Bron: Metro
[Dit bericht is gewijzigd door Doctor_Bara op 18-03-2003 13:32]
quote:Daarom aten sommige inheemse stammen de hersenen van de verslagen vijand....
Op dinsdag 18 maart 2003 09:55 schreef drugsgebruiker het volgende:
Zonder vlees waren onze hersenen nooit zo gegroeid.
Vegetariėrs eten gezonder dan veganisten. Mensen hebben idd dierlijke dingen - eiwitten en zo - nodig. Dat zit ook in eieren en zuivel. Deze info heb ik trouwens van vegetariėrs zelf.
Eerlijk gezegd denk ik dat een part-time vegetariėr ook langer leeft dan een full-time vleeseter. Te veel vlees is ook niet gezond. En zeker niet nu met die geknoei met dieren.
ps. ik ben zelf een parttime vegetariėr.
quote:Ik ben ook geen vegetarļer geworden omdat ik dan misschien een jaartje langer leef dan een vleeseter.
Op dinsdag 18 maart 2003 09:52 schreef MikeyMo het volgende:
niet volgens sommige die-hard vegetariers hier anders
quote:Dat weet ik wel zeker!!
Op dinsdag 18 maart 2003 10:04 schreef F-ron het volgende:[..]
Eerlijk gezegd denk ik dat een part-time vegetariėr ook langer leeft dan een full-time vleeseter. Te veel vlees is ook niet gezond. En zeker niet nu met die geknoei met dieren.
quote:dat zielig voor de diertjes verhaal is al meerdere malen onder de grond geschoffeld wanneer je je alleen onthoud van het nuttigen van vlees en vis.
Op dinsdag 18 maart 2003 10:11 schreef Lady_J het volgende:[..]
Ik ben ook geen vegetarļer geworden omdat ik dan misschien een jaartje langer leef dan een vleeseter.
Het gaat mij om het dierenleed en het feit dat ik vlees erg ranzig vind.
Als je het echt zielig vindt dan wordt je veganist. in eerdere topix is al aangeduid dat o.a. koeien de hele dag in een hokje staan om melk te geven en dat daarbij die paar afzuigers aan de uien het beest letsel toebrengen.
Dat is dan niet zielig zeker?
Verder vraag ik me eigenlijk af wanneer je parttime vegetarier bent. Soms wel en soms niet vlees bij de groente?
quote:Leg dat mijn vriendin maar eens uit
Op dinsdag 18 maart 2003 09:49 schreef Flierp het volgende:
logischverscheidenheid houd ons in leven
quote:vertel...
Op dinsdag 18 maart 2003 10:21 schreef Supervisor_nl_ het volgende:[..]
Leg dat mijn vriendin maar eens uit
Ach zo'n onderzoek zegt niet zoveel, maar je zult zien dat mensen die gewoon vlees eten dit als argument aanhalen om de vegetariėrs/veganisten erop te wijzen dat je beter vlees kunt eten, terwijl in weze deze twee groepen nog langer leven dan de gemiddelde Duitser, een persoon die dus iedere dag vlees op z'n bord heeft. Maargoed, da's niet echt een tegemargument wat Duitsers eten volgens mij 3 keer zoveel vlees dat het menselijk lichaam dagelijks nodig heeft .
Het onderzoek bevestigt overgens wel mijn mening, want we zouden best eens met z'n allen minder vlees kunnen eten. Maargoed ik kan niemand dwingen en dat doe ik ook niet.
Ik ben zelf overgens vegetariėr, om meerdere redenen.
quote:Vertel haar ook altijd dat verscheidenheid noodzakelijk is in een relatie
Op dinsdag 18 maart 2003 10:26 schreef MikeyMo het volgende:[..]
vertel...
quote:For your information, ik drink alleen biologische melk.
Op dinsdag 18 maart 2003 10:19 schreef MikeyMo het volgende:[..]
dat zielig voor de diertjes verhaal is al meerdere malen onder de grond geschoffeld wanneer je je alleen onthoud van het nuttigen van vlees en vis.
Als je het echt zielig vindt dan wordt je veganist. in eerdere topix is al aangeduid dat o.a. koeien de hele dag in een hokje staan om melk te geven en dat daarbij die paar afzuigers aan de uien het beest letsel toebrengen.
Dat is dan niet zielig zeker?
Ik(!!!) vind hoe dieren in de bio-industrie behandeld worden zielig en wat jij daarvan vindt maakt mij helemaal niets uit natuurlijk.
Dus iedereen kan "het zielig voor de diertjes verhaal" wel onder schoffelen maar dat gaat er bij mij niet in.
Antwoord op je vraag: Je bent denk ik part-time vergetarļer als ongeveer drie tot vier keer per week vlees eet en de rest van de dagen een vleesvervanger neemt. Of als je bijvoorbeeld alleen vleeswaren op brood eet en verder een enkel keertje in een restaurant of iets dergelijks. Ik ken veel mensen die weinig vlees eten en die doen het allemaal ongeveer zo.
Het is om te beginnen niet zo dat je deze discussie op generalisaties kunt voeren. Ieder heeft zijn eigen ideeėn over een dergelijke keuze, en dat zou gerespecteerd moeten worden. iemand zijn redenen zou je ook als informatie kunnen aanhoren, en wellicht zelfs ontzag voor hebben. Iemand die dat doet is iig iemand met een overtuiging die het de moeite waard vind er iets voor te doen.
Om even over de standaard argumenten te beginnen:
Vegetariers leven gezonder:
Kan niet gezegd worden. Iemand die 7 dagen per week friet met kaassouflé eet is niet gezonder dan een afgewogen biologisch vleeseter. Wat wel waar is is dat de meeste vegetariers actiever met hun hun dieet bezig zijn, en dat vlees een aantal stoffen bevat die niet vreselijk goed zijn voor een mens (niet onoverkomelijk maar toch). Daar staat tegenover dat vlees een makkelijke bron is van veel voedingsstoffen, maar ook dat is (als niet veganist) niet onoverkomelijk. Het enigedat je als vegantist als probleem hebt is de vitamine B12.
Dieren zijn zielig:
De bio-industrie is een van de vreselijkste dingen die we ooit dieren aangedaan hebben. Het vermalen van eendags haantjes, het fokken van beesten in te kleine hokken etc. etc. Het feit dat iemand geen veganitst is is nogal een overdreven insteek. Er is ook nog een subtiel verschil als je de groepen veganisten, vegetariers en vleeseters met respectievelijk vredelievende mensen, moordenaars en seriemoordenaars vergelijkt. Hoe je het ook wend of keert, je hebt liever moordenaars dan seriemoordenaars.
Ecologisch principe:
Er zijn vele malen meer meters land, en liters water nodig om een kilo vlees te maken, dan om een kilo rijst en/of bijvoorbeeld graan te produceren. Vlees is daarentegen een compacter medium, er zit meer in, maar het staat nog steeds niet in verhouding. Er zou dus wel daadwerkelijk een ruimte besparing optreden als een groter deel van de wereld vegetarier werd.
In mijn ogen is vooral het balans verstoord. als iedereen een normale hoeveelheid vlees zou eten dan is het probleem veel mnder groot, en hoef je minder beesten op een vierkante meter te persen, en kunnen ze een normaal leven leiden. omdat dit niet geburt, en niet snel zal gebeuren ben ik naar de andere kant doorgeslagen om wat meer balans aan te brengen, ik ben vegetarier, als je het zo wilt noemen.
Ik ben overigens tegen rigide principialsiten. Je moet nog steeds sociale eisen in het oog houden. Als je erges op bezoke komt en iemand heeft voor je gekook, en je ziet in het paje poeder voor lasagna dat er 1,3 procent varkensvet in zit, maar de rest van de schotel is vegetarisch, dan ben je een klootzak als je weigert.
Misschien dat dit wat ophelderd voor een aantal mensen. Ik hoop dat mensen een beetje instaat zijn er intelligent over na te denken in plaats van "vegetariers zijn vies"
Eh, maar daarom vind ik het principiele aspect van vegetarisme nog steeds strontvervelend, maar daar gaat dit topic niet over.
quote:Tsja, als je vlees ranzig vind, is het ook geen kunst om vegetariėr te zijn...
Op dinsdag 18 maart 2003 10:11 schreef Lady_J het volgende:[..]
Ik ben ook geen vegetarļer geworden omdat ik dan misschien een jaartje langer leef dan een vleeseter.
Het gaat mij om het dierenleed en het feit dat ik vlees erg ranzig vind.
quote:Ow, het moet verplicht een lijdensweg zijn volgens jou?
Op dinsdag 18 maart 2003 13:00 schreef F-ron het volgende:[..]
Tsja, als je vlees ranzig vind, is het ook geen kunst om vegetariėr te zijn...
Ik ben het niet zo zeer als gezondheidsmaatregel maar vooral uit principe, en ook helemaal geen vlees eten is nog altijd gezonder dan wat de gemiddelde mens doet, ookal zou het dus nog gezonder kunnen...
quote:In dat geval ben ik zeer zeker een part-time vegetariėr.
Op dinsdag 18 maart 2003 10:26 schreef Vork het volgende:
normaal eet een mens per dag een hoeveelheid vlees bij de maaltijden of op brood, en als je hier regelmatig in mindert, doelbewust minder vlees eet en in plaats daarvan ook vegetarisch dan ben je part-time vegetariėr. Inweze eten part-time vegetariėrs bewust minder vlees dan normaal.
quote:Bedoel je het vegetariėr zijn? Nee hoor! Maar iets wat je lekker vind laten staan vind ik knapper dan iets laten staan wat je vies vind.
Op dinsdag 18 maart 2003 13:01 schreef HippieNL het volgende:[..]
Ow, het moet verplicht een lijdensweg zijn volgens jou?
Ik vind vlees heerlijk. Toch kies ik er bewust voor om niet alle dagen vlees te eten. Ook niet goedkoop vlees, zoals hamburgers, kroketten, terwijl ik dat best wel lekker vind. Dat doe ik vanuit vegetarische principes. Maar toch ben ik niet van plan om vlees helemaal uit mijn menulijst te schrappen. In plaats van voeg ik daar smakelijke vegetarische dingen aantoe zoals Quorn.
leef en laat leven.
en iedereen die mij aanvalt omdat ik een vegetarier bent kan van mij part ook een kogel krijgen, alsof je er last van hebt...
quote:Goed stukkie, HippieNL! Ik had 'm zonet nog niet gelezen.
Op dinsdag 18 maart 2003 10:56 schreef HippieNL het volgende:
Brrr.. Waarom voelen mensen zich altijd zo gruwelijk op hun pik getrapt als het over vegetarisme gaat? zo gauw boven tafel komt dat je vegetarier komt MOET iedereen gelijk in de aanval met enorme series tegenaanvallen, en redenen waarom het gehele principe achterlijk is. Alsof z zich persoonlijk bijzonder aangesproken voelen. Misschien toch een restje schuldgevoel.
Het is om te beginnen niet zo dat je deze discussie op generalisaties kunt voeren. Ieder heeft zijn eigen ideeėn over een dergelijke keuze, en dat zou gerespecteerd moeten worden. iemand zijn redenen zou je ook als informatie kunnen aanhoren, en wellicht zelfs ontzag voor hebben. Iemand die dat doet is iig iemand met een overtuiging die het de moeite waard vind er iets voor te doen.
Om even over de standaard argumenten te beginnen:
Vegetariers leven gezonder:
Kan niet gezegd worden. Iemand die 7 dagen per week friet met kaassouflé eet is niet gezonder dan een afgewogen biologisch vleeseter. Wat wel waar is is dat de meeste vegetariers actiever met hun hun dieet bezig zijn, en dat vlees een aantal stoffen bevat die niet vreselijk goed zijn voor een mens (niet onoverkomelijk maar toch). Daar staat tegenover dat vlees een makkelijke bron is van veel voedingsstoffen, maar ook dat is (als niet veganist) niet onoverkomelijk. Het enigedat je als vegantist als probleem hebt is de vitamine B12.Dieren zijn zielig:
De bio-industrie is een van de vreselijkste dingen die we ooit dieren aangedaan hebben. Het vermalen van eendags haantjes, het fokken van beesten in te kleine hokken etc. etc. Het feit dat iemand geen veganitst is is nogal een overdreven insteek. Er is ook nog een subtiel verschil als je de groepen veganisten, vegetariers en vleeseters met respectievelijk vredelievende mensen, moordenaars en seriemoordenaars vergelijkt. Hoe je het ook wend of keert, je hebt liever moordenaars dan seriemoordenaars.Ecologisch principe:
Er zijn vele malen meer meters land, en liters water nodig om een kilo vlees te maken, dan om een kilo rijst en/of bijvoorbeeld graan te produceren. Vlees is daarentegen een compacter medium, er zit meer in, maar het staat nog steeds niet in verhouding. Er zou dus wel daadwerkelijk een ruimte besparing optreden als een groter deel van de wereld vegetarier werd.In mijn ogen is vooral het balans verstoord. als iedereen een normale hoeveelheid vlees zou eten dan is het probleem veel mnder groot, en hoef je minder beesten op een vierkante meter te persen, en kunnen ze een normaal leven leiden. omdat dit niet geburt, en niet snel zal gebeuren ben ik naar de andere kant doorgeslagen om wat meer balans aan te brengen, ik ben vegetarier, als je het zo wilt noemen.
Ik ben overigens tegen rigide principialsiten. Je moet nog steeds sociale eisen in het oog houden. Als je erges op bezoke komt en iemand heeft voor je gekook, en je ziet in het paje poeder voor lasagna dat er 1,3 procent varkensvet in zit, maar de rest van de schotel is vegetarisch, dan ben je een klootzak als je weigert.
Misschien dat dit wat ophelderd voor een aantal mensen. Ik hoop dat mensen een beetje instaat zijn er intelligent over na te denken in plaats van "vegetariers zijn vies"
quote:Ik ben vlees vies gaan vinden in de loop der jaren.
Op dinsdag 18 maart 2003 13:00 schreef F-ron het volgende:[..]
Tsja, als je vlees ranzig vind, is het ook geen kunst om vegetariėr te zijn...
Maar wanneer iedereen in een restaurant heerlijk aan zijn spareribs, T-bone staek enz. zit, en ik heb van de kok een bordje groenten gekregen met wat rijst omdat men weer eens niet wist wat men de vegetarļer moest voorschotelen, dan baal ik nog steeds wel een beetje.
Gelukkig komen er steeds meer vegetarļsche gerechten op de menukaarten van restaurants, dus dat valt de laatste tijd wel mee.
Ik heb het dus wel degelijk moeten "afleren" om vlees te eten. Maar met een beetje discipline was dat geen probleem.
[Dit bericht is gewijzigd door Lady_J op 18-03-2003 21:05]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |