Opvallende deelnemer in een aantal provincies: Herman Heinsbroek met zijn LNP.
verder dit ANP-bericht:
quote:Ratelband niet, Kusters weer wel.
RIJSWIJK (ANP) - Eén van de opvallendste namen op de lijst van deelnemers aan de provinciale verkiezingen in maart is de Lijst Nieuwe Politiek (LNP) van voormalig LPF-minister van Economische Zaken Heinsbroek.Zijn partij doet een gooi naar enkele statenzetels in Noord-Brabant, Zuid-Holland en Flevoland. Heinsbroek wilde met zijn partij ook meedoen aan de landelijke verkiezingen, maar haakte af omdat hij niet genoeg geschikte kandidaten kon vinden.
De LPF doet vrijwel overal voor de eerste keer mee aan de provinciale verkiezingen. De partij van de volgelingen van Pim Fortuyn staat straks in ieder geval op elf stembiljetten. Alleen in Drenthe ontbreekt de LPF op de kieslijst.
In Gelderland trok Arnhemmer Emile Ratelband zich terug. Na de nederlaag bij de Tweede-Kamerverkiezingen van vorige week kondigde de positieve denker aan zich op de provinciale verkiezingen te richten. Dinsdag bleek dat hij zijn beweging Lijst Ratelband.nl niet heeft ingeschreven. Op de kieslijst van Gelderland staat wel de extreem-rechtse Nederlandse Volks Unie, onder aanvoering van Constant Kusters.
Ook Leefbaar Nederland duikt in verschillende varianten op bij de statenverkiezingen. In Noord-Holland doen zelfs twee 'leefbare' partijen mee: Leefbaar Noord-Holland en de Leefbaar Provinciale Partij. De vroegere VARA-directeur M. Koopman is lijsttrekker van Leefbaar Provincie Utrecht.
De partijen moesten voor maandagmiddag drie uur de kandidatenlijsten inleveren.
En dat de NVU mee doet... Nahja, de NNP bij gemeenteraadsverkiezingen en de Conservatieven.nl bij de landelijke verkiezingen kwamen er niet aan te pas, ik reken erop dat dit veel extremere broertje van die partijen ook geen kiezers aan zich weet te binden. Misschien is het zelfs wel goed dat dit soort partijen deelneemt, dan weet je in ieder geval hoeveel aanhang ze hebben.
Denk ook niet dat ze met een echt goede lijst kunnen komen.
quote:
Statenverkiezingen eenmalig op dinsdagWaarom vallen de Statenverkiezingen in 2003 op een dinsdag? In 1999 heeft de regering besloten om de verkiezingen voor provinciale staten in 2003 niet op woensdag 5 maart te houden, omdat deze dag in de carnavalsweek valt. De eerstvolgende woensdag 12 maart heeft de regering niet gekozen omdat het die dag Biddag voor het Gewas en de Arbeid is. Deze keer is daarom afgeweken van de traditie om verkiezingen op een woensdag te houden en is men uitgekomen op een dinsdag: 11 maart 2003. Koninklijk besluit van 25 augustus 1999, gepubliceerd in het Staatsblad 1999, nr. 384. Het besluit is gebaseerd op de Kieswet waarin staat dat de dag van de kandidaatstelling (en daarmee de dag van stemming) wordt verschoven, indien zwaarwichtige redenen die verband houden met de dag van de stemming daartoe nopen (Kieswet art. F1, derde lid).
quote:
omdat het die dag Biddag voor het Gewas en de Arbeid is
quote:Ik denk dat heinsbroek alles behalve zetels had kunnen verwachten. Veel mensen zien hem juist als diegene die het voor balkenende 1 verziekt heeft. En terecht ook. Als hem iets overkomt zal ik er geen traan om laten.
Op dinsdag 28 januari 2003 21:06 schreef Kozzmic het volgende:
Heinsbroek had zeker bij landelijke verkiezingen aanspraak kunnen maken op een handjevol zetels, maar in tegenstelling tot bijvoorbeeld Winny de Jong begrijpt hij dat het beter is je partij rustig aan op te bouwen. Dat pleit toch wel weer voor hem.En dat de NVU mee doet... Nahja, de NNP bij gemeenteraadsverkiezingen en de Conservatieven.nl bij de landelijke verkiezingen kwamen er niet aan te pas, ik reken erop dat dit veel extremere broertje van die partijen ook geen kiezers aan zich weet te binden. Misschien is het zelfs wel goed dat dit soort partijen deelneemt, dan weet je in ieder geval hoeveel aanhang ze hebben.
quote:Natuurlijk kunnen ze niet met een goede lijst komen, het is een extreem-rechtse antisemitische partij. Maar goed ook dat ze niet meer dan een paar honderd stemmen in Groningen kunnen krijgen.
Op dinsdag 28 januari 2003 21:09 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
NVU heeft niet al te veel aanhang. Paar honderd stemmen zullen ze halen in Gelderland, dan houdt het ook wel op.Denk ook niet dat ze met een echt goede lijst kunnen komen.
quote:
Op dinsdag 28 januari 2003 21:45 schreef Farzin het volgende:[..]
Natuurlijk kunnen ze niet met een goede lijst komen, het is een extreem-rechtse antisemitische partij. Maar goed ook dat ze niet meer dan een paar honderd stemmen in Groningen kunnen krijgen.
Ze doen mee in Gelderland. Schaf een brilletje aan zou ik zeggen.
quote:LPF maakt de racisten onschadelijk
Op dinsdag 28 januari 2003 22:31 schreef Fortuynaanhanger het volgende:
Dankzij de LPF is exteem rechts de wind uit de zeilen genomen. Wat je ook kan zeggen van de LPF, dit is toch wel okay....
(Van onze verslaggever)
AMSTERDAM - De stroming LPF/Leefbaar is geen racistische, extreemrechtse beweging. Wel oefent de stroming aantrekkingskracht uit op rechts-extremisten en racisten. Mogelijk is die 'magneetfunctie' zelfs dermate sterk dat een zelfstandige extreem-rechtse politieke partij daardoor in Nederland niet meer van de grond komt.
Tot die conclusie komen onderzoekers van de Anne Frank Stichting en de Universiteit Leiden in de jaarlijkse Monitor racisme en extreem-rechts.
De samenstellers van deze - vijfde - rapportage stellen daarnaast dat het bestaan van LPF/Leefbaar van invloed is geweest 'op een verruiming van uitingsvrijheden, hetgeen ten koste kan gaan van de bestrijding van uitingsdelicten als racistische belediging, aanzetten tot haat en verspreiding van discriminatoire uitingen'. ''Het publieke en ook politieke debat is verhard.''
De rapportage heeft betrekking op het jaar 2001. Voor dat jaar constateren de onderzoekers een 'opmerkelijke teruggang' in het aantal gewelddadige racistische en extreem-rechts voorvallen: 317, tegen 406 in 2000 en 345 in 1999. Een verklaring daarvoor hebben zij niet. Zij waarschuwen echter dat zij niet helemaal gerust zijn over hun statistisch materiaal, omdat dit kan lijden onder 'onderrapportage': het overgrote deel van de voorvallen wordt niet bij de politie gemeld en de voorvallen die wel worden gemeld, worden voor een deel niet adequaat bijeengebracht in een centraal databestand.
Hoewel in het rapport nog geen statistisch materiaal over 2002 is verwerkt, signaleert het wel in dat jaar een groei van het antisemitisch geweld en een golf van bedreigingen na de moord op Pim Fortuyn. ''Er is wel gesproken over een 'dreigcultuur' die in 2002 zou zijn ontstaan. In die kwalificatie kunnen wij ons vinden. Hierbij dient vooral de betekenis van internet te worden genoemd: het medium fungeert onmiskenbaar als prominent middel en podium.''
Monitor racisme en extreem-rechts. Vijfde rapportage. Anne Frank Stichting/Universiteit Leiden.
© Het Parool, 23-1-2003
quote:Ben benieuwd naar de cijfers over 2002.
Hoewel in het rapport nog geen statistisch materiaal over 2002 is verwerkt, signaleert het wel in dat jaar een groei van het antisemitisch geweld en een golf van bedreigingen na de moord op Pim Fortuyn. ''Er is wel gesproken over een 'dreigcultuur' die in 2002 zou zijn ontstaan. In die kwalificatie kunnen wij ons vinden. Hierbij dient vooral de betekenis van internet te worden genoemd: het medium fungeert onmiskenbaar als prominent middel en podium.
quote:Is dat zo belangrijk? Of gebruik je dit alleen als excuus om niet inhoudelijk in te gaan op mijn post?
Op dinsdag 28 januari 2003 21:46 schreef CherrymoonTraxx het volgende:Ze doen mee in Gelderland. Schaf een brilletje aan zou ik zeggen.
quote:Is jouw post inhoudelijk dan?
Op dinsdag 28 januari 2003 23:46 schreef Farzin het volgende:[..]
Is dat zo belangrijk? Of gebruik je dit alleen als excuus om niet inhoudelijk in te gaan op mijn post?
quote:Reageer dan niet.
Op woensdag 29 januari 2003 00:30 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Is jouw post inhoudelijk dan?
quote:Had dat maar niet gedaan idd.
Op woensdag 29 januari 2003 00:59 schreef Farzin het volgende:[..]
Reageer dan niet.
quote:Bron: AD
Computerpartij doet mee aan statenverkiezingenanp
De 'computerpartij' is een van de opmerkelijkste nieuwkomers die meedoen aan de provinciale verkiezingen in maart. De partij met de naam Een Computer Voor Iedereen waagt een gok in de provincie Utrecht. De lijsttrekker is een inwoner van Nieuwegein. Hij was dinsdag niet bereikbaar voor een toelichting over zijn computerplannen.
iemand informatie over deze curiositeit? Ik kan niks vinden ieg.
quote:Het enige wat ik weet is dat ze streven naar één computer voor elk huishouden in de provincie Utrecht.
Op woensdag 29 januari 2003 10:50 schreef BenKetting het volgende:[..]
Bron: AD
iemand informatie over deze curiositeit? Ik kan niks vinden ieg.
quote:
'Autonomie voor Noord-Nederland'
AMSTERDAM - Een aantal Groningers, Friezen en Drenten gaat een nieuwe politiek partij oprichten die streeft naar autonomie voor de drie noordelijke provincies. De partij, die overigens nog geen naam heeft, wil volgend jaar maart meedoen aan de Statenverkiezingen in de provincie Groningen.Als belangrijkste uitgangspunt heeft de partij om het noorden een autonoom landsdeel te maken met een eigen gekozen parlement. "Wij gaan ons hardmaken voor meer zelfstandigheid voor Noord-Nederland. Groningen, Friesland en Drenthe moeten bouwen aan een eigen autonome toekomst. Wij willen geen stiefkind zijn van de randstad Holland", vertelt een van de initiatiefnemers Teun Jan Zanen uit het Groningse Zuidwolde.
Volgens Zanen streeft de partij niet naar complete afscheiding van Nederland. "Beslissingen over het noorden moeten echter niet meer in Den Haag worden gemaakt, maar moeten worden overgeheveld naar het parlement in Groningen, Friesland en Drenthe. Zij moeten beslissingen maken op het gebied van economie, ruimtelijke ordening en andere zaken die een directe impact hebben op de drie provincies. Het noorden moet als een Europese regio worden beschouwd en niet als een aanhangsel van de randstad." Zanen weet nog niet of er een noordelijke premier moet worden aangesteld. De koningin mag overigens gewoon staatshoofd blijven. Verder wil de partij een verregaande samenwerking met het Duitse grensgebied op sociaal-economisch gebied.
Directe aanleiding voor de partij in oprichting is de Miljoenennota die het kabinet-Balkenende op prinsjesdag bekendmaakte. De drie noordelijke provincies uitten hun verontrusting over de rijksbegroting omdat volgens hen het kabinet in het verleden gemaakte afspraken over financiële steun aan het noorden niet nakomt.
Volgens mij was het er toen op gebasseerd dat Noord Ned met al het aardgas en een hoop toerisme wel op eigen benen zou kunnen staan
ze hebben zelfs een site http://www.partijvoorhetnoorden.nl/
quote:Het gequote artikel is van vorig jaar. Ik las ergens anders over deze partij en ben via Google maar even op zoek gegaan.
Op donderdag 30 januari 2003 12:00 schreef du_ke het volgende:
Ze hadden het daar al een paar jaar geleden over. En zo te zien is het ze nog gelukt ook om een partij op te richten. Maar volgens mij is voorlopig veel te weinig draagkracht voor een samengaan van GR, FR, DR.
quote:volgens mij waren er een paar jaar geleden al wat wilde plannen en die zullen dan eind vorig jaar wel uitgekristaliseerd zijn in een echte partij.
Op donderdag 30 januari 2003 12:04 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Het gequote artikel is van vorig jaar. Ik las ergens anders over deze partij en ben via Google maar even op zoek gegaan.
quote:Nee op deze manier houdt men rekening mét iedereen in Nederland.
Op dinsdag 28 januari 2003 21:36 schreef markjacoo het volgende:[..]
![]()
![]()
![]()
lekker belangrijk. Zo laat je het volk wel zien hoeveel waarde je hecht aan verkiezingen ja. Als het zelfs moet wijken voor de biddag voor gewassen.....
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |