abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 3 december 2002 @ 10:37:19 #1
38877 P.bertens
how come I'm your daddy?
pi_7118322
Ik wil wel is weten wie hier voor en tegen de doodstraf is. Er zal vast al wel een topic over zijn maar ik kan het niet vinden.

Persoonlijk ben ik voor de doodstraf. Ik vindt gewoon dat mensen die bewust andere personen van het leven beroven niet het recht hebben om zelf nog te mogen leven. Bijvoorbeeld dat beest van... die na zijn vrijlating voor moord weer lekker aan de slag ging.. Zo' n kerel mag van mij 1.60 diep hoor.

Voordat de linkse groeperingen weer van alles gaan roepen zal ik zelf maar een aantal voor en tegens opstellen:

waarom wel:
- hebben het recht niet om te leven. in de gevangenis hebben ze alsnog een vrij normaal leven. dan wel binnen 4 muren, maar ze krijgen radio, tv, bezigheidstherapie enz.
- Als ze levenslang krijgen kosten ze veel geld, nemen cellen in beslag en onderhoudskosten als eten, bezigheidsterapie.
- het schrikt beginende criminelen af.

waarom niet ( dan wel argumenten die ik nog enigszins begrijp):
- goedkopen arbeidskrachten.
- Als een crimineel eenmaal iemand vermoord heeft, kan hij net zo goed blijven moorden omdat hij bij arrestatie toch ter dood veroordeeld wordt.

graag serieuze argumenten.

trotse webhost van: www.hap-automaterialen.nl
pi_7118376
Een heel groot waarom niet:

Als je de doodstraf uitgevoerd hebt en de veroordeelde blijkt toch onschuldig, dan ku je de straf niet meer terug draaien.

Slaapt winter
en zomer
pi_7118399
Ben je nou zo simpel?
-Wat dacht je van al die mensen die ten onrechte ter dood worden veroordeeld, en waarbij na de executie duidelijk wordt dat ze onschuldig zijn.
-Wat gij niet wilt dat u geschied, doet dat ook een ander niet. Oftewel, door iemand te executeren verlaag je je tot het niveau van die persoon zelf.
"Wovon mann nicht sprechen kan, darueber muss mann schweigen" L.W.
  dinsdag 3 december 2002 @ 10:43:06 #4
41223 Wile_E_Coyote
Thank God I'm an atheist
pi_7118430
quote:
Op dinsdag 3 december 2002 10:40 schreef Parabola het volgende:

Als je de doodstraf uitgevoerd hebt en de veroordeelde blijkt toch onschuldig, dan ku je de straf niet meer terug draaien.

Ooit eens gelezen:
- Why don't we hang him?
- Because it's very hard to un-hang him if it turns out he didn't do it after all

Art is long and time is fleeting
And our hearts, though stout and brave
Still, like muffled drums are beating
Funeral marches to the grave
pi_7118437
quote:
Op dinsdag 3 december 2002 10:40 schreef Parabola het volgende:

Bij zaken waarbij de schuld 100% vaststaat, moet de doodstraf een optie zijn ...
pi_7118466
quote:
Op dinsdag 3 december 2002 10:43 schreef realist_ik het volgende:

[..]

Bij zaken waarbij de schuld 100% vaststaat, moet de doodstraf een optie zijn ...

100%? Dat dachten ze toch ook bij de Puttense moordzaak? Zou toch buitengewoon lullig zijn als die mensen ter dood waren veroordeeld
pi_7118482
quote:
Op dinsdag 3 december 2002 10:43 schreef realist_ik het volgende:

[..]

Zoals bij welke zaak...

Wat is 100% vast? Niet dattie mijn idool is, maar je zou Peter R. de Vries eens moeten vragen naar 'bewezen' zaken.

Slaapt winter
en zomer
pi_7118491
jaar geleden nieuwsbericht uit usa dat de doodstraf een stuk meer gled kost dan iemand zn hele leven in het gevang te laten zitten...

kan t alleen nie meer vinden dus dat arguemnt gaat niet op.

