abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_8228845
Hoi,

Ik vroeg me al langer af in welke maten showprogramma's zoals Idols en BB verplicht zijn om de waarheid te spreken.

Laten we er even vanuit gaan dat de einduitslag wel eerlijk is. Dat zal wel door een notaris gecontroleerd worden.

Maar dingen zoals tussenstanden enzo, zijn die echt of zijn die zo gemaakt dat er zoveel mogelijk mensen bellen/stemmen?

Zelf geloof ik bijvoorbeeld niet dat Jim als 6e is geeindigd. Daar heeft hij teveel aanhang voor volgens mij. Het lijkt me eerder dat ze het of doen om volgende keer meer bellers te krijgen, of om Jim te laten leren om met een andere positie dan de favoriet om te gaan.

Is er iemand die hier iets over weet? Rechtenstudent of iemand met connecties in de showbusiness ofzo...

pi_8228916
Ze kunnen in feite alles maken. Het is niet het songfestival
pi_8228985
quote:
Op zaterdag 1 februari 2003 23:41 schreef Duiveltja het volgende:
Ze kunnen in feite alles maken. Het is niet het songfestival
Maar zijn ze niet gebonden aan wettelijke regels hiervoor? Mensen betalen geld om de uitslag te bepalen, dus dan lijkt me iets van controle wel normaal...
pi_8229099
offtopic

[Dit bericht is gewijzigd door SmashBro op 03-02-2003 09:56]

pi_8229155
offtopic

[Dit bericht is gewijzigd door SmashBro op 03-02-2003 09:57]

046
Dank aan Yeahinho
pi_8229161
Hahaha koel, daar zat ik verdorie zelf ook aan te denken...
a a n alles
pi_8229165
quote:
Op zaterdag 1 februari 2003 23:51 schreef PsychoDude_666 het volgende:
-edit-
Ga jij me lekker de kont kussen

pi_8229204
offtopic

pi_8229226
offtopic

zaterdag 1 februari 2003 @ 23:57:57 #10
8669 Qarinx
Fashionista!
pi_8229232
quote:
Op zaterdag 1 februari 2003 23:56 schreef PsychoDude_666 het volgende:
-edit-
Ga ff ergens anders een topic verzieken

[Dit bericht is gewijzigd door SmashBro op 03-02-2003 09:58]

Brave meisjes komen in de hemel, brutale overal...
  zaterdag 1 februari 2003 @ 23:58:09 #11
24878 kwib
Respondentenleverancier
pi_8229235
quote:
Op zaterdag 1 februari 2003 23:44 schreef schwa78 het volgende:

[..]

Maar zijn ze niet gebonden aan wettelijke regels hiervoor? Mensen betalen geld om de uitslag te bepalen, dus dan lijkt me iets van controle wel normaal...

Erhm, het is geen Tweede Kamer verkiezing. Jullie als dom klootjesvolk moeten gaan kiezen (of eigenlijk aangeven) welke artiest straks zo goedkoop mogelijk zo snel mogelijk zo veel mogelijk geld verdient voor de bazen van de muziekindustrie.

Denk je nou echt dat dit "democratisch" is

Ga toch fietsen man

[Dit bericht is gewijzigd door kwib op 01-02-2003 23:59]

Professionele online enquête of vragenlijst nodig? Enquêtetools.nl . Gratis vragenlijsten maken voor studenten en scholieren!
Respondenten nodig voor je onderzoek? RespondentenDatabase.nl . Nu 10 respondenten per onderzoek gratis.
pi_8229240
Joell was er niet zomaar, bas en joell zijn hele goede vrienden nu...en joell was er om bas te steunen omdat hij er dus uit moest! Was van te voren dus al bekend!
Enne....

Reinout vesrpak zich toch ook!

De jury beslist, en Tooske gauw, nee de kijker heeft besloten!

Dikke vinger, ik geloof het allemaal niet meer zo!

zaterdag 1 februari 2003 @ 23:59:41 #13
8669 Qarinx
Fashionista!
pi_8229277
quote:
Op zaterdag 1 februari 2003 23:58 schreef charmed_angel het volgende:
Joell was er niet zomaar, bas en joell zijn hele goede vrienden nu...en joell was er om bas te steunen omdat hij er dus uit moest! Was van te voren dus al bekend!
Enne....

Deja vu
pi_8229340
quote:
Op zaterdag 1 februari 2003 23:58 schreef charmed_angel het volgende:
Enne....

Ik vond het niet echt een verspreking waaruit bleek dat het doorgestoken kaart was.

En de aanwezigheid van Joel heeft ook niets met het vertrek van Bas te maken. Joel had dan net zo goed in het publiek kunnen zitten net als een boel andere idols deelnemers...

pi_8230008
ik had david op die andere stoel verwacht, er sprak geen emotie vanaf zijn gezicht te lezen, en van marieke werden wij al even min blij. Volgens mij zit er wel wat achter, want die breezah meisjes stoppen heus niet ineens met smsen. Als die meiden al 296 voor marieke smsen, hoe raar moet het dan wel niet voor Jim gaan.
Volgende week = kassa voor het Jim-nummer!
pi_8230245
Zo gingen mijn gedachten ook... Maar heeft RTL/Yorin zich niet aan regels te houden ofzo? Wettelijk gezien dan...
pi_8230582
Ik geloof niet echt dat er een uitdrukkelijke wet is die daar iets over zegt. Maar als Yorin het doet voorkomen alsof de smsjes van doorslaggevend belang zijn, dan kunnen ze maar beter zorgen dat dat ook zo is, anders gaat het al snel op oplichting lijken, en dat is nu eenmaal verboden. Vergeet niet dat er enorme bedragen mee gemoeid zijn. Kijk, als Yorin zon meisje moet uitleggen dat haar 296 SMSjes geen kut betekenen omdat de uitslag sowieso al vastligt, dan kun je je misschien wel voorstellen dat in die gevallen ergens aan de horizon een rechtszaak opdoemt. Stel je voor, de Jim-stemsters die een stichting oprichten en bij Yorin (of RTL4 of HMG, weet ik veel) een vordering indient ter hoogte van hun gezamenlijke SMS-kosten.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
  zondag 2 februari 2003 @ 01:10:08 #18
8669 Qarinx
Fashionista!
pi_8230651
quote:
Op zondag 2 februari 2003 01:06 schreef Argento het volgende:
Ik geloof niet echt dat er een uitdrukkelijke wet is die daar iets over zegt. Maar als Yorin het doet voorkomen alsof de smsjes van doorslaggevend belang zijn, dan kunnen ze maar beter zorgen dat dat ook zo is, anders gaat het al snel op oplichting lijken, en dat is nu eenmaal verboden.
Jah maar wie controleert dat dan??
  zondag 2 februari 2003 @ 01:12:08 #19
13211 MSXUser
Irritant figuur...
pi_8230679
Volgens mij ligt allang vast wie er uiteindelijk gaat winnen al zeggen ze van niet. Die SMSjes zijn natuurlijk mooi extra inkomsten en of ze ook daadwerkelijk meetellen...
Waarschijnlijk komen we het nooit te weten.
If electricity comes from electrons, does morality come from morons?
pi_8230709
Dat zou in beginsel een notaris moeten zijn, maar we hebben het hier niet van doen met een kansspelletje maar met een commerciele verkiezing. Dus wie dat controleert? Nou, misschien wel niemand en moeten we vertrouwen op de goede trouw van HMG. Als je vuil spel vermoedt, dan zul je dat moeten stellen en dus moeten aantonen (ten onrechte wordt wel ns gezegd: wie eist bewijst, maar het moet zijn: wie moet stellen, bewijst). Dat bewijs is nauwelijks te leveren en als HMG per se de uitkomst zelf wil bepalen en toch SMS-inkomsten wil ontvangen, dan is het best mogelijk dat dat gebeurt, of dat er op zijn minst gemanipuleerd wordt.

Of misschien is bij de telefoonproviders een overzicht op te vragen van de inhoud van de SMS-jes. Maar dan mag je zelf gaan turven en constateren of die telling overeenkomt met de uitslag die HMG geeft.

When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_8232565
Ik geloof best dat Jim 6e is geëindigd vandaag. Er zijn misschien wel veel meisjes die voor hem schreeuwen, maar het stemmende publiek is heus niet alleen maar meisjes. Het merendeel is denk ik wat oudere mensen die 'voor de gein' bellen of sms'en.
pi_8233099
Je kunt het ook zo bekijken:

Aan degenen die volgens de sms-jes het populairst is, is het meest te verdienen. Waarom zouden ze dan manipuleren en een volgens de daadwerkelijke uitslag minder populair iemand laten winnen?

zondag 2 februari 2003 @ 09:34:28 #23
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_8233204
quote:
Op zondag 2 februari 2003 07:13 schreef postinggirl het volgende:
Je kunt het ook zo bekijken:

Aan degenen die volgens de sms-jes het populairst is, is het meest te verdienen. Waarom zouden ze dan manipuleren en een volgens de daadwerkelijke uitslag minder populair iemand laten winnen?

Jim is 15 en itt Jantje smit hebben ze nix aan Jim in Duitsland. Jim's doelgroep ligt in Nederland dus hier moeten ze het geld gaan binnenhalen. Omdat Jim minderjarig en leerplichtig is wordt het heel moeilijk om van Jim een fulltime artiest te maken daar hij van de kinderbescherming maar een bepaald aantal uur mag werken in Nederland per jaar. Probeer in die paar uur er maar voor te zorgen dat er en fotoshoots gemaakt worden, liedjes ingezongen worden, promowerk gedaan wordt en opgetreden wordt door Jim.
Wat dat betreft hebben ze veel meer aan een Hind (doet dit jaar examen) of een Dewi (is al zelfstandig) dan aan een jongen die ze beperkt mogen laten werken.
Mocht het nep zijn met die smsjes, dan hebben ze Jim vandaag op de stoel gezet zodat de vele Jim fans volgende week weer flink gaan sms-en. Want Jim moet natuurlijk wel uitgemolken worden
[b]Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
  zondag 2 februari 2003 @ 12:36:36 #24
22259 Fogerty
slapende account
pi_8234570
Het ZOU in theorie zo kunnen zijn dat iedereen dacht dat ze niet meer voor Jim hoefden te bellen omdat hij toch al genoeg stemmen kreeg en dat er daarom zo weinig voor hem gebeld is.

Maar volgens mij is het gewoon bullshit en bedoeld om
- iets 'opzienbarends' te laten gebeuren zodat Idols NOG meer publiciteit krijgt in de media en NOG hogere kijkcijfers ----> cash
- te zorgen dat de geschrokken Jim-fans vanaf nu NOG meer gaan bellen ------> cash

Ik denk net als bij Big Brother dat ze de tussentijdse uitslagen zoveel kunnen manipuleren als ze willen, alleen bij de finale-uitzending is er een notaris bij.

Hieperdepiep hoera!
  zondag 2 februari 2003 @ 14:27:51 #25
35818 LouLou
ouwe lurkster
pi_8236156
quote:
Op zondag 2 februari 2003 12:36 schreef Fogerty het volgende:
Ik denk net als bij Big Brother dat ze de tussentijdse uitslagen zoveel kunnen manipuleren als ze willen, alleen bij de finale-uitzending is er een notaris bij.
Zo zit het volgens mij ook in elkaar.
Niet alleen gaan ze weer massaal voor Jim sms-en, maar denk ook aan de mensen die het opgegeven hebben voor hun idool te bellen, omdat ze het gevoel hadden dat niks tegen Jim zou opkunnen(en dus niet meer sms-ten), die hebben nu weer hoop en zullen ook weer gaan sms-en.
Mensen bellen minder voor gelopen races natuurlijk, en door Jim op die stoel te zetten ligt de hele race weer open.
Oh.
Ok.
pi_8237668
quote:
Op zaterdag 1 februari 2003 23:38 schreef schwa78 het volgende:
Ik vroeg me al langer af in welke maten showprogramma's zoals Idols en BB verplicht zijn om de waarheid te spreken.
Ze zijn in principe verplicht om de waarheid te vertellen omdat er een soort koper-verkoper relatie is ontstaan. Echter de controle is minimaal en dus hebben ze behoorlijk wat vrijheden. Daarnaast is het hele gebied qua sms-en en belspelletjes wettelijk niet heel duidelijk en ook qua jurispredentie niet duidelijk.
Als een notaris het bijhoudt zet hij zijn ambt in en moet hij er vertrouwen in hebben. Omdat het tellen echter door computers gebeurt is de werkelijke functie van de notaris grotendeels symbolisch.
  zondag 2 februari 2003 @ 16:00:10 #27
1571 marky
Heerlijk.... sleur
pi_8238008
Ik denk wel dat het vertrek van bas klopt maar de personen die er eventueel naast op de stoel zitten is een stuurings element. En wat moesten we denken van Die Marieke die een interviewtje met Tooske kreeg waarin ze duidelijk maakte al ruim 200 keer voor Marieke te hebben gesmst. Heel vreemd verhaal wat verder niks toevoegt aan het programma maar waar wel ouder eventueel thuis op kunnen reageren naar hun kinderen toe.
pi_8240290
Volgens mij was dat meer een signaal om kijkers op te roepen om nog meer te gaan stemmen. Als iemand anders 300 keer stemt, dan is het voor jou niet raar om 10 keer te stemmen...
pi_8240655
quote:
Op zondag 2 februari 2003 18:16 schreef schwa78 het volgende:
Volgens mij was dat meer een signaal om kijkers op te roepen om nog meer te gaan stemmen. Als iemand anders 300 keer stemt, dan is het voor jou niet raar om 10 keer te stemmen...
Inderdaad ze deden net alsof 10 keer stemmen heel normaal is.
  maandag 3 februari 2003 @ 23:38:02 #30
22259 Fogerty
slapende account
pi_8263520
quote:
Op zondag 2 februari 2003 12:36 schreef Fogerty het volgende:
Het ZOU in theorie zo kunnen zijn dat iedereen dacht dat ze niet meer voor Jim hoefden te bellen omdat hij toch al genoeg stemmen kreeg en dat er daarom zo weinig voor hem gebeld is.

Maar volgens mij is het gewoon bullshit en bedoeld om
- iets 'opzienbarends' te laten gebeuren zodat Idols NOG meer publiciteit krijgt in de media en NOG hogere kijkcijfers ----> cash
- te zorgen dat de geschrokken Jim-fans vanaf nu NOG meer gaan bellen ------> cash

Het klonk leuk en aardig maar als ze de boel manipuleren begrijp ik niet waarom ze hun eigen favoriet Joel eruit hebben laten gaan. Als ze dan toch liegen over de stemmen hadden ze hem ook wel verder kunnen laten komen. Hmmm.....
Hieperdepiep hoera!
pi_8264009
quote:
Op maandag 3 februari 2003 23:38 schreef Fogerty het volgende:

[..]

Het klonk leuk en aardig maar als ze de boel manipuleren begrijp ik niet waarom ze hun eigen favoriet Joel eruit hebben laten gaan. Als ze dan toch liegen over de stemmen hadden ze hem ook wel verder kunnen laten komen. Hmmm.....

Mja... ik weet niet hoe ver ze er in gaan, maar ik ben er zeker van dat het gebeurt.

En sowieso, het commentaar van de jury is natuurlijk ook een grote vorm van manipulatie... ik denk dat veel kijkers daar ook erg naar kijken.

Een auto en een man en een rivier
Vanaf hier
Is alles wat het lijkt.
  dinsdag 4 februari 2003 @ 12:09:33 #32
28677 Beessie-Jen
Meisjesmama!!!
pi_8268000
owkee.. het kan zijn dat er achter de schermen wat meer gebeurt dan dat wij weten... maar ik denk dat het feit dat Jim op de stoel zat daar echt niets mee te maken had.. Hij was gewoon slecht zaterdag en de beetje volwassener kijkers die zien dat ook en die stemmen dan dus niet voor Jim...

maybe simpele redenatie, maar ik denk dat hij dichter bij de waarheid ligt dan dat in de topic wordt gesuggereerd...

05-12-2009 is ons lieve meisje geboren! Evie (L)
17-08-2011 Onze 2e prachtige meid maakt het gezinnetje compleet: Liene (L)
pi_8270935
wat ook zo kan zijn is dat iedere ouder geschrokken is van de rekening die ze hebben binnengekregen van al die smsjes en nu mogen al die 13-jarige breezahsletjes niet meer smsen met het mobieltje van hun ouders en dus stemmen ze maar 1 keer met hun eigen mobiel en tja dan haalt jim het niet maar dat zal het vast ook niet zijn... was maar een ideetje wat het kon zijn
" Werkend brein! "
pi_8326732
Maar laten we wel wezen, het doel is een idool te maken, dus degene die de meeste stemmen krijgt is echt al het populairst, dus als ze manipuleren snijden ze zich zelf in de vingers.
pi_8358642
zolang geen notaris erbij betrokken is, kan alles gezegd worden ...
(ervan uitgaande dat het MET notaris wel eerlijk eraan toegaat)
pi_8358718
David liegt dat 'ie een neger is.
Just because you're paranoid doesn't mean they're not after you
pi_8358760
hmm. er is niemand die zegt dat de mensen die op de stoel komen ook de laagste stemmen hebben. alleen diegene die mag gaan, die heeft de minste. maar diegene die ernaast zit kan ook de meeste stemmen hebben gekregen. dan zouden ze het alleen doen om er een beetje variatie in de houden.

en dan zou het geen oplichting zijn maar verdraaien van feiten, wat niet strafbaar is.

teach them how to fish, not catch the damn things for them. -> www.google.nl
pi_8358935
quote:
Op zaterdag 8 februari 2003 23:31 schreef postman het volgende:
hmm. er is niemand die zegt dat de mensen die op de stoel komen ook de laagste stemmen hebben. alleen diegene die mag gaan, die heeft de minste. maar diegene die ernaast zit kan ook de meeste stemmen hebben gekregen. dan zouden ze het alleen doen om er een beetje variatie in de houden.

en dan zou het geen oplichting zijn maar verdraaien van feiten, wat niet strafbaar is.

Daar heb ik vandaag speciaal op gelet en Arnie zei wel degelijk dat Dewi de minste stemmen had.

En volgens mijn vriendin zeiden ze dat verleden week ook bij Jim...

pi_8358936
quote:
Op zaterdag 8 februari 2003 23:29 schreef RoK het volgende:
David liegt dat 'ie een neger is.
LOL
pi_8377582
dat jim vorige keer op de bank zat heeft denk ik ook te maken dat hij nu een vriendin heeft.. veel van die breezersletjes vinden dat niet leuk en die bellen/smssen nu niet meer..
De iets snuggere kijker heeft al lang door dat jim niet ZO'N zangtalent is en dus stemmen ze niet op hem.. ik vond het geen schok ofzo

Dewi op de bank deze week vond ik ook niet schokkend al is het wel mijn favoriet. Ze had gewoon een k*tlied uitgekozen. Was niet lekker bij haar stem.. nou daar heeft de kijker haar op afgerekend...

Ik snap ook niet waarom ze de uitslagen zouden gaan saboteren..
Ik bedoel, het maakt niet uit wie er wint want Idols is zo'n hype, het geld gaat zo ie zo wel binnenlopen. De winnaar krijgt zo ie zo nummer 1 hits enzo.. Denk niet dat het veel uitmaakt.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')