abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_9692696
NU.nl:
quote:
Verdachten doodslag René Steegmans voor rechter

Uitgegeven: 10 april 2003 09:42

ROERMOND - De ene advocaat gokt op de toepassing van het minderjarigenstrafrecht, de ander op verminderde toerekeningsvatbaarheid. Silvio R. en Khalid L. staan dinsdag terecht voor de rechtbank in Roermond op verdenking van doodslag op René Steegmans.

De 22-jarige student uit Venlo werd op 22 oktober het slachtoffer van zinloos geweld. Op een parkeerplaats van een supermarkt in Venlo-Zuid nam hij het op voor een 73-jarige gehandicapte vrouw die gehinderd werd door de twee verdachten op een scooter. De toen 18-jarige jongens gaven Steegmans hierop klappen op zijn hoofd waardoor het slachtoffer hersenletsel opliep.

Hij overleed twee dagen later in het ziekenhuis. De twee gingen na de vechtpartij rustig boodschappen doen en konden in de winkel worden aangehouden.

M. Heuvelmans, advocaat van Silvio R. hoopt dat zijn cliënt aanspraak kan maken op het minderjarigenstrafrecht. "Hij was weliswaar 18 toen het gebeurde, maar hij heeft de geestelijke vermogens van een kind van 13, 14 jaar", zegt de raadsman. Voor hoofdverdachte L. geldt die verzachtende omstandigheid niet. Zijn advocaat, A. Kok-Verheijde, kan hooguit de psychologische rapporten aanvoeren waarin haar cliënt verminderd toerekeningsvatbaar is verklaard.

Bekentenis

L. bekende enkele dagen na de mishandeling de fatale klappen te hebben uitgedeeld. Zijn vriend R. werd ook gearresteerd, nog dezelfde maand vrijgelaten, maar op aandringen van het gerechtshof opnieuw in hechtenis genomen. Hij zou weliswaar niet hebben geslagen, maar L. wel hebben aangemoedigd.

Taakstraf

Het is niet de eerste keer dat L. met justitie in aanmerking komt. In 2000 veroordeelde de rechter hem tot een taakstraf van dertig uur wegens mishandeling. Ook. R. is geen onbekende voor justitie, maar het is wel de eerste keer dat hij zich moet verantwoorden voor een geweldsdelict.

Stille tocht

De dood van Steegmans leidde tot massale verontwaardiging in het hele land. Aan de stille tocht ter nagedachtenis aan Steegmans liepen zeker 17.000 mensen mee. Zijn moeder ontwikkelt momenteel met de gemeente Venlo een project op basisscholen waarbij de jeugd op het nut van normen en waarden wordt geattendeerd. "Het gaat om een lesprogramma dat in Engeland heel goed blijkt te werken", aldus Jeannette Steegmans, die een actieve rol in de campagne gaat spelen.

Gaat de rechter de hoofdverdachte verminderd toerekeningsvatbaar verklaren? Of weegt de maatschappelijke verontwaardiging zwaarder mee bij de bepaling van de straf?
pi_9692708
Levenslang.
While we're living, the dreams we have as children fade away
AFC Ajax | Borussia Mönchengladbach] | Kansas City Chiefs | Alabama Crimson Tide
  donderdag 10 april 2003 @ 09:58:03 #3
11488 UTO
Unidentified Typing Object
pi_9692780
In aanmerking voor kinderrecht, hij was weliswaar 18 jaar maar geestelijk 13,14....

Hoe kun je het bedenken

From outer space
pi_9692807
quote:
Op donderdag 10 april 2003 09:58 schreef UTO het volgende:
In aanmerking voor kinderrecht, hij was weliswaar 18 jaar maar geestelijk 13,14....

Hoe kun je het bedenken

ik vind 't ook onbegrijpelijk.
Het zou iemand "mooi" staan als hij/zij de gevolgen van zijn/haar daad onder ogen ziet en daarvoor ook de consequenties ondergaat ...
pi_9692821
Belachelijk, wat een gelul, zelfs iemand van 13 of 14 toont nog meer respect dan deze klootzak ooit heeft getoond. Levenslang!
pi_9692825
quote:
Op donderdag 10 april 2003 09:52 schreef zjroentje het volgende:
Levenslang.
pi_9692827
quote:
Op donderdag 10 april 2003 09:52 schreef zjroentje het volgende:
Levenslang.
Silvio R. en Khalid L dat zegt al genoeg!

Levenslang !!

God Made Grass Man Made Booze Who Do You Trust?
  FOK!fotograaf donderdag 10 april 2003 @ 10:02:07 #8
18921 freud
Who's John Galt?
pi_9692834
Ach, de arme jongens hebben een slechte jeugd gehad omdat ze zo gediscrimineerd worden door autochtonen. Daarom hebben ze per ongeluk iemand doodgeslagen. En hun vader zei dat het de wil van allah was en tja, dan kun je het die jongens ook niet kwalijk nemen he. Nee, laten we medelijden met ze hebben en ze na 2 jaar hotel maar weer vrijlaten in de maatschappij...
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
pi_9692863
Levenslang martelen
pi_9692897
Levenslang is de enige passende straf die in Nederland mogelijk is.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
pi_9692939
quote:
Op donderdag 10 april 2003 10:01 schreef tRiZzZ het volgende:

[..]

Levenslang !!

-10 generalisatie
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_9693130
Als ik dit alles lees.. moet ik toch weer denken aan die vertoning van de ouders van Khalid op tv...
  donderdag 10 april 2003 @ 10:24:12 #13
27439 tRiZzZ
Nederlander
pi_9693147
quote:
Op donderdag 10 april 2003 10:23 schreef Icicle het volgende:
Als ik dit alles lees.. moet ik toch weer denken aan die vertoning van de ouders van Khalid op tv...
klopt, die al 36 jaar in Nederland zijn.
God Made Grass Man Made Booze Who Do You Trust?
pi_9693196
quote:

[..]

Levenslang !!

ziek

Beroep: blower

-10.

Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_9693309
quote:
Op donderdag 10 april 2003 10:24 schreef tRiZzZ het volgende:

[..]

klopt, die al 36 jaar in Nederland zijn.

Tegen die mensen zou men moeten zeggen: Hier een enkeltje Casablanca; Houdoe en bedankt.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
pi_9693402
quote:
Op donderdag 10 april 2003 10:02 schreef freud het volgende:
Ach, de arme jongens hebben een slechte jeugd gehad omdat ze zo gediscrimineerd worden door autochtonen. Daarom hebben ze per ongeluk iemand doodgeslagen. En hun vader zei dat het de wil van allah was en tja, dan kun je het die jongens ook niet kwalijk nemen he. Nee, laten we medelijden met ze hebben en ze na 2 jaar hotel maar weer vrijlaten in de maatschappij...
Ja inderdaad, je moet ze niet nog meer gaan straffen.
Dat ze vroeger gepest werden is al erg zat. Het is allemaal de schuld van degene die hun vroeger gepest hebben.
En hun vader zegt ook dat het lieve jongens zijn, dus dit was gewoon een foutje. Ze zullen het echt nooit meer doen.....

wat mij betreft mogen ze levenslang gaan rotten in de bak

FOK!fotograaf donderdag 10 april 2003 @ 10:39:35 #17
18921 freud
Who's John Galt?
pi_9693432
Als je voor streng straffen bent, wordt je aangemerkt als extreem rechts, ben je voor een knuffelbehandeling dan word je betiteld als sociaal (lees: extreem links). Het blijft vreemd...
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
  donderdag 10 april 2003 @ 10:44:11 #18
39510 R2cksson
KLIK VOORAL OP MIJN FOTOBOEK!!
pi_9693491
quote:

[..]

Levenslang !!

Volgens mij is Silvio een autochtoon, dus wat jij suggereert slaat nergens op en is bovendien generalisatie...

hollenjer

Ik gebruik text-only. Mijn excuses voor het ongemak.
"I believe in Spinoza's God who reveals himself in the orderly harmony of what exists, not in a God who concerns himself with the fates and actions of human beings."
  donderdag 10 april 2003 @ 10:47:48 #19
20919 Kugari-Ken
Scandal Beauty
pi_9693572
Die arme arme jongens, het slachtoffer van een doorgeschoten maatschappij. Ieder mens is een aaneenschakeling van gebeurtenissen in zijn of haar leven, deze twee onfortuinlijke zieltjes waren slechts het slachtoffer van de mensen om hen heen, wie kan hen nu iets kwalijk nemen? Hun daad was een schreeuw om hulp, een wanhoopspoging om aandacht te trekken, om hun probleem erkent te zien.

gewoon vrijlaten en ze alle steun geven die ze maar wensen, want ze zijn slachtoffers, hun moord is daar het eindresultaat van, dat kun je die arme zieltjes toch niet kwalijk nemen.

[/BSB mode]

There Is No Gravity.
The Earth Sucks.
--Brett Easton Ellis
pi_9693594
quote:
Op donderdag 10 april 2003 10:44 schreef R2cksson het volgende:

[..]

hollenjer

[Dit bericht is gewijzigd door realist_ik op 10-04-2003 10:51]

pi_9693625
Kan hier misschien ook normaal over worden gediscussieerd?

Wat is er op tegen dat advocaten van een verdachte proberen om een zo laag mogelijke straf voor hun client voor elkaar te krijgen? Dat is toch hun taak? En zij bepalen de straf toch uiteindelijk niet?

donderdag 10 april 2003 @ 10:55:15 #22
39510 R2cksson
KLIK VOORAL OP MIJN FOTOBOEK!!
pi_9693697
quote:

En hun vader zei

quote:
Op donderdag 10 april 2003 10:37 schreef _Administr8or_ het volgende:

[..]

En hun vader zegt

Alleen de vader van Khalid is op TV geweest, de vader van Silvio heb ik iig niet gezien
(het is geen familie van elkaar, dus kijk even of je geen BS zit te verkondigen voor je iets post in een serieus forum...)
quote:

Nee, laten we medelijden met ze hebben en ze na 2 jaar hotel maar weer vrijlaten in de maatschappij...

De gevangenis is geen hotel, bij een hotel kun je doen en laten wat je wil, bij een gevangenis word je vrijheid ontnomen en dat is echt geen pretje! Probeer de volgende keer wat intelligenter over te komen

[Dit bericht is gewijzigd door R2cksson op 10-04-2003 10:57]

Ik gebruik text-only. Mijn excuses voor het ongemak.
"I believe in Spinoza's God who reveals himself in the orderly harmony of what exists, not in a God who concerns himself with the fates and actions of human beings."
  FOK!fotograaf donderdag 10 april 2003 @ 10:57:23 #23
18921 freud
Who's John Galt?
pi_9693731
quote:
Op donderdag 10 april 2003 10:50 schreef Kozzmic het volgende:
Kan hier misschien ook normaal over worden gediscussieerd?

Wat is er op tegen dat advocaten van een verdachte proberen om een zo laag mogelijke straf voor hun client voor elkaar te krijgen? Dat is toch hun taak? En zij bepalen de straf toch uiteindelijk niet?

Dat is waar. Ik vraag me wel eens af hoe die advocaten het voor zichzelf rationaliseren om dergelijke types te verdedigen. Ik hoop dat de rechter de vraag naar minderjarigenstrafrecht verwerpt omdat het om een zeer zwaar misdrijf gaat wat bewust gepleegd is. Ik vraag me ook af op welke gronden die ene verminderd toerekeningsvatbaar verklaard kan worden. Voor zover ik weet kan stupiditeit en asociaal zijn niet worden meegeteld onder die noemer van minder toerekeningsvatbaar. Als die moordenaars nu al een dergelijke persoonlijkheid hebben dat ze mensen vermoorden, dan denk ik niet dat je ze met goed geweten weer de maatschappij in kan laten gaan.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
  donderdag 10 april 2003 @ 11:00:56 #24
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_9693789
Levenslang lijkt me sowieso voor de hoofd verdachte een gepaste straf. Of hij dat daadwerkelijk krijgt valt nog maar te bezien
  FOK!fotograaf donderdag 10 april 2003 @ 11:01:59 #25
18921 freud
Who's John Galt?
pi_9693814
quote:
Op donderdag 10 april 2003 10:55 schreef R2cksson het volgende:
De gevangenis is geen hotel, bij een hotel kun je doen en laten wat je wil, bij een gevangenis word je vrijheid ontnomen en dat is echt geen pretje! Probeer de volgende keer wat intelligenter over te komen
Het ging mij erom dat het nederlandse gevangeniswezen luxe is in vergelijking met die van het gros van de andere landen. In een land als marokko is de gevangenis echt zwaar afzien. In nederland heb je fitness, tv op je cel, bed, boeken, etc. Deze mensen hebben iemand van het leven beroofd. Als ze dan hun vrijheid ontnomen wordt in een dergelijk luxe omgeving dan vind ik dat te zwak. Gewoon een betonnen ruimte met een bed en wc. Geen TV of andere faciliteiten. Dit is mijn mening en als jij een andere mening hebt, is dit geen indicatie van een laag IQ van mijn kant.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')