Bestaat God? Ik denk namelijk van niet. Volgens mij is God verzonnen door mensen die dachten dat de mens psychische steun kon gebruiken. Dmv iets om in te geloven kan je mensen een hart onder de riem steken en zo denk ik atm over God en co.
Wat is nou jullie visie? Als iemand nu met het idee van een opperwezen zou komen op dezelfde manier als de mens eeuwen terug met God te maken heeft gekregen zou iedereen het afschilderen als gelul.
Wat overtuigt jullie van het feit dat 'Hij' echt bestaat? Ik ben benieuwd
quote:Nee
Op woensdag 19 maart 2003 00:31 schreef ZixS het volgende:
zijn hier niet al genoeg topics over?
quote:Als hij niet bestaat voor jou, waarom begin je dan wel met hoofdletters?
Op woensdag 19 maart 2003 00:30 schreef DiviNe- het volgende:
Ik heb maar even gekozen om dit topic hier om maar te praten over God. Voor mij is het iets wazigs wat ik maar niet kan omvatten.Bestaat God? Ik denk namelijk van niet. Volgens mij is God verzonnen door mensen die dachten dat de mens psychische steun kon gebruiken. Dmv iets om in te geloven kan je mensen een hart onder de riem steken en zo denk ik atm over God en co.
Wat is nou jullie visie? Als iemand nu met het idee van een opperwezen zou komen op dezelfde manier als de mens eeuwen terug met God te maken heeft gekregen zou iedereen het afschilderen als gelul.
Wat overtuigt jullie van het feit dat 'Hij' echt bestaat? Ik ben benieuwd
quote:Moet van z'n Nederlands leraar/lerares
Op woensdag 19 maart 2003 00:34 schreef The Unforgiven het volgende:[..]
Als hij niet bestaat voor jou, waarom begin je dan wel met hoofdletters?
quote:dat noemen we nou eerbied voor mensen die WEL geloven, een eerbied die mijzelf eerlijk gezegd totaal vreemd is
quote:
iig worden goden in het leven geroepen om dingen te kunnen verklaren die je niet kunt verklaren. Daarom hadden ze vroeger ook weer- en zongoden.
Maar goed het enige wat zou kunnen doen geloven in een god is de oerknal.
quote:Die theorie heb ik ook ... dat de hele bijbel is opgesteld als basis voor de mensheid, zodat iedereen zich een beetje zou gedragen.
Op woensdag 19 maart 2003 00:30 schreef DiviNe- het volgende:Bestaat God? Ik denk namelijk van niet. Volgens mij is God verzonnen door mensen die dachten dat de mens psychische steun kon gebruiken. Dmv iets om in te geloven kan je mensen een hart onder de riem steken en zo denk ik atm over God en co.
Alhoewel ik wel 'gelovig' ben zijn er inderdaad zat zaken in twijfel te trekken ja ....
quote:is dat niet waar het al misgegaan is dan?
Op woensdag 19 maart 2003 00:44 schreef FuR_iOn het volgende:
Ik geloof ook niet in God, en wel om de volgende reden. Ik vind het het meest onrealistische wat er maar te bedenken valt... Een of ander opperwezen dat alles weet, alles ziet, alles kan, maar om een of andere reden kan het bestaan ervan niet worden bewezen (vandaar dat het ook geloven heet denk ik). Zoiets gaat er bij mij gewoonweg niet in.
Ten tweede kan je de vraag stellen hoe die God dan zou zijn ontstaan of wat er dan vóór God zou zijn... Ik vind het idee van een wetenschappelijke verklaring voor het ontstaan van het universum bovendien een veel fijner idee, want dan kunnen we tenminste over ons eigen lot bepalen...
wel geloof ik in 'een' god als in de opvatting van een hogere macht
Frapant vind ik het, dat men (onze wetenschappelijke maatschappij) het (god) uberhaubt durft te verwerpen als 'Onzin'.
De meeste mensen op deze planeet geloven namelijk in god, allah, shiva, jaweh, etc..
Het argument "iig worden goden in het leven geroepen om dingen te kunnen verklaren die je niet kunt verklaren" is een nonargument vooral als je bedenkt, dat onze wetenschap ook honderen dingen niet kan verklaren...
Voorbeeldje, in het begin van onze maatschappij.. werd wetenschappelijk vast gesteld dat de aarde plat was, je werd zelfs verbrand als je anders dacht, zo zijn er tal van voorbeelden....
Pas als iets aannemelijk is (volgens een bepaalde norm) dan is het echt, wat natuurlijk flauwekul is.
Voorbeelden zijn de vastentijd, die opvallend genoeg plaats vindt vlak voor de nieuwe oogst binnen is, en de oude oogst dus aan het opraken is. Om mensen te bewegen om minder te consumeren, verzon men een god die het nodig vond om mensen te laten vasten.
Varkensvlees bederft snel. Dat is onhandig voor nomadenvolken in de woestijn. Nou, dan vindt god toch zeker dat er geen varkensvlees gegeten mag worden? Simpel zat.
In de woestijn is amper water te vinden. Hygienische omstandigheden zijn dus niet optimaal. Circumcisie is dus een goede preventie van infecties. Maar maak dat het volk maar eens wijs zonder een bevel van hogerhand!
Zo staat de bijbel (en niet alleen de bijbel, ook andere religieuze geschriften) vol met praktische wederwaardigheden die de leiders van toen goed uitkwamen om als een bevel van hogerhand aan hun voetvolk op te leggen.
quote:ik wel hoor, gelukkig woon ik in een democratisch land waarin ik mede kan bepalen wat er met het land gebeurt. En ik heb ook nog een heeeele reeks van vrijheden die ik geniet, dus ja ik vind dat ik mijn lot kan bepalen. Alhoewel ik moet toegeven dat de politiek de laatste tijd een eigen wil heeft...
Op woensdag 19 maart 2003 00:54 schreef new_moon het volgende:[..]
is dat niet waar het al misgegaan is dan?
oh,..stapje te ver..
en kan jij echt je eigen lot bepalen?
[Dit bericht is gewijzigd door FuR_iOn op 19-03-2003 01:02]
quote:Daar kan ik me wel in vinden. Daarnaast bedenk ik me vaak dat dingen die ooit gebeurd zijn nu al zo verkeerd worden naverteld of opgeblazen. Er zal misschien wel een Jezus bestaan hebben, maar zou iedere dorpsgek geweest kunnen zijn die door mythe de hemel ingeprezen is... stel ik me zo voor.
Op woensdag 19 maart 2003 00:57 schreef vincent20166 het volgende:Natuurlijk bestaat god niet zoals in de bijbel wordt beschreven. De bijbel is een handig verzinsel waarmee leiders van destijds trachtten hun visie aan hun volk op te leggen en daarvoor zelf niet verantwoordelijk hoefden te zijn. Als zij het namelijk decreteerden kon het volk wel eens gaan morren, maar als een 'godheid' het zou bepalen, dan wilde het volk natuurlijk wel, uit angst voor repressailles.
[...]
quote:
Op woensdag 19 maart 2003 00:36 schreef Mobster273 het volgende:[..]
dat noemen we nou eerbied voor mensen die WEL geloven, een eerbied die mijzelf eerlijk gezegd totaal vreemd is
Ik omschrijf God altijd maar als onderwerp van de grootste fanclub op aarde.
quote:Is dat niet Thor ofzo?
Op woensdag 19 maart 2003 00:59 schreef fatima het volgende:
[afbeelding]
quote:Krek... Jezus was wat mij betreft de eerste hippie, zo'n 2000 jaar voor de summer of love.
Op woensdag 19 maart 2003 01:03 schreef Bombie het volgende:[..]
Daar kan ik me wel in vinden. Daarnaast bedenk ik me vaak dat dingen die ooit gebeurd zijn nu al zo verkeerd worden naverteld of opgeblazen. Er zal misschien wel een Jezus bestaan hebben, maar zou iedere dorpsgek geweest kunnen zijn die door mythe de hemel ingeprezen is... stel ik me zo voor.
quote:Het enige wat we eigenlijk nog missen hier is een Jezus-emoticon (zo'n lange baard en een plasje water eronder) die een peace-sign maakt met z'n vingers...
Op woensdag 19 maart 2003 01:07 schreef vincent20166 het volgende:[..]
Krek... Jezus was wat mij betreft de eerste hippie, zo'n 2000 jaar voor de summer of love.
quote:Yep... met roodomrande bloeddoorlopen ogen van het wiet roken
Op woensdag 19 maart 2003 01:12 schreef Bombie het volgende:[..]
Het enige wat we eigenlijk nog missen hier is een Jezus-emoticon (zo'n lange baard en een plasje water eronder) die een peace-sign maakt met z'n vingers...
quote:Het mooiste zou zijn als iedereen die op dit topic heeft gepost nu even 'dank je' post... want ik weet niet precies van wie jij vind dat ie gelijk heeft...
Op woensdag 19 maart 2003 01:29 schreef Geniuz_Nerd het volgende:
ik vind dat je gelijk hebt!
in de loop de jaren zijn die goden een beetje vervormd en misvormd, en heeft ieder z'n eigen gevormd: joden, moslims, hindus, grieken, romeinen, meso-amerika noem maar op.
maar hun wortel ligt in sumerie.
dus om nu te denken dat god(en) een geest is die een beetje toekijkt, ik denk het niet
mja ben ook net wakker, dus laat me maar lullen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |