Ik vroeg me al langer af in welke maten showprogramma's zoals Idols en BB verplicht zijn om de waarheid te spreken.
Laten we er even vanuit gaan dat de einduitslag wel eerlijk is. Dat zal wel door een notaris gecontroleerd worden.
Maar dingen zoals tussenstanden enzo, zijn die echt of zijn die zo gemaakt dat er zoveel mogelijk mensen bellen/stemmen?
Zelf geloof ik bijvoorbeeld niet dat Jim als 6e is geeindigd. Daar heeft hij teveel aanhang voor volgens mij. Het lijkt me eerder dat ze het of doen om volgende keer meer bellers te krijgen, of om Jim te laten leren om met een andere positie dan de favoriet om te gaan.
Is er iemand die hier iets over weet? Rechtenstudent of iemand met connecties in de showbusiness ofzo...
quote:Maar zijn ze niet gebonden aan wettelijke regels hiervoor? Mensen betalen geld om de uitslag te bepalen, dus dan lijkt me iets van controle wel normaal...
Op zaterdag 1 februari 2003 23:41 schreef Duiveltja het volgende:
Ze kunnen in feite alles maken. Het is niet het songfestival
quote:Ga jij me lekker de kont kussen
Op zaterdag 1 februari 2003 23:51 schreef PsychoDude_666 het volgende:
-edit-
[Dit bericht is gewijzigd door SmashBro op 03-02-2003 09:57]
quote:Ga ff ergens anders een topic verzieken
Op zaterdag 1 februari 2003 23:56 schreef PsychoDude_666 het volgende:
-edit-
[Dit bericht is gewijzigd door SmashBro op 03-02-2003 09:58]
quote:Erhm, het is geen Tweede Kamer verkiezing. Jullie als dom klootjesvolk moeten gaan kiezen (of eigenlijk aangeven) welke artiest straks zo goedkoop mogelijk zo snel mogelijk zo veel mogelijk geld verdient voor de bazen van de muziekindustrie.
Op zaterdag 1 februari 2003 23:44 schreef schwa78 het volgende:[..]
Maar zijn ze niet gebonden aan wettelijke regels hiervoor? Mensen betalen geld om de uitslag te bepalen, dus dan lijkt me iets van controle wel normaal...
Denk je nou echt dat dit "democratisch" is
Ga toch fietsen man
[Dit bericht is gewijzigd door kwib op 01-02-2003 23:59]
Reinout vesrpak zich toch ook!
De jury beslist, en Tooske gauw, nee de kijker heeft besloten!
Dikke vinger, ik geloof het allemaal niet meer zo!
quote:Deja vu
Op zaterdag 1 februari 2003 23:58 schreef charmed_angel het volgende:
Joell was er niet zomaar, bas en joell zijn hele goede vrienden nu...en joell was er om bas te steunen omdat hij er dus uit moest! Was van te voren dus al bekend!
Enne....Reinout vesrpak zich toch ook!
quote:Ik vond het niet echt een verspreking waaruit bleek dat het doorgestoken kaart was.
Op zaterdag 1 februari 2003 23:58 schreef charmed_angel het volgende:
Joell was er niet zomaar, bas en joell zijn hele goede vrienden nu...en joell was er om bas te steunen omdat hij er dus uit moest! Was van te voren dus al bekend!
Enne....Reinout vesrpak zich toch ook!
En de aanwezigheid van Joel heeft ook niets met het vertrek van Bas te maken. Joel had dan net zo goed in het publiek kunnen zitten net als een boel andere idols deelnemers...
quote:Jah maar wie controleert dat dan??
Op zondag 2 februari 2003 01:06 schreef Argento het volgende:
Ik geloof niet echt dat er een uitdrukkelijke wet is die daar iets over zegt. Maar als Yorin het doet voorkomen alsof de smsjes van doorslaggevend belang zijn, dan kunnen ze maar beter zorgen dat dat ook zo is, anders gaat het al snel op oplichting lijken, en dat is nu eenmaal verboden.
Of misschien is bij de telefoonproviders een overzicht op te vragen van de inhoud van de SMS-jes. Maar dan mag je zelf gaan turven en constateren of die telling overeenkomt met de uitslag die HMG geeft.
Aan degenen die volgens de sms-jes het populairst is, is het meest te verdienen. Waarom zouden ze dan manipuleren en een volgens de daadwerkelijke uitslag minder populair iemand laten winnen?
quote:Jim is 15 en itt Jantje smit hebben ze nix aan Jim in Duitsland. Jim's doelgroep ligt in Nederland dus hier moeten ze het geld gaan binnenhalen. Omdat Jim minderjarig en leerplichtig is wordt het heel moeilijk om van Jim een fulltime artiest te maken daar hij van de kinderbescherming maar een bepaald aantal uur mag werken in Nederland per jaar. Probeer in die paar uur er maar voor te zorgen dat er en fotoshoots gemaakt worden, liedjes ingezongen worden, promowerk gedaan wordt en opgetreden wordt door Jim.
Op zondag 2 februari 2003 07:13 schreef postinggirl het volgende:
Je kunt het ook zo bekijken:Aan degenen die volgens de sms-jes het populairst is, is het meest te verdienen. Waarom zouden ze dan manipuleren en een volgens de daadwerkelijke uitslag minder populair iemand laten winnen?
Maar volgens mij is het gewoon bullshit en bedoeld om
- iets 'opzienbarends' te laten gebeuren zodat Idols NOG meer publiciteit krijgt in de media en NOG hogere kijkcijfers ----> cash
- te zorgen dat de geschrokken Jim-fans vanaf nu NOG meer gaan bellen ------> cash
Ik denk net als bij Big Brother dat ze de tussentijdse uitslagen zoveel kunnen manipuleren als ze willen, alleen bij de finale-uitzending is er een notaris bij.
quote:Zo zit het volgens mij ook in elkaar.
Op zondag 2 februari 2003 12:36 schreef Fogerty het volgende:
Ik denk net als bij Big Brother dat ze de tussentijdse uitslagen zoveel kunnen manipuleren als ze willen, alleen bij de finale-uitzending is er een notaris bij.
quote:Ze zijn in principe verplicht om de waarheid te vertellen omdat er een soort koper-verkoper relatie is ontstaan. Echter de controle is minimaal en dus hebben ze behoorlijk wat vrijheden. Daarnaast is het hele gebied qua sms-en en belspelletjes wettelijk niet heel duidelijk en ook qua jurispredentie niet duidelijk.
Op zaterdag 1 februari 2003 23:38 schreef schwa78 het volgende:
Ik vroeg me al langer af in welke maten showprogramma's zoals Idols en BB verplicht zijn om de waarheid te spreken.
quote:Inderdaad ze deden net alsof 10 keer stemmen heel normaal is.
Op zondag 2 februari 2003 18:16 schreef schwa78 het volgende:
Volgens mij was dat meer een signaal om kijkers op te roepen om nog meer te gaan stemmen. Als iemand anders 300 keer stemt, dan is het voor jou niet raar om 10 keer te stemmen...
quote:Het klonk leuk en aardig maar als ze de boel manipuleren begrijp ik niet waarom ze hun eigen favoriet Joel eruit hebben laten gaan. Als ze dan toch liegen over de stemmen hadden ze hem ook wel verder kunnen laten komen. Hmmm.....
Op zondag 2 februari 2003 12:36 schreef Fogerty het volgende:
Het ZOU in theorie zo kunnen zijn dat iedereen dacht dat ze niet meer voor Jim hoefden te bellen omdat hij toch al genoeg stemmen kreeg en dat er daarom zo weinig voor hem gebeld is.Maar volgens mij is het gewoon bullshit en bedoeld om
- iets 'opzienbarends' te laten gebeuren zodat Idols NOG meer publiciteit krijgt in de media en NOG hogere kijkcijfers ----> cash
- te zorgen dat de geschrokken Jim-fans vanaf nu NOG meer gaan bellen ------> cashIk denk net als bij Big Brother dat ze de tussentijdse uitslagen zoveel kunnen manipuleren als ze willen, alleen bij de finale-uitzending is er een notaris bij.
quote:Mja... ik weet niet hoe ver ze er in gaan, maar ik ben er zeker van dat het gebeurt.
Op maandag 3 februari 2003 23:38 schreef Fogerty het volgende:[..]
Het klonk leuk en aardig maar als ze de boel manipuleren begrijp ik niet waarom ze hun eigen favoriet Joel eruit hebben laten gaan. Als ze dan toch liegen over de stemmen hadden ze hem ook wel verder kunnen laten komen. Hmmm.....
En sowieso, het commentaar van de jury is natuurlijk ook een grote vorm van manipulatie... ik denk dat veel kijkers daar ook erg naar kijken.
maybe simpele redenatie, maar ik denk dat hij dichter bij de waarheid ligt dan dat in de topic wordt gesuggereerd...
en dan zou het geen oplichting zijn maar verdraaien van feiten, wat niet strafbaar is.
quote:Daar heb ik vandaag speciaal op gelet en Arnie zei wel degelijk dat Dewi de minste stemmen had.
Op zaterdag 8 februari 2003 23:31 schreef postman het volgende:
hmm. er is niemand die zegt dat de mensen die op de stoel komen ook de laagste stemmen hebben. alleen diegene die mag gaan, die heeft de minste. maar diegene die ernaast zit kan ook de meeste stemmen hebben gekregen. dan zouden ze het alleen doen om er een beetje variatie in de houden.en dan zou het geen oplichting zijn maar verdraaien van feiten, wat niet strafbaar is.
En volgens mijn vriendin zeiden ze dat verleden week ook bij Jim...
quote:LOL
Op zaterdag 8 februari 2003 23:29 schreef RoK het volgende:
David liegt dat 'ie een neger is.
Dewi op de bank deze week vond ik ook niet schokkend al is het wel mijn favoriet. Ze had gewoon een k*tlied uitgekozen. Was niet lekker bij haar stem.. nou daar heeft de kijker haar op afgerekend...
Ik snap ook niet waarom ze de uitslagen zouden gaan saboteren..
Ik bedoel, het maakt niet uit wie er wint want Idols is zo'n hype, het geld gaat zo ie zo wel binnenlopen. De winnaar krijgt zo ie zo nummer 1 hits enzo.. Denk niet dat het veel uitmaakt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |