Laat ik dan maar beginnnen... Ik wil van de zomer alleen door Frankrijk gaan rijden, zonder iets te boeken. Wie kan mij vertellen of de hostels ver van te voren geboekt moeten worden? Normaal gesproken boek ik hostels een dag van te voren of op de dag zelf, zo hoef ik me niet vast te leggen en dat is lekker!! Frankrijk is natuurlijk wel een druk vakantieland en ik ben bang dat alles al lang vol zit als je niet geboekt hebt. Het gaat me niet om Parijs trouwens, ik weinig interesse voor grote steden.
Ik heb nog wel een tip voor een leuk hostel voor als het weer wat rustiger in Israel is.
In Jeruzalem, in de oude stad. Ga via de Damascusgate de oude stad in, rechtdoor lopen en bij het bordje "Tabasco Youth Hostel" naar links. Tabasco hostel is echt heel gezellig en goedkoop, ik sliep er 5 jaar geleden voor FL 7,- per nacht! Er zat toen ook een eetcafe bij met erg goed eten
Maargoed, dan moet het daar eerst wat rustiger zijn.
Een lakenzak [slaapzak van laken] meenemen is een goed idee, omdat je vaak in hostals je lakens moet huren, je krijgt alleen een deken.
http://www.fuaj.org/ voor frankrijk hostals
In Zuid Spanje vond ik het bijv. rampzalig om iets vooruit proberen te boeken. Over het algemeen werd aan mij namelijk ook niet gevraagd hoe lang ik bleef en dat maakt het reserveren natuurlijk niet echt makkelijker! Volgens mij hadden ze daar echt weinig inzicht in het verloop van de gasten. Enige probleem dat ik daar heb gehad was in Sevilla, maar daar was ik dan ook aan het begin van Semana Santa en dat is nogal een groot evenement!
Overigens is er vaak wel een groot verschil tussen "gewone" hostels en "officiële" hostels. Die laatste zijn van Hostelling International. Hiervoor moet je meestal inderdaad lid zijn, ze zijn vaak wat duurder en ook beter van kwaliteit dan de hostels die zich alleen hostel nóemen. Op een paar uitzonderingen na vond ik de officieuze hostels (dus niet HI) vaak leuker! Er zijn vaak iets minder zeikerige regeltjes... Maar das puur mijn mening natuurlijk!
Wat betreft die officiele hostels.. die probeer ik ook te mijden. Was afgelopen zomer in een hostel ergens in de Midlands in Engeland en daar moest je om 12 uur 's nachts binnen zijn, dat is dus helemaal niks. Onafhankelijke hostels zijn meestal minder goed georganiseerd, maar wel gezelliger en (het kan toeval zijn) de eigenaren lijken vaak ook vriendelijker te zijn. Zo heb ik hele goede herinneringen aan een hostel in Port Augusta in Australië. Helemaal van hout, klein en erg gezellig. Die man had iedere nationaliteit een muur gegeven en daar mocht iemand die een beetje kon schilderen of tekenen dan een vrije invulling aan geven. De Nederlandse muur was prachtig met een polderlandschap met tulpen en molens. Iedere Nederlandse bezoeker mocht daar zijn of haar naam en datum van aankomst bij zetten. 's Avonds met z'n allen een wijntje drinken bij de openhaard en de volgende ochtend werd je wakker van de geur van zelfgebakken brood. Perfect!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |