quote:Bron: Teletekst
DEN HAAG Het aankomend VVD-Kamerlid Ayaan Hirsi Ali zegt in een interview met Trouw dat ze de profeet Mohammed een perverse man vindt, gemeten naar de westerse maatstaven.
"Hij is een tiran.Als je niet doet wat hij zegt,loopt het verkeerd met je af," verklaart ze."Mohammed zegt dat vrouwen binnenshuis moeten blijven,een sluier moeten dragen,bepaald werk niet mogen verrichten en gestenigd kunnen worden."
Hirsi Ali,die eerder werd bedreigd vanwege haar uitlatingen over de islam, ziet geen toekomst voor deze religie.Ze vindt overigens ook dat christenen over
het eigen geloof kritisch moeten zijn.
Iedereen moet altijd kritisch zijn over het eigen geloof.
Ayaan heeft gelijk dat ook Moslims eens na mogen gaan denken of ze wel alles zo blindelings moeten volgen.
quote:Oproepen tot kritisch zijn is goed. Maar met deze oproep bereikt Ayaan weinig, omdat ze de Islam in de ogen van veel moslims beledigt door Mohammed te beledigen. Wil je echt wat bereiken qua emancipatie van moslims dan zul je moeten leren je kritiek wat genuanceerder te brengen. Aan dit soort uitspraken hebben we niets.
Op zaterdag 25 januari 2003 11:28 schreef Gia het volgende:Iedereen moet altijd kritisch zijn over het eigen geloof.
Ayaan heeft gelijk dat ook Moslims eens na mogen gaan denken of ze wel alles zo blindelings moeten volgen.
[Dit bericht is gewijzigd door Kozzmic op 25-01-2003 11:33]
Ze zeggen overigens wel dat de meeste vrouwen in de "blijf van m'n lijf huizen" moslim vrouwen zijn.
Maar goed, ik ben zelf niet even gaan kijken in zo'n huis dus weet niet of dat een feit is en of dat inderdaad voortkomt uit regels binnen het islamitische geloof.
quote:Dat klopt, maar dat heeft ook een achtergrond. Op het moment dat een Nederlandse vrouw in scheiding ligt of problemen heeft in haar relatie dan zal zij vrijwel altijd kunnen worden opgevangen door vrienden of familie. Indien een vrouw met moslim-achtergrond problemen heeft in een relatie dan is die opvang er vaak niet. Moslima's zullen dus eerder in een Blijf van mijn lijf huis terecht komen.
Op zaterdag 25 januari 2003 11:32 schreef Viola_Holt het volgende:
Het zou ook eigenlijk niet zo specifiek om de moslims moeten gaan.Ze zeggen overigens wel dat de meeste vrouwen in de "blijf van m'n lijf huizen" moslim vrouwen zijn.
Maar goed, ik ben zelf niet even gaan kijken in zo'n huis dus weet niet of dat een feit is en of dat inderdaad voortkomt uit regels binnen het islamitische geloof.
Die Hirsi Ali begint me echt te irriteren met haar populistische uitspraken over van alles en nog wat.
quote:Dat wijst dan nog wel op een probleem in de moslimgemeenschap ! Toch ?
Op zaterdag 25 januari 2003 11:35 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Dat klopt, maar dat heeft ook een achtergrond. Op het moment dat een Nederlandse vrouw in scheiding ligt of problemen heeft in haar relatie dan zal zij vrijwel altijd kunnen worden opgevangen door vrienden of familie. Indien een vrouw met moslim-achtergrond problemen heeft in een relatie dan is die opvang er vaak niet. Moslima's zullen dus eerder in een Blijf van mijn lijf huis terecht komen.
Het probleem dat vrouwen niet bij elkaar terecht kunnen met hun problemen. Komt dat voort uit onderdrukking ?
Maar zelfkritiek is inderdaad zeer belangrijk wanneer het om geloof gaat.
Helaas denken gelovigen daar vaak héél anders over.
quote:Discussie is altijd goed.
Op zaterdag 25 januari 2003 11:32 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Oproepen tot kritisch zijn is goed. Maar met deze oproep bereikt Ayaan weinig, omdat ze de Islam in de ogen van veel moslims beledigt door Mohammed te beledigen. Wil je echt wat bereiken qua emancipatie van moslims dan zul je moeten leren je kritiek wat genuanceerder te brengen. Aan dit soort uitspraken hebben we niets.
De waarheid mag sowieso altijd worden gezegd.
quote:Ze houdt uitspraken en voorschriften die zijn opgesteld door Mohammed tegen het licht van de hedendaagse maatschappij.
Op zaterdag 25 januari 2003 11:35 schreef Fatality het volgende:
Kritisch zijn is idd goed. Maar zulke uitspraken over Mohammed ofzo lijken me uit de lucht gegrepen. Je kan ook overkritisch zijn.Die Hirsi Ali begint me echt te irriteren met haar populistische uitspraken over van alles en nog wat.
quote:
We zouden in Nederland een debat moeten voeren over de vraag: komt de moraal van ons, mensen, vandaan of wordt alles door God ingegeven? En dan moeten we beginnen met een analyse van het optreden van Jan Peter Balkenende. Heb je wel eens goed naar hem geluisterd? Hij heeft het altijd over de bijbelse normen en waarden, nooit over de dingen die God ons vraagt te doen of te laten. Balkenende, de wetenschapper, de man die moest leren weerleggen om tot een bepaalde waarheid te komen, gelooft dat de wereld in zes dagen is geschapen? Dat Eva gemaakt is uit de rib van Adam? Dat bestaat niet. Wetenschappers geloven niet. Ik ben ervan overtuigd dat Balkenende geen christen is.bron: Trouw.nl
quote:Zij vindt hem een perverse man, naar Westerse maatstaven.
Op zaterdag 25 januari 2003 11:35 schreef Fatality het volgende:
Kritisch zijn is idd goed. Maar zulke uitspraken over Mohammed ofzo lijken me uit de lucht gegrepen. Je kan ook overkritisch zijn.Die Hirsi Ali begint me echt te irriteren met haar populistische uitspraken over van alles en nog wat.
Vooral vanwege de regels die regelrecht leiden tot onderdrukking van vrouwen.
Ayaan heeft genoeg meegemaakt, om hier ongezouten haar mening over te mogen geven.
Maar ze mag dit natuurlijk gewoon zeggen, dat staat buiten kijf.
Hirsi Ali: Mohammed is een perverse tiran
van onze verslaggever
2003-01-25
AMSTERDAM - ,,Mohammed is, gemeten naar onze westerse maatstaven, een perverse man. Een tiran. Als je niet doet wat hij zegt, loopt het verkeerd met je af. Dat doet mij denken aan al die megalomane machthebbers in het Midden-Oosten: Bin Laden, Khomeini, Saddam.''
Dat zegt aankomend VVD-kamerlid Ayaan Hirsi Ali vandaag in Trouw in de reeks de Tien Geboden. Hirsi Ali zegt eerdere opmerkingen over de 'achterlijke islam' te hebben teruggenomen om te voorkomen dat die haar voortdurend voor de voeten geworpen zouden worden. ,,Eigenlijk heb ik mijn woorden genuanceerd. Ik vind de islam -je overgeven aan de wil van Allah- een achterlijk uitgangspunt, maar dat wil niet zeggen dat ik de dragers van het geloof ook achterlijk vind. Zij lopen achter. Dat is iets anders. Zij kunnen nog vooruit.''
Hirsi Ali is ervan overtuigd dat de islam zijn langste tijd heeft gehad: ,,Bin Laden en zijn stoet hebben precies het tegenovergestelde bereikt van wat zij voor ogen hadden. Het zal eerst erger worden -de aanval op Irak zal aantonen hoe erg- maar 11 september was het begin van het einde van de islam.''
Maar ook christelijk Nederland moet kritisch kijken naar het eigen geloof. ,,Ik denk dat de meeste mensen die zichzelf gelovig noemen in wezen atheïst zijn. Ze vermijden de vraag of ze werkelijk in God geloven en verliezen zichzelf in afgeleiden. We zouden in Nederland een debat moeten voeren over de vraag: komt de moraal van ons, mensen, vandaan of wordt alles door God ingegeven? En dan moeten we beginnen met een analyse van het optreden van Jan Peter Balkenende. Hij heeft het altijd over bijbelse normen en waarden, nooit over de dingen die God ons vraagt te doen of te laten.''
quote:Er is geen enkel probleem om als Christen in zowel de evolutie als de schepping te geloven.
Op zaterdag 25 januari 2003 11:41 schreef Kozzmic het volgende:
Opmerkelijk dat juist de uitspraak over Mohammed overal het nieuws haalt. Ayaan uit zich ook over bijvoorbeeld Balkenende en zijn geloof...
[..]
De Christelijke normen en waarden waar Balkie volgens mij op doelt zijn de 10 geboden, die gewoon neerkomen op fatsoen. Niks moeilijke regeltjes, iedereen weet heus wel hoe het hoort.
En ze heeft in mijn ogen nog gelijk ook.
We hebben al gezien hoe agressief vooral de mannen reageren op uitspraken van gelijke strekking.
Daar waar Jezus in zekere zin onvoorwaardelijke liefde predikte, (laat hij die zonder zonden is etc.) deed Mohammed het m.i. precies het tegenovergestelde.
Ze moet kunnen zeggen wat ze denkt, zonder voor haar leven te moeten hoeven vrezen.
Zolang ze dát niet kan, zal ik me altijd dus meer ergeren aan (en dus ook veroordelen van) die levensgevaarlijke onverdraagzaamheid dan aan haar vermeende ongenuanceerheid.
Tot snel, Ayaan.
quote:Voor zover ik weet is die vrouw geen moslim (meer).
Op zaterdag 25 januari 2003 11:28 schreef Gia het volgende:[..]
Bron: Teletekst
Iedereen moet altijd kritisch zijn over het eigen geloof.
quote:Zeg ik dat dan? Of zegt zij dat?
Op zaterdag 25 januari 2003 12:07 schreef MaxiMiliano het volgende:[..]
Voor zover ik weet is die vrouw geen moslim (meer).
Ik heb op haar gestemd trouwens .
quote:Ze haalt niet uit, ze zegt dat hij juist niet spreekt over dat wat God van ons zou vragen, maar enkel over Bijbelse normen en waarden, zoals de Tien Geboden.
Op zaterdag 25 januari 2003 11:41 schreef Kozzmic het volgende:
Opmerkelijk dat juist de uitspraak over Mohammed overal het nieuws haalt. Ayaan uit zich ook over bijvoorbeeld Balkenende en zijn geloof...
[..]
Wat zij bedoelt is dat Balkenende als wetenschapper waarschiijnlijk puur de symboliek van de verhalen, de moraal, de te leren les, onderschrijft en de teksten niet letterlijk interpreteert.
En met hen de meeste christenen tegenwoordig, de Bijbel als leidraad, maar niet als wet boven wetten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |