abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_7622057
In het topic over de naweeën van PF wordt het soms nogal emotioneel... Sommige mensen hebben de behoefte om hun hart eens uit te storten over de persoon (en dus niet de ideeën) van Pim Fortuyn. Ik heb het ook gedaan en zal mijn bijdrage hieronder posten...

Want hoe we verder over zijn ideeën en aanhangers ook mogen denken Pim Fortuyn was in de korte tijd dat hij massale landelijke bekendheid genoot een verpletterende persoonlijkheid geworden...

Een vrolijk, maar soms ook getergd persoon... Iemand met een missie. Iemand die het algemene belang prefereerde boven het enge eigen belang... Iemand die er voor zorgde dat, voor het eerst in misschien wel decennia, de landelijke politiek overal weer werd besproken... Iemand ook die een kijkcijferkanon was, want iedereen keek naar de programma's waarin hij acteerde en sprak erover daags daarna op school en in bedrijf... Iemand ten slotte die op lafhartige wijze door een verdwaasde milieuzeloot werd doodgeschoten, in een bedeesd meizonnetje...

Zijn kwajongensachtige glimlach blijft mij bij...

I´m back.
pi_7622079
Dat heb ik iig hier op Fok! en in het dagelijkse leven nog niet meegemaakt hoor. Ikzelf was niet direct geporteerd van zijn ideeën, maar zoals je her en der in POL kan lezen (om. topic over wat stem jij?) wel van zijn analyse. Veel boeken heb ik daarbij ook van hem gelezen... Bovendien heb ik nooit een weerzin tegen hem als persoon gehad. Ik kende hem natuurlijk, misschien anders dan anderen, al heel wat jaartjes langer in de media. En moest iig altijd hartelijk lachen om zijn kwajongensachtige manieren... Ik vind het iig erg en idd zonde voor ons land (en voor hem uiteraard) dat er aan het leven van deze man met geweld een einde gemaakt is door een zelotische malloot van de eerste orde...
I´m back.
  maandag 30 december 2002 @ 18:45:50 #3
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_7622169
Ik waardeerde zijn:
- ideeen niet
- persoonlijkheid niet
- alles niet
maar wel dat hij zijn eigen mening/standpunt had en dit durfde te zeggen.

Voor de rest vond ik het een gevaar voor de samenleving!

pi_7622172
Ik vond het een bijzonder onaangename ijdeltuit, een vervelend interrumperende debater, een drama-queen, een provocateur eerste orde, een man vol rancune.

Eeuwig zonde dat hij gestorven is.

pi_7622303
Ik weet nou niet zo goed wat ik van hem moet vinden...

[Dit bericht is gewijzigd door MaoTseTung op 30-12-2002 18:50]

[b]Rood, roder, roodst.[/b]
pi_7622310
quote:
Op maandag 30 december 2002 18:45 schreef TechXP het volgende:
maar wel dat hij zijn eigen mening/standpunt had en dit durfde te zeggen.
Yep en voor de rest was het een ordinaire relnicht.
pi_7622362
Volgens mij durft iedere politicus wel te zeggen wat ie vindt.

Ik vond het wel een interessante columnist en scherpslijper maar als politicus gevaarlijk omdat hij uit ijdelheid en eigenbelang het volk opzweepte met zijn 'buitenlanders-zijn-de-schuld-van-jullie-sores'-theorettes en het aanwakkeren van ontevredenheid in 1 van de rijkste landen van de wereld. Hij was blind voor wat hij veroorzaakte en daarmee ernstig gevaarlijk imo.

maandag 30 december 2002 @ 19:25:21 #8
262 Re
Kiss & Swallow
pi_7623137
Pim werd niet begrepen, voornamelijk door zijn eigen achterban
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_7623162
Een man die vanuit het niets zoveel heeft veranderd en zoveel invloed heeft gehad was voor mij een bron van energie. Hij had humor, was intelligent, kon een goede presentatie geven en had charisma. Mensen die voor zijn verschijnen niet eens wisten welke partijen er in de regering zaten hadden nu opeens een politieke mening. Hij heeft de politiek wakker geschud, de bevolking en de media. Mijn kijk op de media is in ieder geval drastisch veranderd.

Oh, wat waren ze allemaal tegen hem, maar is het iemand opgevallen hoeveel mannen er sindsdien een diagonaal-twee-kleuren-gestreepte stropdas dragen? En als ze door hebben hoe, ook met een knikje naar rechts?

"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
pi_7623383
quote:
Op maandag 30 december 2002 19:25 schreef Re het volgende:
Pim werd niet begrepen, voornamelijk door zijn eigen achterban
Je kunt dit op twee manieren uitleggen natuurlijk.
Mijn interpretatie kiezend zeg ik : Inderdaad.
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_7623442
quote:
Op maandag 30 december 2002 18:46 schreef zodiakk het volgende:
Ik vond het een bijzonder onaangename ijdeltuit, een vervelend interrumperende debater, een drama-queen, een provocateur eerste orde, een man vol rancune.

Eeuwig zonde dat hij gestorven is.

Dat maakt jou ook zo leuk, rancuneuze, verbale ijdeltuit
pi_7623640
Bedoeling is eik. dat dit dan niet een onderling affakkeltopic wordt, maar gewoon alleen je commentaar, verder niets.

Milagro post jij jouw stukje nou nog. Was een mooi stukje.

I´m back.
pi_7623776
quote:
Op maandag 30 december 2002 19:48 schreef Ryan3 het volgende:
Bedoeling is eik. dat dit dan niet een onderling affakkeltopic wordt, maar gewoon alleen je commentaar, verder niets.

Milagro post jij jouw stukje nou nog. Was een mooi stukje.

als je mijn laatste post bedoeld, dat was met een knipoog en nee persoonlijke aanvallen horen niet en niet hier.
pi_7623863
quote:
Op maandag 30 december 2002 19:53 schreef milagro het volgende:

[..]

als je mijn laatste post bedoeld, dat was met een knipoog en nee persoonlijke aanvallen horen niet en niet hier.

Nee, die post waardoor ik op dit idee kwam... Heb ik nog gemeld aan je...
I´m back.
  maandag 30 december 2002 @ 20:45:18 #15
30236 Pingguest
At your service!
pi_7625114
Ach, ik denk nog vaak terug aan de eerste berichten rondom de aanslag op Fortuyn. "Pim Fortuyn zou zojuist zijn neergeschoten in het Mediapark in Hilversum", zo opende de presentatrice van het RTL-nieuws het extra nieuwsbericht. Ik dachte en hoopte eerste dat het allemaal mee zou vallen, hoogstens een paar schrammen zou het resultaat zijn. Maarja, we weten allemaal wat er gebeurt is.

De politiek is 'leeg' voor mijn gevoel. Ik mis Fortuyn nog steeds in de politiek. God o god, wat bracht die man veel te weeg En het erg om te zien dat zijn iedeeën verkracht worden.

maandag 30 december 2002 @ 21:04:16 #16
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_7625449
Fortuyn vertolkte precies wat brede lagen in de samenleving, onuitsprekelijk vaak, dachten.

Voor een buitenlander zoals ik is het onbegrijpelijk dat er zoveel mis was in dit land, waar iedereen het hart op de tong draagt. Hoezo, mocht niemand ooit zeggen wat hij werkelijk dacht over buitenlanders? Nederlanders zijn altijd de eersten om ergens hun mening over te geven en bekommeren zich niet om de vorm. Waar dit in Vlaanderen in het geniep gebeurt en indirect, gebeurde dit in mijn beleving in Nederland altijd in het openbaar. In de trams en de kroegen die ik ken in Amsterdam. Zelfs op de faculteit.

Er is toch zeker geen enkele Nederlander te vinden die zich houdt aan wat de toplaag dicteert?

Hoe het zij. Pim Fortuyn heeft het doen voorkomen, met zijn magie, dat hier hele volksstammen jarenlang niet konden zeggen wat zij wilden zeggen over de buitenlanders, omdat de politieke elite hen onderdrukte.

Wat mij dus het meest bijstaat van deze ongelukkig man is zijn magie.

Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
pi_7625846
quote:
Op maandag 30 december 2002 21:04 schreef Staal het volgende:
Fortuyn vertolkte precies wat brede lagen in de samenleving, onuitsprekelijk vaak, dachten.

Voor een buitenlander zoals ik is het onbegrijpelijk dat er zoveel mis was in dit land, waar iedereen het hart op de tong draagt. Hoezo, mocht niemand ooit zeggen wat hij werkelijk dacht over buitenlanders? Nederlanders zijn altijd de eersten om ergens hun mening over te geven en bekommeren zich niet om de vorm. Waar dit in Vlaanderen in het geniep gebeurt en indirect, gebeurde dit in mijn beleving in Nederland altijd in het openbaar. In de trams en de kroegen die ik ken in Amsterdam. Zelfs op de faculteit.

Er is toch zeker geen enkele Nederlander te vinden die zich houdt aan wat de toplaag dicteert?

Hoe het zij. Pim Fortuyn heeft het doen voorkomen, met zijn magie, dat hier hele volksstammen jarenlang niet konden zeggen wat zij wilden zeggen over de buitenlanders, omdat de politieke elite hen onderdrukte.

Wat mij dus het meest bijstaat van deze ongelukkig man is zijn magie.

Ik denk dat je analyse aardig klopt, op 2 punten na: iedereen mocht zeggen wat ie wilde, maar niet in de politiek en niet in de media. Dat is het (grote) verschil. In Belgie is het idd nog extremer. Maar de politiek daar is dan ook te belachelijk voor woorden. Dat politici zonder enige blik of blozen verhuizen van de ene partij naar de andere is in Nederland uit den boze. Hoogstens Hirsi Ali, maar dat is geen toppoliticus.
  maandag 30 december 2002 @ 21:34:40 #18
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_7625964
quote:
Op maandag 30 december 2002 21:27 schreef Kordotium het volgende:

[..]

Ik denk dat je analyse aardig klopt, op 2 punten na: iedereen mocht zeggen wat ie wilde, maar niet in de politiek en niet in de media.

Dus die mensen kwamen alleen in opstand omdat hun mening niet werd vertolkt op de buis? Neemt niet weg dat ze wel overal mochten zeggen wat ze wilden toch?
quote:
Dat is het (grote) verschil. In Belgie is het idd nog extremer. Maar de politiek daar is dan ook te belachelijk voor woorden.
In Vlaanderen wordt inderdaad één stroming totaal genegeerd. En de ene na de andere zwarte donderdag trekt aan hen voorbij. Toch apprecieerde ik Fortuyn niet als een Vlaams Blok.
quote:
Dat politici zonder enige blik of blozen verhuizen van de ene partij naar de andere is in Nederland uit den boze. Hoogstens Hirsi Ali, maar dat is geen toppoliticus.
Vlaanderen kent specifieke problemen die in Nederland onbekend zijn.
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
pi_7626398
quote:
Op maandag 30 december 2002 21:34 schreef Staal het volgende:
Dus die mensen kwamen alleen in opstand omdat hun mening niet werd vertolkt op de buis? Neemt niet weg dat ze wel overal mochten zeggen wat ze wilden toch?
Ja, we leven immers in een televisiedemocratie, en media+politici vormen samen een erg sterk blok: kijk naar Vlaanderen zou ik zeggen.
In principe mocht je overal zeggen wat je wilde, maar er waren zeer veel impliciete beperkingen; de zogenaamde taboes. Op televisie en in de politiek golden die taboes.
quote:
In Vlaanderen wordt inderdaad één stroming totaal genegeerd. En de ene na de andere zwarte donderdag trekt aan hen voorbij. Toch apprecieerde ik Fortuyn niet als een Vlaams Blok.
Dat komt omdat Fortuyn intelligent was en Dewinter niet. Want qua achterban zijn er denk ik redelijk grote overeenkomsten.
quote:
Vlaanderen kent specifieke problemen die in Nederland onbekend zijn.
Welke problemen? De nog ernstigere segregatie?
pi_7627664
Voordat hij zelf politiek actief werd (eerst bij LN en later met zijn eigen partij) vond ik hem een amusante man die tegen het zere been wist te schoppen en die ik dan ook graag mocht zien en horen. Ik vond toen al dat zijn ideeen niet allemaal even goed waren, maar ik vond dat zijn analyse van probleemgebieden in ons landje wel aardig waren.

Op het moment dat hij zelf politiek actief werd, vond ik dat toch minder. Ik vond het op zich wel goed dat zijn 'borrelpraat' werd uitgemeten in de media, maar niet als mogelijke oplossingen voor onze problemen. Ik vond hem te gemakkelijk omspringen met zijn mening en niet altijd even respectvol naar anderen, zoals andere lijsttrekkers, hoewel hij zelf vond dat hij respectvol behandeld diende te worden...

Van mij had hij met zijn lijst in de kamer/kabinet mogen komen, omdat ik vind dat hij ook een kans had moeten krijgen, zeker met een groot deel van de nederlandse kiezers achter zich. Ik heb zelf nog steeds het idee dat ook hij op zijn gezicht zou zijn gegaan, net als de LPF nu, maar om andere redenen, namelijk omdat zijn ideeen geen hout sneden. Helaas heeft hij die kans niet gekregen.

Ik vind ook dat de moord verschrikkelijk was, zoals ik iedere moord verschrikkelijk vind. Om wat voor reden iemand anders ook denkt iemand te mogen vermoorden, er is nooit een reden goed genoeg in mijn ogen! Dat het een politieke moord was, is natuurlijk ook vreselijk, maar ik ben het volledig met Lebbis & Jansen eens: de moord op PF heeft de democratie niet m zeep geholpen, dat doen de mensen die achterblijven. Het geroep over links, de beschuldigingen aan eenieders adres die niet pro-PF waren, de schreeuw dat we onze vrijheid van meningsuiting niet af laten pakken...ik vond en vind het vreselijk. En waar ik me nog regelmatig (zeker nu aan het eind van het jaar met al die overzichten) vreselijk aan erger, is de manier waarop hij als een heilige wordt herdacht. In hemelsnaam, hij was maar een mens met gewone en niet altijd even briljante ideeen en hij is helaas dood....

And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  dinsdag 31 december 2002 @ 01:25:56 #21
1611 evert
Happiness is the Road!
pi_7631321
Ik kende PF al jaren via de media. Als Elsevier lezer las ik ook iedere week zijn column, amuseerde mij altijd.
Toen was het vorig jaar september. Ik zat in de organisatie van een congres en wij zochten nog een spreker met naam (hoe wrang, de andere 'grote' spreker was Bart de Graaf, inmiddels ook al overleden).
De naam PF viel. Via organisatiebureau werd het geregeld en moest dus PF gebriefd worden. Het was de dag dat de kandidatenlijst Leefbaar Nederland bekend werd (november 2001, wie weet het nog, oa Henk Wijngaard!).
Samen met nog iemand gingen wij naar Rotterdam, naar zijn huis. Daar werden wij ontvangen, PF was nog even bezig met een column en zwaarmoedige klassieke muziek klonk luid. Daarna kwam hij erbij en onder het genot van een kopje thee hebben wij een uur met hem gepraat. Ondertussen werd er aan de deur gebeld, hij ging zelf opendoen. Verder ging de telefoon een aantal keren, hij nam zelf op. Mensen die zijn nummer in het telefoonboek opgezocht hadden en hem belden (de avond ervoor was hij bij Ivo Niehe op tv geweest).
Toen wij weggingen kwamen bij buiten napratend tot de conclusie dat hij in het echt net zo was als op tv. Hij speelde geen rol. Wij verbaasden ons ook over de 'toegankelijkheid'. PF zelf zei in het gesprek dat Kay vd Linde hem geadviseerd had een geheim nummer te nemen, maar dat wilde hij niet. Hij wilde 'geen afstand'.
Daarna kwam de breuk met LN. Een week voor het congres in februari kwam de hele LPF deelname aan de verkiezingen rond. Wij waren heel bang dat door al het gedoe hij wellicht niet zou komen, maar hij was er. Niet een uur van tevoren, zoals gevraagd, want dat vond hij maar onzin. Maar ruim op tijd om even een woordje te wisselen en daarna ging hij het podium op. Geen uitgeschreven rede maar uit het blote hoofd wist hij iedereen te boeien. Want die man had echt charisma. Hij zei op sommige vragen ook gewoon dat hij het (nog) niet wist, zoals bijv. het hele gedoe rond de etherfrequentie veiling.

Daarna ben ik hem natuurlijk blijven volgen, zoals iedereen, maar ook omdat een familielid van me op de kandidatenlijst stond (en ook in de 2e Kamer is gekomen). Ik bewonderde hem nog steeds voor wat hij teweeg bracht (politiek leefde ineens weer), maar wist ook al zeker dat ik in ieder geval niet op hem zou stemmen.

En toen werd het 6 mei. Radio aan op 3FM zoals iedere dag, en net na zessen het nieuws. Gelijk naar de tv kijkend op kantoor, de radio aanhoudend en verbijsterd.

De dag erna, de vermoedelijke dader was bekend. Nog een schok. Uit Harderwijk, daar woon ik ook. En zijn achtergronden, er zijn heel veel familie en kennissen van me die tegen Volkert bij bijv. de Raad van State gestaan hebben. En daardoor kwam het nog dichterbij.

Je kent de vermoorde en weet redelijk goed wie de moordenaar is.

En ik waardeer PF nog steeds dat hij de politiek teruggebracht heeft in de discussie bij mensen. Het leeft weer. En daar zitten ook wel wat nadelen aan wellicht, maar het grote voordeel is wel dat Politiek weer een issue is. Dat zie je ook op FOK, er wordt tenminste weer gediscussieerd en meestal op inhoudelijke argumenten.

Ik heb geen LPF gestemd en zal het ook nooit stemmen en ik word moe van al die mensen die het over het 'gedachtengoed hebben', krijg jeuk van Spong en Hammerstein, van de lijntjes met Pim heb ik mijn buik van vol (Paul Groot in Kopspijkers was hierover briljant), en toch had ik graag gezien dat PF langer op het politieke toneel was geweest.
Vorig jaar november zat ik gewoon bij hem op de thee in Rotterdam. Ik moest hem briefen voor een congres waar hij zou spreken en hij was in het echt net zo als op tv.
Verder heb ik hem bij dat congres nog even kortgesproken.
En daarom komt het wellicht dan harder aan en doet het me meer dan iemand die vermoord wordt die ik nog nooit persoonlijk ontmoet heb.

wat moet ik hier nu neerzetten?
pi_7631884
quote:
Op maandag 30 december 2002 21:04 schreef Staal het volgende:
Vandaar dat er zoveel "nieuwe" kiezers op de LPF hadden gestemd. En ik denk niet dat veel van deze nieuwe kiezers verder zijn gekomen dan de punten die in de media zijn gekomen ipv het programma te bekijken. Zouden zoveel van deze kiezers het bijvoorbeeld ook eens zijn met de plannen dat je, om in de WAO te komen, een werk-gerelateerde ziekte moet hebben..
pi_7653879
Als columnist waardeerde ik Pim Fortuyn bijzonder. Buiten dat was de man bijzonder mediageniek.

Pim kwam met aardige ideeën maar ik heb hem nauwelijks over de uitvoerbaarheid daarvan gehoord.

Mogelijk is de reputatie van Pim Fortuyn gered en gemaakt door het salvo van Volkert van der Graaf.
Mogelijk was de LPF niet zo groot geworden als Pim Fortuyn niet was vermoord.
Mogelijk was er niet zoveel ruzie geweestbinnen de LPF als één man daar duidelijk de dienst was blijven uitmaken.
Mogelijk waren we naar vier jaren weinig verdergekomen met de oplossingen voor de benoemde problematiek.
Mogelijk was alles goed gegaan.

Wij zullen het niet weten.

Ik denk zelf dat de reputatie van Pim Fortuyn in positieve zin is bevorderd door de moord. Pim Fortuyn is hiermee naar mijn idee tot martelaar gemaakt en een beetje gelovige koppelt daar automatisch een verlossersrol aan.

Ik had graag gezien hoe het met het experiment van Pim Fortuyn zou zijn afgelopen als hij de kans gekregen had het af te maken. De man heeft de politieke belangstelling in ons land een enorme impuls gegeven en taboes op de politieke agenda gekregen. Ik vind dat een beste verdienste. Ik had geen hoge pet op van Pim Fortuyn als kandidaat premier maar dat had ik ook niet van Ad Melkert. Ik denk dat Pim Fortuyn het net als Jan Marijnissen het beste zou doen in de oppositie.

salva cum reverentia
  woensdag 1 januari 2003 @ 20:57:09 #24
36718 ghettoman
In the ghetto .....
pi_7655758
Ik vond he teen walgelijk persoon.
Tsja .....
pi_7656416
Pim Fortuyn:

• inconsequent/onbetrouwbaar (eerst tegen de JSF, later vlak voor zijn dood toch maar weer voor, na een gesprekje met de Amerikaanse ambassadeur)
  • arrogant ("Ik wordt de minister-president", "we hoeven ons partijprogramma niet door te laten rekenen door de algemene rekenkamer, al doen alle andere partijen dat wel")
  • laf (durfde bijvoorbeeld niet in debat met Marijnissen)
  • generaliserend (een hele cultuur tot "achterlijk" bestempelen, zonder mensen individueel te beoordelen)
  • populistisch (bekende problemen opnoemen alsof hij Einstein is en vervolgens de schuld heel makkelijk afschuiven op "Paars" of "de immigranten")
  • ophitsend (Kok bracht Nederland bij elkaar, ondanks meningsverschillen, Fortuyn creeert een kloof in de zich toch al zo moeizaam ontwikkelende multiculturele samenleving)
  • onsportief (vond dat Melkert zich aanstelde, maar wilde in een later debat Rosenmuller niet eens de hand schudden toen die hem op zijn plaats had gezet)

Ik neem het V. van der G. zeer kwalijk dat hij van uitgerekend deze loser een martelaar heeft gemaakt.

Ars longa, vita brevis
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')