Bij Disneykand sluit alles, behalve de souvenirwinkels
pi_7118504
quote:
Op dinsdag 3 december 2002 10:46 schreef mabit het volgende:
jaar geleden nieuwsbericht uit usa dat de doodstraf een stuk meer gled kost dan iemand zn hele leven in het gevang te laten zitten...
'Doodstraf is goedkoper' was al een onzin-argument.. Als geld boven leven gaat, is het einde IMHO nogal zoek.

[Dit bericht is gewijzigd door Thijs_ op 03-12-2002 10:51]

pi_7118514
Ga je er nou echt eens in verdiepen. Maar dan ook echt. Ik ben er van overtuigd dat jij doodstraf dan ook een achterlijke straf zou vinden. Huur "Dead Man Walking" een keer, lees eens dat boek van Grisham(?). En het is overigens duurder om de doodstraf toe te passen dan het is om iemand levenslang gevangen te houden.
Aldus.
  dinsdag 3 december 2002 @ 10:49:12 #11
27929 piere
doe mij maar bier
pi_7118539
voor:
kosten
sommige mensen hebben bewezen dat ze niet meer normaal in de maatschappij functioneren

tegen:
onschuldigen die ter dood veroordeeld worden

fok you ja!
  dinsdag 3 december 2002 @ 10:49:41 #12
8498 Dagootje
In hoc signature vincis
pi_7118550
quote:
Op dinsdag 3 december 2002 10:46 schreef mabit het volgende:

kan t alleen nie meer vinden dus dat arguemnt gaat niet op.

Dat argument gaat zeker wel, want het is juist, volgens mij staat het ook wel ergens op de amnesty site maar kep geen zin om te zoeken.

Ik ben overigens voor in zaken van 100%. Zo'n Volkert v/d Graaff die met een dampend pistool boven een lijk wordt aangetroffen met 10 getuigen verdient in dit land nog steeds het voordeel v/d twijfel, belachelijk.

De wetenschap is er nog steeds niet uit waarom de best gestroomlijnde vrouwen de meeste weerstand bieden!
pi_7118565
quote:
Op dinsdag 3 december 2002 10:37 schreef P.bertens het volgende:

dan wel argumenten die ik nog enigszins begrijp):

Ik weet het niet hoor, maar volgens mij zin alle argumenten tegen die een geweten of iets anders ingewikkeld vereisen, te moeilijk voor P.B.
pi_7118572
Ik ben voor de doodstraf mits de schuld 100% zeker bewezen is.
voorbeeld: Venlo ...
Hier gaat het argument "maar wat als hij onschuldig blijkt te zijn" dus niet op ...
De doodstraf zou niet afschrikkend werken. Voor die stelling wordt gegrepen naar cijfers die voortvloeien uit onderzoeken die gedaan zijn in de VS. Ik weet heel zeker dat het hier (NL) echt wel afschrikkend zal werken, mits consequent uitgevoerd natuurlijk.
Dat is enkel mijn mening, zelfs al zou het niet afschrikkend werken, so what?
Het is imho niet het hoofddoel om af te schrikken, want dat is nog discutabel, maar het is een feit dat de ter dood gebrachte nooit meer iemand zal vermoorden. En DAT is voor mij persoonlijk veel belangrijker dan het afschrikken... het beschermen van de maatschappij!
pi_7118582
quote:
Op dinsdag 3 december 2002 10:41 schreef Thijs_ het volgende:
Ben je nou zo simpel?
-Wat dacht je van al die mensen die ten onrechte ter dood worden veroordeeld, en waarbij na de executie duidelijk wordt dat ze onschuldig zijn.
-Wat gij niet wilt dat u geschied, doet dat ook een ander niet. Oftewel, door iemand te executeren verlaag je je tot het niveau van die persoon zelf.
Dit zegt genoeg.. we hebben het recht niet om iemand anders het leven te nemen..

Oh, idd, kijk Dead Man Walking eens... die maakt wel indruk.. zeer goeie film...

I know I was born, And I know I will die.
The inbetween is mine, I am mine
We have a blog! http://beurdy.xs4all.nl/blog
pi_7118588
Tegen!

Zoals al eerder gezegd is er altijd de kans aanwezig dat een onschuldig iemand ter dood wordt veroordeeld, ben je zelf dan net zo erg als de dader en tenslotte is een levenslange straf IMO heel wat erger. (Als ze tenminste ooit eens van die cellen hier een 0,5 ipv 4 sterren 'hotel' maken)

Life is a crackwhore. And then you become one.
  dinsdag 3 december 2002 @ 10:53:31 #17
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_7118602
Ik weet niet of je gelovig bent of niet maar...

De terdoodveroordeelde komt er wel heel makkelijk vanaf. Ik bedoel, een jaartje zweten, kiezen opelkaar en dan eeuwige slaap, niets meer dus.

Nee - stop hem maar voor de rest van zijn leven in de cel, zodat hij 25-30 jaar kan nadenken waarom hij daar zit. Dat is pas straf.

Plus - het gaat er bij mij niet in - dat hypocriete - jij hebt iemand doodgemaakt en dat mag niet, dus maken we jou dood.

Over dat bespaarde geld - hoeveel mensen wou je doodmaken per jaar? 10? 20? Dat zijn er extreem veel (ik heb geen cijfers,maar het zou mij verbazen als er zoveel mensen ter dood gebracht worden in bijvoorbeeld de VS) Denk je dat dat zoveel geld bespaard? De spreekwoordelijke druppel op de gloeiende plaat.

Dan moet ook nog even kwijt dat ik het barbaars vind (nee dat is geen argument, maar een mening.)

Siamo Tutti Antifascisti!
  dinsdag 3 december 2002 @ 10:54:48 #18
16625 robh
Lucas & Gea Review Crew ©
pi_7118621
quote:
Op dinsdag 3 december 2002 10:51 schreef realist_ik het volgende:
De doodstraf zou niet afschrikkend werken. Voor die stelling wordt gegrepen naar cijfers die voortvloeien uit onderzoeken die gedaan zijn in de VS. Ik weet heel zeker dat het hier (NL) echt wel afschrikkend zal werken, mits consequent uitgevoerd natuurlijk.
Als je er van uitgaat dat de meeste moorden NIET met voorbedachte rade worden gepleegd dan weet ik niet op het wel afschrikt.
quote:
Dat is enkel mijn mening, zelfs al zou het niet afschrikkend werken, so what?
Het is imho niet het hoofddoel om af te schrikken, want dat is nog discutabel, maar het is een feit dat de ter dood gebrachte nooit meer iemand zal vermoorden. En DAT is voor mij persoonlijk veel belangrijker dan het afschrikken... het beschermen van de maatschappij!
Waarom dan niet levenslang (en dan ook écht levenslang)? Ik vind het idee dat de overheid mensen neerschiet om te laten zien dat je geen mensen neer mag schieten een beetje krom namelijk..
Martin Drent, onze profeet.
Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
pi_7118635
Ik vind dat het ontnemen van iemands vrijheid het hoogste middel moet blijven om iemand te straffen. Ga je verder dan kom je aan iemands lichaam, en dat zou ten alle tijden onschendbaar moeten blijven. Als je het doden van iemand als straf toestaat, dan zou je ook bijvoorbeeld het amputeren van een ledemaat als straf kunnen invoeren of het verkrachten van iemand. Je hoeft als rechtsstaat niet het niveau aan te nemen van degene die je straft.
pi_7118693
Wat me trouwes altijd een beetje verbaast in dit soort topics (ja, er zijn er meerdere,ben benieuwd hoelang deze opeblijft) is er argumenten worden gegeven als "het kost minder geld om iemand de doodstraf te geven"

Welkom op de wereld, het draait hier om eem mensenleven, zijn die tegenwoordig ook al in geld uit te drukken dan? Klinkt weer een beetje als slavernij eigelijk... toen werd iemand levn ook verkocht (of geruild tegen een schaap)

I know I was born, And I know I will die.
The inbetween is mine, I am mine
We have a blog! http://beurdy.xs4all.nl/blog
  dinsdag 3 december 2002 @ 10:58:58 #21
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_7118698
quote:
Op dinsdag 3 december 2002 10:55 schreef QBZZ het volgende:
Ik vind dat het ontnemen van iemands vrijheid het hoogste middel moet blijven om iemand te straffen. Ga je verder dan kom je aan iemands lichaam, en dat zou ten alle tijden onschendbaar moeten blijven. Als je het doden van iemand als straf toestaat, dan zou je ook bijvoorbeeld het amputeren van een ledemaat als straf kunnen invoeren of het verkrachten van iemand. Je hoeft als rechtsstaat niet het niveau aan te nemen van degene die je straft.
*aplaus*
Siamo Tutti Antifascisti!
pi_7118789
quote:
Op dinsdag 3 december 2002 10:54 schreef robh het volgende:

[..]

Als je er van uitgaat dat de meeste moorden NIET met voorbedachte rade worden gepleegd dan weet ik niet op het wel afschrikt.
[..]

Daarom geef ik ook aan dat het "afschrikeffect" voor mij persoonlijk niet het belangrijkste is...
Het belangrijkste is dat de maatschappij wordt beschermd tegen die moordenaars. De doodstraf is een garantie dat een persoon als Khalid L. nooit meer iemand dood kan slaan ...
quote:
Waarom dan niet levenslang (en dan ook écht levenslang)? Ik vind het idee dat de overheid mensen neerschiet om te laten zien dat je geen mensen neer mag schieten een beetje krom namelijk..
Maar iemand opsluiten om te laten zien dat je geen mensen van hun vrijheid mag beroven (ontvoering) is niet krom?
Akkoord, levenslang zou misschien beter zijn, maar levenslang is in de praktijk geen levenslang ... in sommige gevallen misschien wel, maar hoe vaak wordt iemand überhaupt tot levenslang veroordeeld?
pi_7118851
quote:
Op dinsdag 3 december 2002 10:51 schreef realist_ik het volgende:
Ik ben voor de doodstraf mits de schuld 100% zeker bewezen is.
voorbeeld: Venlo ...
Hier gaat het argument "maar wat als hij onschuldig blijkt te zijn" dus niet op ...
Dit is een interessante quote, omndat het een nieuw item aan dit topic toevoegt. Het geval 'Venlo' was namelijk geen moord maar doodslag. Wat de verdachte (waarschijnlijk) gedaan heeft is heel erg, maar hij zal niet de bedoeling gehad hebben een moord te plegen.

Blijkbaar ga jij nog verder dan de meeste voorstanders van doodstraf, die de straf terecht vinden omdat de 'dader' willens en wetens iemand om het leven gebracht heeft.

Slaapt winter
en zomer
pi_7118875
quote:
Op dinsdag 3 december 2002 11:05 schreef realist_ik het volgende:

[..]

De doodstraf is een garantie dat een persoon als Khalid L. nooit meer iemand dood kan slaan ...

Dus impliciet geef jij aan dat je gelooft in 'eens een moordenaar, altijd een moordenaar'. Oprechte spijt, leren van je fouten en je leven beteren komen in jouw woordenboek kennelijk niet voor?
Slaapt winter
en zomer
  dinsdag 3 december 2002 @ 11:13:13 #25
33278 Flaman
GET..ME..OUTTTTT!!`~1!
pi_7118904
ik ben tegen de doodstraf omdat je bijna nooit zeker kan zijn dat iemand iets gedaan heeft, daarnaast vind ik dat niemand het recht heeft om iemand het leven te ontnemen, dus ook niet uit straf of omdat je een overheid bent.

Verder denk ik dat als men zo zeker is dat die persoon het gedaan heeft, dat het misdrijf om zo iets gruwelijks gaat, dat die desbetreffende persoon gewoon psychisch niet in orde is, en hulp nodig heeft.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')