abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_8791044
De mens is geschapen naar het evenbeeld van God. We weten wat de mens zo'n beetje is en waartoe hij in staat is. Weten we nu ook meer over God? Ik bedoel dit in het grote en in het detail.
I´m back.
  zaterdag 1 maart 2003 @ 12:25:28 #2
33726 Twoflower
Qualititionist
pi_8791106
quote:
Op zaterdag 1 maart 2003 12:20 schreef Ryan3 het volgende:
De mens is geschapen naar het evenbeeld van God. We weten wat de mens zo'n beetje is en waartoe hij in staat is. Weten we nu ook meer over God? Ik bedoel dit in het grote en in het detail.
Volgens mij is de mens naar het beeld van God geschapen, dus zoals God het gewild heeft. Dat is wat anders dan naar het evenbeeld....
pi_8791136
quote:
Op zaterdag 1 maart 2003 12:20 schreef Ryan3 het volgende:
als je daarvan uitgaat en je kijkt naar de hoeveelheid rotzooi in de wereld zou je kunnen concluderen dat god een klojo is.. maar ja tis maar hoe je t bekijkt
Hee buurman, ik hier?
pi_8791349
Ok, ééntje dan:

Als God evenbeeld van mens zou zijn, dan zou God onvolmaakt zijn in alles. Dat is niet zo. Immers God is volmaakt.

Als ik Xanthippe onder de duim heb, dan heb ik geen moeite in de omgang met andere mensen
  zaterdag 1 maart 2003 @ 12:44:52 #5
45796 Offy
rooi'n bin kwooi'n
pi_8791414
quote:
Op zaterdag 1 maart 2003 12:25 schreef Twoflower het volgende:

[..]

Volgens mij is de mens naar het beeld van God geschapen, dus zoals God het gewild heeft. Dat is wat anders dan naar het evenbeeld....

Njah, hier (Genesis 1, vers 26-28) staat:

Toen zei God: "Laat Ons mensen maken die op Ons lijken en kunnen heersen over alle dieren op aarde, in de zeeën en in de lucht." God schiep daarop de mens als Zijn evenbeeld. Als man en vrouw schiep Hij hen.

Kweet ook niet wat ik ervan moet denken

Op zaterdag 2 oktober 2004 19:35 schreef Ouwesok het volgende:
Je zit daar prinsheerlijk op een appel te kauwen terwijl ik mijn ouwe trouwe meetzoeker afvuur _O-
  zaterdag 1 maart 2003 @ 12:47:34 #6
47102 Elvi
miemkwien
pi_8791462
Evenbeeld als in: uiterlijk. Want dáárna gaf hij de mens vrije wil. Dat betekend dat je niet hetzelfde bent als God, althans daar kan je voor kiezen. Snappez Vous?
pi_8791472
God heeft eerst de man geschapen, pas later een vrouw van een rib van zijn evenbeeld. Ergo God is mannelijk. Maar ziet hij er dan uit als een Chinees, een neger of is hij blank?

Stel je overigens voor dat wij de potentie hebben een God te zijn. Dat wij lichamelijk naar zijn evenbeeld zijn geschapen, maar geestelijk nog moeten evolueren. Dan heeft iedereen over tig jaar een eigen wereld. .

"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
  zaterdag 1 maart 2003 @ 12:48:03 #8
45897 Pascalle27
nitro's meissie
pi_8791474
Sjah... het is maar net hoe je het bekijkt idd.

[heel erg filosoferend] Als de mens geschapen is naar Gods evenbeeld, zoals in een foto naar het evenbeeld van jou... Die foto vangt ook niet alles wat jij bent. Je ziet niet hoe iemand beweegt, je ziet niet om welke dingen hij of zij lacht... Je ziet alleen maar dat ene beeld. Vijf minuten later zou die persoon heel anders lijken misschien. [heel erg filosoferend]

12-5-03 -- Beroepslieverd en amateurkreng -- 29-5-2003 -- 14-11-2003
  zaterdag 1 maart 2003 @ 12:57:05 #9
45796 Offy
rooi'n bin kwooi'n
pi_8791651
quote:
Op zaterdag 1 maart 2003 12:47 schreef sizzler het volgende:
God heeft eerst de man geschapen, pas later een vrouw van een rib van zijn evenbeeld.
Jah, uiteindelijk wel. Maar schiep hij niet eerst ook de vrouw uit klei? (net als de man)

Ik lees hier in Genesis1 26-29:
Toen zei God: "Laat Ons mensen maken die op Ons lijken en kunnen heersen over alle dieren op aarde, in de zeeën en in de lucht." God schiep daarop de mens als Zijn evenbeeld. Als man en vrouw schiep Hij hen. God zegende hen en zei: "Vermenigvuldig je, bevolk de aarde en onderwerp haar. Heers over de vissen, de vogels en alle andere dieren.

En even later in Genesis2 18-24:
En de HERE God zei: "Het is niet goed voor de mens alleen te zijn. Ik zal iemand maken met wie hij zijn leven kan delen en die hem kan helpen." De HERE God maakte uit het stof dieren en vogels en bracht ze bij de mens om te zien hoe hij ze zou noemen. De naam die hij koos, zou voor altijd hun naam blijven. Maar geen van deze dieren was geschikt als helper voor Adam. Toen liet de HERE God Adam in een diepe slaap vallen, nam een rib uit zijn lichaam en sloot de plaats waaruit Hij de rib had genomen. Uit die rib maakte Hij een vrouw en Hij bracht haar bij de mens. "Ja, dit is wat ik nodig had!" riep Adam blij uit, "zij is echt een deel van mijn lichaam. Ik zal haar mannin noemen, omdat zij is genomen uit de man."

Okay, dat is dus Eva, maar wat is er gebeurd met de eerste vrouw van Adam? (Harry Mulisch heeft ooit iets geschreven over ene Lilith, de vermeende eerste vrouw van Adam, maar dat kan goed gewoon verzonnen zijn. Heb er verder niets over gevonden...)

Je zit daar prinsheerlijk op een appel te kauwen terwijl ik mijn ouwe trouwe meetzoeker afvuur _O-
pi_8791712
quote:
Op zaterdag 1 maart 2003 12:41 schreef Sokrates het volgende:
Ok, ééntje dan:

Als God evenbeeld van mens zou zijn, dan zou God onvolmaakt zijn in alles. Dat is niet zo. Immers God is volmaakt.

Als God volmaakt is, is de mens dat ook... Of misschien moet je lezen: de mens heeft de mogelijkheid om volmaakt te zijn... Hoe bereikt de mens vervolgens die volmaaktheid: lid worden van een kerk...? Leven volgens de bijbel...?
I´m back.
pi_8791736
quote:
Op zaterdag 1 maart 2003 12:47 schreef Elvi het volgende:
Evenbeeld als in: uiterlijk. Want dáárna gaf hij de mens vrije wil. Dat betekend dat je niet hetzelfde bent als God, althans daar kan je voor kiezen. Snappez Vous?
God heeft toch ook een vrije wil...? Hij kan naar believen goed doen en kwaad doen...
I´m back.
  zaterdag 1 maart 2003 @ 13:04:59 #12
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_8791805
quote:
God heeft eerst de man geschapen, pas later een vrouw van een rib van zijn evenbeeld. Ergo God is mannelijk. Maar ziet hij er dan uit als een Chinees, een neger of is hij blank?
Je zou ook kunnen stellen dat God vrouwelijk is - zij heeft immers het universum 'gebaard'. Maar - ff no shit - eigenschappen als 'mannelijk' of 'vrouwelijk' zijn imho niet van toepassing op God. Dat God in de bijbel/koran wordt aangeduidt als mannelijk is een typisch staalte menselijkheid.
quote:
Wat is er gebeurd met de eerste vrouw van Adam? (Harry Mulisch heeft ooit iets geschreven over ene Lilith, de vermeende eerste vrouw van Adam, maar dat kan goed gewoon verzonnen zijn. Heb er verder niets over gevonden.
Dat is Joodse mythologie, Lilith zou Adam niet hebben gehoorzaamd en uit het paradijs zijn gegooid. Toen heeft God een wat volgzamer exemplaar hebben geschapen.

Dit soort verhalen bewijst voor mij dat mensen maar wat verzinnen en geloven wat ze goed uitkomt.

De mens heeft God in zijn evenbeeld geschapen, niet andersom.

Siamo Tutti Antifascisti!
pi_8791893
Evenbeeld.

bewustzijn
("vrije") wil
eenzaamheid fobie
verveling fobie

zaterdag 1 maart 2003 @ 13:10:18 #14
45796 Offy
rooi'n bin kwooi'n
pi_8791912
quote:
Wat is er gebeurd met de eerste vrouw van Adam? (Harry Mulisch heeft ooit iets geschreven over ene Lilith, de vermeende eerste vrouw van Adam, maar dat kan goed gewoon verzonnen zijn. Heb er verder niets over gevonden.
quote:
Dat is Joodse mythologie, Lilith zou Adam niet hebben gehoorzaamd en uit het paradijs zijn gegooid. Toen heeft God een wat volgzamer exemplaar hebben geschapen.

Dit soort verhalen bewijst voor mij dat mensen maar wat verzinnen en geloven wat ze goed uitkomt.

Jah okay, maar dan nog staat in het Testament dat er een eerste vrouw geweest is. Als het Lilith-verhaal gewoon verzonnen is, wie is het dan geweest, en waarom wordt er niet verteld wat er met haar gebeurd is?
pi_8791997
quote:
Op zaterdag 1 maart 2003 12:57 schreef Offy het volgende:

[..]

Interessant. Om filosofisch verder te gaan:

Xenophanes:

Mensen scheppen goden naar hun eigen evenbeeld. Als mensen stelen, stelen goden ook. De slechte eigenschappen van de goden zijn door de mensen bedacht om hun eigen (slechte) daden goed te praten.

Plato:

Schrijvers als Homerus hebben een totaal verkeerd beeld gegeven van god (Plato spreekt over god dus niet over goden). Volgens Plato is god namelijk alleen maar zuiver en goed en Homerus heeft god eigenschappen gegeven die god nooit kan hebben omdat deze hem / haar slecht maken.

pi_8792017
quote:
Op zaterdag 1 maart 2003 13:04 schreef wijsneus het volgende:

[..]

Je zou ook kunnen stellen dat God vrouwelijk is - zij heeft immers het universum 'gebaard'. Maar - ff no shit - eigenschappen als 'mannelijk' of 'vrouwelijk' zijn imho niet van toepassing op God. Dat God in de bijbel/koran wordt aangeduidt als mannelijk is een typisch staalte menselijkheid.
[..]

Is in dat evenbeeldverhaal de vrouw trouwens niet pas later, bij de Nieuwe Bijbelvertaling, toegevoegd. De Statenvertaling staat volgens mij dichter bij de Hebreeuwse en de Griekse grondtekst. Wordt daarin niet alleen van een man gesproken waar het om het evenbeeld gaat?
pi_8792082
quote:
Op zaterdag 1 maart 2003 13:14 schreef sizzler het volgende:

[..]

Interessant. Om filosofisch verder te gaan:

Xenophanes:

Mensen scheppen goden naar hun eigen evenbeeld. Als mensen stelen, stelen goden ook. De slechte eigenschappen van de goden zijn door de mensen bedacht om hun eigen (slechte) daden goed te praten.

Waarschijnlijk is dit eerder aan de handa... En wordt het dus: "God is evenbeeld van mens, mens evenbeeld van God, wat leert dit ons van de mens...?"

[

I´m back.
  zaterdag 1 maart 2003 @ 13:26:51 #18
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_8792179
quote:
Jah okay, maar dan nog staat in het Testament dat er een eerste vrouw geweest is. Als het Lilith-verhaal gewoon verzonnen is, wie is het dan geweest, en waarom wordt er niet verteld wat er met haar gebeurd is?
Ik weet niet of je gelovig bent, maar - ik geloof zowieso dat de bijbel vol staat met verzonnen verhalen en verkeerde uitleg van gebeurtenissen.

oftewel

het Adam + Eva verhaal is verzonnen, het Lilith verhaal ook. Het Lilith verhaal stond latere vertalers en kerkleiders niet aan of het was niet goed in te passen.

Dit zie je ook door de rest van de menselijke geschiedenis. Men projecteert de eigenschappen die bij de 'Zeitgeist' horen op God. God is niet dezelfde meer als laten we zeggen 200 jaar geleden.

Siamo Tutti Antifascisti!
  zaterdag 1 maart 2003 @ 16:19:43 #19
45796 Offy
rooi'n bin kwooi'n
pi_8794587
Ik geloof, maar niet in (een) God. Ik geloof dat je zelf je eigen lot bepaald, en dat je zelf meer kan bereiken dat dat je denkt. Doe wat voor jezelf en de mensen waar je om geeft het beste is, en hou je niet aan een rijtje met geboden en voorwaarden om nog een leuk leven te hebben als je dood bent. (Ben ik nu een humanist?)

Misschien is dit wel heel egoistisch, maar ik ken mensen die 24/7 bezig zijn met de bijbel en zij leiden hun leven niet zoals zij het willen, maar zoals hoe het in een boekje staat. Moeten ze zelf weten, maar ik zou het anders doen...

pi_8794648
Als God de mens naar zijn evenbeeld heeft geschapen was het een klootzak!
Jaja...
  zaterdag 1 maart 2003 @ 16:43:07 #21
45796 Offy
rooi'n bin kwooi'n
pi_8794947
Maar om ontopic te blijven : Als er echt een God bestaat die de mens geschapen heeft naar zijn evenbeeld, denk ik dat deze God niet alleen qua uiterlijk, maar misschien zelfs meer qua innerlijk op ons lijkt. Ook wat betreft de slechte eigenschappen. Die kunnen we onszelf niet gegeven hebben. (Een pc die door de mens geprogrammeerd is, kan nooit iets doen wat wij er niet in hebben gezet. (Noujah, als je Windows draait misschien wel )

Maarjah, of we daar iets mee opschieten...?

pi_8799179
Het evenbeeld zit in de inhoud niet in de vorm.
pi_8799648
Ervan uitgaande dat die bijbeltekst waar zou zijn dan lijkt het me onzinnig te veronderstellen dat hier evenbeeld als in uiterlijk wordt bedoeld.

Het gaat dus om eigenschappen, en dan in het bijzonder de ratio. Dat klopt ook, want dat werd door de euwen heen altijd als de goddelijke vonk in mensen gezien.

Daar op door redeneren zit er een diepere betekenis achter het scheppingsverhaal en de zondeval. Nadat de mens is geschapen naar gods evenbeeld eet hij van de kennis van goed en kwaad -> de ratio brengt hem tot bewustzijn en met de geboorte van het ego ontstaat er een scheiding tussen de mens en de natuur.
Conflicten tussen instinct en ratio zijn het gevolg en kennis van de eigen stervelijkheid met alle angsten van dien. De mens wordt uit "het paradijs" verdreven en krijgt als straf "de dood".

En dit proces speelt zich in ieder mens af. Telkens als je ergens kennis van krijgt verandert je situatie en moet jezelf veranderen wat altijd gepaard gaat met onzekerheid. De brenger van kennis is satan in de vorm van een slang. Een gevallen Engel, want op het streven om meer als god te zijn (kennis vergaren) staat kennelijk straf.

Als de mensheid uit het paradijs wordt verstoten doet God nog een belofte. Ooit komt er een einde aan deze schizofrene situatie (de mens gemaakt om dingen te onderzoek, kennen en een naam te geven - terwijl er "straf" op nieuwe kennis staat) Overigens niet voordat het bijna onze ondergang wordt. (het zal u de hiel vermorzelen)

Al met al een vrij mooi scheppingsverhaal.

Thunder announces that the storm is coming
  zaterdag 1 maart 2003 @ 21:08:33 #24
45796 Offy
rooi'n bin kwooi'n
pi_8799758
quote:
Op zaterdag 1 maart 2003 21:03 schreef FROSTBITE het volgende:

Al met al een vrij mooi scheppingsverhaal.

Mwah, ik vind Rupsje Nooitgenoeg spannender
pi_8799806
quote:
Op zaterdag 1 maart 2003 21:08 schreef Offy het volgende:

[..]

Mwah, ik vind Rupsje Nooitgenoeg spannender

Dat begreep je tenminste wou je zeggen?
Thunder announces that the storm is coming
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')