abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_6658424
Dit weekend was ik op een korte vakantie in Edinburgh. Zoals je misschien weet heeft Edinburgh een nogal rijke (en gruwelijke) historie; hekserij, martelingen, verbrandingen, onthoofdingen, etc.

Dus hadden we een tour geboekt met "City Of The Dead", een zogenaamde spooktoer die door de oude binnenstad zou gaan en wat enge plekken zou opzoeken, zoals the Greyfriars Cemetery, een van de oudste begraafplaatsen in Schotland. Deze plek is in de loop der tijd zo'n 3 meter hoger geworden, en de reden is de duizenden mensen die er begraven zijn; naar schatting liggen er bijna 500000 mensen begraven op een gebied ter grootte van (ik denk) een voetbalveld.

In het flyertje stond dat we er 'The McKenzie Poltergeist' zouden opzoeken, een "echte" poltergeist, en naar men zegt de best omschreven paranormale gebeurtenis op de wereld. Deze zou al bij vele bezoekers rare dingen hebben veroorzaakt, zoals flauwtes, koude plekken, schrammen, builen, rare geluiden. Ja, je begrijpt al wat we dachten ":O, dit gaan wij doen, eens zien welke mensen er ineens van achter de grafstenen tevoorschijn springen ".

Dus wij na een tijdje de begraafplaats op met een man of 30 en her en der werd even stilgestaan bij wat stenen en werd er wat over verteld. De guide vertelde over een hoek van de begraafplaats waar mensen werden opgesloten, en gemarteld als zijnde een concentratiekamp. Deze plek was ook de plek waar de poltergeist activiteit zich concentreerde. Dus de spanning werd langzaam maar zeker opgebouwd, en de guide zei dat je als je dacht paranormaal begaafd te zijn, vreemde dingen zou voelen, etc je hem beslist moest waarschuwen. En al vertellend over allerlei zaken kwamen we in die hoek aan en zouden we op die plek de "Black Tomb" in gaan. De guide deed de deur open en we stapten een donkere ruimte binnen, waar we met zijn 30-en net in konden staan.

Eerlijk gezegd dachten we nog steeds 'jaja, het zal wel', en de guide was nog steeds druk aan het praten toen mensen zich heel duidelijk ongemakkelijk begonnen te voelen. Ik voelde vrij duidelijk ook dat het erg koud om mijn benen werd.

En plotseling, geloof het of niet, vielen er pal naast mij twee mensen neer op de grond... De guide zei dat er duidelijk wat activiteit was. De mensen die gevallen waren werden naar buiten gebracht en daar neergelegd, in de modder. Hij zei dat ze zo wel bij zouden komen en dat alles okay met ze zou zijn, en hij stapte naar binnen.

Ik had het ondertussen wel gehad, ondanks dat ik een stoere jongen ben , en was inmiddels ook naar buiten gegaan.
Buiten in de deuropening staand hoorde ik mensen roepen dat ze rare geluiden hoorden en dat men het koud kreeg.
Ik zat vervolgens even bij een van de jongens die was flauw-gevallen. Zijn vriendin zat bij hem, en ze zat hartverscheurend te huilen, en om hulp te vragen, toen hij weer bijkwam, en zijn ogen opendeed... ik heb nog nooit iemand zo ontzettend in het niets zien kijken...

De guide zei binnen dat het hem beter leek als we maar gingen, en de tour zouden afsluiten. We liepen een beetje stilletjes terug naar de ingang waar de guide om de telefoonnummers vroeg van de mensen die waren flauwgevallen.

We zijn toen gegaan en hebben lang nagedacht, en ik denk er nog steeds aan, me afvragende of het echt is of niet.

Het volgende heb ik inmiddels opgezocht of voor mezelf samengevat:

Pro:
a) regelmatig gebeurt er op een toer niets; natuurlijk hoeft dit ook niets te betekenen want een intelligente verhaalschrijver zou hier natuurlijk een vorm van willekeur instoppen,
b) er is een lijst op de website van de organisator met verklaringen / ervaringen van toeristen, helaas allen vrij anoniem, geen mail-adressen, e.d.
c) ik heb de organisator gemailed en gewoon gevraagd of het acteurs waren. ze hebben geantwoord en verzekerden me dat het niet zo was. Uiteraard, dit zegt niet zo heel veel.
d) de mensen die flauwgevallen waren deden dat op zo'n overtuigende manier, met de bijbehorende hoofden die op de grond bonkten. Ook het slepen door en het neerleggen in een dikke laag modder buiten liet ze geen kik geven, wat ik buitengewoon knap zou vinden voor een acteur.
e) *alle* mensen binnen hoorden rare geluiden en/of voelden 'cold spots'.
f) Op Internet heb ik niet veel kunnen vinden dat authenticiteit van de verschijnselen tegenspreekt, eerder omgekeerd. Er zijn ook (bijvoorbeeld in opdracht van BBC) onderzoeken geweest die bewezen hebben dat er energieniveaus heersten die een bepaalde spirituele betekenis hadden.
g) Er zijn programma's op BBC en Discovery over deze verschijnselen geweest

Con:
a) Het verhaal werd zo netjes en spannend opgebouwd dat ik eigenlijk niet anders verwachtte dan dat de climax op een dergelijke manier kwam. Ik heb dus heel lang met een smile rondgelopen, petje af voor de organisator
b) Het zou allemaal self-inflicted kunnen zijn. Door het enorm goede verhaal kan je je ook heel veel gaan inbeelden, misschien wel tot flauwvallen toe! Halverwege sprong er nog iemand in een 'Scary Movie' suit in de deuropening, en dit was volgens de guide een Outer Joiner die "angst-feromonen kon losmaken" om te zorgen dat de Entity daarop zou reageren.
c) UK is een land dat sterk op Amerika lijkt; claim-verzekeringen worden ook hier steeds populairder. Als deze tour echt zou zijn dan zou deze operator binnen de kortste keren opgedoekt zijn.

....
Ik kan nog wel even doorgaan zo, maar laat eens jullie mening horen...

Lovecraft zei: "Do not call up that which ye cannot put downe!"

-----------------------------------------------------------------------------------------------
Een paar links:

http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/1840184825/103-3968047-6931843 (boek over de poltergeist)

http://www.islesbritannic.com/default.asp?contents=../../IslesBritannicMenuNew.html&main=Scotland/Legends/cityofthedead.htm&top=../../defaultbnr.htm

http://www.geocities.com/alix_cavanagh/poltergeist.html

http://www.afallon.com/places/greyfriars.htm

http://www.ghastlyghosthunter.com/greyfriars_kirk_night.html

http://www.ananova.com/news/story/sm_401101.html

De organisator:
http://www.blackhart.uk.com/cod/tours.html

poep aan je schoen <zucht>
  woensdag 6 november 2002 @ 16:06:55 #2
37401 M.ALTA
The Truth is Gold
pi_6658608
Niet zo lange tekst s.v.p.
Kan ik niet lezen uit tijdnood.
Morgen, dat beloof ik, gaat alles beter. Dan schijnt de zon, en dan zingen de vogels, dan waait er weer een frisse wind. [url]http://www.niburu.nl[/url] * [url]http://www.rense.com[/url] * [url]http://www.daanspeak.com[/url]
pi_6658701
Vreemd, maar zoals je zelf al ongeveer aangeeft, voor elke pro is een con en voor elke con is een pro
pi_6658887
Ik heb geen ervaring met dit soort plaatsen. Ik zou er zelf ook niet heen gaan, omdat ik absoluut geen contact wil hebben met dit soort entiteiten. Ik ben ervan overtuigd dat dit soort dingen mogelijk zijn.

Op een bepaalde manier heb ik er vrees van en wil ik er niets van weten, maar op een andere manier trekt het me enorm en wil ik er juist alles van weten. (Contradictio in terminus ik weet het.)

Ik ben ervan overtuigd dat dit geen toneel spel is. Ik zie zoals de topicstarter al aangaf 2 mogelijkheden. Ik denk dat beide mogelijkheden opgaan.

1e mogelijkheid: Er is een echte poltergeist actief. Dit zou een makkelijke verklaring zijn voor hetgeen er gebeurd.

2e mogelijkheid: Het is een vorm van (damn ik kom niet op het goede woord) "massahysterie". Door het creeren van een spannende en bijzondere sfeer kan het zijn dat iemand die daar gevoelig voor is makkelijk door wordt gepakt. Doordat de eerste gepakt wordt gaan anderen er sneller "achteraan". Ik heb dit soort dingen bij mijn psychologie vakken ooit wel eens gehad.

Ik denk zeker niet dat het toneel spel is.

pi_6659119
quote:
Op een bepaalde manier heb ik er vrees van en wil ik er niets van weten, maar op een andere manier trekt het me enorm en wil ik er juist alles van weten. (Contradictio in terminus ik weet het.)
Ja, ik heb precies hetzelfde, wil eigenlijk niet weten wat er tussen hemel en aarde zit, maar stiekem ben ik toch heel nieuwsgierig...
En ik dacht 'ach, het zal wel een leuk showtje zijn', maar achteraf heb ik er eigenlijk wel spijt van dat ik gegaan ben, want het was gewoon te realistisch voor woorden.
pi_6659234
Als ze dus bestaan, waar komen ze dan vandaan?
En waarom zouden 'ze' zo pissig zijn (blijkbaar) zodat ze andere mensen gaan krabben, slaan, etc.?
pi_6661055
quote:
Op woensdag 6 november 2002 16:33 schreef Disorder het volgende:
Als ze dus bestaan, waar komen ze dan vandaan?
En waarom zouden 'ze' zo pissig zijn (blijkbaar) zodat ze andere mensen gaan krabben, slaan, etc.?
Volgens de tour-guide:
Aangezien er zoveel is gebeurd op die begraafplaats, martelingen, verbrandingen enzo, zou er veel 'negatieve energie heersen. Sterker nog, de persoon die verantwoordelijk is voor veel van die doden (McKenzie) ligt op 20 meter afstand begraven van de plek waar al die ellende allemaal plaatshad.
Een paar jaar geleden was een zwerver zijn tombe ingekropen en door een gat gevallen in een onbekend deel van de crypte. Sindsdien schijnt het allemaal begonnen te zijn...
pi_6661174
quote:
Op woensdag 6 november 2002 18:13 schreef jerrem het volgende:

[..]

Volgens de tour-guide:
Aangezien er zoveel is gebeurd op die begraafplaats, martelingen, verbrandingen enzo, zou er veel 'negatieve energie heersen. Sterker nog, de persoon die verantwoordelijk is voor veel van die doden (McKenzie) ligt op 20 meter afstand begraven van de plek waar al die ellende allemaal plaatshad.
Een paar jaar geleden was een zwerver zijn tombe ingekropen en door een gat gevallen in een onbekend deel van de crypte. Sindsdien schijnt het allemaal begonnen te zijn...

Lijkt wel een goed script voor een horrorfilm.
Dus het is McKenzie die flink om zich heen loopt te meppen?
Hij is als het ware per ongeluk bevrijd door die zwerver?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')