abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_9441316
Door de hectiek van de oorlog is de affaire Margerita, natuurlijk volledig begrijpbaar, in de vergetelheid geraakt. Maar ik wil het toch even ten sprake brengen: is het niet eens tijd dat het koningshuis wordt afgeschaft? Ik bedoel dit niet speciaal door de Margarita-affaire, maar in het algemeen. Het heeft bijna geen macht meer, en het kost alleen maar geld. Heeft het koningshuis zijn beste tijd niet gehad?
Wie het laatst lacht, denkt het langzaamst...
pi_9441353
Nee het koningshuis is een mooi iets. Het is goed dat ze geen macht hebben en de kosten zijn nu ook niet zo bijzonder.

Het is een mooie vertegenwoordiging van ons land.

Is nog hard op zoek naar een webicoon.......Geef maar een gil als je er eentje weet voor mij :)
pi_9441373
quote:
Op vrijdag 28 maart 2003 22:39 schreef Emily87 het volgende:
Door de hectiek van de oorlog is de affaire Margerita, natuurlijk volledig begrijpbaar, in de vergetelheid geraakt. Maar ik wil het toch even ten sprake brengen: is het niet eens tijd dat het koningshuis wordt afgeschaft? Ik bedoel dit niet speciaal door de Margarita-affaire, maar in het algemeen. Het heeft bijna geen macht meer, en het kost alleen maar geld. Heeft het koningshuis zijn beste tijd niet gehad?
Als het koninghuis afgeschaft wordt vind ik dat de voetballers niet meer in oranje moeten voetballen...
pi_9441500
Tis een stukje Nederlandse historie en traditie. Beetje zonde om dat weg te doen.
Van mij mogen ze daar fijn blijven zitten
~To alcohol! The cause of, and solution to all of life's problems~
pi_9441511
Prima. Opdoeken die zooi. Hoe eerder hoe beter.
Leven is perziksgewijs
pi_9441521
quote:
Op vrijdag 28 maart 2003 22:40 schreef Supervisor_nl_ het volgende:
Nee het koningshuis is een mooi iets. Het is goed dat ze geen macht hebben en de kosten zijn nu ook niet zo bijzonder.
Ik vind een paar ton per jaar per persoon wel bijzonder hoor.

Ik vind opzicht het onderhouden van Beatrix en Alexander en Maxima niet erg maar al die prinsessen etc etc kunnen beter maar gaan werken en geen geld van de staat krijgen.

Band of Fok!kers Battlefield 2 Clan
84.244.162.88:16567 - Band of Fok!kkers Battlefield 2 Ranked Public Server
  vrijdag 28 maart 2003 @ 22:46:58 #7
50720 Wrong
Blinded by the lights..
pi_9441525
Ik zal wel een 'vervelende' zijn..maar van mij mogen moeten ze weg.
Dizzy new heights..
pi_9441547
Het is toch belachelijk dat je betaalt voor een ondemocratisch, geldverslindend en bovenal nutteloos instituut? Maar goed, de voors en tegens liggen al decennia zo duidelijk op tafel dat verder discussieren zinloos is en dat we alleen maar kunnen hopen op een verdere erosie van de monarchie en een toenemend inzicht van het Nederlandse volk.
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_9441912
- Koningshuis weg. vervang 'constitutionele monarchie' door 'democratie'.
- Vervang 'koningsHUIS' (met aanhang dus) door 'president' (is met z'n lager betaalde aanhang een stuk goedkoper denk ik).
- Gooi alle paleizen open voor het publiek - met entree - zodat al dat vastgoed z'n eigen onderhoud betaalt.
- Laat het lintjesknippen, handtekeningen zetten (bijvoorbeeld binnen de kabinetsformatie) aan die president over en we zijn in business.

Ik ga hier niet bepaald voor op de barricades staan, maar zo'n ruil lijkt me prima

vrijdag 28 maart 2003 @ 23:07:17 #10
33097 MUZZ
ik ga lekker
pi_9441917
Optieffen met dat huis. Ik blijft het onbeschooft vinden dat ze mijn een onderdaan noemt alleen daarom mag het al weg .
Ze is mijn onderdaan want ik betaal ook een gedeelte van haar loon.
Je zal als 1dags vlieg je dag niet hebben
pi_9442091
GRAAG!!!! Die Bea heeft veels te veel macht.
pi_9442207
quote:
Op vrijdag 28 maart 2003 23:07 schreef MiG het volgende:
- Koningshuis weg. vervang 'constitutionele monarchie' door 'democratie'.
Tussen een constitutionele monarchie en een democratie zit voor de burgers weinig tot geen verschil.
quote:
- Vervang 'koningsHUIS' (met aanhang dus) door 'president' (is met z'n lager betaalde aanhang een stuk goedkoper denk ik).
President is ook alles behalve goedkoop, verkijk je daar niet op. Heb er sterk mijn twijfels bij of dat wel goedkoper is.
quote:
- Laat het lintjesknippen, handtekeningen zetten (bijvoorbeeld binnen de kabinetsformatie) aan die president over en we zijn in business.
Leden van het koningshuis doen nog wel wat meer dan lintjes doorknippen. Staatsbezoeken, relaties tussen landen verbeteren en daardoor handelsmogelijkheden opleggen voor Nederlandse bedrijven.

En verder blijf ik erbij dat het gewoon een stuk Historie is. Zo'n bruiloft, koningendag, prinsjesdag, noem maar op. Allemaal Nederlandse tradities die je dan zomaar weg doet....

pi_9442244
quote:
Op vrijdag 28 maart 2003 23:16 schreef Brammetje het volgende:
GRAAG!!!! Die Bea heeft veels te veel macht.
Wat voor macht denk jij eigenlijk dat ze heeft?
pi_9442258
Het koningshuis levert nederland vele malen meer op dan wat het kost, zou dus enorm stom zijn om dat af te schaffen.

En het is uiteraard ook een hele mooie traditie en dat alleen al is voldoende reden om het niet af te schaffen.

Wie is jouw favoriete sprookjesfiguur, Sinterklaas, Hans en Grietje, Roodkapje, of Jezus?
  vrijdag 28 maart 2003 @ 23:25:16 #15
20741 generalist
Watch me do it!
pi_9442266
Het probleem is niet zozeer dat het niet weg kan, maar er moet (staatsrechtelijk gezien) iets voor in de plaats komen.

Voorbeeld van structuren zijn Duitsland en Frankrijk. Beide hebben een Premier en een president, de ene wordt elke 6jr gekozen en de andere tegelijk met het parlement.

Ik denk dat NL nog niet helemaal klaar is voor een dergelijke oplossing, aangezien je binnen een jaar al een aanzienlijke politieke aardverschuiving hebt kunnen zien onlangs

Wat moet je dan als je net iemand voor 6 jr geinstalleerd heb ... ben je ook mooi klaar mee.
Op deze manier is er stabiliteit, echter geen volksinvloed

Above all things, never be afraid. The enemy who forces you to retreat is himself afraid of you at that very moment.[br]Andre Maurois (1885 - 1967)
pi_9442377
quote:
Op vrijdag 28 maart 2003 23:22 schreef Joachim het volgende:

[..]

Tussen een constitutionele monarchie en een democratie zit voor de burgers weinig tot geen verschil.

klopt, ik gaf alleen een naamwisseling aan
quote:
[..]

President is ook alles behalve goedkoop, verkijk je daar niet op. Heb er sterk mijn twijfels bij of dat wel goedkoper is.

Hangt van de functies die die president heeft af. Een Amerikaanse president heeft juist ontzettend veel functies, terwijl 'ie in andere landen juist voornamelijk ceremonieel is, en de premier de meeste functies heeft.
quote:
[..]

Leden van het koningshuis doen nog wel wat meer dan lintjes doorknippen. Staatsbezoeken, relaties tussen landen verbeteren en daardoor handelsmogelijkheden opleggen voor Nederlandse bedrijven.

ik was 'en dergelijke' even vergeten ja
PS. die dingen die jij net noemde, zijn meer dingen voor de premier, hier in nederland.
quote:
En verder blijf ik erbij dat het gewoon een stuk Historie is. Zo'n bruiloft, koningendag, prinsjesdag, noem maar op. Allemaal Nederlandse tradities die je dan zomaar weg doet....
Sja. Er gebeurt niets raars of zo [binnen dit koningshuis, edit] (tenminste: niet veel ), maar er zijn genoeg stukken 'Historie' die veel nederlanders graag zouden vergeten. Vind ik net zo'n geldig argument als 'het is nou eenmaal traditie', je kent dat wel

[Dit bericht is gewijzigd door MiG op 29-03-2003 00:51]

pi_9442421
quote:
En het is uiteraard ook een hele mooie traditie en dat alleen al is voldoende reden om het niet af te schaffen.
pi_9442429
weg ermee... geldverslinders... volgens mij betalen ze niet eens belasting
pi_9442532
quote:
Op vrijdag 28 maart 2003 23:33 schreef Toffe_Ellende het volgende:
weg ermee... geldverslinders... volgens mij betalen ze niet eens belasting
Lees jij een topic wel eens door voor je reageert?

Zou je eens moeten doen, kan je nog wat van opsteken (en bespaart je achterlijke reakties)

Wie is jouw favoriete sprookjesfiguur, Sinterklaas, Hans en Grietje, Roodkapje, of Jezus?
pi_9442582
quote:
Op vrijdag 28 maart 2003 23:38 schreef Sakura het volgende:

[..]

Lees jij een topic wel eens door voor je reageert?

Zou je eens moeten doen, kan je nog wat van opsteken (en bespaart je achterlijke reakties)

moment, even lezen... kom zo bij je terug
  vrijdag 28 maart 2003 @ 23:41:07 #21
14509 reem
Correspondent in Buenos Aires
pi_9442602
Koningshuis mag op een shell-boorleiland gaan wonen van mij. Op eigen kosten..
[b]@RemiLehmann[/b]
pi_9442623
quote:
Op vrijdag 28 maart 2003 23:24 schreef MiG het volgende:
Wat voor macht denk jij eigenlijk dat ze heeft?
vetorecht..

en inspraak bij de kabinetsformatie e.d

[url=http://4aal.nl/muziek.php][Muziek collectie][/url] [url=http://www.democrates.net/index.php][Democrates][/url] [url=http://www.retecool.com][Retecool][/url] [url=http://4aal.nl/tv/tv.php][TV gids][/url]
pi_9442636
quote:
Op vrijdag 28 maart 2003 23:24 schreef Sakura het volgende:
Het koningshuis levert nederland vele malen meer op dan wat het kost, zou dus enorm stom zijn om dat af te schaffen.

okee, mag je dit eens uitleggen... met voorbeelden uiteraard
pi_9442687
quote:
Op vrijdag 28 maart 2003 23:42 schreef Toffe_Ellende het volgende:

[..]

okee, mag je dit eens uitleggen... met voorbeelden uiteraard

Dacht dat je het topic ging doorlezen?
Zijn al zat redenen genoemd...
pi_9442703
quote:
Op vrijdag 28 maart 2003 23:41 schreef Wisp het volgende: