1) Voor warm water/verwarming
2) Voor electriciteit (photovoltaïsch, PV)
De eerste soort zie je nog wel eens in huizen ingebouwd, maar ik ben geïnteresseerd in de electrische variant. Je ziet het zelden, ongetwijfeld om dat het duur is, maar als je een beetje zoekt op het internet dan vind je wel websites van mensen die het hebben. Je leest dan dat het toch vaak idealisten en hobbyisten zijn, want stroom uit de zon is ruim 10x duur als netstroom. Waar je het wel vaak ziet is op tuinhuisjes en zeilboten, allebei plekken waar een netleiding niet zo makkelijk komt.
Het grote voordeel is natuurlijk dat het stil is, geen bewegende onderdelen heeft, ruim 30 jaar zonder onderhoud mee moet gaan en weinig plek inneemt (er even van uitgaande dat je een dak op het zuiden hebt). Apparaten als wind- en watermolens zijn i.v.g. hiermee maar onhandig.
Eigenlijk heb ik twee vragen:
1) Wie heeft er van die PV-panelen op zijn dak? Vertel er eens wat over (kosten, vermogen, werkt het goed, betaalt het zich terug, hoeveel % van je stroomverbruik dekt het, storingen, subsidies, wel/geen accu's/teruglevering etc.)
2) Het kost (veel) energie om de huidige PV-panelen te vervaardigen. Volgens sommige bronnen kost het meer enerige om een paneel te maken dan dat hij in zijn werkzame levensduur zal opbrengen, volgens andere bronnen heeft hij deze hoeveelheid energie met een paar jaar alweer opgebracht. Wat is nou waar?
Volgens mij was het niet duur om aan te leggen omdat er forse subsidie van het energiebedrijf op zat. Dat was dacht ik wel tot en met 31 december 2002 dus heb je niet zoveel aan.
quote:
Op dinsdag 4 maart 2003 13:42 schreef Dante_A het volgende:
maar hij belt me af en toe op om te vertellen dat de meter weer achteruitloopt.![]()
Op dat moment levert hij dus stroom aan Eneco i.p.v. andersom, zelfs 's winters af en toe. Een zonnige zomerdag is niet noodzakelijk om energie op te wekken, wel handig.
quote:Cool!! Ik zou dat ook wel willen, maar voorlopig kan dat niet om dat mijn huidige huis geen dak op het zuiden heeft, en ik ben er dus ook nog niet uit of het nou zinvol is of niet. Als het maken van zo'n paneel meer energie kost dan hij ooit zal produceren is het natuurlijk gekkenwerk
Op dinsdag 4 maart 2003 13:30 schreef sugarnieuws het volgende:
Maar wel maak je bv. in de zomer mee als het mooi weer is dat me vader alle apparaten uit gaat zetten en dan naar de meterkast kijken hoe snel de meter terug loopt
quote:Het hangt er vanaf welke zinvol je bedoelt.
Op dinsdag 4 maart 2003 20:41 schreef JeroenH het volgende:
Cool!! Ik zou dat ook wel willen, maar voorlopig kan dat niet om dat mijn huidige huis geen dak op het zuiden heeft, en ik ben er dus ook nog niet uit of het nou zinvol is of niet. Als het maken van zo'n paneel meer energie kost dan hij ooit zal produceren is het natuurlijk gekkenwerk
[conspiracy-modus]
Volgens mij is hier de solar-mafia aan het werk... ssstt
[/conspiracy-modus]
quote:Mn ouders hebben het ook net op het dak aangelegd
Op woensdag 5 maart 2003 00:43 schreef JeroenH het volgende:
Het gekke is dus dat er op het internet niets over te vinden is. Een 50 W paneel wat 30 jaar operationeel is produceert in die tijd ongeveer 1.5 MWh, dat is niet eens zo bijster veel. Volgens mij zit je daar met de productie van het silicium, glas, aluminium en plastic voor een paneel niet zo heel ver vandaan.
De websites van de fabrikanten zelf klinken allemaal optimistisch (geven echter geen harde cijfers), maar dat is logisch, die willen het spul verkopen. Misschien eens tijd voor Kassa of Radar of zo om hier onderzoek naar te doen
Misschien dat je wat kan vinden bij Greenpeace? Die hadden er de een of andere actie over dachtik
Wil je je server weer 24/7 kunnen gebruiken? Hoeft je vader geen vaag lullende gasten meer te woord te staan
Na 15 jaar heb je de productie energie van een zonnecel eruit, mits je richting Sahara emigreert. In NL is dat inderdaad ietsje langer. Ik denk wel dat je het qua geld eruit haalt.
Misschien kan je ook een soort verplaatsbaar plateau maken, zodat je het 's nachts onder een lantaarnpaal kan plaatsen.
(Sorry schat, ik kom er zo aan, eerst de zonnecellen nog even uitlaten)
Oftewel, is het zinvol om een windmolen aan te schaffen nu ik achttien ben, zodat ik op me vijfenzestigste gratis energie heb? Nou?
quote:De kosten voor een windmolen hebben een andere vorm dan die van PV-panelen. Een PV-paneel heeft een bepaalde aanschafprijs, maar gedurende zijn levensduur (volgende de fabrikanten +- 30 jaar) kost zo'n ding verder niets. Een windmolen heeft bewegende onderdelen en er worden tijdens stormen grote krachten op uitgeoefend, dus er is een zekere slijtage en oms ook schade. Je hebt dus hogere lopende kosten.
Op woensdag 5 maart 2003 15:08 schreef Zonko het volgende:
Hoe zit dat eigenlijk met windmolens? Ik heb ergens gehoord dat het behoorlijk lang duurt voor je het geld eruit hebt i.v.m. onderhoud e.d. En wanneer heb je de energiekosten van de productie eruit?
Ik vind windmolens minder interessant dan PV-panelen. Mijn buren stellen het vast niet op prijs als ik een 50m hoge mast op het dak zet, nog afgezien van het geluid en de schaduw van zo'n ding en de kans op afbrekende rotorbladen. Daarbij is het ook nog low-tech
PV-panelen leg je op je dak en je hebt er geen omkijken meer naar.
quote:Het liefst zou ik hier eens wat neutrale literatuur over zien. De PV-bedrijven en toko's als Greenpeace zeggen natuurlijk dat je de voor de productie gebruikte hoeveelheid energie er binnen een paar jaar uithaalt. De tegenpartij (voorstanders van kernenergie?) zeggen precies het tegenovergestelde.
Op woensdag 5 maart 2003 00:47 schreef Dagobert het volgende:
Misschien dat je wat kan vinden bij Greenpeace? Die hadden er de een of andere actie over dachtik
quote:Om mijn servertje op zonne-energie te laten draaien moet ik ongeveer 10 panelen van 55W plaatsen, en die moeten dan ook nog optimaal belicht worden (heb ik geen plek voor). Maar het zou wel cool zijn. Met een notebookje als server moet dat minimaal te halveren zijn. En dan draait mijn notebook ook nog op 12V, dus geen verliezen van de inverter. Maar wel weer verliezen en kosten van de accu's
Op woensdag 5 maart 2003 13:10 schreef Mobious het volgende:
Wil je je server weer 24/7 kunnen gebruiken? Hoeft je vader geen vaag lullende gasten meer te woord te staan
Misschien eens een stirling-generator op zonne-energie overwegen. Stoer toch, zo'n 10m grote glimmende schotel op je dak? En als je de kat van de buren zat bent zap je hem zó tot as.
quote:Leuke bewering, maar waar is de bron
Na 15 jaar heb je de productie energie van een zonnecel eruit, mits je richting Sahara emigreert. In NL is dat inderdaad ietsje langer. Ik denk wel dat je het qua geld eruit haalt.
quote:Nee, alsof jij altijd zo trouw bent met je bronvermelding
Op woensdag 5 maart 2003 15:40 schreef JeroenH het volgende:[..]
- blaat -
Misschien eens een stirling-generator op zonne-energie overwegen. Stoer toch, zo'n 10m grote glimmende schotel op je dak? En als je de kat van de buren zat bent zap je hem zó tot as.
[..]Leuke bewering, maar waar is de bron
![]()
Maar zullen we eerst eens gaan nadenken over een gewone stirling alvorens we exotische varianten gaan uitproberen... alhoewel, poesjes zappen is natuurlijk altijd leuk
Je server kan je beter low-energy tweaken. Wat onderklokken enzo, videokaart en overige pci meuk eruit slopen (netwerkkaartje is dan wél weer handig). 3200 toeren hddtje erin... je kent dat wel.
(Je merkt het alweer, ik ben altijd bereid om heel makkelijk de meest onrealistische oplossingen aan te dragen)
quote:De Nuon spoort sowieso al niet helemaal. Bij hun is groene stroom duurder dan gewone stroom, terwijl het bij veel andere bedrijven evenvee kost of zelfs iets goedkoper is. Ik ben aan het uitkijken naar een andere leverancier, dat kan tegenwoordig. Ik ben o.a. Evolta aan het overwegen. Ze beantwoorden iig hun mail snel, dat stemt mij altijd hoopvol.
Op zondag 9 maart 2003 20:54 schreef dogo het volgende:
Maar zegt Nuon : Het is wel beter voor het milieu.
quote:Ow, je snapt er weer helemaal niks van... Er bestaat Groen-stroom, dat is stroom dat is opgewekt op milieu vriendelijkere wijze dan uit Oost Europese bruinkool centrales. Hier betaal je niks extra's voor. (Volgens mij Bio-massa en Gas-centrales)
Op zondag 9 maart 2003 23:44 schreef JeroenH het volgende:[...]
De Nuon spoort sowieso al niet helemaal. Bij hun is groene stroom duurder dan gewone stroom, terwijl het bij veel andere bedrijven evenvee kost of zelfs iets goedkoper is. Ik ben aan het uitkijken naar een andere leverancier, dat kan tegenwoordig. Ik ben o.a. Evolta aan het overwegen. Ze beantwoorden iig hun mail snel, dat stemt mij altijd hoopvol.
Je hebt ook nog Natuur-stroom. Opgewekt door niet-milieubelastende centrales (voor zover deze bestaan) zoals windmolens of zonnepanelen. Daar betaal je wel extra voor "Maar je krijgt er wel een hoop voor terug".
Zelf vind ik het allemaal grote onzin en heb gewoon "normale"-stroom in plaats van hype-stroom. Landen als Noorwegen en Zweden lachen zich namelijk dood als ze ons zien -> Ze verkopen ons voor vrij duur hún door waterturbines opgewekte energie en ze importeren voor een fractie van dat bedrag stroom uit Oost-Europa voor eigen consumptie.
Nee. Groene stroom moet geïnitieerd worden vanuit de overheid en niet via één of ander brak aankoopbeleid.
(Nee, ik heb geen bronnen )
quote:Daar ben ik dus nog steeds niet uit, en dat was eigenlijk mijn originele vraag: hebben PV-panelen energetisch gezien nut? (Simpel gezegd: kost de productie van een PV-paneel nou meer of minder energie dan wat het ding in zijn werkzame leven zal opbrengen?)
Op maandag 10 maart 2003 08:37 schreef Mobious het volgende:
Opgewekt door niet-milieubelastende centrales (voor zover deze bestaan) zoals windmolens of zonnepanelen. Daar betaal je wel extra voor "Maar je krijgt er wel een hoop voor terug".
Ach ja, groene stroom... voorlopig heb ik eerst maar eens iets aan de andere kant van de vergelijking gedaan, A-klasse koelkast, servertje het huis uit gedaan, mijn notebook uitgeplugd die 24/7 50Watt stond op te stoken om zijn defecte accu op te laden ..... Scheelt me in totaal bijna 2MWh per jaar... ja daar staat 2000 kWh. Ik denk dat ik volgend jaar niet gek op hoef te kijken als de Nuon even komt kijken of ik echt niet stroom van de straatverlichting aftap of zo
http://www.homepower.com/files/pvpayback.pdf
Maar gezien de URL lijkt het stuk mij nogal positief gekleurd.
quote:dat worden dan dure woningen (De benodigde installaties zijn erg duur)
Op dinsdag 4 maart 2003 13:27 schreef hallo_mensen het volgende:
wij zelf hebben er geen , maar bij ons in de stad zijn ze een wijk aan`t bouwen die moet werken op natuur enrgie
weet niet of met bekent is het de term EPN (energie prestatie norm)?
dat heeft ook met zonnepanelen enzo te maken...
heb ook een berekeningen gemaakt voor het van Installaties voor mijn opleiding... zal zoeken of ik die nog heb..
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |