quote:je hoort er niet veel meer over, maar stiekem is het daar nog lang niet afgelopen denk ik ...
20/03 Grote VS-operatie in Afghanistan
Het Amerikaanse leger heeft donderdag parallel met de aanval op Irak een grootscheepse operatie ingezet tegen strijders van het terreurnetwerk Al-Qaida in het zuiden van Afghanistan. Daarbij zijn rond de duizend Amerikaanse soldaten betrokken, meldde een woordvoerder van het Amerikaanse leger.
De operatie spitst zich toe op de omgeving van de stad Kandahar, het machtscentrum van het voormalige Taliban-bewind.
Het betreft het grootste offensief sinds de Operatie Anaconda een jaar geleden.
Waarnemers menen dat de actie erop gericht kan zijn mogelijke aanslagen als wraak voor de aanval op Irak te voorkomen.
quote:heb je het nu over een recent bericht of over de "zonen" van een paar weken terug? Indien recent, heb je een bron?
[b]Op donderdag 20 maart 2003 09:20 schreef realist_ik het
ik vraag me ook af hoe het nou zat met dat bericht over Bin Laden... of ie nou wel of niet was gepakt ...
quote:nee, niet de zonen... BL zelf.
Op donderdag 20 maart 2003 10:21 schreef err het volgende:[..]
heb je het nu over een recent bericht of over de "zonen" van een paar weken terug? Indien recent, heb je een bron?
quote:tja en die was nou niet bepaald succesvol...
Het betreft het grootste offensief sinds de Operatie Anaconda een jaar geleden
achja kunnen ze mooi de media weer afleiden als het op een van de 2 fronten fout gaat door het andere gevecht in het nieuws te brengen..
quote:hoezo dat?
Op donderdag 20 maart 2003 13:48 schreef Brennie het volgende:
En het terrorisme is nog meer aangewakkerd
quote:hij=?
Op donderdag 20 maart 2003 15:16 schreef sp3c het volgende:
hij dacht waarschijnlijk dat er omdat er nix meer van in het nieuws kwam niet meer werd gevochten in Afghanisten
quote:JE HOEFT NIET TE ROEPEN HOOR!!! WEET IK VEEL OVER WIE JE HET HEBT!! ALS JE NIET LASTIG GEVALLEN WIL WORDEN MET DETAILS, BEN DAN ZELF OOK WAT DUIDELIJKER!!
Op donderdag 20 maart 2003 15:25 schreef sp3c het volgende:
hij .. zij ... VAL SP3C NIET LASTIG MET DETAILS!!!!
quote:ik weet ook niet of het over een hij of een zij gaat ... ik weet namelijk niet op wie/wat je reageerde ...
Op donderdag 20 maart 2003 15:32 schreef sp3c het volgende:
hoe moet ik nou in godsnaam weten of het om een hij of een zij gaat ... in tegenstelling tot sommige mensen woon ik niet op fok!
quote:
21/03 Zoekoperatie naar Al-Qaida voortgezet in oosten Afghanistan
De grootscheepse zoekactie naar achtergebleven strijders van Al-Qaida die het Amerikaanse leger tegelijk met het begin van de oorlog tegen Irak in Afghanistan heeft ingezet, is vrijdag voortgezet in het oosten van het land.
Bij de donderdag ingezette operatie Valiant Strike (moedige aanval) zijn rond de duizend Amerikaanse militairen betrokken. Sinds operatie Anaconda, die ruim een jaar geleden begon, zijn er in Afghanistan niet meer zoveel Amerikanen ingezet. De actie van donderdag, die geconcentreerd was in het zuidelijke Sami-Ghargebergte, heeft geen Al-Qaidastrijders opgeleverd.Een Amerikaanse legerpost in de centrale stad Deh Rahwood werd vrijdagmorgen bestookt met raketten. Daarbij vielen geen gewonden. Later op de ochtend werd in de oostelijke plaats Khost een Afghaanse grenspost met raketten en geweervuur bestookt. Amerikaanse strijdkrachten beantwoordden de aanval, daarbij gedekt door A-10-vliegtuigen die raketten, bommen en machinegeweervuur afschoten. Of er bij grenspost slachtoffers zijn gevallen was niet bekend. Evenmin was duidelijk wie de aanval heeft uitgevoerd.
Donderdag werden elf raketten afgevuurd op een Amerikaanse basis in de oostelijke stad Orgun-E, bij de Pakistaanse grens, maar deze troffen geen doel. Woordvoerder Roger King in het hoofdkwartier van de Amerikaanse strijdkrachten in Bagram zei dat er in twee maanden tijd niet meer zoveel raketten waren afgevuurd. Of er een verband is met de oorlog in Irak kon hij niet zeggen.
het Isaf kamp is ook vrijwel maandelijks doelwit van dergelijke shit ... ze hebben nog nooit iets geraakt alleen.
die schutters zijn ofwel even scheel als tareq aziz zonder bril ofwel de grootste pechvogels ter wereld
quote:of het materiaal is gewoon niet precies genoeg en/of de draagwijdte van de raketten niet groot genoeg ...
Op vrijdag 21 maart 2003 15:26 schreef sp3c het volgende:
die schutters zijn ofwel even scheel als tareq aziz zonder bril ofwel de grootste pechvogels ter wereld
quote:Een boek over de Mujaheddin beschreef hoe dat ging met die raketaanvallen. Je neemt een Chinese 107mm raket zonder lanceerinstallatie, richt die ongeveer op je doelwit met wat stokken en balken en hangt er een tijdmechanisme aan. Een paar uur later boem, maar je moet wel geluk hebben om wat te raken.
Op vrijdag 21 maart 2003 15:26 schreef sp3c het volgende:
ik begin me nu toch echt af te vragen wie al die raketten op die legerkampen afvuurthet Isaf kamp is ook vrijwel maandelijks doelwit van dergelijke shit ... ze hebben nog nooit iets geraakt alleen.
quote:http://www.gelderlander.nl/regioportal/GLD/0,2622,1451-Actueel-Nieuws!Algemeen!__1554811_,00.html
Voormalige Talibanminister opgepaktKABUL (ANP) - De geheime dienst van Afghanistan heeft een voormalige minister uit het ten val gebrachte Talibanbewind gearresteerd. Het is Mavlavi Qalamuddin, die indertijd het departement ter bevordering van de kuisheid en voorkoming van de onzedelijkheid leidde.
Hij was ook plaatsvervangend hoofd van de gevreesde religieuze politie. Waar en wanneer Qalamuddin is opgepakt, deelde de staatstelevisie donderdag niet mee. Sinds de val van het Talibanregime was Qalamuddin volgens de televisie 'voortdurend betrokken bij sabotageactiviteiten tegen de regering' en hij zou de doelen van 'buitenlandse meesters' nastreven. Daarmee doelde de televisie mogelijk op Osama bin Laden.
Toen hij de leiding had over het ministerie ter bevordering van de kuisheid, legde Qalamuddin de Afghaanse bevolking tal van strenge regels op, op basis van de koran. Wie zich daar niet aan hield, kon op zware straffen rekenen, zoals stokslagen. Dat overkwam mannen wier baard niet lang genoeg was of die niet vijfmaal per dag in de moskee gingen bidden en vrouwen die weigerden de allesbedekkende burqa te dragen.
BAGRAM (ANP) - Roemeense militairen van de door de Amerikanen geleide interventiemacht in Afghanistan hebben de grootste wapenvondst tot nu toe gedaan in het land. Dit maakte een Amerikaanse legerwoordvoerder vrijdag bekend.
De soldaten troffen duizenden raketten en meer dan een miljoen kogels aan bij Qalat in de zuidelijke provincie Zabul. De Roemenen ontdekten de munitie een dag eerder. Ze lag opgeslagen in drie bergplaatsen en twee grotten. Het gaat om totaal 3000 107 mm raketten, 250.000 stuks munitie voor 12,7 mm machinegeweren, meer dan een miljoen kogels voor verscheidene lichte wapens en landmijnen, verklaarde kolonel Roger King.
De Verenigde Staten geven leiding aan een internationale coalitie van in totaal 10.000 militairen die jacht maken op overblijfselen van het al-Qaeda terreurnetwerk van Osama bin Laden en de voormalige machthebbers in Afghanistan, de Taliban.
quote:De nasleep van de oorlog...
VN: geweld bedreigt vredesproces AfghanistanKABUL - Aanvallen van overgebleven strijders van de Taliban en gevechten tussen rivaliserende Afghaanse groepen bedreigen het vredesproces in Afghanistan. Dat heeft Lakhdar Brahimi, de speciale gezant van de Verenigde Naties in Afghanistan, dinsdag gezegd.
Brahimi stelde dat gewapende groepen vrijwel dagelijks aanvallen uitvoeren op onder meer hulpverleners en vertegenwoordigers van het centrale Afghaanse bewind van president Hamid Karzai. Hij zei dat die aanvallen worden uitgevoerd door overgebleven leden van de Taliban, strijders van het terreurnetwerk al-Qaeda en aanhangers van de anti-Amerikaanse krijgsheer Hekmatyar. Verder zei hij dat de veiligheid ook in het geding komt door gevechten tussen rivaliserende groepen.De VN-gezant verwacht niet dat aan het geweld een einde komt, zolang de internationale stabilisatiemacht (ISAF) alleen in de hoofdstad Kabul en de directe omgeving daarvan blijft opereren. Hij pleitte daarom voor de komst van meer militairen, die ook in de rest van Afghanistan aan de slag moeten.
De ISAF telt circa 4700 militairen uit 28 landen. Nederland en Duitsland hebben tot eind augustus de leiding over de stabilisatiemacht.
http://www.leeuwarder-courant.nl/Pagina/0,7103,23-1-2032--1343327-1373-496142-,00.html
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |