeren dat het om zogeheten 'dadersporen' gaat. Dit betekent dat de kans groot is dat het van de daadwerkelijke dader afkomstig is en niet van een willekeurige voorbijganger. De sporen behoren ,,zeer vermoedelijk toe aan de dader'', aldus Boogert.
Bij de tachtig mannen die meewerkten aan het DNA-onderzoek, is eind maart op vrijwillige basis wangslijm afgenomen voor een DNA-profiel. De medewerking was ,,honderd procent'', aldus persofficier Boogert, die dat ,,opvallend''noemt. ,,De sfeer in het dorp was: we helpen deze zaak op te lossen.'' In Sint Philipsland zelf wordt eerder van ,,sociale druk'' gesproken.
Jakoba Serné werd in de nacht van 7 op 8 dood aangetroffen door een buurman. Er waren veel bloedsporen en geen sporen van inbraak. Eerdere grootschalige DNA-onderzoeken waren er in de zaken van de Utrechtse serieverkrachter, de moord op Marianne Vaatstra en de moord op Marianne van der Graaf uit Leiden.
Jawel, het eerste misdrijf dat opgelost is puur op basis van DNA-onderzoek. Maar wat ik mij dan afvraag, het wangslijm afstaan is puur vrijwillig, waarom heeft de dader hier aan meegewerkt? Er zullen ook zaken zijn waarbij de dader niet meewerkt en de politie het zelf maar uit moet vissen.
Zou het niet beter zijn om zulke onderzoeken gewoon te verplichten? Dus dat de politie mensen aanwijst van wie ze zouden kunnen vermoeden dat het de dader is en van die persoon wangslijn afnemen?
oja, ik hoop dat deze jongen nooit meer vrijkomt
quote:Het betrof een moord in een dorpje waar iedereen heel hecht was; deuren werden zelfs niet op slot gedaan, omdat iedereen elkaar goed kende en dus vertrouwde. Als die jongen als enige niet had mee gedaan zou dat ook zeer verdacht zijn geweest. Hij zou dus sowieso tegen de lamp zijn gelopen...
Op vrijdag 25 april 2003 21:03 schreef robh het volgende:[..]
Maar wat ik mij dan afvraag, het wangslijm afstaan is puur vrijwillig, waarom heeft de dader hier aan meegewerkt?
Toch vind t ook wel klote voor die jongen, je weet nooit wat er zich heeft afgespeelt enzo! En tog heel je leven verneukt! (voor tegenreacties: het leed voor de familie van t slachtoffer is natuurlijk vele malen grotere enzo).
Maar k moest hier aan denken omdat de stiefbroer van een gast die ik kende ook iemand had vermoord en die was helemaal gek geworden van de schuldgevoelens enzo
quote:Klopt inderdaad. Ik ken het dorpje (ons zeeuwen hè
Op vrijdag 25 april 2003 21:06 schreef Babs_voor_intimi het volgende:[..]
Het betrof een moord in een dorpje waar iedereen heel hecht was; deuren werden zelfs niet op slot gedaan, omdat iedereen elkaar goed kende en dus vertrouwde. Als die jongen als enige niet had mee gedaan zou dat ook zeer verdacht zijn geweest. Hij zou dus sowieso tegen de lamp zijn gelopen...
De moraal van dit verhaal:
doe dit soort dingen in Rotterdam and no one knows
Over het algemeen werken deze onderzoeken niet, maar gelukkig nu wel al is het wel een erg triest geval.
quote:Ik neem aan dat je hier een knipoogje vergeten bent. Die jongen is 18 hoor.
Op vrijdag 25 april 2003 21:03 schreef robh het volgende:
Believe me, hij is echt ziek in zijn hoofd...
ik geloof mensen helaas niet op hun woord
quote:Mag ik niet zeggen, maar geloof me nou maar...
Op zaterdag 26 april 2003 12:09 schreef sp3c het volgende:
als je nou ook erbij zegt wat hij dan wel niet gedaan heeft wat zo ziek was dan waren we allemaal overtuigdik geloof mensen helaas niet op hun woord
quote:Nou nu mag ik het dus wel zeggen. Ik heb nog niet gekeken of er inmiddels al een nieuw topic over dit onderwerp is geopend, maar dan sluit je dit maar.
Op zaterdag 26 april 2003 12:04 schreef ramses het volgende:
Die jongen is behoorlijk ziek hoor. Je wilt niet weten wat hij met dat vrouwtje van 80 (!) heeft gedaan (wat niet vermeld staat in dit artikel).Believe me, hij is echt ziek in zijn hoofd...
Vermoorde weduwe Serné ook verkracht
door Rolf Bosboom
SINT PHILIPSLAND - De achttienjarige jongeman die wordt verdacht van de moord op de tachtigjarige J. Serné uit Sint Philipsland, wordt niet alleen doodslag maar ook verkrachting van de weduwe ten laste gelegd. Dat maakte justitie gisteren bekend.
De vrouw werd in december vorig jaar in haar eigen woning om het leven gebracht. Eind maart werd aan tachtig jongens en mannen uit Sint Philipsland gevraagd wangslijmvlies te laten afnemen. De vergelijking van de resultaten met dna-materiaal dat in de woning van vermoorde weduwe was gevonden, zette de politie op het spoor van een achttienjarige buurjongen van de vrouw. Die werd op 23 april aangehouden. Een dag later legde hij een bekentenis af. Nu is duidelijk geworden dat, volgens justitie, de jongeman de vrouw niet alleen om het leven heeft gebracht, maar ook verkracht.
De verdachte wordt ter observatie in het Pieter Baan Centrum wordt opgenomen. Justitie hoopt op die manier meer duidelijkheid te krijgen over de `achterliggende motieven` van de verdachte. Ook moet het onderzoek uitwijzen in hoeverre hij toerekeningsvatbaar was tijdens het plegen van zijn daad. Pas als de uitkomsten daarvan bekend zijn, wordt de zaak inhoudelijk behandeld door de rechtbank.
Behalve het motief is nog niet helder wat zich op 7 december precies in de woning van de weduwe heeft afgespeeld en welk voorwerp de buurjongen bijvoorbeeld heeft gebruikt om de vrouw te doden. Die informatie komt pas tijdens de inhoudelijke behandeling van de zaak naar buiten. De moordzaak heeft tot grote beroering geleid in Sint Philipsland, vooral doordat het zo lang duurde voordat een verdachte kon worden opgepakt, terwijl de politie ervan uitging dat die uit het dorp zelf afkomstig was.
http://www.pzc.nl/regioportal/PZC/0,2622,1608-Voorpagina__1655303_,00.html
Dat is dus behoorlijk ziek!
Ziek dus. Opsluiten en niet meer loslaten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |