Glastra van Loon: ,,Aan het bestaan van de staat Israël ligt een idee ten grondslag dat in principe racistisch is, gebaseerd op een rassenonderscheid. Een zionistische lezing van de geschiedenis van de Joden weigert dit feit onder ogen te zien.''
Van Loon heeft het voorwoord geschreven in een boek van de 'antizionistische' kunstenaar Peter Edel. Dat beschrijft dat het jodendom een 'racistische' religie is en dat de 'joodse elite' mede verantwoordelijk is voor de Holocaust.
Over van Edel is onder andere hier een kritisch stuk te vinden: www.gebladerte.nl/g21.htm
Kamerlid Harry van Bommel (derde op de SP-lijst) wil één ding onderstrepen: ,,Wat Karel schrijft, is op persoonlijke titel. Maar ik vind het altijd interessant om te lezen wat hij schrijft''.
=
Maar natuurlijk Van Bommel zou ik willen zeggen, het is ook altijd interessant om te lezen wat bijvoorbeeld Filip De Winter zoal schrijft. Maar die neem je ook niet als partij ideoloog.
Van Edel kon tot nu toe zin anti-Joodse stukken alleen kwijt in extreem linkse blaadjes als Ravage, maar zijn gedachtengang krijgt nu via Van Loon toegang tot de SP. Hoe verassend........
De SP is ook al voor het stopzetten van de sancties tegen Irak, en dat er juist tegen Israël sancties ingevoerd worden. Maar we zijn toch 'vóór een twee-staten oplossing' zegt Kamerlid Van Bommel.
-
[Dit bericht is gewijzigd door R@b op 29-11-2002 16:01]
[Dit bericht is gewijzigd door Ulx op 29-11-2002 16:01]
Ik ben, als Jood, zelf ook anti-zionistisch.
quote:Ja ja, zo lust ik er nog wel een.
Op vrijdag 29 november 2002 16:01 schreef Ulx het volgende:Het antwoord op je vraag staat in je stukkie: Van Bommel zedgt dat de uitspraken op persoonlijke titel zijn. En geen SP standpunt.
Het boek is klassiek antisemitisme onder een intellectueel sausje. Een zeer vooraanstaand SP ideoloog ondersteunt dat.
Overigens zijn ook de anti-globaliseringsbeweging rn allerlei linkse protestgroepen waarmee de SP symphatiseert vergeven van antisemitisme.
Het zou verstandig zijn als Marijnissen, die ik niet als anti-semiet zie, zich hier eens duidelijk tegen zou verzetten.
In België dwepen Indymedia en de PVDA (Belgische equivalent van de SP) openlijk met AEL. Benieuwd hoe dat hier gaat verlopen
quote:Ik vind een uitspraak als "De Joodse elite is zelf medeverantwoordelijk voor de Holocaust" toch niet al te fris eigenlijk. Of het anti-semitisme is weet ik niet, en doet er voor mij niet echt toe, maar echt een frisse gedachte is het niet.
Op vrijdag 29 november 2002 16:01 schreef golfer het volgende:
Anti-zionisme staat niet gelijk aan anti-semitisme, R@b.Ik ben, als Jood, zelf ook anti-zionistisch.
quote:Het jodendom is een 'racistische' religie en de 'joodse elite' is mede verantwoordelijk voor de Holocaust.
Op vrijdag 29 november 2002 16:01 schreef golfer het volgende:
Anti-zionisme staat niet gelijk aan anti-semitisme, R@b.Ik ben, als Jood, zelf ook anti-zionistisch.
Dit lijkt me toch anti-semitisch denken van heb ik jou daar.
Fijne SP ideoloog die dat ondersteunt. Mag hopen dat bij een aantal mensen de schellen van de ogen gaan vallen, en doorzien dat de SP niet zomaar een leuk protest-partijtje is.
quote:Nee, daar ben ik het met je eens over.
Op vrijdag 29 november 2002 16:04 schreef CherrymoonTraxx het volgende:Ik vind een uitspraak als "De Joodse elite is zelf medeverantwoordelijk voor de Holocaust" toch niet al te fris eigenlijk. Of het anti-semitisme is weet ik niet, en doet er voor mij niet echt toe, maar echt een frisse gedachte is het niet.
Het zionistische denken (wat aan de grondslag van Israel ligt) is een racistisch principe aangezien ze een Israel met alleen joden willen. Dat betekend dus impliciet een etnische zuivering van palesteinen, zuivering op basis van 'ras'. Tja als dat niet racistisch is, dan weet ik het ook niet meer.
quote:Lijkt mij ook niet.
Op vrijdag 29 november 2002 16:04 schreef CherrymoonTraxx het volgende:[..]
Ik vind een uitspraak als "De Joodse elite is zelf medeverantwoordelijk voor de Holocaust" toch niet al te fris eigenlijk. Of het anti-semitisme is weet ik niet, en doet er voor mij niet echt toe, maar echt een frisse gedachte is het niet.
Wie heeft deze uitspraak op zijn geweten ? Van Loon /Edel ?
Ik denk dat ze het uit hun verband gerukt hebben !
[Dit bericht is gewijzigd door M.ALTA op 29-11-2002 16:12]
quote:Jij bent het dus ook eens met de uitspraak van Van Loon dat de Joden mede verantwoordelijk zijn voor de Holocaust ?
Op vrijdag 29 november 2002 16:10 schreef NorthernStar het volgende:
Buiten dat ik het een ietwat goedkope poging vind, ben ik het ook nog eens hardgrondig eens met van Loon.
quote:Die schrijver van het boek, waar die man van de SP aan mee heeft gewerkt heeft deze uitspraak op zijn geweten. Een op zijn minst niet al te frisse gedachte als je het mij vraagt.
Op vrijdag 29 november 2002 16:11 schreef M.ALTA het volgende:[..]
Lijkt mij ook niet.
Wie heeft deze uitspraak op zijn geweten ? Van Loon /Edel ?
Ik denk dat ze het uit hun verband gerukt hebben !
quote:Kun je het verschil tussen verantwoording en schuld nu plotseling niet meer maken? In de Fortuyn discussies had je (en anderen) er anders niet zo'n moeite mee.
Ik vind een uitspraak als "De Joodse elite is zelf medeverantwoordelijk voor de Holocaust" toch niet al te fris eigenlijk. Of het anti-semitisme is weet ik niet, en doet er voor mij niet echt toe, maar echt een frisse gedachte is het niet.
Het mechanisme dat groepen die zich isoleren en niet-integreren zich daardoor gemakkelijk de rol van zondebok aanmeten is een bekend gegeven. Dus dat is al 1.
Daarnaast hebben de Zionisten gewoon hun mede-joden met de nazi's verhandeld alsof het vee was, dus de uitspraak is volledig terecht.
[Dit bericht is gewijzigd door NorthernStar op 29-11-2002 16:15]
quote:Waarom zou dat een onfrisse gedachte zijn? Het komt wel vaker voor dat de 'elite' (lees: de rijken) van een samenleving hun eigen belangen boven dat van de massa stellen, waardoor uiteindelijk het hele volk de dupe wordt.
Ik heb geen idee wat er in dat boek staat, en jij ook niet. Er kan wel een hartstikke goede theorie achter deze stelling zitten, onderbouwd met historische feiten en meningen van kenners. Misschien is het wel gewoon waar.
quote:er staat 'mede'.. en niet in welke mate ze verantwoordelijk zijn... gezien de geschiedenis van de Joden in Europa kun je iets wel begrijpen wat de schrijver ermee bedoelt
Op vrijdag 29 november 2002 16:12 schreef CherrymoonTraxx het volgende:[..]
Jij bent het dus ook eens met de uitspraak van Van Loon dat de Joden mede verantwoordelijk zijn voor de Holocaust ?
Het ontkennen van de Holocaust is strafbaar heb ik weleens gehoord, dit soort onfrisse uitspraken zouden dat ook moeten zijn.
quote:Absoluut niet ! Lees s.v.p. mijn aangepaste post hierboven.
Jij bent het dus ook eens met de uitspraak van Van Loon dat de Joden mede verantwoordelijk zijn voor de Holocaust ?
Het ontkennen van de Holocaust is strafbaar heb ik weleens gehoord, dit soort onfrisse uitspraken zouden dat ook moeten zijn.
Ik vindt de betreffende uitspraak ook zeer onfris.
quote:Ik vind dat ook geen lekkere uitspraak. Aan de andere kant kunnen we natuurlijk wel een rechtzaak verwachten. Of het is een zin die volledig uit de context is getrokken natuurlijk.
quote:Ik doelde ook niet op jou, maar op NorthernStar.
Op vrijdag 29 november 2002 16:14 schreef M.ALTA het volgende:[..]
Absoluut niet ! Lees s.v.p. mijn aangepaste post hierboven.
Ik vindt de betreffende uitspraak ook zeer onfris.
quote:
Op vrijdag 29 november 2002 16:13 schreef NorthernStar het volgende:[..]
Kun je het verschil tussen verantwoording en schuld nu plotseling niet meer maken? In de Fortuyn discussies had je (en anderen) er anders niet zo'n moeite mee.
quote:Vreemd dat je als het over Joden gaat je die uitspraak wel durft te doen, maar als het over een andere groep gaat weer niet.
Het mechanisme dat groepen die zich isoleren en niet-integreren zich daardoor gemakkelijk de rol van zondebok aanmeten is een bekend gegeven. Dus dat is al 1.
quote:Je bent het er dus mee eens.
Daarnaast hebben de Zionisten gewoon hun mede-joden met de nazi's verhandeld alsof het vee was, dus de uitspraak is volledig terecht.
quote:Zou kunnen, maar dan nodig ik bij deze NorthernStar uit een passage te posten uit het betreffende boek waar dat uit blijkt.
Op vrijdag 29 november 2002 16:15 schreef Ulx het volgende:[..]
Ik vind dat ook geen lekkere uitspraak. Aan de andere kant kunnen we natuurlijk wel een rechtzaak verwachten. Of het is een zin die volledig uit de context is getrokken natuurlijk.
Voor hetzelfde geld heeft ie het over de Joodse Raad of zo.En dan heeft ie wel een punt natuurlijk.
quote:
Op vrijdag 29 november 2002 15:57 schreef R@b het volgende:
een boek van de 'antizionistische' kunstenaar Peter Edel. Dat beschrijft dat het jodendom een 'racistische' religie is en dat de 'joodse elite' mede verantwoordelijk is voor de Holocaust.
quote:Niet van Van Loon, maar een uitspraak van Edel.
quote:Ok, maar Van Loon heeft wel meegewerkt aan dat boek.
Op vrijdag 29 november 2002 16:20 schreef Ulx het volgende:[..]
[..]Niet van Van Loon, maar een uitspraak van Edel.
quote:
Op vrijdag 29 november 2002 16:17 schreef CherrymoonTraxx het volgende:[..]
[..]Vreemd dat je als het over Joden gaat je die uitspraak wel durft te doen, maar als het over een andere groep gaat weer niet.
Dat is ook voor het eerst dat iemand dat tegen me zegt. Meestal krijg ik iets anders te horen maw bij andere groepen denk ik er precies hetzelfde over.
quote:Nu ben ik ineens een racist? lol
Je bent het er dus mee eens.Zal ik eens voor je informeren bij Constant Kusters? Die zoekt nog wat mensen die weleens een stukje willen schrijven voor zijn partijblad.
Het zijn hele normale, welbekende (alhoewel.. met het niveau van het huidige onderwijs) mechanismen. Er nu plots weer heel moreel over gaan doen is prima hoor, geloofwaardig is iets anders.
quote:Het verschil zit hem er in dat een Nazi verkondigt dat de joden als groep/ras zelf verantwoordelijk zijn voor hun vervolging tijdens WO II, en dat de SP'er beweert dat joden zelf ook schuld hebben aan de vervolging door de nazi's. En dat klopt, want joden uit de elite hebben tijdens WO II meegeholpen aan de deportatie van andere joden om hun eigen haggie te redden.
Op vrijdag 29 november 2002 16:19 schreef CherrymoonTraxx het volgende:[..]
Zou kunnen, maar dan nodig ik bij deze NorthernStar uit een passage te posten uit het betreffende boek waar dat uit blijkt.
Hoe dan ook, ik vind het een matige uitspraak. Als een of andere kale skinhead het op TV had geroepen dan zou iedereen er schande van spreken, en nu wordt het door een groot aantal half of zelfs helemaal goedgekeurd.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |