volgens mij valt dat allemaal wel mee...
Is er hier dus een FOK!ker die ongeveer weet, of kan uitrekenen hoeveel het per dag kost, om een pc 24 uur per dag aan ta laten staan.
Ik heb een standaard voeding, dus dat zal een 300 watt zijn.
je zou mij en m'n ouders een groot plezier doen als je me kan helpen
dat je ongeveer 11 euro kwijt bent per maand
als hij altijd aanstaat.
maar dat was toendertijd nog met guldens
en alles is duurder geworden
misschien kan je het ff op tweakers vinden
die nerds daaro hebben dat al vast uitgerekend
quote:zijn ze toch nog ergens goed voor
Op dinsdag 4 maart 2003 19:00 schreef 2meterpeter het volgende:misschien kan je het ff op tweakers vinden
edit: ik ga al even bij onze buren kijken... BrB
na lang zoeken, en bij 9 van de 10 berichten "Is al een keer geweest" of: "maar je voeding gebruikt 's nachts niet de volle 300 watt" kwamen er een aantal verschillende antwoorden uit...
als je je pc 24/7 aan laat staan, en 's nachts beeldscherm uit, kost het volgens de tweakertjes +/- 90 eurocent per 24 uur.
quote:'s nachts laat ik m'n pc svcd's maken...
Op dinsdag 4 maart 2003 19:29 schreef Maarten_k het volgende:
Ik zou niet van die 300W uitgaan, dat is slechts een piekvermogen. Bij 100% CPU gebruik, hangt het een beetje van je CPU af wat ie gebruikt, dat kan je vinden. Athlon XP zo'n 60W, P4 zo'n 80W. Een moderne VGA-kaart verbruikt zo'n 30-40W, mits je alles van hem gebruikt in 3D. Een GeforceFX verbruikt weer meer, maar die heb je niet neem ik aan. De rest vreet niet zoveel energie. En zet je monitor wel uit, dat is een grote boosdoener.
Verder is hier een mooi overzichtje bij oom Tom.
Met monitor erbij zat ik op meer dan het dubbele.
quote:
Op dinsdag 4 maart 2003 19:00 schreef 2meterpeter het volgende:
misschien kan je het ff op tweakers vinden
Kom op man, de search is er niet voor niets.
Het is heel simpel: meet het opgenomen vermogen van je PC (Conrad heeft meet-apparaatjes), het opgenomen vermogen van je PC is niet het maximale vermogen van je voeding. Meet het vermogen voor bv een week en vermenigvuldig dat met 52. Dan heb je het opgenomen vermogen in kWh per jaar.
Bij de Nuon kost 1 kWh 16,25 ct, dan mag de rekensom toch niet zo moeilijk meer zijn. Hoewel, voor iemand die de search niet eens kan gebruiken.....
quote:100 W x 24h x 356d = 876 kWh
Op dinsdag 4 maart 2003 19:39 schreef Aernout het volgende:
Als ruwe vuistregel kun je stellen dat apparaten die continu aanstaan per Watt ongeveer 1 euro per jaar kosten.
Een PC (zonder monitor) zit in de buurt van 100W dus als die altijd aan staat kost je dat 100 euro per jaar aan electriciteit.
Je zat er niet gek ver naast
Het is misschien niet veel, maar toch heb ik er mijn servertje voor weggedaan en vervangen door een Sweex routertje (ā 5 W en eenmalig ¤ 59,95).
[Dit bericht is gewijzigd door JeroenH op 05-03-2003 00:28]
quote:Netjes gedaan Aernout! Ik ben met een dergelijk apparaatje ook eens mijn huis doorgelopen, ik kwam alleen wit van schrik achter mijn koelkast vandaan.... bijna 1 MWh per jaar!! vrijdag komt mijn nieuwe koelkast, die gebruikt maar 290 kWh per jaar, dat is een stuk vriendelijker voor mijn portemonnee. Binnen een jaar of 3 heb ik 'm er uit, en daarna staat het ding in principe geld te verdienen. Nu nog zonne-panelen op het dak.... Zoals gezegd ook mijn servertje de deur uitgedaan, dat scheelt ook 500 kWh per jaar.
Op dinsdag 4 maart 2003 19:31 schreef Aernout het volgende:
Gemeten: eigen electriciteitsverbruik + kosten !
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |