Interessant is ook Jung Changs beschrijving van en de visie op de cultus rond Mao. Men kon en mocht niet twijfelen aan Mao want hem werden haast goddelijke gaven en wijsheid toegedicht. Maar langzaam brokkelde zijn machtspositie af. De schrijfster van het boek beschrijft heel goed hoe zij Mao eerst vereerde en dat die verering steeds meer afbrokkelt na wat er om haar heen allemaal gebeurt met onder andere haar ouders. Ze voelt zich toch schuldig bij dergelijke gevoelens, zo diep zit het allemaal in haar.
Ik wil nu graag meer boeken over het China van de 20ste eeuw lezen en in het bijzonder iets over de vrouw van Mao. Verbijsterend hoe een vrouw zo wraakzuchtig de levens van zoveel mensen die ze niet eens kent weet te vernielen en beinvloeden. Ik heb "Het lelietheather" van Lulu Wang al gelezen; ook dat was best een mooi boek, maar "Wilde Zwanen" was toch echt beter. Zijn er nog Chinofielen op Fok die zelf prachtige boeken hebben gelezen die ik ook moet lezen?
Als ik dan kom kan ik meteen de hele stapel die ik van jou hier heb liggen mee terug nemen Je bent ook uiteraard altijd hier welkom met mijn echtgenoot.
Wat vond je zelf het mooiste boek over China, Yvon?
quote:*rent ff naar boekenkast*
Op dinsdag 7 januari 2003 17:33 schreef Isabeau het volgende:
5 planken?? wow...heb je dan ook iets over de vrouw van Mao. Ik vind dat best een intrigerend onderwerp namelijk.Als ik dan kom kan ik meteen de hele stapel die ik van jou hier heb liggen mee terug nemen
Je bent ook uiteraard altijd hier welkom met mijn echtgenoot.
Wat vond je zelf het mooiste boek over China, Yvon?
quote:Ja, is goed! Graag.
Op dinsdag 7 januari 2003 17:41 schreef Isabeau het volgende:
Ik heb alleen maar heeeel erg slechte kritieken gelezen over "Seringendroom". Daar wilde ik dus toch maar niet aan beginnen. Zal ik "Wilde zwanen" voor je meebrengen bij de volgende AD&D meeting?
quote:Dat was misschien nog wel een van de minst interessante stukken van het boek...de excessen en tiraniek van Mao (en zijn vrouw!) zijn vele malen interessanter dan het ontstaan van het communisme. Dat de communisten zoveel macht kregen in China was niet zo vreemd na jarenlange onderdrukking, hongersnoden, berovingen, verkrachtingen, vernederingen etc. Het communisme gaf juist de macht terug aan de meest onderdrukte groeperingen, de boeren en arbeiders.
Op dinsdag 7 januari 2003 17:40 schreef firstwollie het volgende:
vooral het onstaan van het communisme in zo'n land lijkt me erg interessant
quote:* Isabeau wacht nog even * Isabeau ziet Yvonne bedolven onder 5 planken china-boeken
Op dinsdag 7 januari 2003 17:40 schreef yvonne het volgende:*rent ff naar boekenkast*
quote:*Badkamer gedweild, vergeten boeken mee te nemen*
Op dinsdag 7 januari 2003 17:57 schreef Isabeau het volgende:[..]
* Isabeau wacht nog even * Isabeau ziet Yvonne bedolven onder 5 planken china-boeken
* yvonne gaat weer naar boven
quote:De dementie begint toe te slaan
Op dinsdag 7 januari 2003 17:59 schreef yvonne het volgende:[..]
*Badkamer gedweild, vergeten boeken mee te nemen*
* yvonne gaat weer naar boven
quote:En die heb je allemaal zelf gelezen? Zitten er nog een paar bij die er uitspringen of waarvan je zegt: dat is echt een enorme aanrader.
Op dinsdag 7 januari 2003 18:00 schreef schatje het volgende:
Aanrader is "Dromen van een ommuurde stad" van Lisa Huang.
Andere boeken over China: "De Kleur van Geluk" van Wei Wei, "Vallende Bladeren" van Adeline Yen Mah, "Wolkenberg" van Aimee E.Liu, "Knoflookliederen" van Mo Yan, "De dochter van de Concubine" van Denise Chong, en een mooie reisgids is "China" van Carolyn Visser.
Maar goed,
er zijn verschillende soorten boeken, boeken VOOR de studentenopstand in Beijng en NA de opstand.
Je kon duidelijk zien dat in de periode VOOR, men wat meer durfde als schrijver en men beschreef veel uit de zeer pijnlijke Mao/culturele revolutie tijd.
NA de opstand, zie je dat men zich wat minder durft te uiten, ook dissidenten zijn angstig zich helemaal te laten gaan.
Jammer, maar zeer begrijpelijk, als je leest wat schrijvers is overkomen die voor familiebezoek terugkeerden naar China.
Een boek dat er op mij een diepe indruk heeft achtergelaten was het boek van VOOR de opstand, een boek over de Culturele Revolutie.
Nien Cheng: Gevangene van de Rode Garde.
Het is een autobiografisch verslag van een dame uit hogere intellectuele kringen, die jarenlang in eenzame opsluiting heeft gezeten, talloze uitputtende verhoren heeft moeten ondergaan mishandeling en martelingen, wiens bezittinngen zijn vernietigd en wiens dochter is vermoord.
Het schetst een goed beeld van de Bende van Vier, dus ook de vrouw van Mao.
Verder schetst het zeer goed, wat een leider en zijn volgelingen kunnen aanrichten.
Bedenk dat zij het heeft overleefd, honderdduizenden anderen waren niet zo gelukkig.
Kom maar halen
quote:Natuurlijk heb ik die gelezen kind, Wolkenberg is ook een aanrader.En de meeste die in mijn lijstje staan zijn pockets, dus ook niet zo duur.
Op dinsdag 7 januari 2003 18:04 schreef Isabeau het volgende:[..]
En die heb je allemaal zelf gelezen? Zitten er nog een paar bij die er uitspringen of waarvan je zegt: dat is echt een enorme aanrader.
Enne, ik wil niet vervelend zijn: maar zijn er ook boeken specifiek over de vrouw van Mao die de moeite waard zijn? Van haar kapster, betse vriendin, minnaar? Zoiets?
Er is een boek dat heet 'mevrouw Mao', maar dat heb ik nog niet gelezen. Staat nog wel in mijn kast te wachten.
Wanneer houden we een China boeken meeting?
quote:Dan wil Yvonne vast ook wel komen
Op woensdag 8 januari 2003 12:39 schreef YPPY het volgende:
quote:Willen jullie nog 10 Chinezen mee hebben? Dat kan ik nog wel regelen.
Op woensdag 8 januari 2003 13:18 schreef Isabeau het volgende:[..]
Dan wil Yvonne vast ook wel komen
(en die houden we dan heel origineel bij de Chinees in Rotterdam)
Anchee Min en Amy Tan schrijven ook leuk.
quote:Bij mij thuis!!!
Op woensdag 8 januari 2003 12:39 schreef YPPY het volgende:
Leuk! Een Chinaboeken topic!![]()
![]()
Ik heb maar anderhalve plank vol.Vanavond zal ik wel wat leuke titels zoeken.
Er is een boek dat heet 'mevrouw Mao', maar dat heb ik nog niet gelezen. Staat nog wel in mijn kast te wachten.
quote:uhm... vijf planken moet net genoeg zijn.
Op woensdag 8 januari 2003 17:40 schreef yvonne het volgende:[..]
Bij mij thuis!!!
Ik heb zat!!!!!
Ze heeft een aantal boeken geschreven, de volgende heb ik gelezen:
- De dochter van de heelmeester - Dochter vind een manuscript door moeder geschreven, en leert wat haar nogal zwijgzame moeder in China meegemaakt heeft. Maar het gaat ook over het leven in de States.
- De honderd geheime zintuigen - dit is een wat mystieker boek, Dit gaat over de tijd net voor Kwomintang( kan ook Mao zijn) en wanneer de soldaten komen. Omdat de personages in een afgelegen gebieden wonen, hebben ze relatief weinig last van alle opgelegde regels. Al gaat dat meisje op een gegeven moment wel naar Beijing geloof ik.
Ik heb deze boeken al wat jaren geleden gelezen, dus ik weet het allemaal niet meer zo precies. Ik weet, dat deze boeken me net zo fascineerde als Wilde Zwanen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |