abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_8841347
AEL Nederland is sinds gisteren opgericht. Mij viel op dat ze voornamelijk politieke issues hadden die geen deel uitmaakten van de Nederlandse politieke agenda

Welke rol kan AEL Nederland spelen om polarisatie in de Nederlandse samenleving tegen te gaan en Arabische migranten het leven in de Nederlandse samenleving te veraangenamen?

salva cum reverentia
pi_8841726
in mijn ogen weinig... Israel ontmantelen als zionistische staat... dat houdt toch niemand hier bezig... we moeten ons bezig houden iedereen hier goed te integreren en naar de toekomst toeleven, maar dat wil de AEL niet. Ik zie in die Jahjah nog het meest een overeenkomst met Hitler, vanwege zijn fanatieke ideeen en zijn makkelijke manier van praten.
  maandag 3 maart 2003 @ 20:40:48 #3
15352 Nyrem
Wag the dog
pi_8841773
quote:
Op maandag 3 maart 2003 20:38 schreef bop het volgende:
in mijn ogen weinig... Israel ontmantelen als zionistische staat... dat houdt toch niemand hier bezig... we moeten ons bezig houden iedereen hier goed te integreren en naar de toekomst toeleven, maar dat wil de AEL niet. Ik zie in die Jahjah nog het meest een overeenkomst met Hitler, vanwege zijn fanatieke ideeen en zijn makkelijke manier van praten.
tjonge tjonge,.........

hij beweegt zich gewoon binnen de grondwet....
wat betreft israel heeft hij natuurlijk op papier wel gelijk; maar ja je moet nu dus voor de palestijnen en israelischer zorgen.

ik wil het woordje demoniseren weer even in jullie herinnering roepen.... en dat is bij Abu zeker van toepassing....

pi_8841777
in belgie worden autotone belgen gediscrimineerd
[url=http://users.skynet.be/HomeTheater/HomeTheater.htm]Karel's kleine kindjes , kakten kleine kromme keuteltjes[/url]
pi_8841820
Als je slechts moslims toelaat voor het lidmaatschap dan discrimineer je, hoezo houdt hij zich aan de beginselen van onze grondwet. Artikel 1 weleens gelezen, Nyrem?
Eigen brokjes eerst.
pi_8841862
Nyrem, Hitler bevond zich ook binnen de grondwet, evenals stalin en saddam hussein.....
  maandag 3 maart 2003 @ 20:50:42 #7
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_8841997
quote:
Op maandag 3 maart 2003 20:40 schreef Nyrem het volgende:
ik wil het woordje demoniseren weer even in jullie herinnering roepen.... en dat is bij Abu zeker van toepassing....
Dat beston toch helemaal niet....dat was toch gewoon je mening uiten?
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
pi_8842151
Denk dat de komst van de AEL juist voor polarisatie zal zorgen in Nederland.Je krijgt nu allemaal partijen(groepen) die hun eigenbelang voorop stellen en zo de het maatschappelijk belang uit het oog verliezen.
En dan het bestaansrecht van de staat Israel , begrijp niet wat dat met de Nederlandse politiek/samenleving heeft te maken.Ze gaan zich geloof ik eerst richten op de gemeenteraads verkiezingen in 2006 en daar komt geen internationale politiek aan te pas dacht ik zo.
doe waar je angst voor hebt en de angst sterft een zekere dood
pi_8842217
quote:
Op maandag 3 maart 2003 20:42 schreef Bushmaster het volgende:
Als je slechts moslims toelaat voor het lidmaatschap dan discrimineer je, hoezo houdt hij zich aan de beginselen van onze grondwet. Artikel 1 weleens gelezen, Nyrem?
Is niet zo heel raar hoor. Ook bij ChristenUnie en SGP wordt geeist van de leden dat ze een bepaald geloof aanhangen. Ik denk niet dat dit in strijd is met de grondwet. Per slot van rekening is de AEL niet de enige partij in Nederland.

Zie bijvoorbeeld de verklaring die CU-leden moeten onderschrijven:
http://www.christenunie.nl/main.php?tekstId=13

pi_8843221
quote:
Op maandag 3 maart 2003 20:59 schreef Kozzmic het volgende:

[..]

Is niet zo heel raar hoor. Ook bij ChristenUnie en SGP wordt geeist van de leden dat ze een bepaald geloof aanhangen. Ik denk niet dat dit in strijd is met de grondwet. Per slot van rekening is de AEL niet de enige partij in Nederland.

Zie bijvoorbeeld de verklaring die CU-leden moeten onderschrijven:
http://www.christenunie.nl/main.php?tekstId=13

Zit naar mijn idee iets anders in elkaar.
Bij partijen als CU en SGP verwachten ze van je dat je achter de doelstelling en de grondslag van de partij staat als je lid wilt worden.
Ze vragen niet specifiek als toelatingseis dat je bijv Nederlander en Christen bent.
doe waar je angst voor hebt en de angst sterft een zekere dood
  maandag 3 maart 2003 @ 22:42:30 #11
34355 Farzin
Weg en opgetieft.
pi_8844841
Ik geloof niet dat de AEL een positieve bijdrage levert aan een harmonieuze samenleving. In België zet deze groep de migranten op tegen de Belgische politie, en heeft Jahjah waarschijnlijk de rellen eind vorig jaar aangemoedigd.

Wat wel positief kan uitpakken is dat andere partijen - uit angst voor zetelverlies - niet meer zo hard tegen de multiculturele samenleving, asielzoekers en allochtonen zullen aanschoppen als nu het geval is. Maar ik vertrouw erop dat de mensen verstandig genoeg zijn om niet te stemmen op zulke partijen.

pi_8844940
SGP laat ook geen vrouwen toe in de partij. das net zoiets als met de AEL. Ik zie de AEL trouwens zowiezo als een Islamitische SGP.
pi_8845061
quote:
Op maandag 3 maart 2003 20:40 schreef Nyrem het volgende:

[..]

tjonge tjonge,.........

hij beweegt zich gewoon binnen de grondwet....

Hitler is ook op democratisch wijze gekozen.

Maar Jahjah heeft zeker iets weg van een demogoog, verder is die vergelijking totaal krankzinnig.

pi_8845068
quote:
Op maandag 3 maart 2003 22:46 schreef Yorrit het volgende:
SGP laat ook geen vrouwen toe in de partij. das net zoiets als met de AEL. Ik zie de AEL trouwens zowiezo als een Islamitische SGP.
Volgens mij hebben vrouwen binnen de AEL meer rechten. Maar ik ken de statuten niet uit mijn hoofd.

Anyway, ontopic, ik ben het wel eens met het eerste gedeelte van de post van Farzin. Wat wel een voordeel is van het zich politiek verenigen is dat je als politieke partij min of meer in een debat gedwongen wordt je standpunten openbaar te maken en te verdedigen. Dat geeft inzicht is de manier van denken die kennelijk leeft bij een gedeelte van de bevolking in Nederland en ook andere partijen kunnen daar op hun manier op inspringen.

Sowieso vind ik het beter dat men via de politiek de strijd wil aangaan, en niet ondergronds.

dinsdag 4 maart 2003 @ 00:03:11 #15
45073 OK_DAN
Opgezoute Mening
pi_8847081
Ik denk dat de manier waarop het AEL zich profileert alleen maar vooroordelen zal bevestigen, de rechtse partijen zullen veel stemmen oogsten en de sympathisanten van het AEL zullen nog harder naar hun schuilkelders rennen om van daaruit hun geweeklaag over discriminatie de wereld in te slingeren. Het AEL is het perfecte slachtoffer en mijn inziens vragen ze gewoon om een trap onder hun kont. En alle lof over JarJar's Vlaamse accent ten spijt, bijster intelligent vind ik ze niet overkomen.

Wel erg aggressief, wat zeker niet goed zal vallen bij de gemiddelde nuchtere Nederlander. Daar komt dan nog bij dat ze de vrijheden die Nederland nu juist zo'n vreselijk fijn liberaal land maken om in te wonen allemaal willen terugdraaien. Komt er gewoon op neer dat we als het aan het AEL ligt klein-Arabië worden.

Ik ben niet aggressief ingesteld maar de eerste Arabier die mij komt vertellen wat ik wel en niet mag doen op het grondgebied waar m'n voorouders hun bloed voor gelaten hebben, die krijgt van mij een enkeltje Hemel. En of daar nou zeventig maagden of zeventig druiven op hem wachten, dat maakt me niet zoveel uit.

All the money in the fucking world couldn't buy me one second of trust or one ounce of faith in anything you're about. Fuck you all.
pi_8847280
quote:
Op maandag 3 maart 2003 22:46 schreef Yorrit het volgende:
Ik zie de AEL trouwens zowiezo als een Islamitische SGP.
Dat vraag ik me dus af. Een Marokkaanse islamitische berber twijfelde daar vandaag (3 maart) bij nova ook aan. Hij ziet de AEL als een arabische partij en ik denk dat dit een heel erg groot verschil is met een islamitische partij.

Een geloof beleiden of een cultuur uitdragen zijn toch heel andere zaken en de AEL richt zich duidelijk op het tweede. Religie wordt weer eens als dekmantel gebruikt...

dinsdag 4 maart 2003 @ 01:28:45 #17
43784 Dr_Strangelove
We'll meet again
pi_8848618
De AEL is gewoon zoiets als de LPF, maar dan voor een andere doelgroep.

Hoewel ik hun ideeën niet echt fris vind, hebben ze natuurlijk wel net zoveel rechten als andere politieke partijen, mits ze zich binnen de wet bewegen.

"Patriotism is the last refuge of a scoundrel"
pi_8849660
Tis gewoon een soort islamitisch/arabisch vorm van groenfront of zo'n ander relclubje. Maar deze gaat het ook in de politiek proberen, en dan krijg je hele grote problemen als ze eenmaal macht hebben.
  dinsdag 4 maart 2003 @ 08:25:56 #19
41223 Wile_E_Coyote
Thank God I'm an atheist
pi_8849693
quote:
Op maandag 3 maart 2003 22:52 schreef SysRq het volgende:

[..]

Hitler is ook op democratisch wijze gekozen.

Nee hoor. Hitler heeft nooit een verkiezing met meerderheid gewonnen. Het Duitse kiesstelsel was dermate vreemd, dat iemand die niet won, toch kon winnen (bij wijze van spreken). Hitler werd Kanselier en pikte toen Hindenburg overleed, gewoon diens macht erbij. Dat was zeer zeker niet grondwettelijk!
Art is long and time is fleeting
And our hearts, though stout and brave
Still, like muffled drums are beating
Funeral marches to the grave
pi_8850048
De AEL zal in eerste instantie voor een verscherping van het debat zorgen. Dat zie je al in de interviews die JahJah tot nu toe heeft gegeven. Nu ik meer van hem heb gezien en gelezen begint het trouwens op te vallen dat hij zich wel vaak van dezelfde discussietechniek bedient; het terugkaatsen en omdraaien van de vraag. Ik vermoed dat ie daar in Nederland niet heel erg lang meer mee wegkomt.
Ook de tegenstellingen binnen de Marokkaanse en Islamitische gemeenschap zullen toenemen. De wijze waarop JahJah een aantal (allochtone) belangenorganisaties bekritiseert zal onherroepelijk leiden tot een reactie uit die hoek waarbij deze gedwongen zullen worden ook duidelijker standpunten te definiëren.
Ik vermoed dat een aantal Marokkanen zich in eerste instantie aangetrokken zal voelen door het concept en de schijnbaar uiterlijke kracht van de AEL. Zodra echter duidelijk wordt dat de AEL inhoudelijk een behoorlijk conservatieve en rigide partij is zal toch ook een deel van de aanhang weer afhaken.
Ik denk dat het uiteindelijk een positieve invloed zal hebben op de maatschappelijke betrokkenheid van de Marokkaanse gemeenschap maar het zal met horten en stoten gaan. Wat dat betreft verwacht ik nog wel een paar stevige confrontaties.
  dinsdag 4 maart 2003 @ 09:38:17 #21
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_8850598
quote:
Op maandag 3 maart 2003 21:39 schreef Cervix het volgende:

[..]

Zit naar mijn idee iets anders in elkaar.
Bij partijen als CU en SGP verwachten ze van je dat je achter de doelstelling en de grondslag van de partij staat als je lid wilt worden.
Ze vragen niet specifiek als toelatingseis dat je bijv Nederlander en Christen bent.

Idd... En vergeet ook niet, dat we hier nogal altijd in een Christelijk land leven, en het christendom is nu een behoorlijk tolerante godsdiens, in tegenstelling tot de Islam. Gezien de standpunten van Abou Nehneh wordt de situatie alleen maar gespannener....*hint: AEL wil dat allochtonen hier hun eigen cultuur moeten behouden. -> vind ik prima, maar als dat ten koste gaat van hun functioneren in de NEDERLANDSE cultuur, dan zijn dat de dingen die imo het onderspit delven.........*
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
pi_8850727
Uit het conceptprogramma van de AEL:

'De AEL is een democratische en islamitische partij. Democratie is gebaseerd op het islamitische principe van Sjoera (overleg). De AEL put zijn inspiratie uit een moderne, dynamische en op consensus gerichte begrip van de islam. De AEL kiest programmatisch resoluut voor een gematigde middenweg waarbij islamitische waarden een belangrijke inspiratiebron voor het politiek handelen vormen, maar democratie nadrukkelijk wordt omhelsd en daarmee blinde toepassing van de Sjaria (recht) wordt afgewezen.'

Officieel dus afwijzend tegenover de fundamentalistische lijn. Ik vind alleen de formulering 'blinde toepassing' wel opvallend. Betekent dat dat 'normale' toepassing niet per definitie wordt afgewezen?

edit: De volgende zin valt me nu net pas op:

'Democratie is gebaseerd op het islamitische principe van Sjoera (overleg).'

Dat is ook wel een vrij boude stelling. Ben benieuwd hoe dat onderbouwd wordt.

[Dit bericht is gewijzigd door rvand op 04-03-2003 11:01]

pi_8852533
quote:
Op maandag 3 maart 2003 22:42 schreef Farzin het volgende:
Ik geloof niet dat de AEL een positieve bijdrage levert aan een harmonieuze samenleving. In België zet deze groep de migranten op tegen de Belgische politie, en heeft Jahjah waarschijnlijk de rellen eind vorig jaar aangemoedigd.

Wat wel positief kan uitpakken is dat andere partijen - uit angst voor zetelverlies - niet meer zo hard tegen de multiculturele samenleving, asielzoekers en allochtonen zullen aanschoppen als nu het geval is. Maar ik vertrouw erop dat de mensen verstandig genoeg zijn om niet te stemmen op zulke partijen.

We weten niet af JahJah de rellen aangemoedigd heeft. Mogelijk wilde hij slechts de Vlaamse maatschappij doordringen van het feit dat (racistische) moorden tegenreacties uitlokken.

Ik begrijp niet goed waarom de man wordt afgemaakt. Abou Jahjah is zeker radicaal, misschien heeft hij een verborgen agenda, maar hij zegt ook intelligente dingen en ik heb van hem nog nooit een extremistische uitspraak gehoord -- wel uitspraken die met wat verdraaiing als extremistisch geïnterpreteerd kunnen worden.

De AEL visie:
http://www.arabeuropean.org/nederlands/aboutus.html

quote:
De Arabisch Europese Liga (AEL) heeft als voornaamste reden van bestaan de bevordering en verdediging van:
- De belangen van de Arabische en Islamitische immigranten gemeenschappen in Europa.
- De belangen van de Arabische en Islamitische wereld.

Ons hoofddoel is het versterken van de maatschappelijke positie van onze gemeenschap en onze mensen en het onderhouden van positieve relaties met anderen op basis van wederzijdse respect en verdraagzaamheid.

Voor de Arabische en Islamitische immigranten gemeenschappen staan wij voor:

· Empowerment: alleen sterke gemeenschappen worden als gelijkwaardig behandeld. Daarom moeten wij binnen de grenzen van de wet werken aan het opheffen van sociaal-economische problemen en het realiseren van de noodzakelijke infrastructuur en instrumentarium om als gemeenschap een waardiger en sterkere maatschappelijke positie te bereiken.

· Eigen verantwoordelijkheid: je krijgt geen gelijke rechten, je eist ze op. Je zult niet vooruitkomen als anderen het werk voor je doen. Het is onze eigen verantwoordelijkheid en onze plicht om ons te organiseren teneinde in alle behoeften van onze gemeenschap te voorzien. Niemand begrijpt onze problemen beter en kent de oplossingen daarvan beter dan wijzelf.

· Identiteit: we geloven in een multiculturele samenleving als een sociaal-politiek model waarbinnen verschillende culturen naast elkaar bestaan, met gelijke wettelijke rechten. We willen niet assimileren en we willen ook niet tussen twee culturen bekneld raken. We willen onze identiteit en onze cultuur behouden terwijl we ons opstellen als achtenswaardige burgers van de landen waarin we wonen, met respect voor de wetten daarvan. Om dat te bereiken is het noodzakelijk om onze kinderen te onderrichten in de Arabische taal en geschiedenis en het Islamitische geloof. We zullen ons verzetten tegen elke poging om ons recht op eigen cultuur en identiteit te ontnemen, aangezien we ervan overtuigd zijn dat dit één van de meest fundamentele mensenrechten is.

· Positief zelfbeeld: we willen dat onze kinderen weten wie ze zijn en trots zijn op wie ze zijn. Het verloren zijn tussen identiteiten leidt enkel tot een disfunctioneel zelfbeeld en emotionele onzekerheid. In combinatie met sociaal-economische achterstanden kan dit bijdragen aan disfunctioneel en antisociaal gedrag. Het hebben van een positief zelfbeeld en innerlijke zekerheid zijn wezenlijk voor sociale vooruitgang en vormen stimulansen om adequaat met anderen te communiceren en samen te werken.

Voor de Arabische wereld staan we voor:

· Eenheid: aanmoedigen van economische en politieke integratie in de Arabische wereld. Dit zou moeten leiden tot vestiging van een federale Arabische staat op alle Arabische bodem. Deze staat is het uiteindelijke doel van de nationale strijd van het Arabische volk. Arabische eenheid is ook de politieke oplossing voor het legitieme streven van etnische en taalkundige minderheden, die recht hebben op hun eigen zelfbestuurde regio's binnen de Arabische federatie.

De Arabische natie behoort tot de islamitische gemeenschap, de Ummah. De Arabische staat zal ongetwijfeld in de toekomst de spil vormen van de islamitische wereld, en haar vestiging zal en moet bijdragen aan het bereiken van islamitische eenheid op langer termijn.

· Democratie: het bevorderen van de rechtstaat en een pluralistische en open civil society, zowel als respect voor de mensenrechten (met name de rechten van etnische, taalkundige en religieuze minderheden) en de Islamitische beginselen waarover een consensus bestaat. Arabische democratie is gebaseerd op het islamitische principe van Sjoera (overleg). Het put zijn inspiratie uit een moderne, dynamische en op consensus gerichte begrip van de islam. Een sociale en democratische benadering van de economie en een rechtvaardige verdeling van de welvaart zijn onontbeerlijke elementen van het bestel dat wij tot stand willen brengen.

· Identiteit: het verdedigen en bevorderen van onze Arabisch-Islamitische identiteit, taal en cultuur is een plicht die wij aan God, aan onszelf en aan onze kinderen verschuldigd zijn. Onze Arabische natie is tot stand gekomen door de islam. In wisselwerking daarmee door de eeuwen heen bouwde zij de Arabisch-Islamitische beschaving op. Alle Arabieren behoren op enigerlei wijze tot die beschaving of ze moslims zijn of niet. Het omvat de Arabische Christenen en Joden, die de gemeenschappelijke cultuur daarvan delen en die door moslims worden geaccepteerd als volken van het boek. De Imazighen, die andere talen spreken naast het Arabisch, behoren ook tot de Arabisch-Islamitische beschaving en hebben een belangrijke rol gespeeld in de opbouw daarvan. Daarom is het de plicht van alle mensen die deelachtig zijn in deze beschaving, om haar te verdedigen.

Arabisme en Islam vullen elkaar aan. De gedachte om ze voor te stellen als tegenstrijdig is een truc die onze natie verzwakt en onze vijanden dient. Daarom zullen wij strijden om onze Arabisch-Islamitische identiteit te herstellen als een bindende factor in het leven van de natie, teneinde het moreel van onze volk te stimuleren en haar te helpen om haar rol te spelen in de bevordering van de Arabische en Islamitische zaak. Tegelijkertijd is het noodzakelijk om etnische, taalkundige en religieuze minderheden te doen emanciperen en dient hun recht op hun eigen cultuur, talen en godsdiensten gerespecteerd te worden. Deze beide processen - het nieuw leven geven aan de Arabische identiteit en de emancipatie van minderheden - dienen plaats te vinden binnen de kaders van tolerantie en ruime opvattingen.

Dit klinkt niet slecht, tenslotte wensen we in onze samenleving ook gelijke rechten voor iedereen.

Djaya pleit niet voor apartheid maar voor gelijke rechten. En dat betekent ook: recht op een eigen culturele identiteit. Pakt links hem aan omdat het knuffelbeleid tegenover allochtonen hun speeltje is dat hen wordt afgenomen? Zijn ze bang stemmen te verliezen als de jonge Marokkanen en Turken zich radicaler gaan opstellen omdat ze gaan nadenken of hun eigen verkozenen mogelijk alibi-allochtonen zijn?

Sinds 11 september wordt de islam in het Westen gecriminaliseerd. Alsof elke Islamiet terrorist zou zijn. Dat komt bovenop een reëel waarneembare discriminatie van jaren op de arbeidsmarkt, in het onderwijs en in de huisvesting. Een Arabische cultuur is wat mij betreft evenveel waard als een Friese, Limburgse, Amsterdamse, Rotterdamse, of Kampercultuur. Ik vind niet dat iemand gedwongen moet worden die cultuur in de naam van de integratie op te geven. Als mensen zich maar aan Nederlandse wetten blijven houden.

Djaya geeft aan meer democratie en gelijke rechten voor iedereen te willen en niet tegen integratie te zijn zolang het geen assimilatie wordt. Ik vind er wat voor te zeggen.

Misstanden in de maatschappij of rechts[raak los je wat mij betreft op door felle belichting. Dit geldt misstanden met bevolkingsgroepen of individuen en misstanden jegens bevolkingsgroepen of individuen.

Verder schrijf je over een multi culturele samenleving... ik denk dat we in een multi etnische samenleving leven waarin cultuur voornamenlijk in de privésfeer beleefd wordt. Wat mij betreft blijft het daar ook tenzij bepaalde culturele handelingen tegen de Nederlandse wet ingaan.

salva cum reverentia
  dinsdag 4 maart 2003 @ 11:36:12 #24
43784 Dr_Strangelove
We'll meet again
pi_8853253
quote:
Op dinsdag 4 maart 2003 08:25 schreef Wile_E_Coyote het volgende:

[..]

Nee hoor. Hitler heeft nooit een verkiezing met meerderheid gewonnen. Het Duitse kiesstelsel was dermate vreemd, dat iemand die niet won, toch kon winnen (bij wijze van spreken).

Jij vindt bijvoorbeeld dus ook dat de verkiezing van Bush vreemd en ondemocratisch is, omdat hij minder stemmen had dan Gore?
Het feit dat Amerika via een districtenstelsel een ander uitslag krijgt dan het met ons stelsel zou krijgen, wil toch niet meteen zeggen dat het Amerikaanse systeem ondemocratisch is?

quote:
Hitler werd Kanselier en pikte toen Hindenburg overleed, gewoon diens macht erbij. Dat was zeer zeker niet grondwettelijk!
Die overname was misschien niet helemaal grondwettelijk, maar feitelijk had Hitler al in 1933 (een jaar daarvoor) via het zogenaamde "ermächtigungsgesetz" al een vrijwel onbegrensde volmacht tot wetgeving en bestuur verkregen. Via dat "democratisch" besluit werd zodoende de democratie voor twaalf jaar opgeheven.
"Patriotism is the last refuge of a scoundrel"
pi_8861474
quote:
Op maandag 3 maart 2003 20:42 schreef Bushmaster het volgende:
Daar hebben ze een trucje voor bedacht (heb net effe zitten kijken hoe het aanmeldingsformulier eruit ziet).

Je kan als niet-Moslim wel lid worden maar dan alleen als steunlid (je mag dus alleen geld geven). Actief meedoen mag je alleen als Moslim.

[Dit bericht is gewijzigd door GEsTOoRD op 04-03-2003 16:09]

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')