quote:Gaat de rechter de hoofdverdachte verminderd toerekeningsvatbaar verklaren? Of weegt de maatschappelijke verontwaardiging zwaarder mee bij de bepaling van de straf?
Verdachten doodslag René Steegmans voor rechterUitgegeven: 10 april 2003 09:42
ROERMOND - De ene advocaat gokt op de toepassing van het minderjarigenstrafrecht, de ander op verminderde toerekeningsvatbaarheid. Silvio R. en Khalid L. staan dinsdag terecht voor de rechtbank in Roermond op verdenking van doodslag op René Steegmans.
De 22-jarige student uit Venlo werd op 22 oktober het slachtoffer van zinloos geweld. Op een parkeerplaats van een supermarkt in Venlo-Zuid nam hij het op voor een 73-jarige gehandicapte vrouw die gehinderd werd door de twee verdachten op een scooter. De toen 18-jarige jongens gaven Steegmans hierop klappen op zijn hoofd waardoor het slachtoffer hersenletsel opliep.
Hij overleed twee dagen later in het ziekenhuis. De twee gingen na de vechtpartij rustig boodschappen doen en konden in de winkel worden aangehouden.
M. Heuvelmans, advocaat van Silvio R. hoopt dat zijn cliënt aanspraak kan maken op het minderjarigenstrafrecht. "Hij was weliswaar 18 toen het gebeurde, maar hij heeft de geestelijke vermogens van een kind van 13, 14 jaar", zegt de raadsman. Voor hoofdverdachte L. geldt die verzachtende omstandigheid niet. Zijn advocaat, A. Kok-Verheijde, kan hooguit de psychologische rapporten aanvoeren waarin haar cliënt verminderd toerekeningsvatbaar is verklaard.
Bekentenis
L. bekende enkele dagen na de mishandeling de fatale klappen te hebben uitgedeeld. Zijn vriend R. werd ook gearresteerd, nog dezelfde maand vrijgelaten, maar op aandringen van het gerechtshof opnieuw in hechtenis genomen. Hij zou weliswaar niet hebben geslagen, maar L. wel hebben aangemoedigd.
Taakstraf
Het is niet de eerste keer dat L. met justitie in aanmerking komt. In 2000 veroordeelde de rechter hem tot een taakstraf van dertig uur wegens mishandeling. Ook. R. is geen onbekende voor justitie, maar het is wel de eerste keer dat hij zich moet verantwoorden voor een geweldsdelict.
Stille tocht
De dood van Steegmans leidde tot massale verontwaardiging in het hele land. Aan de stille tocht ter nagedachtenis aan Steegmans liepen zeker 17.000 mensen mee. Zijn moeder ontwikkelt momenteel met de gemeente Venlo een project op basisscholen waarbij de jeugd op het nut van normen en waarden wordt geattendeerd. "Het gaat om een lesprogramma dat in Engeland heel goed blijkt te werken", aldus Jeannette Steegmans, die een actieve rol in de campagne gaat spelen.
Hoe kun je het bedenken
quote:ik vind 't ook onbegrijpelijk.
Op donderdag 10 april 2003 09:58 schreef UTO het volgende:
In aanmerking voor kinderrecht, hij was weliswaar 18 jaar maar geestelijk 13,14....Hoe kun je het bedenken
quote:
Op donderdag 10 april 2003 09:52 schreef zjroentje het volgende:
Levenslang.
quote:Silvio R. en Khalid L dat zegt al genoeg!
Op donderdag 10 april 2003 09:52 schreef zjroentje het volgende:
Levenslang.
Levenslang !!
quote:-10 generalisatie
Op donderdag 10 april 2003 10:01 schreef tRiZzZ het volgende:[..]
Silvio R. en Khalid L dat zegt al genoeg!
Levenslang !!
quote:klopt, die al 36 jaar in Nederland zijn.
Op donderdag 10 april 2003 10:23 schreef Icicle het volgende:
Als ik dit alles lees.. moet ik toch weer denken aan die vertoning van de ouders van Khalid op tv...
quote:ziek
Levenslang !!
Beroep: blower
-10.
quote:Tegen die mensen zou men moeten zeggen: Hier een enkeltje Casablanca; Houdoe en bedankt.
Op donderdag 10 april 2003 10:24 schreef tRiZzZ het volgende:[..]
klopt, die al 36 jaar in Nederland zijn.
quote:Ja inderdaad, je moet ze niet nog meer gaan straffen.
Op donderdag 10 april 2003 10:02 schreef freud het volgende:
Ach, de arme jongens hebben een slechte jeugd gehad omdat ze zo gediscrimineerd worden door autochtonen. Daarom hebben ze per ongeluk iemand doodgeslagen. En hun vader zei dat het de wil van allah was en tja, dan kun je het die jongens ook niet kwalijk nemen he. Nee, laten we medelijden met ze hebben en ze na 2 jaar hotel maar weer vrijlaten in de maatschappij...
wat mij betreft mogen ze levenslang gaan rotten in de bak
quote:Volgens mij is Silvio een autochtoon, dus wat jij suggereert slaat nergens op en is bovendien generalisatie...
Levenslang !!
hollenjer
gewoon vrijlaten en ze alle steun geven die ze maar wensen, want ze zijn slachtoffers, hun moord is daar het eindresultaat van, dat kun je die arme zieltjes toch niet kwalijk nemen.
[/BSB mode]
quote:
Op donderdag 10 april 2003 10:44 schreef R2cksson het volgende:[..]
hollenjer
[Dit bericht is gewijzigd door realist_ik op 10-04-2003 10:51]
Wat is er op tegen dat advocaten van een verdachte proberen om een zo laag mogelijke straf voor hun client voor elkaar te krijgen? Dat is toch hun taak? En zij bepalen de straf toch uiteindelijk niet?
quote:
Op donderdag 10 april 2003 10:02 schreef freud het volgende:En hun vader zei
quote:Alleen de vader van Khalid is op TV geweest, de vader van Silvio heb ik iig niet gezien
Op donderdag 10 april 2003 10:37 schreef _Administr8or_ het volgende:[..]
En hun vader zegt
quote:De gevangenis is geen hotel, bij een hotel kun je doen en laten wat je wil, bij een gevangenis word je vrijheid ontnomen en dat is echt geen pretje! Probeer de volgende keer wat intelligenter over te komen
Op donderdag 10 april 2003 10:02 schreef freud het volgende:Nee, laten we medelijden met ze hebben en ze na 2 jaar hotel maar weer vrijlaten in de maatschappij...
[Dit bericht is gewijzigd door R2cksson op 10-04-2003 10:57]
quote:Dat is waar. Ik vraag me wel eens af hoe die advocaten het voor zichzelf rationaliseren om dergelijke types te verdedigen. Ik hoop dat de rechter de vraag naar minderjarigenstrafrecht verwerpt omdat het om een zeer zwaar misdrijf gaat wat bewust gepleegd is. Ik vraag me ook af op welke gronden die ene verminderd toerekeningsvatbaar verklaard kan worden. Voor zover ik weet kan stupiditeit en asociaal zijn niet worden meegeteld onder die noemer van minder toerekeningsvatbaar. Als die moordenaars nu al een dergelijke persoonlijkheid hebben dat ze mensen vermoorden, dan denk ik niet dat je ze met goed geweten weer de maatschappij in kan laten gaan.
Op donderdag 10 april 2003 10:50 schreef Kozzmic het volgende:
Kan hier misschien ook normaal over worden gediscussieerd?Wat is er op tegen dat advocaten van een verdachte proberen om een zo laag mogelijke straf voor hun client voor elkaar te krijgen? Dat is toch hun taak? En zij bepalen de straf toch uiteindelijk niet?
quote:Het ging mij erom dat het nederlandse gevangeniswezen luxe is in vergelijking met die van het gros van de andere landen. In een land als marokko is de gevangenis echt zwaar afzien. In nederland heb je fitness, tv op je cel, bed, boeken, etc. Deze mensen hebben iemand van het leven beroofd. Als ze dan hun vrijheid ontnomen wordt in een dergelijk luxe omgeving dan vind ik dat te zwak. Gewoon een betonnen ruimte met een bed en wc. Geen TV of andere faciliteiten. Dit is mijn mening en als jij een andere mening hebt, is dit geen indicatie van een laag IQ van mijn kant.
Op donderdag 10 april 2003 10:55 schreef R2cksson het volgende:
De gevangenis is geen hotel, bij een hotel kun je doen en laten wat je wil, bij een gevangenis word je vrijheid ontnomen en dat is echt geen pretje! Probeer de volgende keer wat intelligenter over te komen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |