Voor de heksen onder ons :
Zit jij in een coven of ben je solitair?
Wat zijn de voor- en nadelen van alleen werken of in een kring?
Heb je er wel eens over nagedacht om alleen te gaan werken of juist in een kring?
En misschien kunnen de coven-wiccans eens vertellen hoe zij aan hun kring zijn gekomen. Zelf gevonden of zijn ze benaderd? Hoe vind je een kring als je behoefte hebt om met andere wiccans samen te werken?
(Ik snap dat coven-wiccans niet alles mogen vertellen, maar wat ze mogen vertellen, hoor ik graag. )
De voordelen van een coven vond ik voornamelijk de lering die je daar kan opdoen. Het was echt een soort school voor mij. Ook de ervaringen die je met elkaar deelt. De magie is als groep zijnde veel groter. Sommige rituelen kun je ook alleen als groep doen. Het is gezelliger dan alleen. En Sabbats/Estebats zijn een echt feest als groep. Het is moeilijker om feest te vieren alleen. Het is ook mooi om te zien hoe anderen een ritueel uitvoeren of magie bedrijven. Hier leer je ook van. Niet naapen natuurlijk, maar sommige dingen kun je extra toevoegen bij je eigen bos.
De voordelen van het solitair zijn vind ik toch dat je altijd je eigen rituelen kunt uitvoeren. Je hoeft je minder aan te passen aan de rest, waardoor alles persoonlijker wordt. Je legt echt alles van jezelf in dit ritueel. Je hebt minder het gevoel van falen. Soms dacht ik tijdens een voordracht van mijn ritueel van Shit als alles maar goed gaat. Ook al ben je heel close met je groep en kijkt niemand je erop aan als er evt iets fout gaat. Toch had ik weleens dat gevoel. En dan zal je net zien dat het dan niet lukt. Je hoeft je ook niet aan zoveel regeltjes te houden. Bijvoorbeeld voor mijn inwijding was er een waslijst met eisen waar ik aan moest voldoen voordat ik ingewijd werdt als heks. Ik had me als solitaire heks natuurlijk ook zelf kunnen inwijden, omdat ik gewoon van mezelf vond dat ik er aan toe was.
Ik ben in contact gekomen met de coven via een meeting in een heksencafe. Hieronder een link met informatie waar deze zijn.
http://home.wanadoo.nl/paganplaza/Spring2002.htm#Cafes
Je kunt ook gewwon naar een webpage gaan van een bepaalde coven en ze e-mail sturen.
Ook zijn er heksenforums waar regelmatig wiccans zijn die je verder kunnen helpen. Zie link:
http://www.whiteshadow.nl/
Je kunt niet zomaar even ergens binnenstappen en veel heksen zullen je in eerste instansie wantrouwen, aangezien er veel misbruik is. Je zult echt hun vertrouwen moeten winnen.
Het whiteshadow-forum ken ik, aangezien ik me daar ook geregistreerd heb een tijd geleden. Ben er alleen niet zo actief geweest aangezien ik het meeste al 'wist'. Zeer leuk forum ook voor de beginnende, solitaire wiccan om tips uit te wisselen en dingen te 'leren' bv.
Ik ben zelf ook lid van een aantal wicca-mail-groups. Leuk, maar ik ben er achter gekomen dat ik toch echt wel een éénling ben. .
Trouwens, in de meeste grote steden wordt 1 keer in de maand wel een heksen-café georganiseerd. Hier in Den Haag is het elke derde donderdag in de maand in de ierse pub O'Caseys (t.o. Elf Fantasy Shop op het Noordeinde). Voor andere steden kun je die info makkelijk op het internet vinden.
Slaapmeisje is online, dus even en schopje. .
.
Ik ben een solitaire heks die af en toe samenkomt met andere heksen om wat ideetjes uit te wisselen en eens te praten met mensen met dezelfde overtuiging. Via het forum van Whiteshadow (daar ben ik bekend onder mijn heksennaam) heb ik vorig jaar een aantal heksen ontmoet en daar samen een ritueel mee gedaan. Erg leuk om eens een keer iemand anders het ritueel te laten leiden, maar om eerlijk te zijn ben ik nogal eigenwijs en weet ik het altijd beter Tijdens een heksencafe in Almere heb ik Claudia van der Sluis ontmoet. Zij is auteur van een aantal heksenboeken. Verder heb ik hier in Almere nog een andere heksengroep waar ik mee praat en rituelen mee heb gedaan.
Het is echter duidelijk voor mij dat ik de magie het liefst in mijn eentje bedrijf. Zelf rituelen schrijven en uitvoeren... tja als het in je eigen woorden kan, dan is het naar mijn gevoel veel krachtiger dan zomaar een spell uit een boekje oplezen. De drie covens die ik tot nu toe heb ontmoet zijn wat mij betreft erg veel bezig met hoe het hoort en hoe het in de boekjes staat en dit staat het gevoel en de werkelijke magie in de weg. Zoals hierboven ook al omschreven wordt er nogal eens aan machtsverheerlijking gedaan in veel covens. Rangen en standen, bah!
Ik ben een erfheks en heb veel vanaf mijn geboorte al meegekregen. Als klein meisje van 6 stond ik al op een zonnige dag te dansen en chanten om het te laten regenen Pas veel later besefte ik mij dat ik toen al aan hekserij deed. Kortom; voor veel heksen werkt een coven prima, maar niet voor mij.
Jompels,
Slaapmeisje
Dat werkt voor mij het prettigste
Overigens, iemand van de andere wicca hier nog een staf gesneden tijden de volle maan bij de millenium wisseling ?
zit ook op whiteshadow maar niet meer actief. organiseer wel mee de meeting op 3 mei.maar vind dat ws niet mijn ding is. er zitten nu veel jonge mensen die de boel aan het verzieken zijn met rare antwoorden op topics en slowchat .met rare antwoorden bedoel ik ook echt niet in de trant van de topic antwoorden..
o mensjes nog fijn ostara gevierd????
Persoonlijk vind ik dit niet nodig, wicca is voor mij een levens wijze en geen geloof.
Voordeel van solitair zijn is ook dat je niet gebonden bent aan de regels die anderen opstellen, je doet dingen waar je jezelf prettig bij voelt en wat denkt dat goed is.
Ik moet aan de andere kant wel toegeven dat als je in een coven zit je veel meer met anderen kan delen. Kijk maar eens om je heen, je zult weinig mensen tegen komen die er voor uit komen dat ze met hekserij / wicca bezig zijn of dat het hun levens wijze is. En als iemand het verteld aan zijn omgeving wordt er vaak raar op gereageerd.
Dus beide kanten hebben hun voordelen en nadelen.
Ik zag dat slaapmeisje soms naar bijeenkomsten in almere gaat, ik vind dit persoonlijk een goede oplossing, daar kun je namelijk als solitaire heks veel leren en je eigen ideeën en ervaringen delen.
Slaapmeisje was die bijeenkomst heel toevallig in de vliegende vis of in cafe le baron?
Ik hoop dat ik een beetje m'n bijdrage heb kunnen leveren aan dit topic.
Jos.
quote:Het eerste heksencafe was inderdaad in Le Baron, maar het was daar zo druk dat al snel bleek dat het niet werkte. In de Vliegende Vis is het voorgezet. Na mijn cursus Mediamieke training daar ben ik uitgenodigd door de eigenaresse van het centrum om een keertje mee te doen met een ritueel. Ben je daar ook geweest dan en kom je misschien uit Almere? De heksenwereld is klein
Op woensdag 2 april 2003 08:31 schreef Charmed_Im_Sure het volgende:
Slaapmeisje was die bijeenkomst heel toevallig in de vliegende vis of in cafe le baron?
Jompels,
Slaapmeisje
quote:O nee, ik zie net in je profiel dat je uit Emmeloord komt.... tralalaaaa (eerst kijken, dan vragen Slaapmeisje!)
Op woensdag 2 april 2003 21:40 schreef Slaapmeisje het volgende:[..]
Het eerste heksencafe was inderdaad in Le Baron, maar het was daar zo druk dat al snel bleek dat het niet werkte. In de Vliegende Vis is het voorgezet. Na mijn cursus Mediamieke training daar ben ik uitgenodigd door de eigenaresse van het centrum om een keertje mee te doen met een ritueel. Ben je daar ook geweest dan en kom je misschien uit Almere? De heksenwereld is klein
Jompels,
Slaapmeisje
quote:Hiervoor heb ik wel in Almere gewoond en ik ben wel eens mee geweest naar de vliegende vis, ik ken het namelijk via een van de personen die het organiseren, je kent haar wel denk ik ze heet mirny
Op woensdag 2 april 2003 21:42 schreef Slaapmeisje het volgende:[..]
O nee, ik zie net in je profiel dat je uit Emmeloord komt.... tralalaaaa (eerst kijken, dan vragen Slaapmeisje!)
Kom je daar de laatste tijd nog? Is het daar nog een beetje gezellig?
Er zijn periodes waarin ik heel veel magie gebruik, maar er kunnen ook maanden voorbij gaan zonder enig ritueel...Daarom ben ik graag solitair...
quote:Inderdaad, een coven is wel een manier om je krachten te bundelen en elkaar beter te kunnen beschermen. Hoewel dat ook weer niet echt nodig is, omdat je toch binnen een gewijde cirkel werkt. Tevens is het wel handig om even hulp te vragen als je ergens niet uit komt en uiteraard vul je elkaar aan, zo wordt de coven completer dan een solitair zou kunnen zijn. (Let wel, zou kunnen...)
Op zondag 13 april 2003 17:58 schreef iteejer het volgende:
Is bundeling van krachten, met zijn allen meer kunnen dan alleen, ook een reden om in een coven te gaan zitten?
Of een elkaar kunnen beschermen?
quote:En waarom zou je dan toch in een coven willen?
Op dinsdag 15 april 2003 00:01 schreef AxaliaN het volgende:
Ben solitair. Zou eventueel wel in een coven willen, of er zelf 1 beginnen, maar alleen met vrienden, en zonder hogepriesters. In de natuur moet iedereen gelijk zijn, dus in een coven ook.
Het enige probleem dat ik op dit moment heb is, als ik wil trouwen heb ik wel een hogepriester(es) nodig. Die hb ik nu niet. Maar goed, da duurt nog wel even.
Het is toch leuk om gelijkgestemden om je heen te hebben
Over het verschil in energie tussen groepswerk en solitaire magie hebben wij in mijn clan een discussie atm. Meningen hierover verschillen natuurlijk. Ik zelf denk dat je met een groep niet eens echt krachtigere energie opwekt, maar wel een ander soort. Gedurende intense momenten van je (liefdes)relatie merk ik iig al dat er energie ontstaat, maar die energie is in no way te vergelijken met mn eigen allenige energie. Ik denk dat het soort energie dat je wilt opwekken wel verschilt per ding dat je wilt bereiken. Soms is groepsenergie beter, soms solitaire energie.
quote:En weet je ook al hoe het in een coven gaat ?
Op zondag 10 augustus 2003 00:06 schreef Hert het volgende:[..]
Brightest Blessings
`AmeL`
quote:Ik vind het wel een erg snelle reactie als ik dat zo mag zeggen. In een "goeie" coven raak je je stem echt niet zo snel kwijt. Tis eerder een democratisch gebeuren. Hogepriester en -priesteres leiden het ritueel, maar das meer uit prakties principe dat niet iedereen door elkaar aan t blaten is. Ove covenzaken kan ik heel goed met de leiders praten, we hebben allemaal inbreng. De regels van onze subcoven (clan) zijn ook opgesteld door de clanleden zelf, samen overlegd en op het eind heeft iedereen er zijn goedkeuring aan gegeven. Leiding in mijn coven is meer een praktisch iets dan een machtsstrijd.
Op zondag 10 augustus 2003 00:27 schreef WiccaN-AmeL het volgende:[..]
En weet je ook al hoe het in een coven gaat ?
info dat zoort dingen, ? k weet niet maar ik zelf heb wijnig goeie verhalen gehoord over covens. ben dus zelf ook solitair wiccan.
om bijna precies dezelfde reden als jou.. maargoed..
een coven lijkt mij zelf dus niet echt geweldig prettig..
je heb geen eigen inbreng, rituelen gaan volgens de hoogpriesteres of priester.. je eigen ervaring raak je daardoor dus wel kwijt..
en kan het voor jou onprettig worden om mee te werken bijvoorbeeld.
ik wil je er niet van afhouden maar eerder is een soort waarschuwing te geven van denk er goed over na..Brightest Blessings
`AmeL`
quote:Jup maar als buitenstaander weet je niet hoe het er uit eindelijk zal gaan, niet elke coven heeft open dagen om het maar ff "simpel" te zeggen, oftewel hoe tref je een "Goeie"...
Op zondag 10 augustus 2003 00:37 schreef fee-tje het volgende:[..]
Gr
quote:Kwestie van goed informeren van te voren. Als jij als wannabe-covenlid vraagt naar hoe dingen in zn werk gaan en zij willen geen antwoord geven dan gaat er bij mij al zo'n lichtje branden van "graag of gah niet".
Op zondag 10 augustus 2003 01:20 schreef WiccaN-AmeL het volgende:[..]
Jup maar als buitenstaander weet je niet hoe het er uit eindelijk zal gaan, niet elke coven heeft open dagen om het maar ff "simpel" te zeggen, oftewel hoe tref je een "Goeie"...
Gr
Zie ook deze site. Deze gaat toevallig over het kiezen van de juiste traditie, maar ik denk dat je de lijn weldoor kunt trekken naar covens.
Tis niet alsof je binnen een week een goeie coven moet hebben toch? Als je een coven wilt of tegenkomt, dan zal een goede coven er geen problemen mee hebben als je ze wat dingen vraagt of gewoon een keertje kijkt bij iets. Als ze daar wel extreem moeilijk over doen is dat blijkbaar geen goede coven voor jou.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |