quote:LOL, was het niet Bomhof, die het laatste restje bodem eigenhandig uit die put geramd heeft? (En terecht imho)
Op vrijdag 18 april 2003 10:17 schreef sjun het volgende:
In het NRC van gisteren stond het navolgende:
[..]Verhagen gaf aardig weer hoe je op beschaafde wijze signalen afgeeft. Intussen rijst de vraag welke standpunten de LPF er op na houdt buiten de echte standpunten van de LPF. En het gedachtengoed van Pim Fortuyn? Pim rust zacht in Italië en met hem lijken zijn gedachten ten prooi aan ander leven. Zijn politieke nabestaanden zijn druk doende de eigen politieke of de eigen financiële carrière van nieuw perspectief te voorzien.
Toch blijven er vraagtekens staan bij de bodemloze financiële put die zorgmagers weten te creëren,
quote:Het is precies wat je mocht verwachten. Als het stil is om de LPF heen, zitten de 'heren' rustig in hun hoekje de wondjes te likken. Bij de geringste media-aandacht hebben ze echter kennelijk het gevoel dat bij schijnwerpers toneelspel hoort en gaan ze de gekste dingen doen. Dat laatste komt overeen met het gedrag van hun betreurde leider, maar met diens id-en heeft het al heel lang helemaal niets meer te maken.
blijven er vragen staan bij de veiligheid op straat en de eigen verantwoordelijkheid van alle Nederlanders bij opvoeding en maatschappelijk gedrag van hun kroost, misbruik van de grondwet die het rechtsgevoel aantast en kostbare rente en aflossing van een gelukkig slinkende staatsschuld.Van As heeft zichzelf wat mij betreft definitief gediskwalificeerd voor het vak van gerespecteerd staatsman. Op dergelijke prietpraat valt helemaal niets te bouwen.
quote:
De fractie en het partijbestuur van de Lijst Pim Fortuyn nemen afstand van de strekking van het artikel dat hedenmorgen in het Algemeen Dagblad is verschenen. De inhoud van het niet geautoriseerde artikel is geen volledige weergave van het besprokene en de kop van het artikel "Top LPF kraakt premier" al helemaal niet. De LPF is wel met andere partijen van mening dat het CDA de afgelopen maanden niet slagvaardig heeft geopereerd.De opmerkingen van kamerlid Gerard van As waren een emotionele reactie op de opmerking van VVD-leider Zalm, die samenwerking met de LPF bizar noemde en op beledigende uitlatingen van D66. De excuses van de heer Zalm zijn door de LPF aanvaard en de LPF heeft op haar beurt excuses aan de heer Zalm aangeboden. Daarmee is voor beide partijen deze zaak gesloten.
http://www.lijstpimfortuyn.nl/
quote:Aha, het lig aan de media.
Op vrijdag 18 april 2003 11:23 schreef Kozzmic het volgende:
Het volgende staat op de website van de LPF...
[..]
quote:Dat zei Mat gisteren op de radio al, ja
Op vrijdag 18 april 2003 11:31 schreef Parabola het volgende:[..]
Aha, het lig aan de media.
quote:En zo niet dan ligt het aan andere partijen die waren begonnen met beledigingen...
Op vrijdag 18 april 2003 11:31 schreef Parabola het volgende:[..]
Aha, het lig aan de media.
Dit is het lompste van het lompste. Dit bedenk je gewoon niet. Ik zou nog liever een coalitie hebben van: CDA - VVD en Groen Links
Ik en Groen Links. Het is uit mijn mond bijzonder.
(Overigens is die combinatie natuurlijk verder totaal ondenkbaar).
[Dit bericht is gewijzigd door R_ON op 18-04-2003 11:46]
Omgaan met de pers hoort ook bij de professionaliteit van politici. Vorig jaar moesten ze het wellicht nog leren, maar dat argument gaat niet langer op. Als Herben dat nog vaker gaat gebruiken, is hij echt incompetent. Volgens mij pikt het 'volk' het ook niet langer als een serieuze klacht.
quote:
'Ferry, ik wil 500 miljoen, steun je me?'
AMSTERDAM - Politiek hoeft niet ingewikkeld te zijn. Daar komt Ferry Hoogendijk achter in de zomer van 2002. Medio augustus krijgt hij, vice-fractievoorzitter van de Lijst Pim Fortuyn, een telefoontje van zijn Gooise buurman Herman Heinsbroek, de nieuwe minister van Economische Zaken.
'Ferry', zegt Heinsbroek, 'ik zit midden in de ministerraad en ik heb 500 miljoen euro nodig voor lastenverlichting. Steun je dat?' Hoogendijk zit eenzaam en alleen op zijn kamer op het Binnenhof. Politiek leider Mat Herben en de meeste fractieleden zijn in geen velden of wegen te bekennen. Geen punt, vindt Heinsbroek: 'Dat kun je toch wel zelf beslissen?'Hoogendijk loopt op zijn dooie akkertje een rondje over het Binnenhof om in elk geval enig overleg te suggereren en wacht het volgende telefoontje van Heinsbroek af. Dat komt na een uur. Hoogendijk: 'Ik zeg: Herman, de fractie staat achter je, hoor.' Heinsbroek: 'Fantastisch, dankan ik dreigen met een kabinetscrisis.'
Even later melden verontwaardigde CDA'ers en VVD'ers aan de pers dat de LPF bij monde van Heinsbroek inderdaad heeft gedreigd het zojuist aangetreden kabinet alweer te laten vallen. 's Avonds rijden Hoogendijk en Heinsbroek in de Bentley van de voormalige platenbaas naar huis, in Naarden. 'Da's leuk Ferry, dat je me hebt gesteund', zegt Heinsbroek. 'Die 500 miljoen euro is binnen.'
Hoogendijk vertelt de anekdote vandaag in het Volkskrant-magazine. Een jaar nadat hij en de andere politieke volgelingen van Fortuyn eensgezind besloten dat de moord op hun leider hun mars op Den Haag niet kon stoppen, blikken zij terug op een grotendeels mislukt avontuur in de landspolitiek. Verregaand amateurisme, kinderachtige machtsspelletjes en een schrijnend gebrek aan een daadkrachtige leider hebben tot hun ondergang geleid, luidt hun gemeenschappelijke analyse.
Alle in de schoot geworpen macht waaraan ze even mochten ruiken, hebben ze in recordtijd verspeeld. Hoogendijk denkt met lichte weemoed terug aan de episode met Heinsbroek. 'Dát is tenminste politiek. Daar gaat het om. Dat vind ik het interessante van het politieke spel. Maar die invloed hebben we in de lucht laten vliegen.'
Van de LPF-fractie die nu over is, zijn de vertrokken LPF'ers niet onder de indruk, net zomin als van partijleider Mat Herben. Te weinig lef, te weinig uitstraling, te weinig uitgesproken. 'Hij heeft niks met waar de LPF voor bedoeld was', merkt ex-Kamerlid Cor Eberhard op. 'De fractie is ingekapseld in het Haagse systeem', zegt de gevallen staatssecretaris Philomena Bijlhout. Partijoprichter Langendam denkt dat de partij alleen te redden is als een nieuwe leider opstaat, 'iemand die charisma heeft, die niet bang is zijn mond open te trekken'.
Heel even leek Herman Heinsbroek het te worden, maar Ferry Hoogendijk heeft al enige tijd niets meer van zijn buurman vernomen. Naar verluidt hangt hij voornamelijk thuis in de ringen in zijn privé-fitnessruimte. 'Eeuwig zonde', vindt Hoogendijk.
http://www.volkskrant.nl/binnenland/1051852381850.html
quote:
'Ik zeg: Herman, de fractie staat achter je, hoor.' Heinsbroek: 'Fantastisch, dan kan ik dreigen met een kabinetscrisis.'
Stiekem toch wel humor dit!
quote:Daar dacht het CDA en de VVD dus anders over, vandaar Dhr. Heinsbroek nu aan het fitnessen is
Op zaterdag 3 mei 2003 17:37 schreef POLL het volgende:Stiekem toch wel humor dit!
Column: Een dag van rouw
Paul Cliteur
Overmorgen is het één jaar geleden dat Pim Fortuyn werd vermoord. En natuurlijk: overal wordt getheoretiseerd over zijn betekenis. Fortuyn als emancipator van de moslims. Fortuyn als heraut van het vrije woord. Fortuyn als onze bevrijder van de politiek correcte denkpolitie, die dit land lange tijd in een toestand van zelfcensuur gegijzeld hield. Fortuyn als voleinder van de emancipatie van homosexuelen. En tenslotte Fortuyn als de apostel van een nieuwe politiek die moeiteloos het naoorlogs verzet van een hele generatie als vrijblijvend geleuter in de hoek zette.
In al die theorieën zit wel een kern van waarheid. Maar het meest in overeenstemming met de feiten is toch voor mij het volgende. Fortuyn deed wat een democratisch politicus moet doen. Niets meer, niets minder.
In een democratie dient een politicus een burger te zijn. Een burger met een verhaal. Hij moet een notie hebben van wat verkeerd gaat in de stad en in de staat. En in heldere taal moet hij een paar oplossingen kunnen aandragen. Liefst moet hij ook een paar boeken schrijven. Die kan je dan lezen en dan weet je wat iemands denkbeelden zijn. Dan weet je ook zeker dat iemand zijn eigen ideeën vertolkt en niet napapegaait wat hem door communicatieadviseurs en andere windhandelaren is ingefluisterd.
Dit type politicus en dit type politiek was eens heel gewoon. Domela Nieuwenhuis was zon democratisch politicus, net als Abraham Kuyper of Frits Bolkestein.
Fortuyn was dus gewoon een degelijke democraat.
Deze conceptie van politiek is tegenwoordig zo in de vergetelheid geraakt dat we Fortuyn zijn gaan ervaren als iets bijzonders. Hoe vaak hoor je niet dat hij een charismatisch leider was of zelfs een Messias? Maar met zulke grote woorden wordt de gewone democratische politiek in de hoek geplaatst van halve gare Raspoetins, Bin Ladens of Mussolinis.
Niet Fortuyn was het a-typische, het abnormale, maar de papieren politici die hem een jaar geleden omringden.
Om te weten hoe die papieren politiek eruit ziet hoeven we helaas niet ver te zoeken. Op dit moment wordt een derde paars kabinet met gedoogsteun van het CDA in elkaar geknutseld dat als twee druppels water lijkt op de politiek die Fortuyn ruim een jaar geleden aantrof.
Daarom is het dinsdag een dag van diepe rouw. Niet alleen voor de nabestaanden en vrienden van Nederlands beroemdste professor, maar ook voor de Nederlandse democratie.
http://www.buitenhoftv.nl/programma/buitenhof/index.shtml?
quote:Zoals vaak slaat Cliteur weer de spijker op zijn kop. Jammer dat ook hij in de media bedreigd wordt vanwege zijn rechtse ideeen.
Op zondag 4 mei 2003 14:17 schreef Fullbrain het volgende:
4 mei 2003Column: Een dag van rouw
Paul Cliteur
[...]
quote:Oh? Waar en door wie?
Op maandag 5 mei 2003 08:33 schreef Kaalhei het volgende:Zoals vaak slaat Cliteur weer de spijker op zijn kop. Jammer dat ook hij in de media bedreigd wordt vanwege zijn rechtse ideeen.
quote:Ik meen door een columnist van HP/de tijd. Ik heb dit afgelopen week ergens gelezen, ik meen in de Nieuwe Revu. Ik zal eens kijken of ik er een linkje van kan vinden
Op maandag 5 mei 2003 08:45 schreef Tijger_m het volgende:
Oh? Waar en door wie?
quote:Geweldig verhaal, hier een ijzersterk gedeelte:
Op zaterdag 3 mei 2003 10:11 schreef Kozzmic het volgende:[..]
quote:Dat is toch zielig? Dat je afhankelijk bent van een poppetje ipv standpunten.
Partijoprichter Langendam denkt dat de partij alleen te redden is als een nieuwe leider opstaat, 'iemand die charisma heeft, die niet bang is zijn mond open te trekken'.
quote:Kortom, de Lijst Pim Fortuyn heeft niks toe te voegen aan het politieke landschap behalve Pim Fortuyn eigenlijk, maar dat wisten we al.
Op maandag 5 mei 2003 10:03 schreef Sidekick het volgende:Dat is toch zielig? Dat je afhankelijk bent van een poppetje ipv standpunten.
quote:Doet me een beetje aan de PvdA met Bos, de SP met Marijnissen en D66 met van Mierlo denken........
Op maandag 5 mei 2003 10:03 schreef Sidekick het volgende:
Dat is toch zielig? Dat je afhankelijk bent van een poppetje ipv standpunten.
quote:LPF had in ieder geval Eduard Bomhoff nog die er een eigen visie op na hield en verder hebben ze nog Matt Herben, Hilbrand Nawijn, Joost Eerdmans, Margot Kraneveldt, Gerard van As, Joao Varela, Wien van den Brink, Max Hermans. Mensen met een eigen visie zijn voor mij Matt Herben, Wien van den Brink en Hilbrand Nawijn. De rest heb ik nauwelijks politiek gehoord
Op maandag 5 mei 2003 11:10 schreef Kaalhei het volgende:[..]
Doet me een beetje aan de PvdA met Bos, de SP met Marijnissen en D66 met van Mierlo denken........
SP heeft buiten Jan Marijnissen ook nog Harry van Bommel, Agnes Kant, Fenna Vergeer, Krista van Velzen en Piet de Ruiter. Allen zijn politiek in het nieuws geweest.
PvdA heeft buiten Wouter Bos ook nog Karin Adelmund, Nebahat Albayrak, Staf Depla, Jeroen Dijsselbloem, Adri Duivesteijn, Jeltje van Nieuwenhoven, Saskia Noorman-den Uyl, Diederik Samsom, Pauline Smeets, Frans Timmermans, Varina Tjon-A-Ten, Klaas de Vries en Aleid Wolfsen. (wel meer maar die zijn mij niet bekend).
D'66 heeft in ieder geval Bert Bakker, Boris Dittrich, Francine Giskes,
Thom de Graaf, Boris van der Ham en Lousewies van der Laan.
Objectief gezien was LPF de lichtste politieke partij. Je kunt dat vervelend vinden maar het is niet meer dan logisch dat een partij met weinig traditie nog wat weinig politieke gewichten kent.
quote:Eén man geeft aan wat er volgens hem nodig is en jij projecteert zijn wens hier om een hele partij af te serveren. Denk Wouter Bos eens weg bij de PvdA,.. Het is gewoon erg handig om iemand met een vlotte babbel als voorman te hebben opdat partijboodschappen helder voor het voetlicht kunnen komen. Uiteraard is het daarbij wel zo handig dat je wat te vertellen hebt
Op maandag 5 mei 2003 10:03 schreef Sidekick het volgende:[..]
Geweldig verhaal, hier een ijzersterk gedeelte:
[..]Dat is toch zielig? Dat je afhankelijk bent van een poppetje ipv standpunten.
Multiculturele Televisie Nederland (MTNL) zendt op dinsdag 6 mei een korte documentaire uit over de avond van de moord op Pim Fortuyn. De documentaire is een reconstructie van de eerste vier uren na de moord. In de documentaire wordt volgens MTNL afgevraagd waarom direct werd gedacht dat een allochtoon de dader zou zijn en wat de gevolgen zouden zijn geweest als het inderdaad een allochtoon was geweest.
Ook toenmalige premier Wim Kok komt aan het woord in de documentaire. Kok noemt de dagen na de moord de 'twee moeilijkste weken' van zijn leven. De uitzending van MTNL wordt op 6 mei in Amsterdam tussen 17.00 en 19.00 uur en 21.00 en 23.00 uur via Salto A1 uitgezonden. Dezelfde uitzending wordt op donderdag 8 mei in Den Haag via TV West en in Rotterdam via TV Rijnmond en op zondag 11 mei in Utrecht via Omroep Utrecht uitgezonden.
[Copyright 2003, Novum]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |